Zes denkhoeden De Bono Gebruik

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Auditen op succes waarderend auditen
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Doublet deel 1 – de basis.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Leerlingbemiddeling / mediation
Visual Knowledge Building
HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Communicatief gedrag + / -
Workshop creatief brainstormen
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
VBS De Bron Meester Ronny Marc Horst
Welkom.
1 SUCCES P R E S E N T A T I E R o b i n v a n G a l e n.
Persoonlijk worden.
“Ik kan dit niet oplossen...” “Ik zal de weg voor jou banen”
Blok 2 les 1.
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
workshop Veranderen: een noodzaak!? Verandering en vernieuwing leveren winst op.
Een methode om nieuwe ideeën te genereren
Wat willen we vandaag doen?
Edward de Bono’s Zes denkende hoeden
Leven zoals God het bedoelde?!
(De rest van de tijd besteden we aan het KiVa-spel)
Met handen en voeten geloven 1
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Ik wou dat ik een vulkaan was, dan kon ik de hele dag roken en zou iedereen zeggen: "kijk hij werkt".
Techniek Explora Werken met leds Wim Broos Sofie Cobbaert Swa Cremers
Proeftoets periode 1 4 havo.
Aanpak problematisch gedrag
The Six Thinking Hats WORKSHOP. DIVERGEREN Dit is het genereren van zoveel mogelijk ideeën, feiten, problemen, kenmerken, gevolgen, oorzaken, oplossingen.
Leerstijlen KOLB SJM.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Coaching week Rotterdam Academy.
gespreksvaardigheden
Verschillende rollen en stijlen
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Presentatie Creëren en innoveren Oefensituatie Jongleren met visie.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Een vergadering organiseren
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Vergadering Personeelsdienst
Beter denken om beter te vergaderen
Edward de bono; 6 denkhoeden
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Transcript van de presentatie:

Zes denkhoeden De Bono Neem iemand mee door een wave. Wat heb je aan het einde van een wave? OM op orde, klantprestatie verbeterd, getrainde mensen. Per fase een schets van de deliverables / resultaten. Als het kan ook op de verschillende aspecten: procesprestatie, performance management, organisatie en vaardigheden en houding en gedrag.

Zes denkhoeden De Bono Gebruik Gestructureerde vorm van brainstormen om ieder teamlid te helpen op een bepaalde manier te denken. Dit gebeurt door het spelen van een rol waardoor voorkomen wordt dat hij/zij beperkt wordt door vaststaande patronen en denkbeelden. Wat het doet De denkhoeden / denkrichtingen helpen om de aandacht van de groep te richten op één bepaalde manier van denken. De denkhoeden zijn Wit, voor objectieve feiten en cijfers. Rood, voor gevoel van kwaadheid, woede en emotie. Geel, voor een optimistische kijk en positief denken. Zwart, staat voor zwaarmoedigheid en negatieve oordelen, hindernissen en problemen die men op de weg ziet. Groen, vertegenwoordigt nieuwe ideeen en creativiteit. Blauw, wordt gebruikt voor ordening van het denkproces. Hoe gebruiken Geef de groep uitleg over de principes van het denkproces (zie slides facilitator) Kies een denkrichting en brainstorm niet langer dan 8 a 10 minuten of stop als de ideeenstroom eerder ophoudt Doe hetzelfde voor de verschillende kleuren (denkrichtingen) Evalueer de resultaten en plan de ovlgeden acties

Gestructureerd brainstormen

Agenda Gestructureerd denken Denktechniek Voordelen Beperkingen Uitleg denkhoeden Rol facilitator Start van de brainstormsessie Evaluatie en acties plannen

Gestructureerd denken A B Kritisch denken A B Parallel denken

Denktechniek Hoed is metafoor denkrichting Opsplitsen ‘algemene denkhoed’ Symboliseren ‘schakelen’ Scheidt logica en emotie Denkrollen ‘spelen’

Doel denkrichtingen Onze aandacht richten Dingen zeggen die we anders niet zo snel zouden zeggen Praktisch gemak (‘schakelen’) Je raakt niet verstrikt in een rol Eenvoudige regels voor denken

Voordelen gestructureerd denken Structuur in het denken Snel toepasbaar Met, i.p.v. tegen elkaar Discussie over de inhoud Overzicht over situatie een item Hoge participatiegraad van de deelnemers

Beperkingen Geeft geen oplossingen Eist discipline in vasthouden methode Men mag niet meer ‘zeuren’ over zaken

Emotie Feiten Logisch negatief Denken over denken Logisch positief Zes denkrichtingen Emotie Feiten Logisch negatief Denken over denken Logisch positief Creativiteit

Witte hoed Feiten, cijfers, neutraal, objectief “Graag alleen de feiten” Witte hoed: “computerdenken” Twee soorten feiten: geverifieerde feiten veronderstelde feiten (geoorloofd, maar wel tweederangs feiten) “Uw mening” is NIET toegestaan

Rode hoed Emotie, gevoel, vermoedens, intuïtie (vooroordelen) “Mijn gevoel zegt me...” “Zo denk ik erover...” Geen noodzaak tot rechtvaardigen, noemen van redenen of gronden Tegenovergestelde van witte hoed denken

Gele hoed Optimisme constructieve bijdrage, logisch positief, zonnige kant Concentratie op de voordelen Doelbewust zoeken naar positieve Optimistische suggesties “Wat als...”, het best mogelijke scenario positief speculatief

Zwarte hoed Somberheid, logisch negatieve, pessimisme Kritisch oordelen “Dit werkt niet omdat..., dit is geen goed idee omdat...” negatief, maar niet emotioneel altijd logische, relevante redenen noemen emotioneel negatief = rode hoed

Groene hoed Nieuwe inzichten en denkbeelden, creativiteit Oplossingsgericht denken Verzamelen van nieuwe ideeën Drang naar verbetering Ongerijmd logisch, provocatief Zoeken naar alternatieven

Blauwe hoed Regiseren, organiseren van het denkproces focussen; “denkgebied omlijnen” verwisselen van denkrichting denkprogramma / procedure(s) keuzen maken; prioriteiten stellen plan van aanpak samenstellen “we dwalen wat af, ik stel voor...” samenvatten; conclusies trekken

Denkparen wit <> rood zwart <> geel groen <> blauw

Je rol als je faciliteert (1/2) vaststellen denkagenda uitleg techniek participatie bevorderen deelnemers in methode ‘begeleiden’ opmerkingen onder juiste hoed doel, hen parallel leren denken zicht houden op complete ‘analyse’

Je rol als je faciliteert (2/2) tijdbewaking legt linken tussen de hoeden deelnemers leren ‘punt’ te maken zonder omtrekkende beweging (kort, puntig, steekwoorden) flappen schrijven procesbewaken macht over het proces terugrapportage verzorgen

Oefening “Verkeersregels kun je beter afschaffen, vrijwel niemand houdt zich eraan”

“Alle drugs moeten gelegaliseerd worden” Oefening “Alle drugs moeten gelegaliseerd worden”

“Bij onze organisatie moet IEDEREEN evenveel verdienen” Oefening “Bij onze organisatie moet IEDEREEN evenveel verdienen”