0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor: Prof.Dr. Elke Struyf
1 1.Probleemstelling en focus onderzoek 2.Onderzoeksvragen 3.Kwalitatieve verkennende fase 4.Feedback
2 1. Probleemstelling en focus onderzoek Rol van scholen in begeleiding van leerlingen (keuzebegeleiding, leerprocesbegeleiding, socio-emotionele begeleiding) Noodzaak aan zorgbeleid
Hoe kan het zorgbeleid mbt socio-emotionele begeleiding worden omschreven? 2.2. Welke verschillen vertonen Vlaamse secundaire scholen in hun zorgbeleid mbt socio- emotionele begeleiding in de eerste graad? -Hoe kunnen we deze verschillen verklaren? 2. Onderzoeksvragen
Hoe kan het zorgbeleid mbt socio- emotionele begeleiding worden omschreven? Literatuurstudie, focusgroepen en interviews Respondenten: 6 leerlingenbegeleiders, 4 directieleden, 2 leerkrachten, 4 nascholers en 3 pedagogisch begeleiders nog te bevragen: inspectieleden en onderzoekers => Conceptualisering van een goed zorgbeleid
5 Achtergrondvariabelen Onderwijsvormen Profiel van leerlingen Schoolgrootte Ligging Onderwijsniveau 3. Kwalitatieve verkennende fase
6 Indicatoren van een goed zorgbeleid Gedragen, brede visie Betrokkenheid van elke actor met een signaalfunctie voor de vakleerkracht/klastitularis Goede structuren 3. Kwalitatieve verkennende fase
7 Voorwaarden Klimaat Ondersteuning door directie Samenwerking met ouders Samenwerking met clb en externe hulpverlening 3. Kwalitatieve verkennende fase
8 Indicatoren ‘zorgbeleid’ Gedragen visie Betrokkenheid Structuren voorwaarden Klimaat Ondersteuning directie Samenwerking met ouders Samenwerking met clb en externe hulpverlening achtergrondvariabelen Onderwijsvormen Profiel leerlingen Schoolgrootte Ligging 3. Kwalitatieve verkennende fase
9 => Een zorgzame school Werkt vanuit een gedragen zorgbrede visie, aangestuurd door directie, die doordringt tot in het microniveau en zich vertaalt in een aanwezigheid van structuren die onderling duidelijk communiceren waarbij ook een goede samenwerking is met externe hulpverleners. 3. Kwalitatieve verkennende fase
10 4. Feedback Vragen, opmerkingen? Interesse in de resultaten? Dank voor uw aandacht.