Schooloverstijgend samenwerkend leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Welkom op de Julianaschool
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis 6 februari 2008 BICTA Doetinchem.
Computerinformatie Webadres:. Welkom bij computerinformatie! Deze website is pas geopend. Kom verder. Ondein vindt u tips wat u op de website kan doen.
BattleBots The school battle.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Lesgeven en begeleiden
Het Nederlandse onderwijs:
Les voor groep 8 Voor de overige kinderen: Ronde 1 pak een kaart.
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Workshop Onderzoeksontwerp
Webkwesties webquest.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Wat gaan we leren in groep 5
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
"Als sprekers diepte missen, hebben ze nooit te kort aan lengte"
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Interactieve versie mbv DSB
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post
Communiceren met Marloes
1www.gbsardooie.bedocucentrum Opdracht 5 Brainstormen & Mindmappen met “Mindman” en de “zoekbieb” Via o.a. de schoolwebsite kan je deze vrije, legale.
Return to Sender.
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Inzicht in Leerprocessen
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Onze doelen en visie in beeld
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Informatieve bijeenkomst
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
MIDDELEN OM TE PRESENTEREN.
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Dit ben ik, in ontwikkeling
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Module 6; didactisch handelen
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
Mijn visie op onderwijs
Kennisclip Web toepassingen
Samenwerken en communicatie
Opdracht Opkikker Boek Methodisch Begeleiden Thema 1 Planmatig werken
December 25, 2018.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
DE ANDERE KANT VAN DE WERELD ERUIT?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Voorlichtingsbijeenkomst 4e klassen HAVO en VWO
Transcript van de presentatie:

Schooloverstijgend samenwerkend leren Leerdoel: Schooloverstijgend samenwerkend leren Activeren voorkennis Informatie selectie Leer- interactie Presenteren Valideren Reflecteren Opdracht (leeractiviteit) Introductiegesprek om elkaar te leren kennen, bespreken hoe we elkaar kunnen helpen zonder dat je fysiek naast elkaar zit. Doelstellingen vaststellen; Introductie activiteit: “we gaan een tijdschriftje (picozone) maken”; Picozone laten zien en doorbladeren, de kinderen verzinnen een onderwerp en maken samen een Popplet. 1. Kinderen zoeken informatie op internet en in boekjes over het gekozen onderwerp. Zij zijn vrij in hun keuze van bronnen. 3. Popplet aanvullen/ verbeteren aan de hand van de gegeven feedback. 2. De kinderen bekijken elkaars Popplet en geven feedback op inhoud via BBB. 5. De kinderen bekijken elkaars Picozone en geven feedback op inhoud via BBB. 4. De Picozone maken aan de hand van de informatie en materialen uit de Popplet. 6. Picozone aanvullen verbeteren aan de hand van de gegeven feedback. Aan de hand van de gestelde doelstellingen in een groepsgesprek bespreken of deze doelstellingen behaald zijn of niet. In een groepsgesprek bespreken: -wat heb je geleerd? -wat ging er goed? -Wat kan er beter? -Wat vind je van deze manier van samenwerken? -Wat vind je van BBB/ Popplet/ Picozone? Materialen/ ICT toepassing Picozone voorbeeld (www.picozone.com) Popplet (www.popplet.com) BBB (www.bigbluebutton.com) Zoekmachines internet, informatieboeken Picozone van leerling Plaats/tijd Geldermalsen kantoor/ Ierland leerling/ Oss school SRS –leerkracht en leerlingen Rol leerling Ontdekken middelen, brainstormen onderwerp Verschillende bronnen benaderen en informatie zoeken en opslaan in de Popplet. Producten bekijken en feedback geven op inhoud. Informatie uit de Popplet op een aantrekkelijke wijze presenteren in Picozone. Doelstellingen vergelijken met proces en product en hier een oordeel over geven. Reflecteren op eigen proces in een groepsgesprek Rol leerkracht Procesbegeleiding in BBB door middelen aan te reiken. Technische ondersteuning gebruik programma’s. Procesbegeleiding in BBB door de betrouwbaarheid van bronnen te bespreken. Procesbegeleiding in BBB door in te gaan op hoe je goede feedback geeft en ontvangt en wat je daarmee kunt doen. Procesbegeleiding in BBB door in te gaan op wat je met de feedback kunt doen. Gesprek begeleiden door richting de gestelde doelstellingen te sturen en de inhoudelijke discussie aan te wakkeren. Gesprek begeleiden aan de hand van verschillende vragen/ doorvragen voor leerverdieping.