Portfolio en assessment ‘competent NT2 docent’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Schrijfdossier of schrijfportfolio?
De betere duiker, de voorlichting
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
LOB ????.
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Reflectievaardigheden en instrumenten
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Wie is zij-instromer? Medisch specialist met huidige BIG-registratie als medisch specialist 1 jaar werkzaam in het werkveld M&G Wil overstappen naar een.
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
PORTFOLIO NT2 Introductie voor IJsbrekergebruikers
Instrumenten in het EVC-traject
Gesprekscyclus Quadraam
 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Scouting 2010 Trainingen 2.0. Disclaimer Wij weten (nog) niet alles Wij baseren ons op de informatie van het projectteam van Scouting Nederland Wij zijn.
Herontwerp PDG-opleiding
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
SBC blok 3 TDI 2011.
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
Presentation Of Learning
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Examinering Conferentie BTG HTVF
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Vernieuwing verzorging
Naam:linda Mijn hobby:Grad Damen Klik op “Naam”. Vul je naam in .
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Competentieprofiel Docent Nederlands als Tweede Taal
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Het werken met portfolio
Portfolio
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Het portfolio van een Educatief Multimediaal Ontwikkelaar
Voortgangsgesprek fase 1
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Workshop “Beoordelen”
Klinisch redeneren en evidence based practice
2014 EVALUATIES N+1.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Naam workshopbegeleider
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Voortgangsgesprek LiO 2014
Onze doelen en visie in beeld
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Stagebegeleider: Johan v.d. Sloot Datum: 28 oktober 24 sept Bijeenkomst 2.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
XXXXX Het potentieel van Eerder Verworven Competenties Halfjaarcongres NVE De Witte Villa Sonsbeek Arnhem, 29 mei 2008 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Hannah Wielenga januari 2017
Daphne Keller 29 augustus 2018
Portfolio, Logboek en Casus
Transcript van de presentatie:

Portfolio en assessment ‘competent NT2 docent’ xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Portfolio en assessment ‘competent NT2 docent’ Gecertificeerd alfa-docent! Studiedag alfabetisering 7 maart 2008 Annet Berntsen - Opleider/Assessor NT2-docenten- Hogeschool Utrecht xxxxxxxxxxxxx

Portfolio samenstellen 1. Biografie: werkervaring NT2 in kaart brengen 2. Zelfevaluatie – a.h.v. profiel docent Nt2 3. Bewijzen overleggen bij 2 -> dossier Verplicht bewijs 1: lesobservatie Verplicht bewijs 2: 360 graden feedback Specialisatie: bijvoorbeeld alfabetisering

ad 2: Zelfevaluatie A-competenties: wat maakt mij een goede Nt2-docent? B-competenties: wat maakt mij een goede docent Nt2? C-competentie: Wat is mijn Nt2-specialisatie?

Voorbeeld van een A-competentie A3 Vaststeller van de beginsituatie “De docent NT2 stelt zich op de hoogte van de beginsituatie van de individuele leerders in zijn/haar groep en is in staat de onderwijsplanning hierop af te stemmen.” Op dit onderdeel beschouw ik mijzelf als 1 2 3 4 5 6 competent

Wat is een bewijs? Beschrijving van uw ervaring Praktijkbeschrijving of voorbeeld (op dvd) Bespreking van literatuur Gebruikt lesmateriaal – bestaand of zelfontwikkeld + een bespreking daarvan Reflectie op uw deskundigheid Quickscan www.lerarenweb.nl ingevuld Evaluaties/publicaties over door u gegeven cursussen en projecten – rapportages door anderen

Wat is een goed bewijs? Meer is niet automatisch beter! Verwijs als bewijs ook naar uw biografie Sommige bewijzen gelden bij meerdere rubrieken Duidelijk, beknopt en recent Laat uw sterke kanten goed zien

Specialisatie alfabetisering “Hier kunnen collega’s mij altijd op aanspreken:…………………………..” C.1 Alfabetisering De alfabetiseringsdocent beschikt over de eigenschappen zoals beschreven in het basisprofiel, is daarenboven bekwaam in de omgang met zeer laagopgeleide leerders en beheerst de didactiek van het aanvankelijk lees- en schrijfonderwijs. Om te kunnen voldoen aan deze eis is de docent op de hoogte van: de problemen die ongeletterden ervaren zowel in als buiten het onderwijs het verschil tussen analfabetisme en het beheersen van een ander schrift en de implicaties daarvan voor het onderwijs vakliteratuur over alfabetisering didactiek van het aanvankelijk lees- en schrijfonderwijs en laat hij/zij dit zien door: duidelijk onderscheid te maken tussen mondelinge en schriftelijke taalverwerving, oog te hebben voor de verschillende niveaus van mondeling taalgebruik van cursisten en daarnaar te handelen door adequaat te differentiëren adequaat om te gaan met het feit dat cursisten nauwelijks of geen ervaring hebben met elementaire studievaardigheden en schoolse conventies zicht te hebben op de (ook niet onderwijsgebonden) capaciteiten van de cursisten en te adviseren over hun mogelijkheden voor stages in bedrijfsleven of maatschappelijke instellingen

Tijdspad voor het samenstellen van uw portfolio 40 uur 2-3 maanden Werk er samen aan! 4 weken tussen inleveren en afname Assessment data voor 2008/HU: 5 juni, 27 juni, 2 oktober, 18 dec. 2008 Zie ook: www.bvnt2.org-certificering- vragen en antwoorden

Hoe gaat het assessment? Portfolio-gesprek met twee bevoegde assessoren (1 uur) een opleider NT2 en een NT2-veldassessor Eind beoordeling op basis van portfolio en gesprek samen Positief: certificaat competent NT2-docent Twijfel: aanvullende bewijzen overleggen Negatief: (nog) niet gecertificeerd Zie: procedure assessment competent NT2-docent

“Heb ik er wat aan gehad?” Mijn antwoord is: ja. Ik heb kunnen nadenken over wat ik tot nu toe gedaan heb. En gek genoeg ben ik er zekerder door geworden. Ik heb de afgelopen 20 jaar veel gedaan en geleerd. Ik hoef niet alles te kunnen. En ik heb kunnen nadenken waar ik me verder op wil richten.” Merel Borgesius, docent NT2, in Les 137