STUDIEDAG STEM LIMBURG 26 april 2013 Lucas Brion.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Eeklo aan het werk: verslag van een inhaalrace Werkloosheidscijfers Eeklo Gregory Cremmerye.
Het secundair onderwijs van de 21ste eeuw WELKOM!
Masterproef door Karl Destoop Academiejaar David Schroyens (Agentschap voor onderwijscommunicatie) Leen Neirynck (Vrij CLB Roeselare)
HAVISTEN COMPETENT
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
Ervaringen in samenwerking
Edushock leerfestival
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo. I. Waarom het Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo ?
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De arbeidsmarkt in Zuid-Limburg (in de techniek)
Hink Stap Sprong 6 is goed maar 7 is beter Fons Leroy.
Presentatie Henny Knechten
Energieke doelgerichte regionale aanpak
Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Mag ik u voorstellen ....
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Deze presentatie Over het WERKbedrijf De arbeidsmarkt in de regio
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
DE ARBEIDSMARKT nu en morgen Gerald Ahn CWI Zuidoost-Nederland 12 juni 2006.
Valorisatie Programma Rotterdam
Programma Deel 1 CLB Deel 2 WICO scholengemeenschap studieaanbod
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
Informatiebundel Relatie Onderwijs-Arbeid
VTB Technasium Vakcollege
Structuur secundair onderwijs
Loopbaanplein Achterhoek
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Missie, visie, strategie & jaarplan
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
De kracht van de samenwerking in de regio
RTC West - Vlaanderen Situering. Ontstaan in 2000 (Minister Vanderpoorten). Eerst coördinatie en aanspreekpunt. Ondersteuning technisch onderwijs (duur.
Lerend netwerk – vrijdag 26/10/2012 Samenwerking MSKA Roeselare – VDAB
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
STEM monitor juli Doelstellingen STEM-actieplan STEM-actieplan streeft op middellange termijn naar: Meer starters en afgestudeerden.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
HOE KAN VLAANDEREN ZIJN STEM LATEN KLINKEN? Elie Ratinckx VRWI Studiedag Academisch Vormingscentrum voor Leerkrachten 5 november november 2014.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling Nieuwe initiatieven op stapel Frank Depoortere 28 oktober 2009.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Doorgroei ondernemingen met behoud beslissingscentrum
RTC Oost-Vlaanderen vzw
De krappe arbeidsmarkt: tijdelijk of structureel?
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Strategisch Actieplan Limburg in het Kwadraat
Onze regio, onze toekomst!
Lancering campagne #YouLoveTech
Transcript van de presentatie:

STUDIEDAG STEM LIMBURG 26 april 2013 Lucas Brion

 Knelpuntberoepen ◦ Aantal blijft redelijk stabiel, ondanks de crisis ◦ 2011: 223 knelpuntberoepen ◦ Belangrijkste oorzaak: tekort aan technisch geschoolden  Tekorten worden structureel gevaar voor een ‘knelpuntberoepen economie’!  Techniekers + ingenieurs = motor voor creativiteit en innovativiteit, motor voor onze economie (welvaart en welstand)  Technicus, informaticus en ingenieur + gespecialiseerde bouwberoepen behoren tot de belangrijkste knelpuntberoepen

 Hoger onderwijs: ◦ toename maar niet in de internationale context ◦ genderonvenwicht  Mismatch tussen vraag en aanbod ◦ Kwantitatieve en kwalitatieve oorzaken ◦ Knelpuntberoepen  Secundair onderwijs ◦ Aansluitingsproblematiek met de arbeidsmarkt ◦ Techniek als negatieve keuze ◦ Genderparadox ◦ Overgang naar HO ◦ …

 PISA ◦ Vlaamse jongeren scoren in vergelijking tot jongeren uit de andere OESO-landen zeer sterk voor wat betreft hun vaardigheden op de domeinen wiskunde en wetenschappen ◦ Jongeren staan over het algemeen positief tegenover wetenschap en techniek, wat in schril contrast staat met hun gebrek aan enthousiasme voor het wetenschapsonderwijs  ROSE ◦ Gebrek aan gepercipieerde relevantie van het curriculum wetenschappen, wiskunde en techniek

schooljaarAantal lln Aantal STEM % STEM vrouw ,64%19,61% ,12%20,91% ,23%20,73% ,02%22,54% ,50%23,21% ,56%24,15%

jaarAantal lln STEM diploma SO Aantal lln STEM HO % instroom% instroom meisjes ,18%26,78% ,40%25,16% ,86%25,67% ,45%29,16%

 ‘geef je opleiding een STEM’  olv2012.pdf olv2012.pdf  Cijfers schooljaar 2011  schoolverlaters, na 1 jaar nog werkzoekend (11,7%)  1 op 8 : ongekwalificeerd  TSO: geeft beste garantie op een job  Belang van 7 de jaar in BSO  schoolverlaters ASO: gemiste kans  Professionele bacchelors: beste kans op werk

 STEM = wetenschappen en technologie  Zorg-STEM: finaliteit in de zorg, ondanks vele STEM-vakken  Lichte-STEM: met een beperkt aantal STEM- vakken, die eerder ondersteunend zijn  Niet-Stem: alle andere studierichtingen

 Volgehouden, integrale en grootschalige initiatieven Haus der Kleinen Forscher: alle kleuterscholen bereiken (42 000)  Inzetten op inspirerende leerkrachten (zowel in basis als in het secundair)  Inquiry based science learning ◦ Explorerend en probleemgericht leren ◦ Aansluiten bij de leefwereld van jongeren ◦ Samenwerking met bedrijven, kennisinstellingen  Studiekeuzebegeleiding

 Meisjes  Kansarme jongeren  Zorg voor interessante STEM-jobs  Zoek media-aandacht  Inzetten op herscholing  Buitenlandse STEM-gediplomeerden en – studenten aantrekken en behouden  Onafhankelijk STEM-Platform  Realistisch budget dat slim wordt ingezet  Verder en permanent onderzoek

 STEM = Science, Technology, Engineering and Mathematics  Dit plan gaat in op: ◦ Vraag van het Vlaams Parlement ◦ Adviezen van VLOR en VRWI ◦ Staten-generaal  Een gezamenlijk project: Onderwijs en Vorming, Werk en Sociale Economie, Economie, Wetenschap en Innovatie: interministrieel actieplan

 De OVERHEID ◦ Stuurgroep ◦ Vertegenwoordigers van verschillende beleidsdomeinen en bijhorende strategische adviesraden ◦ Opvolgen van de doelstellingen van het actieplan ◦ Bekijken van de middelen die nodig zijn

 Belang van een onafhankelijk STEM-platform dat zaken in beweging zet en enthousiasmeert - onafhankelijk, autonoom en deskundig _ ‘High Level Players’ - algemeen belang van Vlaanderen dienen  Paul BERTELS, Leen DEZILLIE, Dirk FRANSAER, Tom HEYMAN, Rik JAEKEN, Karen MAEX, Jef ROOS, Daan SCHALCK, Martine TAEYMANS, Guy TEGENBOS, Martine TEMPELS (voorzitter), Fons VAN DYCK, André VAN HAUWERMEIREN, Veronique VAN SPEYBROECK

 Lange termijn doelstelling ◦ Verhogen van het menselijk kapitaal in het STEM- domein om beter tegemoet te komen aan de behoeften van de kenniseconomie en de arbeidsmarkt  Middellange termijndoelstellingen: ◦ Het percentage in- en uitstromers in STEM- knelpuntrichtingen is in 2014 gestegen t.o.v. 2011, zowel in het HO als in SO; ◦ In 2014: minimaal 1/3 van de leerlingen en studenten die kiezen voor een STEM-richting zijn meisjes, met bijzondere aandacht voor het wegwerken van de extreme genderonevenwichten.

 Doelgroep ◦ alle onderwijsniveaus: van kleuter, lager, secundair, volwassenen, hoger onderwijs ◦ Leraren ◦ Ouders en publieke opinie  Geïntegreerde aanpak

 Aanbieden van aantrekkelijk STEM-onderwijs  Versterken van leraren, opleiders en begeleiders  Verbeteren van het proces van studie- en loopbaankeuze  Meer meisjes in STEM-richtingen en beroepen  Inzetten op excellentie  Aanpassen van het opleidingenaanbod  Aanmoedigen van sectoren, bedrijven en kennisinstellingen  Verhogen van de maatschappelijke waardering van technische beroepen

 Aansluiten bij interesses en waarden van jongeren en volwassenen  Innovatieve didactiek, innovatief lesmateriaal, aangepaste infrastructuur Acties: - Doorlopende leerlijn techniek - Materiaal beschikbaar via Klascement - Samenwerking onderwijs – industrie (RTC) - Verzamelen van good-practice (VLOR) - Delen van STEM-infrastructuur

 Wetenschappen en techniek een duidelijke plaats geven vanaf het kleuteronderwijs  Inquiry based learning invoeren Acties: - STEM-lerarenopleiding - Extra aandacht: leerkrachten basisonderwijs (Techniekcoaches?) - Zij-instromers, voordrachtgevers, …externe experts

 Leerlingen doen inzien wat het de keuze voor een studierichting of een beroep inhoudt Acties: - onderwijskiezer: Doe-dagen - Media (campagnes, roadies, …)

Meisjes zijn ondervertegenwoordigd in STEM - Enkel in de STEM-richtingen in ASO en KSO houden meisjes en jongens elkaar in evenwicht - In de STEM-richtingen van het TSO en BSO zitten nauwelijks meisjes - Ook in het HO, drie kwart van de studenten in STEM-richtingen HO bestaat uit jongens (behalve in richtingen die op biologie gericht zijn) Focus op rolmodellen + bijkomend onderzoek + incentives voor scholen?

 Toptalenten zijn maatschappelijk belangrijk, ook voor STEM ◦ Getalenteerde jongeren wetenschappelijk onderzoek laten uitvoeren in bedrijven, onderzoeksinstellingen, … ◦ Olympiades (ook Technologie Olympiade)

 Programmatie: STEM als bijkomende voorwaarde  Vlaamse kwalificatiestructuur ◦ Verhogen van de arbeidsmarktrelevantie van de opleidingen  Flexibiliseren van opleidingen  Rechtstreekse overstap 2 de graad ASO (wetenschappen) naar 3 de graad TSO STEM ?

 Belangrijke partners in het STEM-actieplan Acties: - sector- en onderwijsconvenanten - Jongeren kennis laten maken met verschillende beroepen - werkplekleren

 Aansluiting STEM met Nieuw Industrieel Beleid ◦ Werken in de industrie aantrekkelijker maken ◦ Belang van loopbaan- en competentieontwikkeling ◦ Aanboren van prioritaire domeinen (andere aanpak energie, klimaat en zorgen voor duurzaamheid)  Imagocampagnes  Hervorming SO: wegwerken beschotten  Aansluiting STEM bij Ondernemerschapsonderwijs

 Breed maatschappelijk en langdurig opgezet  Alle stakeholders van het actieplan en alle bevolkingsgroepen  Alle beleidsdomeinen  Media en openbare omroep  Algemene ondersteunende mediacampagne op komst vanuit het departement EWI vanuit het beleidsplan wetenschapscommunicatie 2012 – 2014

 Versnippering en beperkte afstemming tegengaan Afspraken tussen alle betrokken beleidsdomeinen over :  Inzetten van middelen vanuit een gezamenlijke visie  De wijze waarop de middelen ingezet worden  Wie welke acties financiert

 Reconversie in de jaren ’80 heeft geleid tot een sterke groei in werkgelegenheid. Staat terug onder druk  Problemen: ◦ Limburgse werkgelegenheid en welvaart onder druk ◦ Beschikbare talent sluit niet aan bij de noden van de markt (structurele werkloosheidsgraad, veel laaggeschoolden, scholingsachterstand, …) ◦ Limburgse economie mist innovatiekracht en ondernemerschap ◦ Limburgse regio is onvoldoende ontsloten ◦ Financiële injectie

 ACTIES ◦ Op korte termijn: ◦ Op lange termijn: inspelen op randvoorwaarden en doelstellingen op het gebied van Scholing en Arbeidsmarkt:  Ongekwalificeerde uitstroom terugdringen: actieplan VSV  Meer Limburgse jongeren motiveren voor een technische opleiding (T2-campus)  Limburgs talent beter opleiden door toonaangevend hoger en universitair onderwijs  Acties inzake opleiding, vorming en arbeidsmarktregulering laten aansluiten bij concrete behoeften van de Limburgse markt

 Ongekwalificeerde uitstroom terugdringen ◦ Preventieve acties: van in lager onderwijs ◦ Versterken van studie- en beroepskeuze ◦ Uitbreiden van stageaanbod ◦ Uitbreiden van werkinlevingsprojecten ◦ Versterken van onderwijskwalificerende en beroepskwalificerende trajecten ◦ School’out – work’s in ◦ Opzetten van duurzaamheidstrajecten ACTIEPLAN VROEGTIJDIG SCHOOLVERLATEN

Vragen? Voorstellen?