OKRA – twee jaar na KBG….

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ingeborg Van Wonterghem Directeur Ingro
Advertisements

HASSELT FAIRTRADEGEMEENTE Campagne “Ik ben verkocht” September 2007.
Leren en Werken in de carrosseriebranche. 16 februari 2006.
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Definitief voorstel continurooster + De stemprocedure. 20 mrt
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Van duurzaam energie-initiatief naar Met Elkaar Voor Mekaar
FUSIE VROUWEN van… Samen sterker!
Dienst Time Out Projecten
Het schoolondersteuningsprofiel en ondersteuningsplan als basis voor inhoudelijke samenwerking Eelco Dam Algemene Vereniging Schoolleiders 26 november.
“brengt jeugd in beweging”
BELEIDSPLAN 2012 –  Bestuurlijke taken  Bestuur en vrijwilligers  Ouderenbeleid  Communicatie en PR  Scholing.
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
Netwerk voor Cultuur en Natuur Masterplan Plan van Aanpak Ledenwerfacties Zaterdag 4 mei 2013.
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Presentatie BSI dag 27 mei 2004 vitalisering van sportverenigingen ViT-bar Wim van ‘t Westeinde (Sportbytes) Martin Booiman (NHV)
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Donderdag 14 mei  Seniorenrestaurant  In contact brengen van (alleenstaande) senioren met leeftijdsgenoten  Betaalbaar door samenwerking met.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Onderwerp Datum - locatie 1 Infosessie Projectoproep voor innovatieve projecten voor laagdrempelig sporten 24/06/2013.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Het laatste lid en de nieuwste lichting Paul Schnabel Sociaal en Cultureel Planbureau & Universiteit Utrecht Hilversum,
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Onderwerpen Achtergrond en aanleiding vernieuwing statistiek
HoekscheWaardDuurzaam
Glow Eindhoven.
Informatieavond Petrus en Paulusschool
VrijetijdsPakketten (V-Pak’s)
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Sportcafé Amsterdam Zuid
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
Jongeren en communicatie met de stedelijke overheid Antwerpen.
VR Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde 1 KNVWS statuten Hoofdpunten voor wijziging [Statuten staan op sterrenkunde.nl/knvws]
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Zp3 tweede oproep Huize Ter Walle vzw CIGB
Bijeenkomst ‘Leefbaarheid’ Rabobank Zuidwest-Drenthe (2) Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
Naar de top Loopbanen van leerlingen met een beschikking praktijkonderwijs 25 september 2009.
Subsidiereglementen voor culturele verenigingen. Bouwstenen Waarom wordt ondersteuning gegeven? Wie komt in aanmerking? Waarvoor kan je ondersteuning.
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
Jan De Moor, voorzitter De toekomst van de openbare woonzorgcentra. 1 11/10/2012 Healthcare: De toekomst van de openbare woonzorgcentra.
De stille kracht van ouderen Wilbert van den Bosch
INFOSESSIE CLUBBEGELEIDING Gent 2 december Inleiding door dhr Philippe Mees, voorzitter VLG vzw -Verwelkoming -Uitgangspunt: -Tevredenheidsenquête.
GIS-coördinator in Westerlo
Sportdorp Maasbree 30 oktober 2014
(nieuwe) Verwachtingen van vrijwilligers
Methodiek om input voor Visie te verzamelen
Structuurvernieuwing KBO Gelderland
Van leeftijdsbewust naar duurzaam personeelsbeleid casus Kind en Gezin 12 december 2007.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Een wereld van verschil!. WAT? Aanloop van een proces  2 jaar Verbeteren van de sportwerking op de verschillende niveaus – Lokaal – Bovenlokaal – Regionaal/provinciaal.
WELKOM Informatieavond parochie Joannes de Doper 3 maart 2009.
© Mulier Instituut, Utrecht De flexibele vereniging Sportverenigingen in een tijd van individualisering en consumentisme? Presentatie Sportraad Apeldoorn.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Tekst hier Positieve beeldvorming rond diversiteit stimuleren in de media.
Seminar ‘jonge’ senioren Overzande 8 maart Opbouw ledenbestand provincie Zeeland Peildatum 8 dec [ 50, 59 ] = 63 leden 0,9 % [ 60, 69 ] =
Presentatie opendeurdag 17 april 2016
de Korte Keten duurt het Langst
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Transcript van de presentatie:

OKRA – twee jaar na KBG…

Een korte kennismaking 214.684 leden waarvan 5.032 in een WZC Bijna 17.000 bestuursleden In 1.212 trefpunten (lokale afdelingen) georganiseerd in 18 regio’s 72 personeelsleden (educatieven en administratieven) In 2006 verandert de vereniging van naam, huisstijl, aanpak en wordt “OKRA trefpunt 55+”

Vaststellingen en bekommernissen ( bij opstart eerste beleidsplan) Aantal leden daalt en veroudert – we missen stilaan de instroom van jongere ouderen Lidmaatschap van wieg tot graf is niet meer evident Groeiende concurrentie ook buiten het werkveld van het verenigingsleven Lidmaatschap en engagement hangt af van het aanbod Verouderd imago

Een passend antwoord Een interne grondige studieronde met ondermeer een SWOT-analyse Reeds gestart begin de jaren 90 met een eerste globaal beleidsplan Een marktonderzoek i.s.m. de K.U.L. Een PR-en Marketingsstudie i.s.m. MEMORI Een systematische terugkoppeling van tussentijdse onderzoeksresultaten en –besluiten met de beleidsorganen

Indien KBG naar de toekomst toe Besluit: Indien KBG naar de toekomst toe deze deelgroepen wenst te bereiken, dan dringt zich een grondige wijziging op: organiseer een diversiteit aan activiteiten op verschillende niveaus (afdeling, bovenlokaal, …) of vanuit deelorganisaties (sport, seniorenacademie) pas uw communicatie aan per deelgroep

KBG MOET de bestaande communicatie-knelpunten aanpakken de structuur beter afstemmen op het doelpubliek het aanbod afgestemmen op deelgroepen = SEGMENTATIE de eigen identiteit, eigen imago en eigen 'Unique Selling Proposition’ bepalen en uitdragen USP : wat maakt OKRA uniek, waarom kies ik voor OKRA en niet voor een andere organisatie? BESLUIT: We zouden KBG moeten bekijken als een zon met verschillende planeten. De zon is KBG, de planeten zijn de verschillende deelwerkingen: crea, seniorensport, rusthuiswerking, seniorenacademie… Bij het communiceren van KBG moeten we een multiple boodschap brengen, vertrekkend van de planeten. Onder het motto: in KBG kun je genietend en geborgen ouder worden. Aandachtspunt daarbij: interne concurrentie vermijden. En indien ze opduikt er oplossingen voor zoeken.

(1) Trefpunt: biedt ontmoetingsactiviteiten (1) Trefpunt: biedt ontmoetingsactiviteiten aan, aangevuld met een breed aanbod eventueel door samenwerking) = WAAIER (2) Deelwerkingen: krijgen grotere autonomie,maar blijven geïntegreerd in OKRA. Het bovenlokaal aanbod wordt uitgebreid voor leden en niet-leden.

KBG wordt OKRA : een logische stap Nieuwe aanpak, nieuwe activiteiten Maar niet met de oude naam Waarden welke voor ons belangrijk zijn in nieuwe naam: O → openheid K → kristelijk R → respect A → actief

Merknaam ook voor de deelwerkingen Zijn de ingangspoorten van de werking OKRA-ACADEMIE OKRA-BEDEVAARTEN OKRA-CREA OKRA-REIZEN OKRA-SPORT OKRA-ZINGEVING OKRA-ZORG

Enkele opvallende resultaten - 2007 Jaarlijks 1.500.000 aanwezigen op de activiteiten in de trefpunten De trefpunt-bestuursleden doen maandelijks ongeveer 130.000 huisbezoeken bij de leden Er werden 568 kadervormingscursussen georganiseerd met in totaal 13.813 deelnemers Vzw OKRA-SPORT telt nu al meer dan 40.000 leden Vzw OKRA-academie organiseert 7 soorten activiteiten en noteert bijna 38.000 deelnemers Recente lokale bestuursverkiezingen waren een succes: - ruim 300 nieuwe voorzit(s)ters - meer dan 1.100 nieuwe leden in dagelijkse besturen

Nieuwe initiatieven krijgen volle kansen Verkeersproject Sociaal project Dienstverlening inzake huisvestings-en renovatiepremies Id. wat betreft factuur energie In 750 trefpunten zijn meer dan 900 bestuursleden specifiek bezig met de plaatselijke belangenbehartiging

Enkele belangrijke werkingsopdrachten staan reeds op de rails Participatie kansarmen Uitbouw culturele verscheidenheid Grootstadwerking Aandacht voor de oudste ouderen

Bedankt voor uw aandacht !