Staten-Generaal Opvang en Vrije Tijd van Schoolkinderen Een initiatief van Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Vlaams minister van Onderwijs,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Staten-Generaal Opvang en Vrije Tijd van Schoolkinderen Een initiatief van Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Vlaams minister van Onderwijs,
Advertisements

De regionale overheid p
Iedereen gelijke kansen op school
Een toekomst voor de OCMW’s ?! Julien Van Geertsom Voorzitter.
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Veranderingen in de zorg
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Maatschappelijk Aanbesteden
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
Dialoog en netwerkvorming i.h.k.v. het lokaal sociaal beleid
Wat leren we uit de Studio Kinderarmoede en andere inspiratiebronnen?
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Overleg loont: met kwetsbare kinderen en jongeren op weg.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
BBC – LDC.
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Voorontwerp decreet Voorschoolse Kinderopvang 6 mei 2011.
Staten-Generaal Opvang en Vrije Tijd van Schoolkinderen Een initiatief van Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Vlaams minister van Onderwijs,
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Auteurs : Ellen Claes Marc Hooghe Tim Reeskens. Een maatschappelijk en pedagogisch probleem.
‘Slimmer zorgen voor morgen: samen toekomst maken’ ViA-Rondetafel, 18 februari 2013 Slotwoord Jo Vandeurzen – Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Jeugdopbouwwerker als brugfiguur en promotor van een geïntegreerd beleid ten behoeve van maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Werkwinkel 4: Armoedebestrijding: maak kennis met de aanpak van de Vlaamse overheid. Nathalie De Bleeckere (Dep. Onderwijs en Vorming) Koen Devroey (Dep.
Administrateur-generaal
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
ISB-CONGRES – 17 MAART 2011 KINDEROPVANG EN SPORT.
Startnotitie dagactiviteiten 1.Huidige situatie 2.Stip op de horizon 3.Focus bestuurlijke aanbesteding 4.Financiële doelstellingen.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Lokaal Sociaal Beleid.
Sectoroverleg – 16 oktober 2015
Perinataal netwerk Huis van het Kind Zorgregio Ieper &
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Visie ontwikkeling
Vrijetijdsparticapatie
Lokaal loket kinderopvang
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
'Krachtlijnen voor een nieuwe organisatie van de opvang en vrije tijd van kinderen‘ Leen Walravens.
Ellie Kuipers iov VCOK vzw - VVSG - Komma vzw
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
KINDVRIENDELIJKE WOONOMGEVING
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Vermaatschappelijking van zorg
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Lokaal loket kinderopvang
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Tessenderlo, in de neus van limburg
Vrijetijd voor Iedereen
Decreet buitenschoolse opvang en activiteiten
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

Staten-Generaal Opvang en Vrije Tijd van Schoolkinderen Een initiatief van Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Vlaams minister van Onderwijs, Jeugd, gelijke kansen en Brussel Vlaams minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke ordening en Sport Aanbevelingen werkgroep 1 Afbakening schoolkinderopvang Voorzitter prof. Michel Vandenbroeck Universiteit Gent

Samenstelling Werkgroep Leen AckaertKinderrechtencommissariaat Lia BlatonSteunpunt Diversiteit & Leren Els CuisinierAgentschap Sociaal-Cultureel Werk – Afdeling Jeugd Jan De CromOnderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap Paul De MeesterVlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs Heidi DesmetGO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap Barbara DevosVlaams Welzijnsverbond Carina KenisVlaams Platform buitenschoolse opvang Marc LammarPPJ - Werkgeversfederatie Jeugdzorg Ann LobijnVereniging van Vlaamse steden en gemeenten Jan MahyBLOSO Eva MaréchalVlaams Platform Buitenschoolse Opvang Jan PanhuysenVlaamse Onderwijsraad Jan PeetersVernieuwing in de Basisvoorzieningen voor Jonge Kinderen Ann RombautUnieKO Marie-Helene SabbeDepartement onderwijs en vorming Jo Van Den BosscheVlaamse Dienst Speelpleinwerk vzw Ilse VerbekeVlaamse Gemeenschapscommissie Jord Vandenhoudt –Departement cultuur, jeugd, sport en media Lutgard VrintsGezinsbond Filip WinderickxKind en Gezin Verontschuldigd Vlaams netwerk tegen armoede Koepel van de kleine onderwijsverstrekkers Provinciaal onderwijs Vlaanderen 2

Modus operandi – 2 bijeenkomsten – Uitgaande van IVRK (art. 31) en General Comment 17 – Doelstelling is afronden in consensus Opvang en vrije tijd van schoolkinderen dient te beantwoorden aan – Behoeften van kinderen (spel, sociale contacten, rust, …) – Behoeften van ouders (combinatie van gezin en maatschappelijke participatie, gelijke kansen) – Vragen van de samenleving (activering) Doelstellingen zijn complementair 3

Welke thema’s kwamen aan bod? I.Wat en voor wie? II.Hoe? Historische versnippering lokale regie? III.Toegankelijkheid IV.Tekort en de rol van de school 4

I. Wat en voor wie? Vaststellingen 1.Opvang en vrije tijd vervult voor kinderen verschillende functies die niet gescheiden kunnen worden – Uitdagende activiteiten o.l.v volwassenen – Vrij spel (actorschap) waarbij je beroep kan doen op volwassenen indien nodig – Rust 2.Diversiteit en toegankelijkheid – Verschillende leeftijden hebben verschillende behoeften. – Sommige kinderen hebben beperkte toegang tot het opvang- en vrijetijdsaanbod Kinderen met specifieke zorgbehoeften Gezinnen met financiële beperkingen 5

I. Wat en voor wie? Aanbevelingen Wat? Een hedendaagse aanpak van de opvang en vrije tijd van schoolkinderen vraagt een opvang- en vrijetijdsaanbod ingevuld op maat van het kind, de ouders en de samenleving. Het opvang- en vrijetijdsaanbod: –biedt kinderen ontwikkelingskansen en de mogelijkheid een leuke vrije tijd te hebben; –laat ouders toe te participeren aan de arbeidsmarkt; –bevordert de sociale cohesie. 6

I. Wat en voor wie? Aanbevelingen Voor wie? Een hedendaagse aanpak van de opvang en vrije tijd van schoolkinderen richt zich naar alle kinderen – Onafhankelijk van arbeidssituatie van de ouders – Kleuters vormen geen aparte groep – Niet beperkt tot 12 jaar of einde lagere school – Aandacht voor: kinderen met specifieke zorgbehoeften aandacht voor kansengroepen 7

II. Hoe? Vaststellingen 1.Onderscheid vrije tijd, opvang en aanbod vervaagt 2.Aanbod is historisch gegroeid en versnipperd – Onderscheid vanuit beleid komt niet perse overeen met beleving van kind – Bv. Is vrijetijdsaanbod bereikbaar voor wie opvang gebruikt? 3.Lokale afstemming is wenselijk om aanbod bereikbaar en bruikbaar te maken 4.Geschiedenis leert dat een ‘trekker’ nodig is 5.Regelgeving vanuit verschillende beleidsdomeinen bemoeilijkt afstemming op lokaal niveau Bv. Personeelsstatuten, financieringssystemen 8

II. Hoe? Aanbevelingen 1.Nood aan een coherent referentiekader – Over historisch gegroeide sectoren heen – Een referentiekader is NIET hetzelfde als regelgeving 2.Werkgroep 2: Mogelijke principes voor het referentiekader? 3.Werkgroep 3: Wie kan trekken? Wie kan wat regisseren? 9

III. Toegankelijkheid: vaststellingen De toegankelijkheid wordt bemoeilijkt door: 1.Tekort aan aanbod – Sterk verschillend naargelang rol die lokale besturen opnemen – Lokaal soms sterk verschillend tussen schooljaar en vakantie 2.Verschillende inschrijvingsmodaliteiten en prijzen – Steeds vroeger inschrijven voor vakantie-aanbod – Speelpleinen nemen dit meer en meer over – Hetgeen drempel verhoogt en keuze kind verkleint 3.Ouderbijdragen te weinig inkomensgerelateerd – Zie ook aanbeveling VLOR 10

III. Toegankelijkheid: aanbevelingen 1.Meer geïntegreerd aanbod – Met respect voor historisch gegroeide identiteiten – Maar meer onderlinge samenwerking 2.Versterking van de rol van lokale besturen als regisseur 3.Geïntegreerde subsidiestromen waarvan de besteding lokaal kan beslist worden – In overleg tussen alle actoren 4.Uitgaande van een coherent referentiekader – Wat niet het zelfde is dan eenvormige regelgeving! 11

IV. Tekort / rol van de school: vaststellingen 1.Historische scheiding tussen opvang en school 2.Tendens naar het relativeren van die scheiding – Sport op school – Brede school 3.Scholen: kinderen hebben weinig mogelijkheid om te rusten 4.Scholen: hebben geen middelen 12

IV. Tekort / rol van de school : Aanbevelingen 1.Scholen versterken als opvangplaats – Om ecologische redenen (mobiliteit) – Om economische redenen (ruimtegebruik) 2.School als opvangplaats houdt geen voorafname in over uitvoering of verantwoordelijkheid 3.School als “hub”? 4.Bijzondere aandacht voor kinderen met beperking – Dilemma tussen buurtgericht of behoeftegericht – Lange afstanden en bustijden – Dus zowel inclusief als exclusief 13