Welkom! Arjan van Heukelom.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opbrengstgericht werken in mijn school/klas: Hoe realiseer ik dat
Advertisements

Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Hogere denkvaardigheden
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Resultaten Oudertevredenheidspeiling BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen
Ingrid Witteveen-Slabbekoorn
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Informatie avond groep 8
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Elke 7 seconden een nieuw getal
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Portfolio
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Inkomen les t/m 75 plus Zelftest Kennisvragen.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Reflectie.
De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.
Enquête.
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Pass’t Montessorionderwijs ?
Cito oefen examen.
Centrummaten en Boxplot
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
De kubus van CSPE succesfactoren!
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Normeringsdilemma’s normering van de centrale examens
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Je impact als docent Silvia van der Werve.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Thema 2 Periode 1 KOP
Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Loopbaancompetenties
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
taal speelt een rol in alle vakken
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Welkom! Arjan van Heukelom

Tijdens deze workshop: Toelichting situatie in Castricum en problematiek The power of feedback in de praktijk Gerichte acties & ambities Clusius College Castricum Aan de slag! (tip)

Urgentie: Clusius College Castricum zeer zwakke school in 2006. Vooral Gemengde leerweg: rendement bovenbouw, onvoldoende resultaten, Nederlands.

Cultuur/feedbackcomponent: de ervaring tijdens de pilot. Meetlat cultuur is ingevuld in de sectie Mens en Maatschappij , wat viel daarbij op? Heeft dat geleid tot bepaalde aandachtspunten? Waar liepen we tegenaan? Wat zijn plannen/ambities m.b.t. de feedbackcultuur?

Hattie (2007): feedback draagt het meest bij aan leerwinst & welzijn van de leerling naar de leerling in het team van de teamleider van de directie Feedback = vakmanschap versterken Bron: Hattie, J. & Timperley,H. (2007) The power of feedback. Review of Educational Research 77,1 University of Auckland: Academic Research Library.

Hattie (2007) heeft onderzocht wat daadwerkelijk . Hattie (2007) heeft onderzocht wat daadwerkelijk effect heeft op leerprestaties. Zijn belangrijkste conclusie is dat met name het stellen van hogere en uitdagende doelen in combinatie met het geven van feedback een positief effect heeft op de leerwinst van leerlingen. Volgens Hattie (2007) gaat het erom dat docenten meer (en kritisch) naar hun eigen handelen kijken, dat ze zelf hun onderwijs evalueren: hoe zorg ik ervoor dat mijn handelen effect heeft op de leerresultaten van mijn leerlingen? Feedback speelt hierin volgens Hattie (2007) een cruciale rol. De school moet een dialoog op gang brengen waarin docenten elkaar kritisch bevragen over elkaars prestaties en over de interpretatie daarvan. Hierdoor kunnen docenten goed onderbouwd richting ouders en inspectie laten zien dat wat zij in hun klas doen effectief is en toegevoegde waarde heeft.

Feed forward Feed up

De relatie opbrengstgericht werken en feedback (van den Brink, 2011)

Ambities * Beste kwart (onderbouw, bovenbouw CE, SE CE) * 0,2 CE Nederlands, Engels en wiskunde * Omgaan met verschillen: Instructie aanpassen op 3 niveaus * Feedback over resultaten * Bekwaamheidsdossiers (registerleraar)

Gerichte actie Onderbouw CITO 0 t/m 3 Nieuwe vakwerkplannen PTO Matrix (zie voorbeeld) Taxonomie (Bloom) Clusius breed

Docentenniveau Leerlingen krijgen inhoudelijk feedback Gebruik maken van analyse van leerling prestaties bij het vormgeven van onderwijs Systematisch de ontwikkeling van leerlingen volgen en analyseren Op zoek naar verbetering/aanpassing van de onderwijsprogramma’s

ook feedback!

de toetsmatrijs

ANALYSE PTO 1 Gemaakt in 1G1 en 1G2 Gemiddelde 1G1: 6,7 en 1G2 6, 4 VRAAG P’WAARDE OPMERKINGEN 1 0,94 Eigenlijk te makkelijk maar als ‘begin’ vraag altijd een makkelijke vraag stellen 2 0,89 3 0,72 Veel leerlingen ‘vergeten’ de noordpijl; niet goed lezen 4 0,21 Heel slecht gemaakt. Vraag onduidelijk? Uitleg niet goed? In ieder geval: met schalen rekenen voor veel kinderen te moeilijk. Hoort deze vraag nog wel bij M&M of juist bij wiskunde? 5 0,56 6 0,68 7 0,70 8 9 0,64 Veel gemaakte fout: Zuid-Amerika als land 10 0,52 Bij 10 a. niet goed lezen door veel leerlingen; bij de nabespreking wist iedereen het 11 0,53 Voor veel leerlingen blijkt nu ‘begrippen’ lastig om te leren; veel wordt door elkaar gehaald 12 0,65 veel leerlingen hebben de vraag ‘vergeten’, staat bovenaan de bladzijde 13 14 14. d en 14.e slecht gemaakt; te moeilijk? 15 0,46 Slecht gemaakt; probleem is m.i. dat leerlingen het moeilijk vinden informatie uit de bron te ‘vertalen’ naar de vragen. Meer oefenen? 16 0,66 Vraag slecht gesteld; moet m.i. zijn: het afgebeelde voorwerp op het pictogram…dan klopt de vraag 17 0,63 Onderscheid tussen Monniken en Ridders en Steden en Staten te veel gevraagd van leerlingen in deze fase? 18 0,32 Vraag onduidelijk, zeker de laatste twee onderdelen. Blijft moeilijk ook na veel uitleg maar vraag verbeteren? 19 0,40 Ook weer rekenprobleem. Uitleg m.b.v. tijdbalk niet gewerkt? 20 0,44 Vraag te onduidelijk? Indeling in vakken van 10 jaar wordt niet gesnapt. Vraag verbeteren d.m.v. ‘normalere’ tijdbalk? Maatregelen: • extra oefenen rekenen met schaal en tijdbalk. • anders les geven rond Tijdvakken: is een heel overzicht hebben in dit stadium wel handig? Belangrijker dat leerlingen het systeem van de tijdvakken snappen. • meer met beeldmateriaal, bronnen werken en hun betekenis • leren van begrippen oefenen en tips geven hoe te onthouden en te onderscheiden NB de p'-waarde is een getal tussen 0 en 1 dat de moeilijkheidsgraad van een item weergeeft. De p'-waarde wordt berekend door de gemiddelde score op een opgave te delen door de maximaal haalbare score op die opgave. Een opgave met een p'-waarde van .10 is erg moeilijk; een opgave met een p‘ waarde van .90 is erg gemakkelijk.

Aan de slag! Reflectie en geven van feedback ervaren; het creëren van een groeimindset. Een teamactiviteit De docenten in de groep worden in tweetallen ingedeeld. Iedere docent krijgt een opdracht om zijn geblinddoekte collega te leiden naar een vooraf gesteld punt binnen het schoolgebouw. Tijdsduur: 3 minuten. Dan worden de rollen omgedraaid. Aan de hand van een aantal reflectievragen (zie geschreven bijlage) komt er onderling een discussie op gang en volgen er leermomenten. Plenair wordt door gespreksleider verschillende uitkomsten besproken. Het geven van reflectie en feedback in het algemeen wordt hierbij nader toegelicht.

Bedankt voor uw aandacht!