Taalportfolio in Action xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Taalportfolio in Action Samenwerking tussen Hervion College en HU Monique Neppelenbroek en Edy van Renselaar xxxxxxxxxxxxx
Introductie Inhoud van de workshop Wat is het taalportfolio? Waarom werken met een (digitaal) portfolio? Presenteren/evalueren, leren, lesgeven Werken vanuit taaltaken
De praktijk …. ‘Geschiedenis’ en context Leerlingen zijn eigenaar: motivatie en verantwoordelijkheid Bewustwording van taalleerproces Laat groei zien Taalleren buiten school telt mee
….op het Hervion College Taaltaken en portfolio structureel in het curriculum: digitaal en papier Voorbeeld: van een leerling www.europeestaalportfolio.nl Voorbeeld: voor de docent (werk en feedback, verschillen tussen leerlingen) Producten van leerlingen: kwaliteiten worden zichtbaar
Leerzame taken ‘Werken aan de taal’ Authentiek, verschillende vaardigheden, verschillende intelligenties en werkvormen, motivatie, keuzemogelijkheden Ontwerpen: format Voorbeelden voor VMBO
Aan het werk: Maak een leerzame taak voor een zelf te kiezen klas/niveau (in 2-tallen) Kies een vaardigheid (of combinatie) Vul het format in Denk/beschrijf in termen van product (leefwereld en authentiek) Baseer op wat leerlingen hebben geleerd/moeten gaan toepassen
Evaluatie Bekijk de taak van een ander 2-tal - is het duidelijk wat de leerling moet doen? - vind je dit een leerzame taak? - waarom wel/niet? Succes met het taalportfolio!
Bronnen www.europeestaalportfolio.nl ‘Echt wel, talen BBL’ www.cps.nl/talencentrum/talenbbl Voorbeelden van web/talenquests: www.talenquest.nl