Algemeen kader voor de preventie/het beheer van afvalstoffen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Plaats over deze achtergrondfoto uw eigen [kleuren]foto op de voorgrond......gebruik vervolgens onderstaande tool om uw foto op maat te knippen......zo,
Advertisements

De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
Iedereen communiceert graag ….. En dus heeft iedereen een gsm …
Meer huishoudelijk afval recyclen
Milieuproblemen in Nederland
Antibioticaresistentie in de veehouderij
to print or not to print … Logo van uw onderneming WIJ DOEN MEE.
Wettelijk kader in de 3 gewesten
WELL-BEING AND PERFORMANCE Duidelijkheid over Ticket EcoCheque
VVSG-Ronde van Vlaanderen
Atrium Brussel de Handelskerncontracten Erik Baptist ATRIUM BRUSSEL CENTRUM Mechelen 22 November 2007.
Duurzame ontwikkeling Voorontwerp van het federaal plan inzake duurzame ontwikkeling Raadpleging 15/02/2004 – 14/05/2004.
Infomoment Oproep ontwikkelings- educatie oktober 2013.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Welkom 1.
FOD Sociale Zekerheid DG Beleidsondersteuning Bestuursovereenkomsten : constitutieve elementen en P&O opdrachten Maart 2011.
Europa.
Voorontwerp van wet “Diverse bepalingen”, hoofdstuk “Administratieve vereenvoudiging” Deel “Rijksregister”
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Europees Parlement en Energie-Efficiëntie in Bouwen en Wonen Mini-conferentie Energiezuinig Bouwen en Wonen Rosmalen - 11 april 2008 Lambert van Nistelrooij.
De nieuwe richtlijn betreffende afvalstoffen Françoise Bonnet LEEFMILIEU BRUSSEL – B.I.M. Departement afval - terugnameplicht.
De selectieve fracties bij ondergrondse inzameling
Ecodesign en efficiënt materiaalgebruik in nieuwe voertuigen
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
Kabels en leidingen nabij watergangen
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Het Ervaringsfonds Een initiatief van staatssecretaris Van Brempt en minister Vandenbroucke.
Cellule Environnement – Santé / Cel Leefmilieu – Gezondheid / Zelle Umwelt- Gesundheit 1 De werkzaamheden van het NEHAP Catherine Bouland Themaochtend.
Informatiesessie Impact van de nieuwe richtlijn « stocks » voor de aangevers van aardolie 13 maart 2012.
Impact van het 'Almunia-pakket' voor de actoren van de sociale economie Denis Stokkink Brussel, 8 december 2011.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Convenant Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008 Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008.
Gemeentelijke afvalstoffen Quo vadis ? Antwerpen, 19 juni 2012.
Jan BUYSSE Algemeen directeur Interza Zaventem / Incovo Vilvoorde
Gescheiden Inzameling STImuleren
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Inleiding herziening richtlijn brandstofkwaliteit 98/70/EG CCIM- stakeholderoverleg.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Samenwerking tussen de verschillende instanties van Franstalig België Diensten erkend door het « Ministère de l’Aide à la Jeunesse et de la Jeunesse »
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
1 Raadgevend Comité Installatievergadering FAVV Gil Houins Voorzitter 28 juni 2006.
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
S De elektronische handel en certificatie van websites Een juridische benadering Peter Verplancke Advocaat Instituut der Bedrijfsrevisoren, 3 december.
Bedrijfsmatig verpakkingsafval? Wij verlichten uw verplichtingen.
Van Convenant naar AMvB… Wat betekent dat voor gemeenten? Wim Hazeu Wethouder Gemeente Maastricht Vertegenwoordiger VNG in verpakkingendossier.
Verpakkingen te pakken? De gemeentelijke inzet in het verpakkingendossier Wim Hazeu Wethouder Gemeente Maastricht Vertegenwoordiger VNG in verpakkingendossier.
Ellen Van Hertbruggen1 Duurzaam woon-werk verkeer Workshop Arbeid & Milieu vzw – 8/12/2008.
OVERZICHT PRESENTATIE
Buitenlands Beleid - Beleidsbrief 2003 ontvangst federale stagiair-attachés 14 maart 2003.
Recht en duurzaamheid Frans Tonnaer.
ECONOMISCHE ASPECTEN VAN DE STEDENBOUW THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR EUROPEES REGIONAAL BELEID.
EAPN De EU Strategie Sociale Inclusie
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Het geheim van geluk?. Meegaan met zijn tijd … Eerst een lekker evenwichtig ontbijt.
Intercommunale bruxelloise de distribution et d’assainissement d’eau Brusselse intercommunale voor waterdistributie en sanering De weg van het water in.
Faillissementspreventie Oproep Wat? De oproep geeft via een wedstrijdprocedure steun aan projecten van werkgeversorganisaties, beroepsfederaties.
Het wereldwijde netwerk van de Duitse economische vertegenwoordiging Susann Zuber, Communicatie & PR AHK debelux.
Dienst Belastingen - 21 juni 2012 Belasting op motoren Overzicht
Ronde Tafel “Landbouw en Ontwikkeling: coherentie in het beleid” 14 februari 2008 EU Coherence Programme.
Het Tweede Vlaamse Afvalcongres Mechelen, 29 maart 2007 Ingezameld papier, vooral zuiver op papier? © Katrijn van Riet – Shanks Waste Solutions Foto: Sablières.
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
Inzameling in een gemeente: evoluties Paul Macken IOK Afvalbeheer Brussel, 28 april 2005.
Voorstel voor nieuwe verordening LIFE-programma EU financiering voor milieu en klimaatactie Publ. 12 December 2011.
Trends in de inzameling van smeermiddelen en andere stromen LAB Technical Seminar 13 juni 2013.
ALV Afval Samenwerking Limburg 21 november 2016
Afvalstof of grondstof? Introductie
Logistiek als versneller voor CE
Transcript van de presentatie:

Algemeen kader voor de preventie/het beheer van afvalstoffen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Leefmilieu Brussel / BIM – www.leefmilieubrussel.be Departement Afval en Terugnameplicht Griet Van Kelecom

Inhoud van deze uiteenzetting De belangen van de afvalproblematiek De Europese context: de grote politiek-juridische principes De Belgische context De Brusselse context De Brusselse politiek-juridische instrumenten De afvalproductie in het BHG De impact op het milieu Het kantoorafval in het BHG

De belangen van de afvalproblematiek Afval zorgt voor ernstige milieuproblemen Afval vormt een moeilijk te bevatten realiteit Afval vormt een doorbreking van de levenscyclus Afval, dat zijn aanzienlijke hoeveelheden die maar blijven toenemen

De belangen van de afvalproblematiek Er bestaan verschillen fracties van stoffen die nog nuttig toegepast kunnen worden De statistische gegevens blijven weinig betrouwbaar en er bestaan tal van classificatiecriteria Afval is iets wat we in een globalere grondstoffenproblematiek moeten kaderen

De grote (politiek-juridische) principes in de Europese context De Europese eenmaking en de afvalproblematiek: Niets in het begin (Verdrag van Rome van 1957): eerste tussenkomst in de jaren ‘70 om concurrentievervalsingen tegen te gaan; Europese akte (1986): het concept van een Europees milieubeleid dringt zich juridisch op en beperkt zich daarbij niet tot de marktverstoringsaspecten (artikel 130 R,S,T)

Verdrag van Maastricht (1992): invoering van de medebeslissingsprocedure; Verdrag van Amsterdam (1997): opdracht van de gemeenschap = “een harmonieuze, evenwichtige en duurzame ontwikkeling van de economische activiteiten” evenals “een hoog niveau van milieubescherming en een verbetering van de milieukwaliteit”; Verdrag van Nice (2000) – Verdrag van Lissabon (2007): geen wijziging met betrekking tot het milieubeleid

De grote (politiek-juridische) principes in de Europese context Europese beleidsvorming op het vlak van afval Almaar preciezere beleidsvorming: “Zuinige omgang met grondstoffen” “Naar een recyclagemaatschappij”

De grote (politiek-juridische) principes in de Europese context Specifieke strategische beleidsvorming: Er worden 5 hoofdlijnen naar voren geschoven: 1. Preventie (milieuvriendelijke technologieën en producten) 2. Nuttige toepassing (onderzoek en ontwikkeling, informatieverstrekking, belastingheffing, overheidssteun) 3. Veiligheid van de transporten 4. Optimalisering van de afvalverwijdering (richtlijn met betrekking tot stortplaatsen en verbranding) 5. Curatieve acties (geleidelijke sanering van vervuilde sites)

De grote (politiek-juridische) principes in de Europese context De fundamentele juridisch-politieke principes Preventieprincipe Voorzorgsprincipe Principe van de vervuiler betaalt Principe van het hoog niveau van milieubescherming Principe dat milieuaantastingen bij voorrang aan de bron moeten worden bestreden Nabijheids- en zelfvoorzieningsprincipe

De grote (politiek-juridische) principes in de Europese context De fundamentele juridisch-politieke principes Principe van een hiërarchisch opgebouwd beheer: 1. Preventie 2. Voorbereiding met het oog op hergebruik 3. Recyclage 4. (Andere vormen van) nuttige toepassing (dan recyclage), met name in energetisch opzicht 5. Verwijdering

Belgische context Milieu = geregionaliseerde materie De afvalproblematiek is een gewestelijke bevoegdheid BEHALVE: Radioactief afval; Doorvoer van afvalstoffen; Productnormen.  Kan tot bepaalde moeilijkheden leiden met betrekking tot het gewestelijke afvalbeleid

Brusselse context De specificiteiten van het Brussels Gewest Grote bevolkingsdichtheid Sterk verstedelijkt grondgebied Tertiaire sector die overheerst Vooral KMO’s en KMI’s  Kan tot bepaalde moeilijkheden leiden met betrekking tot afvalbeheer (gebrek aan ruimte, infrastructuren), de inzameling van gegevens en de identificatie van de producenten

Brusselse context Gedeelde bevoegdheid van Leefmilieu Brussel en het Agentschap Net Brussel LB is belast met het plannen van het preventie- en beheeraspect, onder de voogdij van de Minister voor Leefmilieu (Evelyne Huytebroeck). ANB is belast met de ophaling en verwerking (beheer) van huishoudelijk afval, onder de voogdij van de Staatssecretaris voor Openbare Netheid (Emir Kir)  Kan tot bepaalde moeilijkheden leiden

Brusselse context De Brusselse politiek-juridische instrumenten De gewestelijke wetgeving: De ordonnantie van 7 maart 1991 (wordt binnenkort opgeheven); Het besluit van 18 juli 2002 tot invoering van een terugnameplicht voor bepaalde afvalstoffen; Specifieke wetgeving met betrekking tot gevaarlijke afvalstoffen, bouwafval, sloopafval, …

Brusselse context De Brusselse politiek-juridische instrumenten Het gewestelijk afvalstoffenplan: Bepaalt de richtlijnen op korte, middellange en lange termijn; Omvat preventie- en beheermaatregelen; Op dit ogenblik is het 4de afvalstoffenplan van kracht, dat op 10 maart 2010 werd goedgekeurd.

Brusselse context Beknopte inhoud van het plan 2008-2013 Huishoudelijk afval Hiermee gelijkgesteld afval Industrieel, specifiek en gevaarlijk afval De economische en wettelijke instrumenten Ontwikkeling van evaluatiehulpmiddelen

Het huishoudelijke afval Doelstellingen: vermindering van de productie met 50 kg/inw./jaar stijging met 50 % van de fracties die gescheiden worden opgehaald Middelen: Vermindering aan de bron Bestrijding van de diverse vormen van verspilling Vermindering van de te verwerken hoeveelheden organisch afval Bevordering van het verrichten van duurzame aankopen Hergebruik en tweedehands Beheer Gescheiden ophaling Verbetering van de infrastructuren

Het met huishoudelijk afval gelijkgestelde afval Huidige situatie: Kantoren: 340.000 banen (belangrijkste afvalstromen: papier-, verpakkings- en organisch afval) Scholen: 200.000 leerlingen (belangrijkste afvalstromen: papier- en organisch afval) Horeca en handelszaken: > 20.000 vestigingen (belangrijkste afvalstromen: papier-, organisch en plastic afval)

Het met huishoudelijk afval gelijkgestelde afval Preventie in de kantoren (doelstelling: - 35 kg/werknemer/jaar): Voortzetting van de “to print or not to print”-acties Bestrijding van voedselverspilling in de kantines Beleid van duurzame aankopen van de overheid Gids & informatie over afvalpreventie en -beheer Preventie in de handelszaken en de horeca Invoering van een specifiek “ecodynamische onderneming”-label Ontwikkeling van een gids van goede beheerpraktijken Projecten in verband met het voorkomen van voedselverspilling Proefprojecten op het vlak van gescheiden ophaling

Het industriële, specifieke of gevaarlijke afval 3 hoofdacties Terbeschikkingstelling van “Afvaladviseurs” (voor de bedrijfsverantwoordelijken bestemde diagnosen en adviezen) Verbetering van de inzameling van gevaarlijk afval Selectieve afbraak en sortering op de werf

Het industriële, specifieke of gevaarlijke afval Terbeschikkingstelling van “Afvaladviseurs” (voor de bedrijfsverantwoordelijken bestemde diagnosen en adviezen) Doelstellingen: de ondernemingen helpen om het beheer van hun afvalstoffen te verbeteren (preventie, hergebruik, sortering aan de bron en recyclage) Individueel werk in de onderneming (diagnose, actieplan, …) Transversale benadering (bewustmakingscampagnes, uitwisseling van ervaringen, …) Verzameling van gegevens met het oog op de aanleg van een databank en vergelijkingsindicatoren Modaliteiten: Geografische en/of sectorale benadering Oproep tot deelname

Het industriële, specifieke of gevaarlijke afval Verbetering van de inzameling van gevaarlijke afvalstoffen Doelstelling: versterking van de inzameling van specifieke gevaarlijke afvalstoffen of producten in kleine hoeveelheden Modaliteiten Ontwikkeling van oplossingen die zijn aangepast aan kleine hoeveelheden gevaarlijke afvalstoffen Bewustmakings- en communicatiecampagnes

Het industriële, specifieke of gevaarlijke afval Ontwikkeling van een geïntegreerde “ecoconstructie”-benadering Doelstelling: minimalisering van de impact van de bouwsector (preventie en hergebruik) en een recyclagepercentage van 90 % halen Modaliteiten: Uitwerking van hulpmiddelen (praktische gids, …) die het sorteren en het gebruik van gerecycleerde materialen aanmoedigen Uitbouw van recuperatieondernemingen (circuit van sociale economie) Versterking van de recyclagecontrole Lancering van proefprojecten in verband met selectieve afbraak …

De economische en wettelijke instrumenten om deze doelstellingen te concretiseren 5 hoofdacties Sorteerverplichting voor alle actoren Vereenvoudiging van de afvalaangifteregels Brusselse taks op de verbranding van afval Terugnameverplichting voor gevaarlijke afvalstoffen Betere controle van de terugnameverplichtingen

En op een transversale manier Ontwikkeling van hulpmiddelen voor beoordeling en opvolging van het plan: Opvolging van de becijferde doelstellingen Verbetering van de gegevens en ontwikkeling van indicatoren Opvolgingscomité van het plan (om de twee jaar)

De afvalproductie in het BHG Het gemeentelijke afval 460.000 ton in 2007 Het door het ANB opgehaalde afval ton Gescheiden ophalingen Restafvalophalingen

De afvalproductie in het BHG Het huishoudelijke afval Samenstelling van de witte zak Organisch afval Plastic Sanitair textiel Papier Glas Karton Ander afval Metaal Textiel Composietmateriaal

De afvalproductie in het BHG Het gemeentelijke afval waarvan 95.000 ton gescheiden wordt opgehaald Gescheiden ophaling Ton [Onleesbaar]

De afvalproductie in het BHG Het gemeentelijke afval Vergelijking met de andere Gewesten (kg/inw./jaar)

De afvalproductie in het BHG Het niet-huishoudelijke afval Afvalproductie in het BHG Gemeentelijk afval Bouw- en sloopafval Industrieel afval Verbrandingsresten Baggerspecie Afval afkomstig van de gezondheidszorg

De afvalproductie in het BHG Het niet-huishoudelijke afval 1.750.000 Totaal 123.000 Baggerspecie 137.000 Verbrandingsresten 10.000 Schoonmaakafval 35.000 Afval afkomstig van scholen Afval afkomstig van de horeca 40.000 Afval afkomstig van de gezondheidszorg Afval afkomstig van de transportsector 80.000 Afval afkomstig van handelszaken 100.000 Kantoorafval 500.000 Industrieel afval 650.000 Bouw- en sloopafval Ton / jaar Sector

Impact op het milieu Het begrip afval “elke stof […] of elk voorwerp […] waarvan de houder zich ontdoet of waarvan hij het voornemen of de verplichting heeft zich te ontdoen.” Vaak denken we louter aan de gevolgen voor het milieu van de ophaling en de verwerking. Het afval is echter maar het zichtbare topje van de ijsberg …

Impact op het milieu De levenscyclus van een product Fabricage Transport Distributie Levenscyclus Gebruik Sortering Einde levensduur Nuttige toepassing Verwijdering/opslag Ontwerp Onttrekking van grondstoffen en energie

Impact op het milieu Enkele voorbeelden Een tandenborstel is goed voor 1,5 kg verborgen afval Een gsm: 75 kg Een computer: 1.500 kg Naar schatting verbruikt elke Europeaan gemiddeld 50 ton natuurlijke hulpbronnen per jaar … … om “maar” 600 kg afval / jaar te produceren!

Impact op het milieu Het afvalbeheerbeleid Europese afvalbeheerhiërarchie: 1. Preventie 2. Voorbereiding met het oog op hergebruik 3. Recyclage 4. Nuttige toepassing 5. Verwijdering

Impact op het milieu De preventie in het BHG Becijferde verminderingsdoelstelling: 50 kg/inw./jaar tegen 2020 Acties: Bestrijden van verspilling Promoten van milieuvriendelijke aankopen Promoten van diensten Promoten van tweedehands en hergebruik …

Impact op het milieu Bestrijden van verspilling Vier grote types van verspilling: Overbodige aankopen: gadgets, hypes, … Voeding (geraamd op 15 kg/inw./jaar) Papier Verpakkingen

Impact op het milieu Een voorbeeld van voedselverspilling De runderen hebben dorst … 1 kg soja 1 kg rundvlees 1 kg kip 1 kg maïs 1 kg tarwe 1 kg aardappelen André Méry Ecologische voetafdruk van dieren April 2004

Promoten van milieuvriendelijke aankopen Klassieke producten Afval Prijs Persil Pure 18 wasbeurten 172 g Potjes yoghurt in kartonnen verpakking 40 g Apart verpakte Prince-koeken 53 g 6 blikjes bier van 25 cl 166 g Doosje makreelfilets in kartonnen verpakking 22 g Soupline 4 l 153 g M Proper vochtige tissues 414 g Pot Nivea-talkpoeder 100 g 35 g 3 wegwerpzakken 2 g Totaal 1.057 g Producten die minder afval genereren Afval Prijs Persil tabletten 18 wasbeurten 100 g Losse potjes yoghurt 20 g Pak Prince-koeken 8 g 6 statiegeldflessen van 25 cl 0 g Los doosje Makreelfilets 20 g Soupline geconcentreerd (4 l = 1 l) 37 g Vaatdoek 0 g Navulling 100 g 6 g 2 herbruikbare zakken Totaal 191 g

Impact op het milieu Bewustmakingsbrochure: 10 tips

Het kantoorafval

Het kantoorafval Gemiddelde productie van een kantoor Variabele gegevens: 225 kg/inw./jaar  BHG, variërend al naargelang het type van kantoor 100 kg/inw./jaar  Frankrijk 700 kg/inw./jaar  Vlaams Gewest 1.020 kg/inw./jaar  Ierland Gemiddelde samenstelling: Papier en karton (80 %) Organisch afval (7 à 8 %) Plastic (6 %) Metaal, glas, gevaarlijk afval (6 %)

Het kantoorafval Facts & Figures voor de EU 294 kg/inw./jaar (330 in 2003) 54 % wordt gerecycleerd 15 gesorteerde afvalstromen 50 vellen/dag/werknemer (88 in 2003) Duurzame consumptie

Het kantoorafval Focus op papier Ongeveer 60 % van het kantoorafval (10.000 vellen/VTE/jaar) Afhankelijk van het type van kantoor (bv.: informatica-afdeling: 2.000 vellen/VTE/jaar) Uit proefprojecten is gebleken dat het mogelijk is om 30 % te besparen ( 7.000 vellen/VTE/jaar)

Het kantoorafval Focus op papier Enkele handelingen, onderverdeeld in drie benaderingen Een individuele benadering De medewerkers bewustmaken en opleiden om hen bewuste gedragingen te doen aannemen: Dubbelzijdig kopiëren, E-mails niet afdrukken, Teksten nalezen en wijzigingen bijhouden op het scherm, Een e-mail zegt evenveel als een fax, Een cd-rom neemt minder plaats in dan een papieren dossier, … Focus op papier [Nvdv: In de brontekst staat er letterlijk “een papieren dossier neemt minder plaats in dan een cd-rom”. Bedoeld wordt volgens mij, wat er vertaald is]

Het kantoorafval Focus op papier Enkele handelingen, onderverdeeld in drie benaderingen Een structurele benadering De informaticamiddelen aanpassen: Standaard zuinig afdrukken, Schermen en printers in waakstand, Virtuele archivering op optische schijf of computerserver, …

Het kantoorafval Focus op papier Enkele handelingen, onderverdeeld in drie benaderingen Een organisatorische benadering De werkprocedures van de onderneming aanpassen: Kiezen voor elektronische transacties, Een elektronische nieuwsbrief in de plaats van een krant op papier, De elektronische handtekening gebruiken, …

Het kantoorafval Focus op papier Zij hebben het gedaan … Proefexperiment van 10 maanden: Levi-Strauss – informatica-afdeling: 28 % minder papier - 2.270 € bespaard Vivaqua – Commerciële dienst: 38 % minder papier - 5.748 € bespaard FOD Mobiliteit en vervoer: 26 % minder papier - 12.188 € bespaard Hotel Le Méridien: 32% minder papier – 27.262 € bespaard

De Europese Week van de Afvalvermindering Doelstellingen van deze week Duurzame acties voor afvalvermindering doorheen heel Europa promoten en hen onder de aandacht brengen via concrete voorbeelden van afvalvermindering. Waarom deelnemen? 85 % van onze impact op de planeet is een gevolg van de productie, het transport, het verbruik en de opruiming van onze consumptiegoederen! Projet Life + Editie 2009: 67 projecten in het BHG Editie 2010: van 20 tot 28 november 2010

Dank u voor uw aandacht! Griet Van Kelecom: 02/775 76 83 – gvk@ibgebim.be