Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon dit idee weer boven te komen. Ik heb dit idee besproken met een aantal mensen maar vervolgens is het weer in de ijskast komen te staan vanwege drukte. Tot mijn ongenoegen kwam ik er gisteren achter dat één van de anderen blijkbaar wel de tijd had en dit idee heeft uitgewerkt en binnenkort gaat lanceren.
Zin in Leren Verhogen leerprestaties: rekening houden met individuele leerwensen en mogelijkheden DifferentierenMotiveren
Differentiëren binnen het onderwijs Op eigen tempo en op eigen niveau verwerken van de leerstof. Individuele begeleiding rekening houdend met de sociaal-emotionele ontwikkeling. (Van Diest et al., 2003, p.6).
Differentiëren binnen het onderwijs Primair Onderwijs Extra aandacht voor onder- of bovengemiddeld Daarna differentiatie door -VMBO/MAVO -HAVO -VWO -Gymnasium Daarna differentiatie door MBO/HBO/Universiteit (honoursprogramma’s)
Differentieren binnen de klas Wie van jullie? Studenten op eigen tempo en niveau kennis laten maken met de leerstof
1:1 onderwijs Recent onderzoek naar nieuwe mogelijkheden voor differentiatie binnen de klas (Vries, G.de; Beckwith, N.P.J.; Smit E.A., Faculty of Science Theses 2013) 1:1-onderwijs waarbij elke leerling werkt met een eigen laptop of tablet. Vooral differentiëren naar tempo en niveau kan vergroot worden door inzet van aangepaste onderwijsmethoden en leermaterialen (ICT tools). Copy +
Motivatie Motivatie is het proces dat de aanzet, richting, intensiteit en de duur van gedrag bepaalt bij het willen bereiken van een bepaald doel (W. Bloemers & E. Hagedoorn 1997 p.11)
Motivatie Negatieve beïnvloeding Angst (bv wiskunde angst, examenangst) Weinig tot geen succes ervaringen
Extrinsieke motivatie Law of effect ( Thorndike) Prijzen (Teach like a champion, 2012) Onderscheid tussen erkening en lof (Teach like a champion, 2012) Complimenten moeten oprecht zijn (Teach like a champion, 2012) Belonen (certificaat, cijfers)
Intrinsieke motivatie Geef uitdagende opdrachten Lok nieuwsgierigheid uit Aanbieden van keuzemogelijkheden Prikkel de fantasie door spelvormen te gebruiken Let op wanneer je feedback geeft (Valcke,2010, p.623)
Workshop Als de leerling positieve resultaten behaald behorend bij zijn eigen niveau en tempo kan dit een positieve invloed hebben op zijn motivatie en emotie (de leerling hoeft zich niet slecht te voelen omdat hij onder of boven gemiddeld presteert; ook hij zal beloond worden omdat hij een bepaald niveau bereikt). Door middel van de workshop van vandaag laten we zien hoe je kunt differentiëren en belonen wat gunstig kan zijn op de motivatie en leerprestaties van de leerling. Differentieren binnen de klas kan zin in leren bevorderen.