Resultaten Informatieanalyse

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Menno Karres Lead Auditor
Acadoo ’s Best Practice NIOC April 2002 Marion van den Kroonenberg.
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
STRATEGISCHE PLANNING
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Business concept SMART-consultants
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Het Management Informatie Portaal
Klassieke AO Leseenheid1
Visie Mensontwikkeling WSD
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Facility management en inkoop
Governance van de informatievoorziening
H8: Distributie.
Welkom bij de presentatie van het
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
Opleiden van medewerkers
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
30 september 2005 Professioneel asset management Kunstwerken eindrapport.
Schitterende Organisaties®
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
© de vries business consultancy, 2008
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
22/10/2014 Business Case ADIB : Naar een 100% klantgerichte organisatie.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Governance van de informatievoorziening
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Nike Supply Chain Management
informatiemanagement
Organisatie van de HRM-functie
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Recordkeeping - naar een digitaal archief
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
4. Online strategie Internet scorecard
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Insights & Essentials Willem van Putten
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Informatie management HC2
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2010/2011 Opdracht 3.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Beheermodel van M. Looijen
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Certificering van assetmanagement
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Basisinformatie Gegevensmanagement van sectoraal naar integraal
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

Resultaten Informatieanalyse FaF Nederland Resultaten Informatieanalyse

Vraagstelling Besturingsconcept, structuur van de gegevensverwerking en informatievoorziening Inzet van ICT-middelen en opzet van de technische infrastructuur Ontwerp van de informatiesystemen en de informatieverzorging Organisatie en het beheer van de informatievoorziening en de automatisering

Werkwijze Vooronderzoek Randvoorwaarden Analyse Resultaat Quickscan Interview Directie Omgevings- analyse Missie Randvoorwaarden Strategie Bus. / IT Alignment Org. Fit Besturings- concept Investerings- plan Analyse Bevindingen Aanbevelingen Resultaat

Quickscan Globale analyse om gericht vragen aan de directie te kunnen stellen. Scatter diagram

Vraaggesprek directie Bestaande infrastructuur obsoleet Ruime financiële middelen Geen vertrouwen in investeringsplan 2003 Ongewijzigd beleid t.a.v. verordening Europese Commissie

Omgevingsanalyse Methodiek Michael Porter Analyse Europese verordening 1400/2002

Omgevingsanalyse conclusies De concurrentiepositie van FaF blijft in de komende jaren nagenoeg ongewijzigd Verordening 1400/2002 vergroot de onderhandelingsmacht van afnemers

Vaststellen missie Brainstorm sessie met management team Op basis van definitie Yeung & Campbell “FaF importeert het meest begerenswaardige automerk en draagt zorg voor een exclusieve distributieorganisatie met voldoende financiële continuïteit. Zij doet dit met geïnspireerde en initiatiefrijke medewerkers en een flexibele organisatie: (succes = veranderen).” Productwaarde; Hoe hoger de prijs van een product, hoe hoger ook de kans op succes voor een elektronische markt. Waarde van de informatie. Hoe hoger de intrinsieke waarde van de te zoeken informatie, hoe groter de kans op succes van het portal.

Vaststellen strategie De strategic alignment methode van Benson, Bugnitz & Walton Vaststellen strategische doelstellingen en prioriteiten Vaststellen bijdrage IT projecten aan strategische doelstellingen

Strategische doelstellingen Verkoopdoelstellingen (12) De overeengekomen verkoopdoelstellingen van het moederbedrijf realiseren. Service activiteiten (20) De serviceactiviteiten uitbreiden met kwalitatief goede schadeherstelbedrijven. Klanttevredenheid (10) Het overeengekomen niveau van klanttevredenheid bereiken en vasthouden Integrale automatisering (9) Opzetten van integrale automatisering. Terugkomstfactor (17) De terugkomstfactor van auto’s van oudere bouwjaren naar de werkplaats verbeteren.

Strategische doelstellingen (2) Consumentperceptie (8) De consumentenperceptie ten aanzien van de prijs/waardeverhouding verbeteren. Samenwerking dealers (13) De samenwerking tussen de FaF dealers onderling verbeteren. Dealernetwerk (6) Een winstgevend, stabiel en exclusief dealernetwerk handhaven. 24-uurs service (3) Een 24-uursservice door de dealerorganisatie faciliteren. Imago FaF (2) Het imago van FaF cultiveren en aanscherpen.

Bijdrage project aan strategie X

Bijdragen projecten aan strategie

Analyse Business – IT Alignment Methode van Henderson & Venkatraman Vrij platte organisatiestructuur met korte communicatielijnen, waarin veel ruimte wordt gegeven aan diverse afdelingen Een formele IT strategie, inclusief de afstemming met de bedrijfsstrategie, ontbreekt Aansluiting van de informatievoorziening op de informatiebehoefte, vanuit strategisch oogpunt, behoeft nadere aandacht

Analyse Organizational Fit Methode van Earl De samenhang en inbedding van deelstrategieën, doelstellingen en acties zijn binnen de organisatie onvoldoende aanwezig

Besturingsconcept Methode Mintzberg Professionele bureaucratie

Besturingsconcept (2)

Analyse investeringsplan 2003 Strategische overwegingen Geen afstemming tussen gekozen systeem en strategische bedrijfsdoelstellingen. Organisatorische facetten Consequenties voor inrichting organisatie niet inzichtelijk Implementatie factoren Geen randvoorwaarden voor implementatie opgesteld Tekortkomingen van financiële aard Repeterende kosten niet vermeld, incompleet Technische tekortkomingen Geen sizing uitgevoerd, configuratie is “slag in de lucht”

Pakketselectie Longlist Pakketselectie Shortlist Pakketselectie Longlist Autoline (Kerridge) CompAny Automotive (Prosaldo) DMS Power Workstation (UCS) Flexigar 2000 (@ I.T.) MFG/PRO (QAD) SAP for Automotive (SAP) Wincar (Bogaarts)

Netwerk infrastructuur

Kerridge infrastructuur

SAP infrastructuur

Investeringsoverzicht Eenmalige kosten Repeterende kosten Basis netwerk infrastructuur € 510.695,- Infrastructuur Kerridge € 712.450,- Infrastructuur SAP € 813.750,- Onderhoud basis infrastructuur € 26.300,- Onderhoud Kerridge € 52.850,- Onderhoud SAP € 80.250,-

Uitgaven / Kosten Uitgaven Kosten Jaar 1 Jaar 2 Jaar 3 Jaar 4 Kerridge € 1.302.295 € 79.150 Jaar 1 Jaar 2 Jaar 3 Jaar 4 SAP € 1.430.995 € 106.550 Jaar 1 Jaar 2 Jaar 3 Jaar 4 Kerridge € 384.936 Jaar 1 Jaar 2 Jaar 3 Jaar 4 SAP € 437.661

Organisatie van Beheer = Informatiemanagement en Functioneel Applicatiebeheer

Organisatie van Beheer (2) ICT Manager Helpdesk medewerker Systeem / Netwerkbeheerder (2x) Technisch Applicatiebeheerder Functioneel Applicatiebeheerder Security Officer Webmaster Informatie Analist

Opbrengsten Directe opbrengsten Indirecte opbrengsten Inzet van ICT-ers van 35 naar 15 Tarief per transactie voor dealers en andere gebruikers Indirecte opbrengsten Efficiënter systeem leidt makkelijker tot verwezenlijken bedrijfsdoelstellingen Dealerbinding Basis voor 24-uurs service Technology push

Opbrengsten in perspectief Verhogen marktaandeel van 2.5% tot 4% 2002 omzet € 590 mln. 2005 omzet € 975 mln. Winstmarge van 5% levert € 20 mln. Uitbreiden onderhoud (0-10 jaar) 2002 onderhoud € 114 mln. 10 % verbetering € 11 mln. Winstmarge onderdelen en accessoires 40%

Technology push Door verbeterde informatievoorziening kan bedrijfsstrategie worden beïnvloed Strategische waarde van informatie Voorspellen van product-marktcombinaties Strategische waarde van technologie Portals, Internet shop Supply Chain Management

Grofplanning Projectmanagement volgens PRINCE2

Aanbevelingen t.a.v. vraagstelling Besturingsconcept, structuur van de gegevensverwerking en informatievoorziening Werk de ICT strategie uit Bepaal hoe ICT bijdraagt aan de strategie Breng de skills van de medewerkers in kaart Leg processen en procedures van ICT afdeling vast Stem informatievoorziening af op de behoefte

Aanbevelingen t.a.v. vraagstelling Inzet van ICT-middelen en opzet van de technische infrastructuur Implementeer een nieuwe netwerk infrastructuur Koop en implementeer een systeem voor onderhoudshistorie (SAP of Kerridge) Stel een nieuw investeringsplan op

Aanbevelingen t.a.v. vraagstelling Ontwerp van de informatiesystemen en de informatieverzorging Implementeer nieuwe informatiesystemen Beperk de implementatie voorlopig tot één á twee systemen en voer e.e.a. gefaseerd in Wijs verantwoordelijken voor de beschikbare informatiebronnen aan Zorg voor een retentieregister (records management) Maak gebruik van een standaard methodiek voor projectmanagement (PRINCE2) Zorg voor afdoende change management Bepaal de rapportagebehoefte

Aanbevelingen t.a.v. vraagstelling Organisatie en het beheer van de informatievoorziening en de automatisering Zorg voor een duidelijke declaratiestructuur Dring het aantal externen terug Zorg voor een flexibele organisatie Stel een ICT Manager aan Zorg dat de organisatie aansluit bij de missie en de strategie Zorg voor een heldere communicatiestructuur Zorg voor gerichte opleidingstrajecten

Tenslotte Afbreekbaarheid van het systeem Retentie van gegevens Hoe komen we er weer vanaf? Retentie van gegevens Records management Change management

Records management Een geheel van maatregelen en hulpmiddelen dat nodig is om (archief-) bescheiden zodanig te bewaren dat er verantwoording (bestuurlijk, financieel, juridisch enz.) mee kan worden afgelegd Er dient een “gegevenseigenaar” te zijn Gegevens dienen beschreven te zijn (meta-informatie) Opname in retentieregister (life cycle)

Change management Effectieve communicatie gedurende het implementatie traject is essentieel Manage de verwachtingen en voorkom teleurstellingen De timing van de reorganisatie is cruciaal Onderken en ontwikkel “nieuwe” competenties Onderken de effecten op “de buitenwereld” Staf training gedurende, tijdens en na de implementatie

Legenda Scatter Diagram   IT speelt een hoofdrol in de doelstelling of actie Naast IT spelen ook andere aspecten een belangrijke rol IT speelt een ondergeschikte rol Actie draagt in hoofdzaak bij tot verwezenlijken van de doelstelling Actie heeft samen met andere methoden een gelijke inbreng Actie speelt een ondergeschikte rol

Waardeketen Dealer Importeur Inkoop Service en Support Onderhoud Sales Administratie Marketing Training Prijsbepaling Kwaliteitszorg Inkoop Service en Support Onderhoud Sales Administratie Marketing Training Prijsbepaling Kwaliteitszorg Import Service en Support Distributie Human Resource Management

Monti 1400/2002 Effect voor de dealers Verbod op de combinatie van selectieve en exclusieve distributie Versterking van de concurrentie tussen dealers in de verschillende lidstaten en een verbod op locatieclausules Vergemakkelijken van multi-branding De dealer mag niet worden beperkt in de specificaties van de modellen Stimulering van de inschakeling door consumenten van tussenpersonen of agenten Vergroting van de onafhankelijkheid van dealers van fabrikanten

Monti 1400/2002 (2) Effect voor reparatie en onderhoud Selectiecriteria voor erkende reparateurs Marktdeelnemers die aan criteria voldoen moeten zich bij het netwerk kunnen aansluiten Verbeteren van de toegang voor erkende reparateurs tot reserveonderdelen die concurreren met de door de voertuigfabrikant verkochte onderdelen De concurrentiepositie van onafhankelijke reparateurs verbeteren

Yeung & Campbell

IT Alignment Model

Organizational Fit Framework

Uitgaven Kerridge

Uitgaven SAP

Kosten Kerridge

Kosten SAP