Tussen samenspel en strijd. Sport en politiek door de eeuwen heen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Seminarie Historisch Didactisch Onderzoek
20 Januari 2009 EDO Studiedag Willy Sleurs Entiteit Curriculum
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Werkvormen voorstellen theorie werkvormen cursus werkvormen
De waarde van cultuureducatie
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Interculturele communicatie
Oefeningen sociale agogiek
Beelden om te kiezen Docentendag Politicologie Elly te Molder & Juul Willen Donderdag 31 oktober 2013.
De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 7.
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Geschiedenis havo 4 - een introductie
de tijd van burgers en stoommachines
Kenmerk a Opkomst van de stedelijke burgerij en b de toenemende zelfstandigheid van steden Les 2: Verschillen stad en platteland.
de tijd van burgers en stoommachines
Maatschappijwetenschappen
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Informatie- avond groep 6
Workshop Vrijwilligerswerk Het hoe en wat Door Timbo.
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
2 de en 3 de graad.  De leerlingen kunnen op het einde van de 2 de graad  Doelgericht informatie opzoeken over het verleden en het heden op basis.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
1. Inleiding.
Leerlijnen in de geschiedenisles
Hoofdstuk III: Griekenland Les 5: Par 3B, Weten
De tafel van 4.
Workshop evalueren Dcp
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de Gouden Eeuw is (met jaartallen) Waarom het een economische bloeiperiode was Waarom het een wetenschappelijke.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
SCHIJN EN WERKELIJKHEID ZIJN DROMEN BEDROG?. INTRO
Welkom X-STREAM. Terugblik vorige les  Wat vonden jullie ervan?
Wat is coöperatief leren?
Paspoort griekse goden
Mysterie: Moord op de Romanovs
“HISTORY DEPENDS ON WHO WROTE IT” (Nelson Mandela)
Portret in beeld THTEX.
Wiki-opdracht Interculturele Communicatie ICC.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Enkele interessante vragen!
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Geschiedenis 3de jaar.
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Merkbare vaardigheden
INTRODUCTIE academiejaar
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Transcript van de presentatie:

Tussen samenspel en strijd. Sport en politiek door de eeuwen heen. Lynn Callewaert en Katrien De Herdt

Actief Historisch Denken Sport en politiek in de oudheid en de 19de eeuw

Lesverloop Situering Doelstellingen Didactische tips Praktische tips Eigen ervaringen… Ter beschikking

1. Lesverloop: lesuur 1 Lesopener: levenslijnen (29 min.) Klas verdelen in 2 groepen Rangschikken van meest tot minst belangrijke sporter Probleem! Politiek Economisch Maatschappelijk Populariteit Herordenen op deze vier lijnen

1. Lesverloop: lesuur 1 (vervolg) Probleemstelling (1 min.) Welke continuïteiten en discontinuïteiten zijn er tussen de oudheid en de 19de eeuw? Schets deze vanuit het politieke, economische en maatschappelijke belang van sport in beide periodes. Groepswerk (20 min.) Indeling per sporttak Informatie per sport + extra informatie Invullen antwoordblad: 3 Leerlingenbundel Sport en politiek in oudheid en 19de eeuw AHD.docx ‘Expert’ met aandacht voor ruimere maatschappelijke context

4. Lesverloop: lesuur 2 Afwerken groepswerk (10 min.) Notities vorige les herlezen Afgevaardigde aanduiden Plenum (30 min.) Per groep (sporttak) Politiek Economisch Maatschappelijk Populariteit In de oudheid en de 19de eeuw Bordschema: 4 Sport en politiek in oudheid en 19de eeuw AHD Ppt voor leerlingen plenum.pptx

1. lesverloop: lesuur 2 (vervolg) Algemene conclusies (10 min.): 3 Leerlingenbundel Sport en politiek in oudheid en 19de eeuw AHD.docx Vanuit het concrete de tijdsgeest achterhalen Continuïteit – discontinuïteit Oudheid 19de eeuw

2. Situering 5e jaar Voorkennis: Industriële Revolutie Opkomst nationalisme 2 lesuren

3. Doelstellingen (algemeen) door het bestuderen van het politieke, economische, maatschappelijke belang en de populariteit van sport inzicht krijgen in de tijdsgeest van de oudheid en de 19de eeuw continuïteiten en discontinuïteiten tussen beide tijdsperiodes aanhalen

3. Doelstellingen (vaardigheden) De leerlingen kunnen verschillende argumentaties tegenover elkaar afwegen. (Les 1, Lesopener) De leerlingen kunnen constructief in groep samenwerken. (Les 1, Lessequens 1) De leerlingen kunnen informatie uit een tekst en een afbeelding halen om de probleemstelling te beantwoorden. (Les 1, Lessequens 1) De leerlingen kunnen de gevonden informatie schematiseren. (Les 1, Lessequens 1; Les 2, Lessequens 1)

3. Doelstellingen (attitudes) De leerlingen beseffen dat geschiedenis geen finalistisch- rationeel monocausaal gebeuren is. (Les 1, Lesopener) De leerlingen benaderen met een kritische en open houding de opdracht van de levenslijnen. (Les 1, Lesopener) De leerlingen kunnen genuanceerd hun mening inbrengen in een groepswerk. (Les 1 Lesopener en Lessequens 1) De leerlingen luisteren naar elkaar en hebben respect voor elkaars inbreng. (Les 1, Lesopener en Lessequens 1)

VOET’en De leerlingen beschrijven de dynamiek in leef- en omgangsgewoonten, opinies, waarden en normen in eigen en andere sociale en culturele groepen De leerlingen illustreren de wederzijdse beïnvloeding van kunst, cultuur en techniek, politiek, economie, wetenschappen en levensbeschouwing Communicatief vermogen Kritisch denken Samenwerken Verantwoordelijkheid Zelfredzaamheid

4. Didactische tips 2 Leerkrachtenbundel Sport en politiek in oudheid en 19de eeuw AHD.doc

5. Praktische tips 1) Afdrukken - kaartjes sporters: 1 keer - kaartjes extra informatie: 1 keer - kaartjes prijzen: voor elk groepje 1 keer - antwoordbladen: voor elk groepje 1 keer - leeg schema plenum: voor elke leerling 1 keer wanneer de leerkracht wenst dat de leerlingen meeschrijven - conclusies plenum: voor elke leerling 1 keer - algemene conclusies: voor elke leerling 1 keer

2) Klasopbouw: klaarzetten tafels in vier groepjes, voldoende plaats voorzien voor levenslijnen. 3) Groepsindeling: de groepjes hoeven niet even groot te zijn.

6. Eigen ervaringen… Enthousiasme bij levenslijnen: aandacht voor historisch denken Leerlingen zelf actief aan het werk in het groepswerk: onthouden beter

7. Ter beschikking (voor leerkrachten) leerkrachtenbundel met - lesvoorbereiding met uitgeschreven lesdoelen, leerinhoud, lesverloop en lesplan - conclusies plenum - algemene conclusies - verantwoording actief historisch denken - Didactische en praktische tips - kaartjes sporters en kaartjes extra informatie - verbetersleutel antwoordbladen

7. Ter beschikking (voor leerlingen) leerlingenbundel met - lesdoelen - antwoordbladen - leeg bordschema - conclusies plenum - algemene conclusies PowerPoint voor leerlingen: schema plenum

Bedankt voor uw aandacht!