10 oktober 2007 Ecohuis Leuven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Advertisements

VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Kansen voor een duurzaam Hillegersberg-Schiebroek
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Kunst, cultuur en duurzaamheid... Steven Vromman – Low Impact Man.
EERSTE HULP BIJ LOGO HALEN • Het MOS-stappenplan • De 5 MOS-criteria • Het actieplan • koppelen criteria aan schoolacties en klasact. • Vragenronde.
Integraal gemeentelijk gezondheidsbeleid overgewicht Praktijkervaringen opgedaan in Zuid Limburg Mieke Steenbakkkers Diner Pensant Maastricht, 4 september.
Naar een portfolio Water in Zuid-Holland The continuing story.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
‘Duurzame energie’-projecten
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Eerste Hulp Bij Logo Halen
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Zorgzame Kerk Kerk zijn in een participatiesamenleving.
Departement Leefmilieu Dienst Waterbeleid Organisatiestructuur waterbeleid in Vlaanderen Opmaak deelbekkenbeheerplannen Participatie landbouwsector op.
NME: kiezen, leren, meedoen
DoorSTROMEN STROOM Water … naar een vervolg van het grootste water-arrangement in Nederland.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Landbouwbreed Floracollege.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Voor een warme én sterke school! Dirk Bocken
Collector Molenbeek fase 3 – Hauwerzele en Blareveld
Ouders in (inter)Actie netwerkdag 9/6/2010 NT2-aanbod voor allochtone ouders met kinderen in het Nederlandstalig onderwijs.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Return to Sender.
Seizoens- informatie (1) Seizoens- informatie (1)
Wat gebeurt er onder onze voeten? Transport Water & energie Constructies & opslag Integrale benadering van de ruimte is noodzakelijk om overlappende.
Testcentrum ervaringsbewijs Testen en informeren.
Meer ll’n kiezen voor het werken in de techniek in friesland
Wat gebeurt er onder onze voeten? Transport Water & energie Constructies & opslag Integrale benadering van de ruimte is noodzakelijk om overlappende.
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
3 havo 4 water, §2 t/m 4 1.
Brandwag -27º º41.16 KALKKUIL DRIVE, ODENDAALSRUS, FREE STATE, ZA Box 76, Odendaalsrus 9480 Facebook: Brandwag Volkskool.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
NATUUR EN MILIEUEDUCATIE IN GEMEENTESCHOOL DE KRIEK - SCHAARBEEK
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Klimaatadaptatie en stedelijk waterbeheer: tegen vervlakking en verstening Hugo Gastkemper directeur Stichting RIONED Dag van de openbare ruimte,
High Voorbeeldproject preventieve maatregelen Brede basiszorg Fase 0.
Is op zoek naar jou. M: Milieu O: Op S: School MOS is een organisatie die werd opgericht door het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie. Zo wil men.
2 vwo 4 Water: soms teveel, vaak te weinig § 2-5
2 hv 4 Water: soms teveel, vaak te weinig § 2-5
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Afkoppelingswerken op perceelsniveau
Van object van zorg naar mensenrechten
Sint-Niklaas en Beveren
Passend onderwijs.
2 hv 4 Water: soms teveel, vaak te weinig § 2-5
PEDAGOGISCHE STUDIEDAG 6 OKTOBER 2017
Biologie als basis voor leven
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 3 Planet.
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 4 Profit.
Transcript van de presentatie:

10 oktober 2007 Ecohuis Leuven Studiedag Water4all 10 oktober 2007 Ecohuis Leuven

Programma voormiddag Welkom Integraal waterbeheer Kansen voor onderwijs Ecopolismodel Water4all

Integraal waterbeheer duurzaam watergebruik nu en later People, Planet, Profit (hier en ginder)

Integraal waterbeheer Krachtlijnen Beleid afgestemd op hydrografische grenzen: stroomgebied, bekkens en deelbekkens

Integraal waterbeheer 4 stroomgebieden grensoverschrijdende samenwerking nodig

Integraal waterbeheer

Integraal waterbeheer

Integraal waterbeheer

Integraal waterbeheer Dijle-Zenne bekken: Molenbeek-Parkbeek

Integraal waterbeheer Bekkenbeheerplan Bekkenraad geeft advies Ambtenaren en wateractoren Consensus of compromis

Kansen voor onderwijs "Hoe kan een school op een duurzame manier met water omgaan?" "Hoe kan een school een duurzaam leerproces organiseren?" VOET milieueducatie sensibilisatie: we zoeken naar de gevolgen van (weinig) duurzaam watergebruik actie: we zoeken naar manieren om de school duurzamer te laten omspringen met water beleid: we hebben oog voor de andere wateractoren

Kansen voor onderwijs Water4all heeft voor elke graad een activiteit: buiten de school (onderzoeken van de gevolgen van het waterbeheer) binnen de school (maatregelen zoeken om de school duurzamer met water te laten omspringen) Water4all stimuleert de uitwisseling tussen de graden, klassen en vakken en beoogt samenwerking tussen leerkrachten andere VOETen

Kansen voor onderwijs

Kansen voor onderwijs Milieuzorg op school van kleuterschool tot hogeschool MOS begeleiding logo-werking MOS leidraad

Kansen voor onderwijs MOS-criteria

Kansen voor onderwijs

Stappenplan Stappenplan inleven 1 Milieubeleidsverklaring ondertekenen en milieuwerkgroep oprichten 2 Beginsituatie analyseren en aandachtsveld(en) kiezen 3 Sensibilistatie (inleefmoment) doen 4 Milieusituatie inventariseren en knelpunten opsporen 5 Maatregelen bepalen en plannen 6 Gekozen maatregelen invoeren evalueren 7 Tussentijds meten en registreren 8 Beoordelen terugkoppelen

PDCA-cirkel

Ondersteuning Mos-begeleider: licht project toe bezorgt informatie & educatief materiaal ondersteunt werking milieugroep met raad & daad zoekt mee naar oplossingen brengt scholen met elkaar in contact alsook met andere contactpersonen ....

Ondersteuning Materialen: MOS-leidraad Praktijkboek themapakket Energie, Afvalpreventie, Mobiliteit en Water Projecten Klimaatcasino, Water4All, energiekit Vormingen ...

Ecopolismodel Tsjallingii 1992, Ecopolismodel Stad als motor van oplossingen voor milieuproblemen

Ecopolismodel Afwentelen van milieuprobleem naar een hoger niveau: probleem wordt groter probleem wordt minder beheersbaar

Ecopolismodel Verantwoordelijke school zorg dragen voor water probleem lokaal oplossen Levende school duurzaam beheer van de ruimte aangenaam voor mens, dier en plant Participerende school schoolbevolking betrekken bij beleid zorgt voor draagvlak

Ecopolismodel

Ecopolismodel Waterstroom beheersen: TEGENHOUDEN

Gitbo Keerbergen ontkoppelt regenwater

Oefening 1ste graad 2de graad

Ecopolismodel Beheer van stromen - aanleggen groendak - waterdoorlaatbare verharding - gebruik hemelwater - ontkoppelen afvalwater-hemelwater - infiltratie in tuin - Infiltratie-Transport riool

Overstort Molenbeek

Ecopolismodel Beheer van plekken infiltratiezones: groen in de stad, wadi's, private ruimte - semipublieke ruimte - publieke ruimte KWZI

Ecopolismodel

Ecopolismodel Beheer van actoren vb wijkinformatiecentra, inschakelen van kinderen, subsidiereglementen, ...