Waarom ‘Financiën en Leermiddelenbeleid’? Doel van deze presentatie Het budget en de kosten De verdelingssystematiek Twee scholen, twee scenario’s De logistiek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal
Advertisements

Martijn Bijleveld.
Welkom! iPad in de (reguliere) brugklassen 15 mei 2014.
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
Tablets, hoop of hype? Tablets in de school, in de klas en thuis. | Mei 2013 |
Tablets in de school, in de klas en thuis.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Welkom 1e Ouderavond Klas 1 Mavo.
Sharepoint als werk- en leeromgeving
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Continurooster op de Pionier? Laat je goed informeren!! 25 en 27 februari.
 OUDERRAAD PRESENTATIE OUDERAVOND MAANDAG 15 OKTOB ER 2012.
Digitale leermiddelen in het mbo
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
 Pilot Handelingsgericht Arrangeren  Koppeling Ondersteuningsvragen en inzet AB  School Ondersteunings Profiel  Taken en Functies  Lijsten Personele.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Wie het begrijpt mag het uitgeven
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie door de landelijke projectgroep combinatiefuncties onderwijs Tbv de gemeenten die versneld toetreden.
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Biobank symposium 31 mei 2013 Lot Winkel, manager bedrijfsvoering DLA
Zo werkt Regio Rivierenland! Zo werkt Regio Rivierenland! Maarten Hageman Algemeen Bestuur Regio Rivierenland, 23 juni 2008.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Van schoolboeken naar digitale leermiddelen
Herontwerptool Educator – CINOP.
8 november 2007 Studie- en informatienamiddag. W&O-Vlaanderen Brab_Ant Kempen_Limburg SoE-projecten.
Basisbewerkingen rekenen
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
KNAG-onderwijsdag 6 november 2009 Gebruik buiteNLand nu ook in uw eigen Elektronische Leeromgeving.
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
DBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 2 november 2010 Resultaten project Draaiboek en script 2e tranche Elly Waterman.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Coöperatieve Onderwijsgroep Fricolore
Stercollecties van VO-content
Stercollecties van VO-content. Vooraf Wie gebruikt er al digitaal leermateriaal in zijn lessen? Verwachten jullie dat het gebruik van digitaal leermateriaal.
Startbijeenkomst SWV Slinge-Berkel
Workshop ‘visieversneller’
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Onderzoek Bekostiging Voortgezet Onderwijs Te downloaden via:
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Bekeken vanuit het perspectief van Bestuur en Management Paul Scharff en Roelof Eleveld.
Stichting vrienden van o.b.s. Wittevrouwen Wie zijn wij?  gerevitaliseerd in 2012  financieel ondersteunen bij het continu verbeteren van het leer- en.
RGO Middelharnis Een Chromebook Even voorstellen Wat is het? Waarom nog een device? Waarom een Chromebook? Veelgestelde vragen Afronding.
Welkom bij de algemene ouderavond van de Zeister Vrije School
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Groeien in rendement Meer info: Jelle Zijlstra, Wageningen UR Livestock Research Financiering: Productschap Zuivel.
Caspar Boendermaker Wissenkerke, 26 september 2013 Afwegingen MFA / Stadspolder.
ALS MEDEWERKER OP STAGE Als medewerker op stage Waar moet ik dan aan denken? Symposium 17 maart uur – uur.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Together one world.
Presentatie Commissie Maatschappelijke Zaken september 2010.
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant
Hervorming medefinanciering
Referentie CYOD Cor Gooijer
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Medezeggenschap? Ook voor u!
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Medezeggenschap? Ook voor u!
Begroting 2018 Vereniging VvAA.
Kenniskring Noord 5 juni 2018, Hoogeveen Petra van der Kwast
Transcript van de presentatie:

Waarom ‘Financiën en Leermiddelenbeleid’? Doel van deze presentatie Het budget en de kosten De verdelingssystematiek Twee scholen, twee scenario’s De logistiek van leermiddelen Meer informatie? Financiën en Leermiddelenbeleid

Waarom ‘Financiën en Leermiddelenbeleid’? Leermiddelenbeleid heeft een directe relatie tot: –aanschaf en/of ontwikkeling (digitaal) leermateriaal; –kosten i.v.m. professionalisering personeel; –investering (en afschrijving) ict-infrastructuur. Drie kostenposten, één budget… dus strikte afwegingen en keuzes zijn noodzakelijk!

Het budget… een optelsom van het … –schoolboekenbudget (€ 321 per leerling) en eventueel een deel van het … –ict-budget, personeelsbudget, professionaliseringsbudget, mediatheekbudget, innovatie- of kwaliteitsbudget, kwaliteitsimpuls –(vrijwillige) ouderbijdrage Vaststellen budget –Wie bepaalt, hoe verloopt besluitvorming?

De kosten… aanschaf en/of ontwikkeling (digitaal) leermateriaal kosten i.v.m. professionalisering personeel investering (en afschrijving) ict-infrastructuur

De verdelingssystematiek Er zijn vele manieren om het budget (geheel of gedeeltelijk) te verdelen… –niet verdelen… we moeten op schoolniveau uitkomen en hanteren het solidariteitsprincipe –wel verdelen: diverse varianten mogelijk –wie bepaalt het beleid? –budgetbewaking: wie is verantwoordelijk?

School A – volledig digitaal Iedere leerling een laptop Digitale leeromgeving, geen leer- en werkboeken

Materiële kosten Investeringskosten met jaarlijkse afschrijving

Jaarlijkse kosten (toename exploitatie en personele lasten) Totale kosten: € ,-

Materiële baten LET OP: professionaliseringskosten!!

School B – digitaal/folio In de onderbouw leerjaar 1 en 2 Iedere leerling een laptop Iedere leerling een boekenpakket

In de kosten per digitaal gefaciliteerde leerling ad € 734,15 is meegenomen: –de kosten van de laptop van docenten en leerlingen –de kosten van de technische infrastructuur –de kosten van de software –de personele kosten (zie volgende sheet) –diverse kosten –personele kosten

Materiële baten De ouders/verzorgen dragen bij aan de kosten van het laptopproject via een eenmalige of jaarlijkse bijdrage van € 400,- resp. € 110,-

De logistiek van leermiddelen veel expertise en ervaringen op scholen verschillende opties mogelijk: intern of extern boekenfonds of een combinatie van deze twee punt van aandacht: logistieke kosten wel/niet meenemen in leermiddelenbudget

Meer informatie? Zie: De kwestie nr.1 Leermiddelenbeleid (zie: Schoolkosten en Innovatieplatform VO) (Expertisecentrum Aanbestedingen)

De opdracht Ga naar opdracht 7 – Financiën Excel-bestand – 6 tabbladen Werk de opdracht uit tussen werkbijeenkomst 2 en 3 schoolleiding, evt. in overleg met financieel deskundigen en andere betrokkenen in de school Deel de opbrengst tijdens werkbijeenkomst 3 binnen de werkgroep en met andere scholen