Welkom! Netwerkbijeenkomst SpecialSport Rosmalen 25 november 2013 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Logo Gemeente Laat Kracht en Pracht van (lokale) Sport zien! Datum 2012 Presentatie Sprekers:
Advertisements

Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Sportstimulering in het SO
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Sport en WMO: Kwetsbare groepen
Schoolsport Club Onderwijs & Omgeving Laak (Den Haag, stadsdeel Laak)
Sport en Beweegbeleid 2.0 Platform Weert in Beweging
Hans Leutscher | 21 september Grote sprong voorwaarts!
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
‘Andere tijden’ Informatieavond ouders 28 november 2011.
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Jeugd in beweging Weert 14 oktober 2013 Jeugd in beweging.
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Veranderingen in de zorg
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
“Andere Schooltijden”
Schoolsportclub SCOOL (Den Haag, stadsdeel Laak)
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
© W.J.H. Mulier Instituut, 's-Hertogenbosch, Sport en onderwijs verbonden Kritische factoren in de samenwerking tussen het basisonderwijs en sportverenigingen.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie door de landelijke projectgroep combinatiefuncties onderwijs Tbv de gemeenten die versneld toetreden.
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Jan Visscher Lid klankbordgroep Vroeg, Voortdurend, Integraal 23 september 2009.
Gebiedsplan Feijenoord
Sportcafé Amsterdam Zuid
Schilders- en Waddenbuurt Informatieavond 26 februari 2009
WELKOM BIJ HET RACKETLON EVENT VOOR 55-PLUSSERS. WAT GAAN WE DOEN? Presentatie Wie zijn wij? Wat is ons doel? Geschiedenis Wat is racketlon? Waarom racketlon?
Onderwijsconferentie
Welkom op de Grote Griffiedag!
1. Levensbeschouwing en communicatie
Versterken van de S van BOS Gwendolijn Boonekamp (NOC*NSF) Chris Donkers (Basketballbolwerk Two-B) 4e ontmoetingsdag Breedtesportimpuls, 27 mei 2004.
Mission Olympic, The City Simon Keijzer. NOC*NSF Breedtesport: "Het versterken van de georganiseerde sport, zodat zo veel mogelijk inwoners van Nederland.
Sportbonden en gemeenten samen aan de slag
VMBO Carrousel unieke samenwerking onderwijs en leerbedrijven.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Gemeente Den Haag Samenwerken met locale partners.
1zorg-route.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Beleidsregel combinatiefuncties Sport
Speelveld: aantal mensen met een handicap Indicatie verdeling & verblijf in intramurale instelling Mensen met een handicap Lichamelijk* (matig/ernstig)
Deel anders, mijn organisatie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
GGZ Netwerkbijeenkomst Midden Limburg 26 juni
Bijeenkomst voor (G)MR passend onderwijs
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
© Mulier Instituut, Utrecht Belemmeringen om te sporten & bewegen Platform Sportdeelname, 12 november Remko van den Dool November 2015.
Lonneke Schijvens Programma coordinator RSB. Bewegen? Ja, natuurlijk! Missie Onbeperkt Sportief: zorgen dat mensen met een beperking structureel meer.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Platform ‘Weert in Beweging’ Platform Weert in Beweging Iedereen gezond in beweging!
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
ViaVia Info-presentatie
Duurzaamheid in Gennep
Training Vergaderen Een project van: In opdracht van:
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Transcript van de presentatie:

Welkom! Netwerkbijeenkomst SpecialSport Rosmalen 25 november

Programma uur Welkomstwoord Tom Wollenberg (Special Heroes) & Luc van Eerd (Gemeente ‘s-Hertogenbosch) uur Praktische workshop “Bijzonder gedrag vooraf en tijdens of na de training” Sten Janssen & Edwin Ermers uur Regionale Samenwerking: Sportloket Aangepast Sporten Meierij Luc van Eerd uur Sportloket in World Café & terugkoppeling met Ellen de Roos (DE ROOS consultancy & projecten) uur Afsluitende borrel 2

Special Heroes * Sportstimuleringsprogramma in het speciaal onderwijs. Het programma is een gezamenlijk initiatief van de PO-Raad, Stichting Onbeperkt Sportief en NOC*NSF. PO- Raad: overkoepelend orgaan schoolbesturen NOC*NSF: Nederlands Olympisch Comité* Nederlandse Sport Federatie (NOC*NSF) is de bundeling van de georganiseerde sport in Nederland.

Stichting Onbeperkt Sportief: Gehandicaptensport Nederland was de koepelorganisatie voor de Stichting Gehandicaptensport Nederland, Fonds Gehandicaptensport, de Sportbond (Vereniging) Gehandicaptensport Nederland, SailWise, ‘t Packhuys en Special Olympics Nederland. Special Olympics Nederland Revalidatie, Sport en Bewegen Monitoring en onderzoek Het Classificatie Instituut Special Heroes Evenementen Opleidingen en scholingen Zo kan het ook! Platformbijeenkomsten Sportmatch Adviesgesprekken en nog veel meer...

Special Heroes School is de spil: De kennismakingsprogramma’s starten altijd binnen de school Rol van de sportvereniging: -leerlingen enthousiasmeren -dat leerlingen blijvend deel nemen aan sportactiviteiten -structureel (speciale) sportactiviteiten aanbieden De kinderen en jongeren worden lid van een sportvereniging en kunnen blijvend deelnemen aan een sport die zij leuk vinden.

Methodiek Fase 1 | Binnenschools aanbod Sportverenigingen of andere sportaanbieders bieden tijdens de lesuren sportactiviteiten aan. Fase 2 | Naschools/buitenschools aanbod Sportverenigingen verzorgen aansluitend aan de schooltijd een sportaanbod op school of bij de vereniging. Fase 3 | Nazorgtraject Het borgen van de continuïteit van het programma en de sportdeelname van de leerling staat hier centraal Noord Oost – Midden Brabant actief in cluster 2, 3 en 4. Vught, St. Michielsgestel, ‘s Hertogenbosch, Rosmalen, Veghel, Oss en Grave.

Regionaal Loket Aangepast Sporten Meierij 9 Presentatie: Luc van Eerd

10 Samenwerking Meierijgemeenten

Achterstand sport- en beweegdeelname Persoonlijke factoren Gezondheid laat het niet toe Geen energie om te sporten Geen behoefte Onbekend met mogelijkheden Tijdgebrek Organisatorische factoren Deelname aan activiteiten te duur Vervoer te duur / kost te veel tijd Weinig (aangepast) sport- en beweegaanbod in omgeving Accommodatie niet/onvoldoende aangepast Geen mensen om samen te sporten en bewegen Aanleiding 11

Doelgroep HANDICAP Lichamelijk Motorisch Organisch Zintuiglijk Visueel Auditief Mentaal Verstandelijk Psychosociaal 12

Aanbod regio Divers aanbod door sportaanbieders en andere partijen > 65 aanbieders met speciaal aanbod voor de doelgroep Bij ± 50% sportaanbieders sporten mensen met een beperking Jaarlijks diverse grote- en kleinschalige evenementen Sportstimulering: Special Heroes, inzet CF / buurtsportcoaches, Zo kan het ook, ASH. Samenwerkende partijen: *Gemeenten *1e lijnszorg *Speciaal Onderwijs *revalidatieinstellingen *GGD *MEE *zorginstellingen *WMO *Kentalis *Koninklijke Visio *Gehandicapten Platforms *Special Heroes*GGZ

Regionaal Loket Door het bundelen van interventies, middelen en menskracht: “Zo veel mogelijk mensen met een handicap woonachtig in de Meierij stimuleren deel te nemen aan sport- en beweegactiviteiten (regulier of speciaal)” Effect: Achterstand in sportdeelname wordt verkleind Bijdrage is geleverd aan preventie en gezondheidsbevordering Maatschappelijke participatie vergroot 14

Regionaal Loket (2) Loket Meierij “Spin in het web” Functies loket Inventariseren, verbinden en coördineren van de regionale vraag, inzet en aanbod Als hét informatie- en begeleidingspunt naar buiten treden Het eerste aanspreekpunt voor mensen met een handicap die willen sporten, maar ook voor verenigingen die een sportaanbod voor personen met een handicap willen aanbieden 15

Regionaal Loket (3) Realiseren van Fysieke loketten Digitaal loket Een breed- en aantrekkelijk sport- en beweegaanbod in de regio Stimuleren van Doelgroep tot een actieve vrijetijdsbesteding Sport- en beweegaanbieders in het creëren van randvoorwaarden en een infrastructuur waarin sport- en bewegen voor mensen met een handicap mogelijk wordt gemaakt 16

“ 1. Sportaanbod voor mensen met een beperking 2. Zoekfunctie 3. Nieuws 4. Informatie voor de doelgroep en sportaanbieders 5. Social Media platform 6. Evenementen en Projecten Digitaal Loket 17

Wat heb je nodig en wat kun je bijdragen? Kansen? Bedreigingen? Knelpunten? Samenwerking? Ondersteuning? Wensen en behoeften? Kom mee naar het world café 18

World Café Welkom, je bent nu in het World Café! Setting om met elkaar, in ontspannen sfeer, in gesprek raken Tafel Luc over Digitaal loket Tafel Tom over Regionaal Loket Tafel Ellen over persoonlijk halen en brengen 19

onderwerpen Luc- Digitaal Loket Like it, Like it not Wat over jouw club op site Tom- Regionaal Loket Waar liggen kansen Waar bedreigingen / knelpunten Ellen- Participatie Wat kun/wil je bijdragen Wat halen 20

World café uitwisseling aan de tafels + afsluitend kort plenair als input voor kort verslag drie gespreksrondes van 12 minuten om verschillende perspectieven met elkaar te verbinden tafellaken om de belangrijkste punten vast te leggen samenstelling van groep verschilt per ronde. Aan tafel is er een voorzitter die blijft zitten voorzitters helpen de groep om zo veel mogelijk uit te wisselen in de tijd die beschikbaar is en zorgt dat een goede werkgave op de tafellakens komt 21

Voorbeeld tafellaken SpecialSportloket Regionaal Platform centraal Samenvatting discussie Ieders persoonlijke aantekeningen

Ronde 1 - werkwijze Eerste ronde blijft iedereen aan de huidige tafel Ieder denkt eerst kort na over je eigen ideeën m.b.t. onderwerp en noteer deze kort en bondig in het vak voor je op het vel (2 min) Vervolgens wordt een ronde gemaakt waarin ieder zijn belangrijkste punt inbrengt en de groep daar kort over in gesprek gaat. (max 8 min) Voorzitter vat aan het einde van de ronde de discussie samen en noteer de belangrijkste 3 punten op het laken in het midden. (3 min) Let op: de voorzitter geeft een terugkoppeling m.b.t. de punten aan de volgende groep bij de start van de volgende ronde 06 23

Ronde 2- werkwijze Ieder zoekt andere tafel met andere vraag. Graag in een andere groepssamenstelling… Voorzitters blijven zitten en lichten kort de discussie uit de eerste ronde toe; waar ging de discussie over en welke punten zijn genoteerd Wederom bepaald ieder eerst zijn eigen mening, gedachtes, ideeen. Discussieer over de al beschreven punten en vul aan m.b.t hetgeen de vorige groep heeft genoteerd De groep bepaalt de belangrijkste uitkomsten uit de discussie (max 5 punten) 06 24

Ronde 3- werkwijze Ieder zoekt een tafel met andere vraag. Zorg dat je in een andere groepssamenstelling komt te zitten! Voorzitters blijven zitten en lichten kort de discussie uit de eerste ronde toe; waar ging de discussie over en welke punten zijn genoteerd Wederom bepaald ieder eerst zijn eigen mening, gedachtes, ideeen. Discussieer over de al beschreven punten en vul aan m.b.t hetgeen de vorige groep heeft genoteerd De groep bepaalt de belangrijkste uitkomsten uit de discussie (max 5 punten) 06 25

Aandachtpunten voorzitters Binnen de tijd blijven wordt de uitdaging! Voorkom dat de discussie direct start. Geef ieder kort de mogelijkheid om zijn gedachten te ordenen en dit aan het papier toe te vertrouwen. Het gaat niet om volledigheid, maar wat ‘top of mind’ is! 1 minuut beschikbaar! Zie er op toe dat iedereen aan bod komt in de discussie. Probeer zelf vooral de discussie/uitwisseling in de groep te stimuleren, in plaats van dat je zelf vooral reageert en aan het werk gaat. Stel aan het eind een samenvatting voor. 26

Samenvatting 27

Dank voor vanavond! Borrel? Wel thuis! 28