4. Verkenners groep 7 De Grote reis Studieles (mondeling)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De tijdsband Door de eeuwen heen….
Advertisements

Paragraaf 1: Het ontstaan van de polis, Athene als voorbeeld.
Christophel Columbus.
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
Hoofdstuk1 : Nieuwe ideeën.
Middeleeuwse steden H5 par. 5.3.
Onderwerp in deze les De Middeleeuwse Wereld.
Ontdekkers leggen de wereld open Atlassen en kaarten
De wetenschappelijke revolutie
De oude Grieken Auteurs: Arzo en Nils.
Een nieuwe tijd begint (ongeveer van ).
Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
COLUMBUS.
De renaissance 1.2.
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
John Cabot Op weg naar Canada.
Ontdekking en verovering
De gouden eeuw.
Joods-christelijk wereldbeeld
Ontdekkers van de wereld
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Oriëntatie │_______│________ | _______________
De ontwikkeling van Het Christendom..
Reformatie en renovatie
Woorden uit de woestijn
gemaakt door: Eshan-joshua & Priya
Hoofdstuk 4 Azië en globalisering
Europese Expansie overzee
De Grieks-Romeinse wereld
Renaissance en opstand
Middeleeuwen.
3.3 Christendom in Europa.
Hoofdstuk 5.
Tijd van burchten en steden
Oudheid ( ca. 800 v.C. tot ca. 500 n.C. )
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Ontdekkers en hervormers
Hoofdstuk 2: Ontdekking en verovering
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
H2 ontdekking en verovering
Verwondering over de natuur
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 2: De Kruistochten.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
De golven van onze beschaving
Columbus Door vicky en maaike.
Joods-christelijk wereldbeeld
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Middeleeuws wereldbeeld
Renaissance en Opstand
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Waarom bekeert Clovis zich tot christendom?
H6 Ontdekkers en hervormers§6.1 Op naar de moderne tijd Wat moet ik weten aan het einde van de les? -Wat de Renaissance is en wanneer deze begon -Wat Humanisten.
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Taalkennis les 4. Vragen 1 Met welke taal is het Fries het meest verwant? En het Nederlands? Hoe noemen we de taalfamilie waar Nederlands en Zweeds samen.
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Presentatie van Max Riské 4ecAa.  Wie was Marco Polo?  De tijd waar in Marco Polo leefde  Marco Polo en zijn familie  De reis naar Azië  Verblijf.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Ontdekking en verovering 2.2 De Europese expansie begint
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Wij hebben (al heel lang) een Bijbel.
THEMA 3 – LES 3 HET KLOOSTERLEVEN.
Tijd van jagers en boeren
Renaissance en Opstand
Ontdekkers en Hervormers 1.5 Europeanen in Amerika
Joods-christelijk wereldbeeld
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
TIJD VAN JAGERS EN BOEREN. FILM: BC BC is een film over het leven van een jager verzamelaar, hij is zeer onrealistisch maar dat neemt niet.
Transcript van de presentatie:

4. Verkenners groep 7 De Grote reis Studieles (mondeling)

Islam  Onstond rond 700 na Christus  Arabië  Het nieuwe geloof zou de wereld veranderen  Breidde zich snel uit  Over heel de wereld  Moskeeën en paleizen, universiteiten  Geleerden waren knap, vooral Aardrijkskunde  Ze hadden goede kaarten van de toen bekende wereld

Ibn Battuta  1304 geboren in Tanger  Marokkaan  Reisde naar het Verre Oosten.  Kwam zelfs in China.  Later naar Ghana.  44 Moslimlanden  Dagboek bijgehouden  Overleed in Fez 1369

Idrisi  Marokkaanse ontdekkingsreiziger  Noord-Afrika en Klein- Azië  Leefde omstreeks 1100

Marco Polo  Reisde naar China  Kwam daar na jaren reizen aan  Reisde meer dan 25 jaar  Schreef zijn reizen in een boek IL Millione

Zheng He (Tsjeng-guh)   China’s meest bekende reiziger  Indië, Arabië, Oostkust van Afrika Afrika

Ptolemaeus  Leefde 2 e eeuw n.Chr.  Aarde een bol  Zag aarde als middelpunt  Let op Eurazië  Gebruikte lengte- en breedtecirkels Gebruikte lengte- en breedtecirkels Gebruikte lengte- en breedtecirkels

Lengte- en breedtecirkels

Mensbeeld Mensbeeld  Kennis uit het oude Griekenland via Islam  Kunst en wetenschap  Opnieuw geboren ideeen > Renaissance  Kerk heel belangrijk  Ook geloof in jezelf werd belangrijk

Filippo Brunelleschi   Florence –kathedraal  Ruzie over het dak  Grap met het ei  Heimwee = Domwee

Tijdlijn Zheng He Ptolemaeus 2 e eeuw Brunelleschi Ibn Battuta Idrisi1100 Marco Polo Middeleeuwen