Interculturele competentie in de opleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Internationale leerresultaten in het curriculum
Advertisements

Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Onderwijsbeleidsplan
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Flanders Agency for Mobility and Cooperation in Higher Education Flamenco Forum INTERNATIONALE COMPETENTIE(S) 15 mei 2012 Michaël Joris.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Arbeidstevredenheid en prestaties
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
Klassieke AO Leseenheid1
Bram Verschuere (Hogeschool Gent & Universiteit Gent)
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Begeleiden van het B-leerproces
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Mobiliteit en competentie- ontwikkeling in het werken met doelgroepen Gerard Gielen.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Interculturele competentiewijzer
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Wereldburgerschap en honours
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Informatiesessie kwaliteitscirkels OCMW’s
Jaap van Lakerveld Directeur
Talentontwikkeling in Groningen Onderzoek naar verschillende initiatieven op gebied van culturele talentontwikkeling.
Project Proceshuis Road show
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Workshop evalueren Dcp
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
ISBI (Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering): THEMASESSIE Interculturele trajectbegeleiding bij uitgaande en inkomende studenten Agnes.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
ISBI Inge Vervoort – Toonmoment ISBI – 12/10/2012 Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
| 1 Trainer Interculturele Effectiviteit – Talencentrum Rijksuniversiteit Groningen Toegepast psycholoog – Hanzehogeschool Interculturele Effectiviteit.
Beeldvorming Vlaanderen EWI-Focus, 12 oktober 2010 Tom De Smedt, afdeling Communicatie (DAR)
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Het Grote Participatie Debat Vrijdag 2 september deSingel.
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
INTERCULTURELE COMPETENTIES INTERNATIONALE COMPETENTIES
Jaap van Lakerveld Directeur
Richtlijnen voor professionele begeleiders
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Wiki-opdracht Interculturele Communicatie ICC.
Opleiding, onderzoek en werkveld
Sieberdam/ROCS & KODOS
GO Global Groen Onderwijs Crossroads to the international roundabout
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
LNO²- congres Naar een gedragen verankering van
Transcript van de presentatie:

Interculturele competentie in de opleiding Mogelijkheden en beperkingen van een transversaal opleidingsonderdeel Forum interculturele competenties in het curriculum, 15 januari 2013

overzicht Context internationalisering opleiding Interculturele competentie (IC) Kenmerken Begrip Link met internationale competenties Case ‘Intercultural Communication’ Mogelijkheden van de IC-module Uitdagingen van de IC-module Aanvullende interculturele competentietools Entercultureel (professionalisering docenten) ICWijzer (zelfevaluatie instrument) Catalyst (zelfevaluatie en feedbackmechanisme voor IC in internationale mobliteit) Discussie en conclusie Forum interculturele competenties in het curriculum, 15 januari 2013

Context internationalisering opleidingen

Context Internationalisering opleidingen Beleidsmatig Ideëel (coöperatief) of marktgericht (competitief) Academisch of beroepsgericht model Kwaliteit van de opleiding Competentieprofielen Evaluaties van visie, leeruitkomsten, curriculum, professionalisering, studentensamenstelling en -begeleiding Maatschappelijke relevantie Globalisering Multiculturaliteit/diversiteit Standard 1: Vision on internationalisation Criterion 1a: Shared vision The vision on internationalisation includes verifiable objectives. Criterion 1b: Verifiable objectives The programme has a vision on internationalisation. This vision is supported by stakeholders within and outside the programme. The vision on internationalisation is evaluated periodically and this evaluation forms the basis for improvement measures. Criterion 1c: Improvement-oriented evaluations The intended international and intercultural learning outcomes defined by the programme are a clear reflection of its vision on internationalisation. Criterion 2a: Intended learning outcomes Standard 2: Learning outcomes Criterion 2b: Student assessment The programme can demonstrate that the intended international and intercultural learning outcomes are achieved by its graduates. Criterion 2c: Graduate achievement The methods that are used for the assessment of students are suitable for measuring the achievement of the intended international and intercultural learning outcomes. Criterion 3a: Curriculum Standard 3: Teaching and Learning The teaching methods enable the achievement of the intended international and intercultural learning outcomes. Criterion 3b: Teaching methods The content and structure of the curriculum enable the achievement of the intended international and intercultural learning outcomes. The learning environment is suitable for achieving the intended international and intercultural learning outcomes. Criterion 3c: Learning environment Criterion 4a: Staff composition Standard 4: Staff The composition of the staff (in quality and quantity) facilitates the achievement of the intended international and intercultural learning outcomes. Criterion 4b: International experience and competence The services provided to the staff (e.g. training, facilities, staff exchanges) are in line with the staff composition and facilitate international experiences, intercultural competences and Criterion 4c: Services provided to staff Staff members have sufficient international experience, intercultural competences and language skills. language skills. Standard 5: Students Criterion 5b: International experience The composition of the student group (diversity of national and cultural backgrounds) is in line with the programme’s vision on internationalisation. Criterion 5a: Student group composition Criterion 5c: Services provided to students The international experience gained by students is adequate and in line with the programme’s internationalisation vision. The services provided to the students (e.g. information provision, counselling, guidance, accommodation, Diploma Supplement) are adequate and in line with the composition of the student group. Forum interculturele competenties in het curriculum, 15 januari 2013

Interculturele competentie

Interculturele competentie Kenmerken interculturele competentie Generieke benadering: een tranversale competentie die in alle beroepscompetenties kan worden ingezet in combinatie met vakspecifieke competenties Ruimte voor differentiatie en flexibiliteit Een concept dat in realisatie nooit af is Relevantie op niveau van individu, organisatie, en maatschappij Vraag naar meetbaarheid interculturele kennis, vaardigheden en attitudes… Forum interculturele competenties in het curriculum, 15 januari 2013

Interculturele competentie Begrip ‘Interculturele competentie is het gepast en effectief beheren van interactie tussen mensen die, in zekere mate, verschillende of uiteenlopende affectieve, cognitieve of gedragsmatige oriëntaties op de wereld vertegenwoordigen’ (Spitzberg) 9 onderscheiden componenten: culturele zelfkennis, flexibiliteit, veerkracht, ontvankelijkheid, culturele kennisverwerving, relationele en communicatieve vaardigheid, conflicthantering, multiperspectiviteit. (Cf. CIMIC, Handboek Interculturele Competentie, uitgegeven bij Politeia) Forum interculturele competenties in het curriculum, 15 januari 2013

Interculturele competentie Link met interculturele competenties IC is één aspect van internationale competentie Aanvullende competenties Taalvaardigheid Global engagement (Wereldburgerschap) Persoonlijke groei (cf. artikel ‘internationale competenties in handboek Internationalisering Flamenco) Forum interculturele competenties in het curriculum, 15 januari 2013

Intercultural communication

Case OLOD “Intercultural communication” (1) Kenmerken Doelstellingen (bewustzijn/actie/evaluatie) Engelstalig en internationaal publiek Drie credits Transversaal aanbod over de hogeschool heen Heterogeen publiek Opleidingen Nationaliteit/culturen Verwachtingen Methodiek (o.a. interactief, cases, seminaries, groepsopdrachten, uitstappen) Organisatorisch en financieel The first objective of this course is that the students acquires a better understanding of the significance of differences and similarities between people and their cultures, and their effect on the process of communication. The second objective is that the student learns, from practice in the class group process, how to communicate more effectively with people having different cultural backgrounds. Interactive class activities and exchanges between international and ‘national’ students provide explicit learning contexts to that end. The third objective, finally, is that the student not only comes to appreciate the added value of cultural differences, but also is able to make an assessment of the opportunities and pitfalls of intercultural communication in real life situations. Forum interculturele competenties in het curriculum, 15 januari 2013

Case OLOD “Intercultural communication” (2) Meerwaarde voor internationalisering Inzet op internationalisering via de internationale studenten (voorbeelden) Generiek aanbod voor opleidingen die hun curriculum op een geïntegreerde manier trachten te internationaliseren (voorbeelden) Studenten leren intercultureel communiceren in praktijk van een internationale klasgroep (voorbeelden) Intensivering van interculturele competentie van studenten (@home and abroad) Brede en opleidingsoverschrijdende kijk op internationalisering (transversaal) Kwalitatief ondersteund met een eigen internationale uitwisseling Aandacht voor maatschappelijke meerwaarde (link tussen internationalisering en betekenis na afstuderen) Institutioneel gedragen (dienst internationalisering) … Culture shock Verpleegkunde Toerisme Groepsopdrachten Forum interculturele competenties in het curriculum, 15 januari 2013

Case OLOD “Intercultural communication” (3) Uitdagingen Samenwerking Vlaamse en internationale studenten Uiteenlopende verwachtingen Nadelen van een generiek aanbod Uiteenlopende motivaties studenten Nadelen van transversaliteit (vb. gedragenheid van de opleiding) Variabiliteit van de plaats van de OLOD in het curriculum van de opleiding Complexiteit van planning en organisatie Meetbaarheid en opvolging binnen trajectbegeleiding van de opleiding Visibiliteit … Forum interculturele competenties in het curriculum, 15 januari 2013

Aanvullende instrumenten Internationale instrumenten gericht op (meten van) resultaten zijn beschikbaar op de markt, doorgaans Engelstalig en ontwikkeld in VS (bv. Intercultural Development Inventory (IDI); Cross-Cultural Adaptability Inventory (CCAI); Intercultural Conflict Styles Inventory; Strategies Inventory for Culture Learning; Beliefs Events, Values Inventory(BEVI); … Twee Nederlandstalige instrumenten zijn ontwikkeld vanuit CIMIC (Thomas More) Entercultureel (professionalisering docenten, zie posterpresentatie) ICWijzer (zelfevaluatie instrument) Catalyst (effectmeting en kwalitatief begeleidingstraject)

Catalyst & ICWijzer Doelstelling Catalyst Aanpak Expertise omtrent impact van internationale mobiliteit op vlak van de ontwikkeling van interculturele competentie Aanpak Effectmeting van de internationale studentenmobiliteit op de interculturele competentie van deelnemers. Dit gebeurt aan de hand van de afname van de Interculturele Competentiewijzer, voor vertrek en na terugkomst. Het opzetten van een internationaal expertisenetwerk m.b.t. het thema interculturele competentie in internationaliseringstrajecten. Via de Delphi methode worden experten bevraagd met oog op de ontwikkeling van een onderbouwd feedback systeem dat de verankering van interculturele competentie bij ondersteunt. Forum interculturele competenties in het curriculum, 15 januari 2013

DE Interculturele competentiewijzer ICWijzer componenten Aantal bevraagde elementen Resultaten niveaus Items Cultureel zelfbegrip 4 5 12 Culturele flexibiliteit Culturele ontvankelijkheid Culturele receptiviteit Culturele kennisverwerving Culturele relationele competentie Communicatieve vaardigheden Culturele conflict management vaardigheden Cultureel multiperspectivisme

Mogelijkheden voor uw instelling Kwantitatief Participatie studenten aan lopend onderzoek Inzage in kwalitatieve diepteresultaten (op niveau student, opleiding, instelling, land, partnerinstelling…) Deelname forum met internationale experten september 2013 Kwalitatief Toepassingsmogelijkheden van ICW en wetenschappelijk onderbouwd feedback protocol Professionaliseringstrajecten voor personeel (train-the- trainer) en studenten Aanbod navorming Internationale Mobiliteit & Interculturele Competentie

Discussie & conclusie