JURIDISCH KADER ELEKTRONISCH GELD

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerking tussen overheden
Advertisements

Preferente aandelen in kader bedrijfsopvolging
Joris Lensink Juridisch perspectief
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Schade-expertisebureaus en de Wet bescherming persoonsgegevens
De taal van het toezicht
Impact van EU-regels op aanbieders betaaldiensten Simon Lelieveldt.
De onderneming als boekhoudkundige entiteit
Integriteitstoezicht BES door De Nederlandsche Bank (DNB)
Winst- & verliesrekening (of resultatenrekening of baten- & lastenrekening) Het Eigen Vermogen verandert als gevolg van de bedrijfsactiviteiten gedurende.
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Deel I De algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (Testamenten & schenkingen)
Aanbesteding of Subsidie
DNB/Betalingsverkeer, 5 juli 2011
Instructies Internationale CNSJ Verkooptool - Inleiding Ontwikkeld voor markten buiten Europa Content vertaald in het Engels Online verkoop van losse festival.
Jasper Dekker consultant Agentschap SZW
17. Concurentie. © 2009 Mr. J. Keizerwww.BedrijfenRecht2 Mededingingswet de Mededingingswet verbiedt: –kartels; –misbruik van een economische machtspositie;
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
M-Payments en Elektronisch geld 1.1a2, vereniging van Elektronisch Geld Instellingen in Nederland Simon Lelieveldt (secretaris)
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
WWFT opvolger: WMOT/WID
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
Roerende zekerheden en bescherming van de consument Reinhard Steennot Hoofddocent UGent Instituut Financieel Recht.
Impact van het 'Almunia-pakket' voor de actoren van de sociale economie Denis Stokkink Brussel, 8 december 2011.
Balans Schematische weergave
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
Vergelijkend overzicht CVBA/BVBA/NV
Implementatie Pensioenfondsenrichtlijn
Juridische aspecten van invaren in nieuwe pensioencontract
Toezicht op brandveiligheid Hoe pakken we het gezamenlijk aan?
Telecom bij Banken & Betalen. © S Lelieveldt Nationaal Overleg Telecommunicatie 25 juni 2002.
Wijziging Wet toezicht kredietwezen 1992 (“Wtk 1992”) in verband met de invoering van bedrijfseconomisch toezicht op instellingen voor elektronisch geld.
De overgangsregels van het Besluit bodemkwaliteit (droge bodems) Platform toezicht bodembeheer april 2008 Bodem
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Algemene Vergadering vergadering 20 juni Algemene Vergadering: opening Samenstelling van het bureau 2 stemopnemers Secretaris.
Flora- en faunawet Conny Krutzen Presentatie bij RPS |19 juni 2014.
FINNIUS | page 1 Regulering bitcoin in Nederland NVvIR 12 juni 2014.
Programma EFMB bijeenkomst 17 december 2014
CROWDFUNDING VAN EEN ZONNEPANELENINSTALLATIE OP HET GEMEENTEHUIS VAN DE GEMEENTE NEDER-BETUWE IN OPHEUSDEN INFORMATIE MEMORANDUM.
Toegestane uitzonderingen voor de verkoop met verlies.
Wij heten u van harte welkom
Implema ntation of UN Resolutio n 1373 Financiële sancties FOD Financiën – Thesaurie 21 April april 2015 FOD Financiën - Thesaurie.
Sirius Legal Fedipro PowerEvent - 29 oktober 2015.
PLAATSINGSWIJZER PROFIELEN WEG en DUBBEL ADVIES mogelijk Belangrijkste veranderingen voor het PO: - Profielen verdwijnen - Dubbel adviezen.
Persoonsgegevens en de Wbp
SpaarBV presentatie november 2015 Algemeen telefoonnummer:
Eigen vermogen Indeling van vermogen Eigen vermogen
Pensioenactualiteiten Buitenlandse Zaken Den Haag, S. Jongbloed, Bestuursbureau ABP.
Erven en schenken en aanverwante zaken Dina van Linge Van Linge en Tillema notarissen Hoogeveen.
Wegenwerken voor uw deur? Uw winkel voor een lange periode onbereikbaar voor het verkeer? Dan kan u financiële steun krijgen van de Vlaamse en federale.
Participatiewet: Wat betekent het voor de inkomenspositie van mensen? Evelien Meester.
Vennootschapsbelasting voor overheden A. Tolsma MSc Adviseur financiën GRD.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Wet financieel toezicht Vereniging voor Compliance Officers 26 september 2006 Christel Grundmann – van de Krol.
Toezicht op Financiële Dienstverlening Vereniging van Compliance Officers Amsterdam, 3 juli 2003.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Financial Intelligence Unit of Aruba MOT Voorlichtingsbijeenkomst levensverzekeraars en assurantietussenpersonen 14 november 2014 Altagracia Lobbrecht-Dania.
Bazel 2 14 juni 2006 Ministerie van Financiën Prof. dr. D. Schoenmaker Plv. directeur Financiële Markten Implementatie Bazel 2.
Bedrijfsvermaak: Een golfuitstapje met verkopers
Maarten Peeters 6Handel
Geld en geldschepping.
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
2 november 2017 Johan Tielemans
Maatschappelijke geldhoeveelheid
Juridische onderbouwing van de waardewisselaar lerarenbeurs
Financial Intelligence Unit of Aruba MOT
Transcript van de presentatie:

JURIDISCH KADER ELEKTRONISCH GELD DIRECTIE FINANCIËLE MARKTEN Anita van den Ende Voorstellen Achtergrond: Conferentie 20 juni. Onderwerp bespreekbaar maken & meningen experts polsen. Zie artikel (strooigoed). Conferentie: Breed gedeelde ontevredenheid gebrek voortgang interne markt financiële diensten Meeste deelnemers: positieve houding t.a.v. meer centralisatie financieel toezicht (vb van reactie Caspari overzichtsartikel). Vervolg: welk model en hoe komen we daar (niet voor korte termijn bedoeld: vasthouden aan Nederlandse belang).

Inhoud Richtlijn elektronisch geld Wetsvoorstel elektronisch geld Vrijstellingsregeling Wtk 1992 Wet Mot/Wid Drie kernvragen. Parallel met EMU (gegeven ervaring rond tafel met totstandkoming EMU) Steeds: kort afwegingen die bij EMU zijn gemaakt. Dan: hoe toegepast op debat over Europees stelsel van toezichthouders Wel verschil in karakter toezicht en monetair beleid: micro versus macro. Toezicht decentraal en minder aansprekend voor grote publiek.

Richtlijn Elektronisch geld Deposito Kredietinstellingen Terugbetaalbaarheid Definitie elektronisch geld EMU: van EMS (coördinatie) naar EMU (centralisatie). Kosten EMU: verlies flexibiliteit monetaire beleid Opbrensten: stabiele wisselkoersen ter ondersteuning interne markt. Strijdigheid kapitaalmobiliteit, vaste wisselkoersen en nationaal monetair beleid. Naar centralisatie: stelsel van toezichthouders Kosten stelsel: verlies nationale beleidsvrijheid Opbrengsten: internaliseren externe effecten (bij nationaal mandaat onvoldoende aandacht voor stabiliteit in andere landen) Thygesen: interne markt, stabiele markt strijdig met nationaal toezicht? Uitkomst stelsel waarschijnlijker naarmate integratie toeneemt (opbrengsten stelsel groter); en Toezicht meer gelijkgericht is in verschillende landen (kosten lager); Beide processen volop aan de gang. Zie ook gelijkenis met debat EMU over ‘optimaal valutagebied’ (kleine groep van geïntegreerde landen).

Definitie elektronisch geld monetaire waarde opgeslagen op een elektronische drager wordt aanvaard door anderen is uitgegeven in ruil voor ontvangen geld dat ten minste dezelfde waarde vertegenwoordigt als de uitgegeven monetaire waarde EMU: landen rondom Duitsland en club med (slechte inflatieperformance). Criteria voor deelname, die tenminste enigszins aansloten bij theorie (+overheidsfinanciën) Toezicht: ‘weak countries’ en ‘strong countries’. Weak: zwakke sector (weinig geïntegreerd) en afwijkende toezichtscultuur (redden banken in nood; afschermen nationale sector). Strong countries: sterke, internationaal geörienteerde sector en ‘market led’ approach. Theorie voorspelt: ‘strong countries’ hebben uiteindelijk prikkel om voor de Europese oplossing te kiezen. Landen met internationaal geörienteerde sector en ‘gelijkgericht’ toezicht zouden coalitie kunnen vormen en criteria opstellen.

Wet toezicht kredietwezen 1992 Verbod om zonder vergunning als kredietinstellng werkzaam te zijn 2 soorten kredietinstelling Vrijstelling of ontheffing De positie van DNB. Kwaliteit toezicht: nationaal nog altijd superieur, maar: 39 toezichthouders voor prudentieel toezicht in de EU. Overlap Consument: voordelen interne markt (zie ook seminar Bolkestein 22 februari).

Implementatie elektronisch geld Nieuwe definitie kredietinstelling: gelden ter beschikking krijgen waarvoor elektronisch geld wordt uitgegeven dat ook door anderen wordt aanvaard Definitie elektronisch geld: geldswaarde opgeslagen op een elektronische drager

Artikel 85b uitgegeven elektronisch geld vertegenwoordigt een waarde die ten minste gelijk is aan de waarde van de voor de uitgifte ontvangen gelden omwisselplicht, waarbij uitsluitend de voor omwisseling noodzakelijke kosten mogen worden berekend

Toepasselijkheid Wtk 1992 Debetkaarten en Credit cards zijn geen elektronisch geld Uitgevers van Single Purpose cards vallen niet onder de wet; is vooruitbetaling van een dienst Ook uitgevers van bijv. Air Miles vallen niet onder de wet EMU: landen rondom Duitsland en club med (slechte inflatieperformance). Criteria voor deelname, die tenminste enigszins aansloten bij theorie (+overheidsfinanciën) Toezicht: ‘weak countries’ en ‘strong countries’. Weak: zwakke sector (weinig geïntegreerd) en afwijkende toezichtscultuur (redden banken in nood; afschermen nationale sector). Strong countries: sterke, internationaal geörienteerde sector en ‘market led’ approach. Theorie voorspelt: ‘strong countries’ hebben uiteindelijk prikkel om voor de Europese oplossing te kiezen. Landen met internationaal geörienteerde sector en ‘gelijkgericht’ toezicht zouden coalitie kunnen vormen en criteria opstellen.

Gevolgen toepasselijkheid Wtk Vergunningplicht Minimum EV van 1 miljoen euro Vereisten aan AO/IC Beperkingen in: toegestane werkzaamheden deelnemingen beleggingsbeleid De positie van DNB. Kwaliteit toezicht: nationaal nog altijd superieur, maar: 39 toezichthouders voor prudentieel toezicht in de EU. Overlap Consument: voordelen interne markt (zie ook seminar Bolkestein 22 februari).

Vrijstellingsregeling Voor kleine en lokaal gevestigde uitgevers Maximaal 150 euro per drager 3 mogelijkheden: Gezamenlijke waarde niet >5 mln, nooit >6 Groepsondernemingen Begrensde locatie, nauwe zakelijke banden EMU: van EMS (coördinatie) naar EMU (centralisatie). Kosten EMU: verlies flexibiliteit monetaire beleid Opbrensten: stabiele wisselkoersen ter ondersteuning interne markt. Strijdigheid kapitaalmobiliteit, vaste wisselkoersen en nationaal monetair beleid. Naar centralisatie: stelsel van toezichthouders Kosten stelsel: verlies nationale beleidsvrijheid Opbrengsten: internaliseren externe effecten (bij nationaal mandaat onvoldoende aandacht voor stabiliteit in andere landen) Thygesen: interne markt, stabiele markt strijdig met nationaal toezicht? Uitkomst stelsel waarschijnlijker naarmate integratie toeneemt (opbrengsten stelsel groter); en Toezicht meer gelijkgericht is in verschillende landen (kosten lager); Beide processen volop aan de gang. Zie ook gelijkenis met debat EMU over ‘optimaal valutagebied’ (kleine groep van geïntegreerde landen).

Vrijgestelden artikel 85b is van overeenkomstige toepassing; derhalve omwisselplicht jaarlijks verslag aan DNB over totale omvang verplichtingen elektronisch geld voldoen aan vereisten van de Wet Mot en de Wid geen Europees paspoort EMU: landen rondom Duitsland en club med (slechte inflatieperformance). Criteria voor deelname, die tenminste enigszins aansloten bij theorie (+overheidsfinanciën) Toezicht: ‘weak countries’ en ‘strong countries’. Weak: zwakke sector (weinig geïntegreerd) en afwijkende toezichtscultuur (redden banken in nood; afschermen nationale sector). Strong countries: sterke, internationaal geörienteerde sector en ‘market led’ approach. Theorie voorspelt: ‘strong countries’ hebben uiteindelijk prikkel om voor de Europese oplossing te kiezen. Landen met internationaal geörienteerde sector en ‘gelijkgericht’ toezicht zouden coalitie kunnen vormen en criteria opstellen.

Anti-witwaswetgeving Europese anti-witwasrichtlijn is van toepassing op uitgevers elektronisch geld In Nederland is die richtlijn verwerkt in: Wet Melding Ongebruikelijke Transacties Wet identificatie bij Dienstverlening De positie van DNB. Kwaliteit toezicht: nationaal nog altijd superieur, maar: 39 toezichthouders voor prudentieel toezicht in de EU. Overlap Consument: voordelen interne markt (zie ook seminar Bolkestein 22 februari).

Wet Mot Melden transacties met een ongebruikelijk karakter aan Meldpunt ongebruikelijke transacties Ongebruikelijk als wordt voldaan aan: objectieve indicator subjectieve indicator

Wid Plicht om de klant te identificeren Idenficatieplicht afhankelijk van: soort transactie bedrag dat met de transactie is gemoeid

Tijdpad Alles in werking per 1 juli 2002 Eerste Kamer behandelt 18 juni 2002 wetsvoorstel als hamerstuk Aanpassing besluiten wet Mot/Wid zijn gereed vrijstellingsregeling bijna gereed planning: Alles in werking per 1 juli 2002 EMU: landen rondom Duitsland en club med (slechte inflatieperformance). Criteria voor deelname, die tenminste enigszins aansloten bij theorie (+overheidsfinanciën) Toezicht: ‘weak countries’ en ‘strong countries’. Weak: zwakke sector (weinig geïntegreerd) en afwijkende toezichtscultuur (redden banken in nood; afschermen nationale sector). Strong countries: sterke, internationaal geörienteerde sector en ‘market led’ approach. Theorie voorspelt: ‘strong countries’ hebben uiteindelijk prikkel om voor de Europese oplossing te kiezen. Landen met internationaal geörienteerde sector en ‘gelijkgericht’ toezicht zouden coalitie kunnen vormen en criteria opstellen.

Informatie Wetsvoorstel is te vinden op: www.overheid. nl Concept vrijstellingsregeling op: www.minfin.nl Brochures inzake anti-witwaswetgeving zijn te verkrijgen door een e-mail te sturen aan: voorlichting@minfin.nl De positie van DNB. Kwaliteit toezicht: nationaal nog altijd superieur, maar: 39 toezichthouders voor prudentieel toezicht in de EU. Overlap Consument: voordelen interne markt (zie ook seminar Bolkestein 22 februari).