Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Transitie Ouderenzorg
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Differentiatie in de klas
Handelingsgericht werken en de IB
Een kijkje in de keuken van het academisch stemtolken
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Leer de namen van de noten 1
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
The downside of alcohol Alcohol anders bekeken
Van idee tot digitaal materiaal
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Workshop OGW in de klas..
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Probleem gestuurd onderwijs
Reflectievaardigheden en instrumenten
Leer de namen van de noten 2
Gepersonaliseerd leren
Projectweek.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
Naam: Mijn hobby : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
StatIG in de Vrolijke School
HAN Faculteit Educatie.
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Veel leerlingen… vinden een studiekeuze maken lastig.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Mijn eerste levensbehoefte is…
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Kinderen en hun sociale talenten
De relevantie van de kerk voor tieners van nu Jeugdleidersconferentie
Omgaan met het gebruik van historische bronnen
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Aan de slag met de BETERapp
HET KARAKTER VAN EEN LEIDER
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Klinisch redeneren en evidence based practice
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Centrumvisie Presentatie winkeliers/ eigenaren 15 September 2014.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Onze doelen en visie in beeld
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Solliciteren: wat wil ik?
Werken in de keten. Wat is werken in de keten SHL opdrachten.
Praktijkervaring en reflectie
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Transcript van de presentatie:

Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele foto’s van onderzoekende studenten (hier hebben we het over); van foto’s die st gemaakt hebben van onderzoekende lln (dit is hun beeld); evt foto van hun poster (vh praktijkonderzoek) Tijdsindeling: Introductie 15 min, incl korte toelichting theorie onderzoekende houding Onderzoekende houding st 30 (- 45 min) portfolio bekijken 15 min Onderzoekende houding lln door st 30 min portfolio bekijken 15 min Afrondende discussie 15 min of korter Edith Louman e.louman@ipabo.nl Hogeschooldocent/ onderzoeker Natuuronderwijs, wetenschap en techniek

Introductie Onderzoekende houding van studenten (bespreken reflecties) Onderzoekende houding in lessenseries (bespreken reflecties) Discussie

Doel presentatie Verkennen wat we verstaan onder en verwachten van een onderzoekende houding van pabo-studenten m.b.t. wetenschap- en techniekonderwerpen Bespreken of de aanwezigen de typeringen van de studenten herkennen Bespreken of we de indeling van Van Rijst (2007) bruikbaar vinden om de onderzoekende houding aan te koppelen en mee verder te werken

Introductie Uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Doel (o.a.): creëren rijke leeromgeving incl. bevorderen onderzoekende houding leerlingen Vakdidactiek onderzoekend en ontwerpend leren Voorwaarde: eigen nieuwsgierige en onderzoekende houding (o.a. Walma van der Molen, 2013) Veel voorbeelden en ervaringen formeel en informeel

Reflectie op eigen ontwikkeling, 4 typeringen Door mijn deelname aan dit uitstroomprofiel ben ik me veel bewuster geworden over de wetenschap in het dagelijks leven. Wat mij nu bijvoorbeeld steeds heel erg opvalt (mede door de techniekkist die ik heb gemaakt over licht en donker) is licht dat gebroken wordt waardoor er een op tafel een regenboog ontstaat. Dan denk ik: ‘Ik weet hoe dat komt!’ Of als licht bijvoorbeeld verbogen wordt door glas, dan denk ik ook: ‘Ik weet hoe je dat zelf kunt maken’ (bron: eigen reflectie student) Een groep studenten

4 typeringen (‘profielen’) Student vooraf niet geïnteresseerd Student vooraf niet opvallend geïnteresseerd Student passief geïnteresseerd Student breed geïnteresseerd (gebaseerd op 7 studenten, die deelnamen aan het uitstroomprofiel 4de jaar 2012-2013)

Student vooraf niet geïnteresseerd -> geïnteresseerd geraakt (‘W&T-consument’, kenniszoeker, doener) (meerdere studenten) Student vooraf niet opvallend geïnteresseerd -> actief aan de slag (doener) (1 student) Student passief geïnteresseerd -> geactiveerd (kenniszoeker) (1 student) Student breed geïnteresseerd -> gecontinueerd (kenniszoeker) (1 student)

Wetenschappelijke houding, 6 kenmerken Willen weten Willen kritisch zijn Willen begrijpen Willen innoveren Willen bereiken Willen delen (Van Rijst, 2007)

Reflectie op onderzoekende houding in voorbeelden Wat ik verder doe om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen binnen de wetenschap en techniek is dat ik regelmatig naar Discovery Channel en National Geographic kijk. Op dinsdag 18 december heb ik een schitterende documentaire gekeken die 'Kingdom of the oceans' heet (op National Geographic Wild) (…) Ikzelf dacht altijd dat alle haaien alleen of in groepjes van twee a drie rondzwommen, maar dit waren er wel een stuk of honderd. Erg indrukwekkend om te zien. (bron: eigen reflectie student op concrete situatie) Nog aanvullen

Waardoor worden studenten nieuwsgierig en onderzoekend? Wat doen zij vervolgens?

Wetenschappelijke houding, resultaten Willen weten: alle voorbeelden Willen kritisch zijn: 4 (gekoppeld aan doe-activiteiten) Willen begrijpen: 5 Willen innoveren: niemand Willen bereiken: 2 Willen delen: 2

4 typeringen gekoppeld aan 6 kenmerken Student vooraf niet geïnteresseerd -> geïnteresseerd geraakt; willen weten, willen kritisch zijn, willen begrijpen, willen bereiken, willen delen Student actief aan de slag, doener; willen weten, kritisch zijn, willen bereiken, willen delen Student passief geïnteresseerd -> geactiveerd, kenniszoeker; willen weten & willen begrijpen Student breed geïnteresseerd -> gecontinueerd, kenniszoeker; willen weten & willen begrijpen

Lessenserie, 2 voorbeelden (student ‘type’ 2) Lessenserie Zinken en drijven 3 onderzoeks &technieklessen: doe-activiteiten, incl. voorspellen, of testen en verbeteren, en nabespreken Inhoud vd activiteiten: beperkt, meer samenhang, daardoor diepgaander Ook vaardigheden als doel genoemd 3 uitgewerkte activiteiten

Lessenserie, 2 voorbeelden (student ‘type’ 4) Lessenserie Wetenschap: Meer kennisoverdracht, ook doe-activiteiten Inhoud vd activiteiten: veel, uiteenlopend, in circuit -> minder samenhang en diepgang Student laat het meer open, kinderen kunnen zelf meer de invulling bepalen, kinderen bepalen zelf eigen onderzoek

Wetenschappelijke houding, resultaten opzet lessenserie ‘Type’ 2: In de voorbereiding komen alle 6 kenmerken terug ‘Type’ 4 In de voorbereiding komen 5 kenmerken terug

Wetenschappelijke houding, resultaten kinderen Kinderen laten zien: willen weten, willen kritisch zijn (sommigen wel, sommigen niet), willen begrijpen (o.i.v. student, anders niet, voor sommige knd te moeilijk); willen innoveren?, willen bereiken (sommigen), willen delen Kinderen laten zien: willen weten (1 knd deels geen plezier), willen kritisch zijn, willen begrijpen, willen innoveren niet, willen bereiken, willen delen

Discussie Herken je dit beginnende model? Zijn de typeringen/ profielen herkenbaar? Herken je een relatie tussen profielen van studenten en hoe zij met leerlingen aan de slag gaan?