Taalportfolio in Action

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
HAVISTEN COMPETENT
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Workshop: Opzetten van een praktijksituatie
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Hogere denkvaardigheden
BattleBots The school battle.
Linde Prins, Elise Eilander, Daniëlle vd Vegt, Laura Wicherink
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Technologie en Commercie Meisjes in de techniek Augustinus college A.H. Jonker.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Nederlands en vakleer samen in de BPV
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
Begeleiden van het B-leerproces
Door: Inge Boonstra, Dieuwke Riddersma en Linde Prins.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Taalontwikkeling in mbo
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Portfolio 1 Portfolio kunstenaars trekken langs opdrachtgevers om opdrachten in de wacht te slepen ze nemen voorbeelden mee van hun beste producten verzameling.
Groen proeven Ervaringen van AOC Friesland VMBO Groen Leeuwarden
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Hands On: leren binnen handbereik
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
NLT modules en excellentiebevordering
Competentiegericht leren vmbo
Internationaliseren met eTwinning Valkuilen en winstpunten.
LEERRENDEMENT VERHOGEN MET GOEDE LEERLINGBEGELEIDING DAG VAN DE ZORGCOÖRDINATOR 21 NOVEMBER 2013 Anke Visser
Over WebQuests Een korte presentatie Met kennisnet.nl sta je er nooit alleen voor.1 Definitie WebQuest Een WebQuest is een onderzoeksactiviteit.
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Samenwerking die vleugels geeft Ellen Reehorst eduScrumnederland.nl
Workshop evalueren Dcp
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Stoomcursus Zwolle. Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Didactische uitgangspunten van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Voortgang monitoren, evalueren en bijsturen.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
LOB in het PTA van het VMBO
Pré-NLT-module 3D-printen
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
LOB 3 Mavo Schooljaar
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Gepersonaliseerd leren
Competentie gericht onderwijs
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Toetsing Vakdidactiek 2.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Activernde didactiek & passende werkvormen
NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Inspelen op Innovaties
Cijferloos lesgeven bij talen
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Taalportfolio in Action xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Taalportfolio in Action Samenwerking tussen Hervion College en HU Monique Neppelenbroek en Edy van Renselaar xxxxxxxxxxxxx

Introductie Inhoud van de workshop Wat is het taalportfolio? Waarom werken met een (digitaal) portfolio? Presenteren/evalueren, leren, lesgeven Werken vanuit taaltaken

De praktijk …. ‘Geschiedenis’ en context Leerlingen zijn eigenaar: motivatie en verantwoordelijkheid Bewustwording van taalleerproces Laat groei zien Taalleren buiten school telt mee

….op het Hervion College Taaltaken en portfolio structureel in het curriculum: digitaal en papier Voorbeeld: van een leerling www.europeestaalportfolio.nl Voorbeeld: voor de docent (werk en feedback, verschillen tussen leerlingen) Producten van leerlingen: kwaliteiten worden zichtbaar

Leerzame taken ‘Werken aan de taal’ Authentiek, verschillende vaardigheden, verschillende intelligenties en werkvormen, motivatie, keuzemogelijkheden Ontwerpen: format Voorbeelden voor VMBO

Aan het werk: Maak een leerzame taak voor een zelf te kiezen klas/niveau (in 2-tallen) Kies een vaardigheid (of combinatie) Vul het format in Denk/beschrijf in termen van product (leefwereld en authentiek) Baseer op wat leerlingen hebben geleerd/moeten gaan toepassen

Evaluatie Bekijk de taak van een ander 2-tal - is het duidelijk wat de leerling moet doen? - vind je dit een leerzame taak? - waarom wel/niet? Succes met het taalportfolio!

Bronnen www.europeestaalportfolio.nl ‘Echt wel, talen BBL’ www.cps.nl/talencentrum/talenbbl Voorbeelden van web/talenquests: www.talenquest.nl