OKRA – twee jaar na KBG…
Een korte kennismaking 214.684 leden waarvan 5.032 in een WZC Bijna 17.000 bestuursleden In 1.212 trefpunten (lokale afdelingen) georganiseerd in 18 regio’s 72 personeelsleden (educatieven en administratieven) In 2006 verandert de vereniging van naam, huisstijl, aanpak en wordt “OKRA trefpunt 55+”
Vaststellingen en bekommernissen ( bij opstart eerste beleidsplan) Aantal leden daalt en veroudert – we missen stilaan de instroom van jongere ouderen Lidmaatschap van wieg tot graf is niet meer evident Groeiende concurrentie ook buiten het werkveld van het verenigingsleven Lidmaatschap en engagement hangt af van het aanbod Verouderd imago
Een passend antwoord Een interne grondige studieronde met ondermeer een SWOT-analyse Reeds gestart begin de jaren 90 met een eerste globaal beleidsplan Een marktonderzoek i.s.m. de K.U.L. Een PR-en Marketingsstudie i.s.m. MEMORI Een systematische terugkoppeling van tussentijdse onderzoeksresultaten en –besluiten met de beleidsorganen
Indien KBG naar de toekomst toe Besluit: Indien KBG naar de toekomst toe deze deelgroepen wenst te bereiken, dan dringt zich een grondige wijziging op: organiseer een diversiteit aan activiteiten op verschillende niveaus (afdeling, bovenlokaal, …) of vanuit deelorganisaties (sport, seniorenacademie) pas uw communicatie aan per deelgroep
KBG MOET de bestaande communicatie-knelpunten aanpakken de structuur beter afstemmen op het doelpubliek het aanbod afgestemmen op deelgroepen = SEGMENTATIE de eigen identiteit, eigen imago en eigen 'Unique Selling Proposition’ bepalen en uitdragen USP : wat maakt OKRA uniek, waarom kies ik voor OKRA en niet voor een andere organisatie? BESLUIT: We zouden KBG moeten bekijken als een zon met verschillende planeten. De zon is KBG, de planeten zijn de verschillende deelwerkingen: crea, seniorensport, rusthuiswerking, seniorenacademie… Bij het communiceren van KBG moeten we een multiple boodschap brengen, vertrekkend van de planeten. Onder het motto: in KBG kun je genietend en geborgen ouder worden. Aandachtspunt daarbij: interne concurrentie vermijden. En indien ze opduikt er oplossingen voor zoeken.
(1) Trefpunt: biedt ontmoetingsactiviteiten (1) Trefpunt: biedt ontmoetingsactiviteiten aan, aangevuld met een breed aanbod eventueel door samenwerking) = WAAIER (2) Deelwerkingen: krijgen grotere autonomie,maar blijven geïntegreerd in OKRA. Het bovenlokaal aanbod wordt uitgebreid voor leden en niet-leden.
KBG wordt OKRA : een logische stap Nieuwe aanpak, nieuwe activiteiten Maar niet met de oude naam Waarden welke voor ons belangrijk zijn in nieuwe naam: O → openheid K → kristelijk R → respect A → actief
Merknaam ook voor de deelwerkingen Zijn de ingangspoorten van de werking OKRA-ACADEMIE OKRA-BEDEVAARTEN OKRA-CREA OKRA-REIZEN OKRA-SPORT OKRA-ZINGEVING OKRA-ZORG
Enkele opvallende resultaten - 2007 Jaarlijks 1.500.000 aanwezigen op de activiteiten in de trefpunten De trefpunt-bestuursleden doen maandelijks ongeveer 130.000 huisbezoeken bij de leden Er werden 568 kadervormingscursussen georganiseerd met in totaal 13.813 deelnemers Vzw OKRA-SPORT telt nu al meer dan 40.000 leden Vzw OKRA-academie organiseert 7 soorten activiteiten en noteert bijna 38.000 deelnemers Recente lokale bestuursverkiezingen waren een succes: - ruim 300 nieuwe voorzit(s)ters - meer dan 1.100 nieuwe leden in dagelijkse besturen
Nieuwe initiatieven krijgen volle kansen Verkeersproject Sociaal project Dienstverlening inzake huisvestings-en renovatiepremies Id. wat betreft factuur energie In 750 trefpunten zijn meer dan 900 bestuursleden specifiek bezig met de plaatselijke belangenbehartiging
Enkele belangrijke werkingsopdrachten staan reeds op de rails Participatie kansarmen Uitbouw culturele verscheidenheid Grootstadwerking Aandacht voor de oudste ouderen
Bedankt voor uw aandacht !