Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012
Krimp: Van regionaal naar landelijk 2000-2010: Noordoost Groningen: -17% Zeeuws-Vlaanderen: -13% Parkstad Limburg: - 21% 2011: Landelijke daling leerlingaantallen
Krimpverwachting 2011-2020 Landelijke krimp leerlingaantallen zet fors door In 2020 zijn er ongeveer 100.000 leerlingen minder dan nu Grote regionale verschillen in omvang en tempo 70 (!) gemeenten met leerlingenkrimp :-30% of meer
Krimpverwachting 2011-2020 Aantal scholen met minder dan 145 leerlingen stijgt van 33% nu tot 40% in 2020 Aantal scholen met minder dan 100 leerlingen stijgt van 19% nu tot 25% in 2020 Aantal scholen met een gemiddelde schoolgrootte van 100 leerlingen stijgt 8% nu tot 13% in 2020
Krimpverwachting: regionale verschillen
Kleine scholen en kwaliteit Veel kleine scholen leveren goede kwaliteit Aantal zwakke en zeer zwakke kleine scholen is in 2011 sterk afgenomen Oordeel inspectie: Kwaliteit kleine scholen kwetsbaar: Geen/ beperkte mogelijkheden voor specialisatie en ondersteuning Noodzaak combinatieklassen (vraagt specifieke vaardigheden leraren) Deze kwetsbaarheid doet zich vooral voor bij schoolbesturen met (zeer) veel kleine scholen.
Toezichtarrangementen naar schoolgrootte
Onderzoek ALV ALV van december: Onderzoek kwaliteit / schoolnabijheid. Opdracht Argumentenfabriek: 1e fase: Feiten en voor- en nadelen kleine scholen 2e fase: Oplossingrichtingen: Voorstel Netwerk Krimp(met ondersteuning Argumentenfabriek)
Doel Doel van het onderzoek is tweeledig: Versterking van de slagkracht van schoolbesturen via het aanreiken van verschillende handelingsscenario’s (opties); Het ontsluiten en ordenen van informatie over krimp/ kleine scholen ten behoeve van de discussie op ‘macro-’niveau;
Visie PO-Raad verkiezingen 100.000 leerlingen minder betekent ook: € 500 mln minder budget voor de sector Verlies van ca. 7000 arbeidsplaatsen De PO-Raad vraagt van de politiek: Behoud van de door krimp vrijvallende middelen in de transitiefase Inzet van deze middelen voor landelijke aanpak: Ondersteuning regio’s bij oplossingen Ruimte voor werving/ behoud jonge leraren
Samenwerking en brede kindcentra Samenwerking faciliteren Opheffen schotten tussen stelsels van onderwijs en opvang Betere aansluiting tussen voorschool en vroegschool Uitbreiden experiment ‘groep nul’ (onderwijs voor 3-jarigen) Verbinding met sport, cultuur en naschoolse opvang (NSO).