Informatieavond tracégedeelte Hilvarenbeek - Middelbeers Planstudie N395 Informatieavond tracégedeelte Hilvarenbeek - Middelbeers
Agenda 6 november 2013 Diessen 19:00 uur: inloop 19:30 uur: welkom (wethouder van Doormaal, Hilvarenbeek) 19:35 uur: toelichting avond+terugblik (Jan de Kruijf, Provincie) 19:40 uur: presentatie planstudie (Cees Doeser, Grontmij) 20:15 uur: Pauze en koffie Toelichting op de plannen aan de tafel 21:00 uur: Terugmelding gemaakte opmerkingen Toelichting op vervolg 21:30 uur: gelegenheid tot napraten 22:00 uur: einde
Wat is een planstudie? vooraf probleemanalyse (2011): N395: meerdere kleinere verkeersproblemen Herasfaltering (m.n. voor reductie geluidhinder) planstudie: onderzoek naar mogelijke oplossingen (tijd en €€’s): Uitwerking en keuzes voor principe-oplossingen besluit vervolgfase november provinciebestuur uitwerken ontwerpen in detail realisatie
Probleemanalyse N395 Veel voorwerk 2011 / 2012 Hoofdconclusies: Rapportage Megaborn Quick scans benoemd: Fietsoversteek bij de Scheper (Oirschot) Oversteekbaarheid in de kommen Fietspad Esperenweg Aansluiting Sportpark de Klep Vervanging VerkeersRegelinstallatie aansluiting A58 Hoofdconclusies: Sluipverkeer bij congestie A58 Veiligheid fietsverkeer Afwikkeling aansluitingen N269 en A58 Oversteekbaarheid
Doelen van de planstudie Verbetering verkeerssituatie, uitgaande van bestaande tracé Verbeteren verkeersveiligheid Verbeteren verkeersafwikkeling Opheffen lokale knelpunten Anticiperen op ruimtelijke ontwikkelingen Toepassen standaard wegprofielen Uitgangspunt: binnen bebouwde kom (bibuko) 50 km/h buiten bebouwde kom (bubeko) 80 km/h
Principeprofiel bubeko
Inpassing profiel bubeko Conclusie: bestaande fietspaden vormen de begrenzing
Principeprofiel bibeko Gelijke vormgeving in de 3 kommen Geen fietsers op de rijbaan, wel bromfietsers Rijbaanbreedte minimaal 5,88 m en maximaal 6,20 m (50 km/h) Dubbele asmarkering Aanliggende strook langzaam verkeer (2,70 m): voetganger en fietser (bomen kunnen verdwijnen) Bus halteert op de rijbaan (m.u.v. tijdhaltes) Oversteken voorzien van middengeleiders Aansluitende straten vormgeven als uitrit parkeerverbod op de rijbaan
Profiel Bibeko Ook in Middelbeers ! !
Fietsstructuur Handhaven huidige verdeling 1 / 2 richtingen fietspaden Sluit goed aan bij fietsstructuur Oirschot / scholen Lokatie oversteek (1 naar 2 v.v.) in Oostelbeers verplaatsen
Openbaar vervoer (OV) & landbouwverkeer Gebruik huidige haltes voor 95 % in de kommen Haltes bubeko worden incidenteel gebruikt Alternatieve routes voor landbouwverkeer niet mogelijk Passeerstroken landbouwverkeer nuttig voor OV en ander verkeer Voorkeur: vrijwillige passeerstrook met rijbaanscheiding Uitvoering: behouden aantal bushaltes bubeko (1 paar tussen de kernen) in combinatie met passeerstroken landbouwverkeer
Groenstructuur Algemeen: Maatwerk Binnen de kommen meer vrijstaande bomen en kleine groepen gebruiken Geen landschappelijke eenheid bubeko Vak D: Historisch beeld: bomen van goede kwaliteit Bij 4 rijen bomen optie de binnenste rijen verwijderen Beekdal de Beerse (F): forse beplantingsstrook (is er nu al)
Resultaten planstudie Toepassen uniforme profielen bibeko en bubeko Aanpassingen aansluitingen N269 (en A58) VRI aansluiting de Scheper (omleggen Wintelresedijk) Fietsstructuur in Oostelbeers en tussen Scheper en Oirschot Volledige herasfaltering (13 km) Belangrijke aspecten gemeente Hilvarenbeek: Aansluiting N395 met N269 als kluifrotonde Wegvak Diessen Oost van 60 naar 80 km/h Voetgangersverkeerslicht (GOP) in Julianastraat t.h.v. bestaande geleider Extra oversteek Diessen t.h.v. Laarstraat Verbeterde aansluiting Waterstraat Komgrens Diessen iets westelijker Fietsers in de voorrang rotonde de Buskes
Oplossingen aansluiting N269 oplossing 1: kluifrotonde oplossing 2: verkeerslichten Voorkeur: aanleg kluifrotonde
Wegvak Diessen Oost naar 80 km/h Tussen komgrens en Ansbaldweg (900 m)
Voetgangersverkeerslicht (GOP) Julianastraat
Extra oversteek t.h.v. Laarstraat
Verbeterde aansluiting Waterstraat
Komgrens Diessen westelijker Fietsers in de voorrang rotonde de Buskes
Pauze / koffie Bekijk de tekeningen Geef uw vragen / opmerkingen via het antwoordformulier
Vervolg Besluit over planstudie N395 november 2013 Uitvoering in 2 fasen: fase 1 voor 2018 fase 2 na 2018 In eerste fase: De kommen van Diessen en beide Beerzen Aanpassing 60 km/h gedeelte Oostelijk van Diessen Aansluiting N395 met A58 Fietspad de Scheper Planning Voorbereiding 2014-2015 Uitvoering 2015-2016
Vervolg: Inspraak Planstudie Voorbereiding-/realisatiefase (2014-2016) geen formele inspraak op de planstudie; inbreng via klankbordgroep, gemeente, info-avonden. Voorbereiding-/realisatiefase (2014-2016) Geen formele inspraak, behalve indien sprake van: bestemmingsplanprocedure; grondverwerving; verkeersbesluit; vergunningen (kap-, omgevingsvergunning etc.) SOWIESO WEL: afstemming (klankbord, gemeente, infoavonden)
Tenslotte Voor vragen en opmerkingen kunt u contact opnemen met: Voornaam Achternaam T +31 6 3036 9422 E cees.doeser@grontmij.nl
Dank voor uw aandacht