Lessen van VOYAGER Peter van Dolen Hoofd ERC en wnd. Hoofd NCC
2
3 Voyager: hoe zat het ook alweer ? Doelstelling: beoefenen crisisbesluitvorming en interactie integrale bestuurskolom en operationele kolom Scenario / verhaallijnen 1.Aanvaring passagiersschip met containerschip (laatste verliest container met chemicaliën). Doden, gewonden en drenkelingen 2.Overtocht mogelijke terroristen resulterende in huiszoekingen 3.Dreiging terroristische aanslag gecombineerd met gijzelingen en dreiging opblazen tank extreem gevaarlijke chemicaliën 4.En als toetje 4.En als toetje: overal acties van milieuactivisten die verkeersknooppunten (trein, snelweg etc.) blokkeerden Gewoon een normale werkdag. U kent ze wel..
4 Hoofdpunten evaluatie Informatiedeling moet beter. Naast elkaar functionerende systemen Zorg voor éénduidige beschrijvingen van (actuele) incidentsituaties; Denk in ontwikkelingen /scenario’s; Gevolgen voor het effectgebied; maatregelen; consequenties. Terreurlijn en OOV-lijn moeten beter schakelen Houdt rekening met de middellange en lange termijneffecten Inbreng private partners moet worden versterkt Besluiten moeten SMART worden geformuleerd Media-analyses structureel betrekken bij persconferenties
5 Inzoomen op drie aspecten 1.Informatievoorziening 2.Besluitvorming en anticiperend vermogen 3.Communicatie
6 Informatievoorziening 1.Voor alle niveaus van crisisbeheersing (van lokaal tot nationaal en provinciaal) en voor alle ketens (van Justitie en terreurbestrijding tot slachtofferopvang) is informatie (-uitwisseling) van vitaal belang. 2.Integrale informatie-uitwisseling tussen de verschillende kolommen en bestuurslagen was onvoldoende en niet tijdig. 3.De niveaus en ketens kunnen pas functioneren wanneer zij beschikken over een minimaal informatie-niveau. Tijdens Voyager was dat nog onvoldoende.
7 Aanbevelingen voor informatiemanagement 1.Maak over bestuurslagen aanvullende afspraken over criteria en het minimum “need to know” van infodeling, met duidelijke wederzijdse verwachtingen over rollen 2.Verbeter de éénduidige informatie-uitwisseling over de bestuurslagen heen, o.a. door: De koppeling van informatiesystemen; invoering van één en hetzelfde toekomstvaste systeem; Het vastleggen van de wederzijdse informatieplichten en –rechten in een nadere (bestuurlijke) overeenkomst. 3.Zorg bij NCC voor een moderne open informatie- architectuur met ruimte voor ontsluiting en koppeling van bestaande (departementale) informatiesystemen.
8 Er gebeurt al veel (uitvoering van IBV): Technologie: OOV-net, Noodnet, Nuts, Portaal Architectuur: IASV, IM-OOV, prg. Geo etc. Kaders en afspraken: R-MIV, NEC experimenten
9
10 Besluitvorming en anticiperend vermogen Front office/ informatiecentrum OTO Informatieproces bij alertering Bij groot incident gehele crisisorganisatie Bovensectorale activiteiten OOV/terreur maatsch. onrust Infrastructuur, energie, water ICT, weer Gezondheid: mens, dier milieu Beheer
11 Taken cellen Integrale benadering van - korte termijn analyses (wekelijks) - middellange termijnanalyses (6 mnd.) - schrijven en operationaliseren crisisplannen (ook beleidsmatig) - opbouwen relatienetwerk, etc., etc. Bij incidenten in werkdomein vormt het verantwoordelijke cluster de kern van de advieseenheid IBT/ MBT(voordeel beleidskennis, netwerkkennis, dossierkennis etc.) LOCC indeling ook via zelfde clusters, maar in operationele vertaling, Terzijde: NVC is reeds georganiseerd in de drie clusters. Structuur is “bekend”.
12 Media en communicatie 1.Ontwikkelen van specifieke trainingen voor media- analyse 2.Opnemen van woordvoerder private partijen in woordvoeringscirkels (in conference calls, in actiecentrum voorlichting) 3.Aandacht vanuit NCC/ ERC voor woordvoerders grotere private partners (SHELL, Unilever etc.) (crisismanagement is netwerkmanagement)
13 Bedankt voor de aandacht