Ontwikkelruimte onderzocht In gesprek over onderzoeksstappen VU, 13 september 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Workshop : Zicht op de omgeving (Stakeholder Analysis)
Risicomanagement en Sociale Technologie
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Roelien Bos-Wierda Aline van Engelenburg
The CAF Procedure voor externe feedback
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Arbeidstevredenheid en prestaties
Hogescholen in Dialoog
Ontwerpprojecten Competenties
INTRAPRENEURSHIP als loopbaanperspectief
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Theo Bachet HEAO BI MIT 1997 BPMIT 2008.
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Proces en Product.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
ruimte object beleving
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Missie, visie & jaarplan
Planning Dinsdag 4 september 10:00-11:30 Kick Off en Briefing Little Chicken (GDD), Butterfly Games (GAR), IJsfontein (IAD) Woensdag 5 september 11:30-13:00.
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Congres Appreciative Inquiry
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
Dat zouden we vaker moeten doen…
Omgaan met dilemma’s April, Strategieën 1.Ontkennen 2.Een van de twee kanten kiezen 3.Balanceren tussen de twee kanten 4.Vanuit een ander perspectief.
Ontwikkelruimte voor EMC Zomeracademie Model ontwikkelruimte 3.0 Ontwikkelruimte Reflecteren Dialoog voeren Toekomst creëren Organiseren Interactie.
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
Ontwikkelruimte voor innovatieve groepen
Samenwerken aan kenniscratie in duurzame netwerken. Ria Kauffman en Mies de Koning De Kenniswerkplaats.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
Social Work Community development Civil society & community organization Matching Volunteers Cross Cultural projects Empowerment Activities / participation.
Science museum with guide Recycle: different target –environmental sanitation (noise pollution) –electronic / physics engineering –audiology.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
WOW: enqueteren bij Jumbo
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Sprint 4 Deliveries Project 1 – Web development. Last lesson (Monday 27 October)  During the lesson, each group presents its product to the rest of the.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
In the loop Game: introduction on Circular Economy
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Do’s en don’ts van empoweren via hulp
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
SIGI Dataplatform wearables Lectoraat New Business and ICT
Participatory Action Research
BOM-model PV 25/03/2014.
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
how to create an Optimal Classroom Experience
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
The making of: Omgevingsvisie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelruimte onderzocht In gesprek over onderzoeksstappen VU, 13 september 2010

2 Ontwikkelruimte Sociale ruimte Ontstaat in interactie Nodig voor vernieuwing Onderzoek richt zich op: Ontwikkelruimte van groepen 2-20 personen Werken aan vernieuwing (product, proces, dienst)

3 Model ontwikkelruimte 3.0 Ontwikkelruimte Reflecteren Dialoog voeren Toekomst creëren Organiseren Interactie met de omgeving Afstand nemen, Vanuit meerdere perspectieven kijken, Feedback vragen Waarderend onderzoeken Doorvragen Betekenis geven Resultaten vaststellen Kernvragen stellen Waarde creëren Coördineren, Afspraken maken, Wisselen van leider Verantwoordelijkheid delen

4 Onderzoeksvragen Hoe herontwerp ik het model van de ontwikkelruimte (Coenders, 2008), zodanig dat de ontwikkelruimte kan worden geanalyseerd en beïnvloed? Welke dimensies bepalen de ontwikkelruimte? Hoe analyseer je de ontwikkelruimte en beïnvloed je die doelgericht?

5 Vraag nu: Hoe verantwoord je onderzoeksstappen die je hebt gezet? Hoe bepaal je welke stappen je nog hebt te zetten? Hoeveel ruimte heb je daarin?

6 Research based product development Research steps Delphi round 1 (n = 7) Literature study Interviews (n = 6) Delphi round 2 (n = 18) Interviews (n = 5) Literature study Result Model is incomplete and too complex Model 2.0 Model 3.0 Observations (n = 3) Interview Coenders Model of Coenders (2008)

7 Next research steps ActionGroupResult Observation3 groups Model fits Observation and feedback help Choosing seems crucial (tension in the model) Students researching Relation flow/developmental space Power influences Facilitators influence Seems relation flow, succes and developmental space ? Project evaluation (analyzing developmental space) 1 Regional environmental project Fits for evaluation (multiperspective, lessons learned and appreciation) Experiment (influencing developmental space) 6 groups 3 Observing 3 Dimension cards ? Experiment (working with the model) 1 Organization, with 1 management team and a few project teams ?