Gemeentefinanciën Raadsledencongres Eindhoven, 19 januari 2008

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verdeling gemeentefinanciën: een vernieuwd recept
Advertisements

Introductie Rfv •Onafhankelijke adviesraad •Samenstelling •Aard adviezen •Taakopvatting •Onderzoek, kennis en educatie •Werkwijze.
WMO Praat mee!.
Financiële vooruitzichten van gemeenten Waar staan we? Gijs Oskam VNG/Gemeentefinanciën Dag van de wethouder, Hilversum 24 november 2010.
Financien Planning & Control
Workshop raadsleden en commissieleden
Laat u wat liggen ? Bianca Steentjes RO Reinier Gosselink RA
Plasterks beleid versus de weerbarstige praktijk Paradiso-debat 2008 Zondag 31 augustus 2008 Kunsten’92, Kunst van het Vooruitzien en Paradiso.
Inkopen en aanbesteden
Workshop beleidskaders programmaverslag 2008: 28 mei 2009, stadhuis Dode letter of levende kaders? Doel: deskundigheidsbevordering (a-politiek) Het verschaffen.
1 Kostendekkende huur  Wat is kostendekkende huur? inzicht kosten  Optimalisatie door kostendekkende huur? -standaard kwaliteit -tijdig investeren en.
MEER RAAD VOOR HET RIOOL Rioleringszorg Presentatie rapport Rekenkamercommissie 24 maart 2009.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Gemeenteraad gemeente Gorinchem Accountantscontrole juni 2008 Rein-Aart van Vugt Chantal Wemmerus Peter Oostveen.
Financiële sturing van het sociale domein in Eindhoven
Wet Werk en Bijstand Marscha Mehciz.
Taakinvulling door de rekenkamer
Herijking gemeentefonds regionale bestuurdersbijeenkomsten VNG
Deregulering Algemene Subsidie Verordening Gemeente Zaanstad
Onze gemeente Hier kunt u zelf uw gemeentenaam invoegen.
Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
Planning & Control in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
Control: terug naar de basis
VAN DIGITALE GRIFFIE NAAR OPEN RAADSPORTAL De Digitale Griffie ii
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 3: De gemeenteraad
Subsidiebeleid Barendrecht
Groot onderhoud gemeentefonds
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
VNG Commissie Financiën Ontwikkelingen 2016 Voorzitter: Staf Depla, wethouder Eindoven.
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Inzicht in gemeentefinanciën
Hand-out Gemeentefinanciën 8 oktober 2012 “Inzicht verkrijgen kost tijd, geen inzicht hebben kost kapitalen” Kennisveld Geld - Gemeente Delft 1.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking Plan van aanpak accountantscontrole 2012 Gorinchem, 23 oktober 2012 Rein-Aart van Vugt Chantal Wemmerus.
De financiële klappen voor Enschede Eelco Eerenberg 28 augustus 2015.
Onderzoek netto-lasten onderwijs Lansingerland Raad 25 november 2014.
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Conceptbegroting Presentatie EFT Commissie Valkenburg a/d Geul, 15 oktober 2014.
Jaarrekening en Jaarverslag 2011 R&A-commissie, 14 mei 2012.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking auditcommissie Plan van aanpak accountantscontrole 2010 Dordrecht 24 augustus 2010 Rein-Aart van Vugt.
Jaarrekening en Jaarverslag 2013 R&A-commissie, 21 mei 2014.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Hand-out Gemeentefinanciën 16 april 2014 “Inzicht verkrijgen kost tijd, geen inzicht hebben kost kapitalen” Kennisveld Geld - Gemeente Delft 1.
“GOED JAAR ONDANKS ENKELE TEGENVALLERS” Jaarverslag 2011.
Conceptbegroting Presentatie Commissie EFTR Valkenburg a/d Geul, 14 oktober 2015.
Planning & Control cyclus Bestuursrapportage 2011 Themabegroting 2012 Lokale lasten (belastingdruk) TECHNISCH BERAAD 3 NOVEMBER 2011.
Rioolheffing Voorgeschiedenis Herindeling Uitgangspunten Programmabegroting Rioolheffing 100% kostendekkend In het herindelingsadvies.
AHAD vervolg1 Vervolg besluitvorming bezuinigingen Alle Hens aan Dek raadsbijeenkomst 2 februari 2010.
BIGTIRE Ommen Inzicht in de financiële positie en in het financieel handelen van de gemeente Ommen.
Vernieuwing BBV en gevolgen grondbeleid Bijeenkomst gemeentefinanciën 24 juni 2016 Vereniging van Zuid-Hollandse Gemeenten Peter Verheij wethouder Alblasserdam,
Perspectiefnota Commissie Bestuur en Strategie 11 mei 2015.
Introductie Financiën 22 april 2014 Richard Wiskerke, afdelingshoofd Financiën.
Heffingsmaatstaf afvalstoffenheffing en reinigingsrecht gemeente Sint Anthonis 12 oktober oktober 2017.
Bijeenkomst 3 Bespreking huiswerkopdracht week 2: invloed burgers/organisaties op besluit van een gemeente Taken en rollen van de gemeenteraad De gereedschapskist.
Financiële rechtmatigheid
De brandweer als verbonden partij van de gemeente Sint Anthonis
Sturing op verbonden partijen
Presentatie Commissie Maatschappelijke Zaken september 2010.
Introductieprogramma raad
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Technische toelichting - 23 September 2014
Methode Duisenberg bij gemeenten
Introductie Dordtse P&C cyclus
Innovaties Waterschap Vallei en Veluwe
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Evaluatie Verdeelmodellen Sociaal Domein
Planning & control in de gemeente Bunnik
Transcript van de presentatie:

Gemeentefinanciën Raadsledencongres Eindhoven, 19 januari 2008 Gijs Oskam, VNG/Gemeentefinanciën

Programma Inkomstenbronnen van gemeenten Eigen inkomsten Gemeentefonds Specifieke uitkeringen Financieel beheer bij gemeenten Programmabegroting Planning & controlcyclus Verordeningen Accountantscontrole Enkele overige punten

Deel I Inkomstenbronnen van gemeenten

Gemeentelijke inkomsten Drie inkomstenbronnen Eigen inkomsten Algemene uitkering uit het gemeentefonds Specifieke uitkeringen

Inkomstenbronnen gemeenten 2007

Gemeentelijke belastingen Gesloten systeem: alleen heffing mogelijk als opgenomen in Gemeentewet of andere wet. Niet gekoppeld aan tegenprestatie Belangrijkste belasting is onroerende zaakbelasting Daarnaast toeristenbelasting, parkeerbelasting, hondenbelasting e.a.

Opbrengst gemeentelijke belastingen 2005-2007 (mln euro) 2006 2007 % Onroerende zaakbelastingen 3.489 2.563 2.635 78,2 Parkeerbelasting 403 416 445 13,2 Toeristenbelasting 112 110 113 3,4 Hondenbelasting 50 53 54 1,6 Overige belastingen 108 121 122 3,6 Totaal belastingen 4.162 3.386 3.369 100,0

Gemeentelijke rechten Gekoppeld aan tegenprestatie Opbrengsten mogen alleen gebruikt worden voor het doel waarvoor ze worden geheven Tarieven mogen niet hoger zijn dan kostendekkend Belangrijkste zijn rioolrechten, afvalstoffenheffing en reinigingsrechten, grafrechten Andere voorbeelden bouwleges, secretarieleges (paspoorten, rijbewijzen, vergunningen)

Opbrengst gemeentelijke heffingen en rechten 2005-2007 (mln euro) 2006 2007 Ned. % Afvalstoffenheffing 1.634 1.652 1.685 50,0 Rioolrechten 923 997 1.093 31,8 Bouwleges 379 406 438 12,7 Secretarieleges 198 206 224 6,5 Totaal heffingen en rechten 3.134 3.260 3.440 100,0

Overige eigen inkomsten Inkomsten uit voorzieningen (prijzen) (musea, sportaccommodaties, kampeerterreinen) Inkomsten uit aandeelhouderschap nutsbedrijven Inkomsten uit bezittingen en eigen vermogen (huurpacht, interest, dividend) Overige eigen inkomsten zijn onregelmatig verdeeld over gemeenten en kunnen per jaar sterk variëren

Algemene uitkering gemeentefonds Uitkering van het Rijk aan het gemeentefonds Gemeentefonds beheerd door Minister van Financiën en Minister van BZK Besteding algemene uitkering niet gekoppeld aan bepaald doel (ongeoormerkt geld) Groei gemeentefonds is gekoppeld aan groei rijksuitgaven (gelijk trap, en gelijk trap af)

Groeipercentage gemeentefonds Stand mei- of junicirculaire

Verdeling gemeentefonds UItgangspunt: gemeenten kunnen bij gelijke tarieven een gelijkwaardig voorzieningenniveau bieden Globaal en kostengeoriënteerd: Wat zijn de objectieve kosten? Welke mogelijkheden heeft gemeente om eigen inkomsten te genereren? Drie speerpunten: centrumfunctie, sociale structuur en eigen belastingcapaciteit Verdeling via objectieve maatstaven Score van elke gemeente op www.minbzk.nl

Verdeelmaatstaven gemeentefonds OZB (negatieve maatstaf) Inwoners Woonruimten Huishoudens laag inkomen Bijstandsontvangers Uitkeringsontvangers Minderheden Jongeren Ouderen Lokaal klantenpotentieel Regionaal klantenpotentieel Leerlingen onderwijs Oppervlakte land Oppervlakte binnenwater Oppervlakte buitenwater Oppervlakte bebouwing Oeverlengte Omgevingsadressendichtheid Bodemgesteldheid Historische kern Lengte historisch water Waddeneilanden Herindeling …….. en nog veel meer

Algemene uitkering per inwoner 2007 Goirle € 650 Oegstgeest € 621 Roermond € 965 Someren € 665 Terneuzen € 886 Tholen € 803 Werkendam € 628 Westland € 689 Rotterdam € 1.585 Sint-Oedenrode € 657 Nederland € 896

Specifieke uitkeringen (1) Ingesteld bij wet Rijk bepaalt omvang én besteding (geoormerkt geld) Wanneer? Als bekostiging via de eigen inkomsten niet mogelijk is Wanneer kosten ongelijkmatig over gemeenten zijn verdeeld (bekostiging via gemeentefonds niet mogelijk) Indien kosten ongelijkmatig in de tijd verdeeld zijn

Specifieke uitkeringen (2) Grootste specifieke uitkeringen voor gemeenten Algemene bijstand Sociale werkvoorziening Personeelskosten primair openbaar onderwijs Exploitatie openbaar vervoer Stedelijke vernieuwing Materiële kosten primair openbaar onderwijs Gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid

Specifieke uitkeringen (3) Laatste decennia drastische vermindering aantal specifieke uitkeringen In 1985 ruim 400 specifieke uitkeringen, in 2005 100 Commissie Brinkman: verdere vermindering aantal specifieke uitkeringen tot maximaal 25 en 12 grote gebundelde uitkeringen Ook vereenvoudiging verantwoordingsinformatie: single audit en single information

Specifieke uitkeringen (4) Single information: informatievraag Rijk sluit aan bij informatie gemeenterekening Single audit: Rijk steunt op accountantscontrole van gemeenterekening Start gemaakt in 2006, vele uitkeringen volgen later Verplichting: bijlage bij gemeentelijke jaar-rekening met financiële en niet-financiële verantwoordings-informatie

Deel II Financieel beheer

Voorbeeld planning en control-cyclus

BBV en programma’s Regels begroting en jaarrekening vastgelegd in Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) Begroting moet sluiten Begroting is verdeeld in een aantal programma’s Andere onderdelen begroting: verplichte paragrafen en uiteenzetting financiële positie Vaststelling vóór 15 november t-1 Hoe is de rolverdeling tussen raad en college?

Reserves en voorzieningen Reserves, enkele aspecten: Bufferfunctie, weerstandsvermogen Dikwijls vastgelegd in steen/bezittingen Onderscheid dekken en financieren Onderscheid incidenteel en structureel Voorzieningen, enkele aspecten: Opvangen kosten van toekomstige verplichtingen Fiscaal aspect: egalisatie van bijv. rioolrecht

Wat vinden we terug in een programma: 3 (4) W-vragen Per (deel)programma drie vragen (de W-vragen): Wat willen we bereiken? Wat gaan we daarvoor doen? Wat mag het kosten? Praktijk: vaak een extra vraag tussen 1 en 2 Wanneer zijn we tevreden? Invullen van de W-vragen is belangrijk onderdeel kaderstellende rol van de raad College heeft eigen begroting: de productenraming Organisatie heeft eigen begroting: beheersbegroting

Verplichte paragrafen Vormen een dwarsdoorsnede van de programma’s Geven gemeenteraad inzicht in beheersmatige aspecten Zeven verplichte paragrafen: Lokale heffingen (welke worden geheven en ontwikkeling) Weerstandsvermogen (opvangen financiële risico’s) Onderhoud kapitaalgoederen (wegen, riolering, gebouwen, etc.) Financiering (financieringsbehoefte, leningen) Bedrijfsvoering (personeelsbeleid, inkoop, aanbesteding) Verbonden partijen (samenwerkingsverbanden) Grondbeleid Vrijwillig meer paragrafen mogelijk (bijv. subsidies)

Verordeningen (1) Raad heeft bevoegdheid tot vaststellen van verordeningen, zoals de algemene plaatselijke verordening Op het terrein van financieel beheer zijn er vier belangrijke verordeningen Intern gericht op verhouding tussen raad – college: wat laat raad aan college en wat niet? Van invloed op vorm en inhoud begrotingsproces Alle vier gebaseerd op Gemeentewet

Verordeningen (2) Artikel 212: raad stelt verordening vast over financiële beleid en beheer en de financiële organisatie (fianciële verordening) Artikel 213: raad stelt verordening vast over de controle op financiële beleid en beheer en de financiële organisatie (controle verordening) Artikel 213a: college is verplicht tot regulier onderzoek naar doelmatigheid en doeltreffendheid van zijn bestuur. Verordening op de rekenkamer(functie): de gemeente beschikt over een rekenkamer of rekenkamer-functie

Jaarrekening Tegenhanger van de begroting is de jaarrekening: geen W-, maar H-vragen: Heeft de gemeente bereikt… Heeft de gemeente gedaan… Heeft het gekost… Zelfde opzet als programmabegroting Vaststellen vóór 15 juli t+1

Accountantscontrole jaarrekening Geregeld in de gemeentewet Gemeenteraad is opdrachtgever: accountant ondersteunt raad in controlerende taak Instrument ter controle van het college Raad kan controle door de accountant verder aanscherpen: Kost geld Wordt weinig gebruik van gemaakt

Wat verklaart de accountant? In het bedrijfsleven De jaarrekening geeft een getrouw (eerlijk) beeld Bij de gemeente De jaarrekening geeft een getrouw (eerlijk) beeld De financiële beheershandelingen in de jaarrekening zijn volgens de regels (rechtmatig) tot stand gekomen (ingang 2004 of 2005)

Deel III Enkele overige punten

Vereniging van Nederlandse Gemeenten De VNG is er ook voor de raadsleden! Informatiecentrum (documentatie opvragen, vragen stellen) Cursussen, workshops, congressen Emailservice actuele ontwikkeling per beleidsterrein www.vng.nl

Enkele nuttige internetsites vng.nl watdoetjegemeente.nl actieprogrammalokaalbestuur.nl finveen.nl wozinformatie.nl minbzk.nl commissiebbv.nl overheid.nl