Lessen van VOYAGER Peter van Dolen Hoofd ERC en wnd. Hoofd NCC.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

Mediërend leren op bs. Theresia
Haaksbergen (z)onder hoogspanning
Gegevens/Informatie/Kennis
‘Leren van rampen’ Presentatie Bestuurlijke stand van zaken * februari 2002 *
Digitaal Depot. Waarom een Digitaal Depot •Overheden en particulieren werken steeds meer en soms alleen nog maar digitaal; •Gebruikers verwachten digitaal.
van privaat naar publiek Johan G. Hakkenberg Algemeen directeur RDW.
1 MINIMALE IMPROVISATIE DOOR MAXIMALE VOORBEREIDING.
Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap. Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap Universitair Hoofddocent Bestuurskunde Tilburgse School.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
“HDN en de zorgplicht in de keten”
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Klassieke AO Leseenheid1
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Een kader voor integrale preventie in de jeugdzorg
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Organisatiestructuur en
Inventarisatie mogelijke onderwerpen:
VERSTERKING van het LIOGS Jan van Belzen Voorzitter Werkgroep Incident Management VGS Burgemeester van Barendrecht CTGG-voorlichtingsdag vervoer gevaarlijke.
De Buitengewoon Opsporingsambtenaar
Incidentscenario transport gevaarlijke stoffen
Noor Klinkenberg 7 april 2011
30 september 2005 Professioneel asset management Kunstwerken eindrapport.
Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen
1 Samenwerking in de keten Toegevoegde waarde of illusie ?
Flood Information and Warning System THE RIGHT INFORMATION at the right place at the right time to take the right decisions.
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Introductie OHSAS
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Plan van aanpak Duurzaam denken en doen op De Kleine Aarde Tom Bade.
Risicomanagement binnen de decentralisaties
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
“Kijken, denken en doen met voor risico”
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2010/2011 Opdracht 3.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Tips en trucs voor Opdracht.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Niets is wat het lijkt.
Beheermodel van M. Looijen
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
De RDOG Hollands Midden bestaat uit: de GGD Hollands Midden, de RAD Hollands Midden en het GHOR-bureau Hollands Midden Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg.
1 André Jacobi Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding Cib/RIVM Ciska Stom - Oefenen, waarom zou je? -De kracht van het kleine -Oefenbank.
Herziening Modelplan GROP GGD Samen beter voorbereid Bijeenkomst 1 november 2012 – Thérèse Claassen.
Brunssum & Landgraaf Januari Even terugkijken.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Frank Verstraeten Implementatie GROP. Frank Verstraeten Doelstelling 1 Doel: De algemene doelstelling van het OTO (beleids)plan van de GGD Flevoland is.
Sybrand Landman (VROM) Projectgroep Zwemwater Implementatie van de richtlijn.
Lessen uitval vitale infrastructuur Sabine van Rossenberg Coördinerend inspecteur, Inspectie Veiligheid en Justitie.
Sturen van infrastructuren – de publieke waarde(n) van netwerken
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Implementatieonderzoek naar financiële projectbeheersing
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en Midden-Limburg Bijeenkomst 25 januari 2018 Presentatie onderzoek ‘afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en.
Privacy en Leerplicht/RMC
Inleiders: Bart Muller Paul Eijgendaal
Transcript van de presentatie:

Lessen van VOYAGER Peter van Dolen Hoofd ERC en wnd. Hoofd NCC

2

3 Voyager: hoe zat het ook alweer ? Doelstelling: beoefenen crisisbesluitvorming en interactie integrale bestuurskolom en operationele kolom Scenario / verhaallijnen 1.Aanvaring passagiersschip met containerschip (laatste verliest container met chemicaliën). Doden, gewonden en drenkelingen 2.Overtocht mogelijke terroristen resulterende in huiszoekingen 3.Dreiging terroristische aanslag gecombineerd met gijzelingen en dreiging opblazen tank extreem gevaarlijke chemicaliën 4.En als toetje 4.En als toetje: overal acties van milieuactivisten die verkeersknooppunten (trein, snelweg etc.) blokkeerden Gewoon een normale werkdag. U kent ze wel..

4 Hoofdpunten evaluatie Informatiedeling moet beter. Naast elkaar functionerende systemen Zorg voor éénduidige beschrijvingen van (actuele) incidentsituaties; Denk in ontwikkelingen /scenario’s; Gevolgen voor het effectgebied; maatregelen; consequenties. Terreurlijn en OOV-lijn moeten beter schakelen Houdt rekening met de middellange en lange termijneffecten Inbreng private partners moet worden versterkt Besluiten moeten SMART worden geformuleerd Media-analyses structureel betrekken bij persconferenties

5 Inzoomen op drie aspecten 1.Informatievoorziening 2.Besluitvorming en anticiperend vermogen 3.Communicatie

6 Informatievoorziening 1.Voor alle niveaus van crisisbeheersing (van lokaal tot nationaal en provinciaal) en voor alle ketens (van Justitie en terreurbestrijding tot slachtofferopvang) is informatie (-uitwisseling) van vitaal belang. 2.Integrale informatie-uitwisseling tussen de verschillende kolommen en bestuurslagen was onvoldoende en niet tijdig. 3.De niveaus en ketens kunnen pas functioneren wanneer zij beschikken over een minimaal informatie-niveau. Tijdens Voyager was dat nog onvoldoende.

7 Aanbevelingen voor informatiemanagement 1.Maak over bestuurslagen aanvullende afspraken over criteria en het minimum “need to know” van infodeling, met duidelijke wederzijdse verwachtingen over rollen 2.Verbeter de éénduidige informatie-uitwisseling over de bestuurslagen heen, o.a. door: De koppeling van informatiesystemen; invoering van één en hetzelfde toekomstvaste systeem; Het vastleggen van de wederzijdse informatieplichten en –rechten in een nadere (bestuurlijke) overeenkomst. 3.Zorg bij NCC voor een moderne open informatie- architectuur met ruimte voor ontsluiting en koppeling van bestaande (departementale) informatiesystemen.

8 Er gebeurt al veel (uitvoering van IBV): Technologie: OOV-net, Noodnet, Nuts, Portaal Architectuur: IASV, IM-OOV, prg. Geo etc. Kaders en afspraken: R-MIV, NEC experimenten

9

10 Besluitvorming en anticiperend vermogen Front office/ informatiecentrum OTO Informatieproces bij alertering Bij groot incident gehele crisisorganisatie Bovensectorale activiteiten OOV/terreur maatsch. onrust Infrastructuur, energie, water ICT, weer Gezondheid: mens, dier milieu Beheer

11 Taken cellen Integrale benadering van - korte termijn analyses (wekelijks) - middellange termijnanalyses (6 mnd.) - schrijven en operationaliseren crisisplannen (ook beleidsmatig) - opbouwen relatienetwerk, etc., etc. Bij incidenten in werkdomein vormt het verantwoordelijke cluster de kern van de advieseenheid IBT/ MBT(voordeel beleidskennis, netwerkkennis, dossierkennis etc.) LOCC indeling ook via zelfde clusters, maar in operationele vertaling, Terzijde: NVC is reeds georganiseerd in de drie clusters. Structuur is “bekend”.

12 Media en communicatie 1.Ontwikkelen van specifieke trainingen voor media- analyse 2.Opnemen van woordvoerder private partijen in woordvoeringscirkels (in conference calls, in actiecentrum voorlichting) 3.Aandacht vanuit NCC/ ERC voor woordvoerders grotere private partners (SHELL, Unilever etc.) (crisismanagement is netwerkmanagement)

13 Bedankt voor de aandacht