0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project 2006-2010 Promotor:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Masterproef door Karl Destoop Academiejaar David Schroyens (Agentschap voor onderwijscommunicatie) Leen Neirynck (Vrij CLB Roeselare)
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Gedragsproblemen
Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Pastoraal op school.
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
Structuur 1. Over netwerken tussen hulpverleningsorganisaties
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Leren leren…..en het materiaal?
Kinderrechtencoalitie Vlaanderen Open Fora 2008 Huiswerk als zichtbare indicator van kansarmoede op school.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
Sociale veiligheid in scholen 05/10/2010 Omkadering traject nulmeting
Project 2 DIVERSITEIT Secundair Onderwijs Resonantienamiddag Ouderbetrokkenheid 27 januari 2010.
Zorgvisie van RP2.
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
competentieontwikkeling
Zorg op niveau van de scholengemeenschap SG VBS LInden VBS Lubbeek VBS Bierbeek VBS Roosbeek VBS SJW BuBaO Lovenjoel.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Leerlingenbegeleiding
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming INTERVISIE HRM-netwerk 30/01/04.
Evaluatie-onderzoek sociale veiligheid lhbt Freek Bucx
KICK-OFF Planlast 24 maart 2015.
vanuit een herstelgerichte visie!
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’
Alle dagen in een warme school. Alle dagen… “Ik heb vertrouwen in de directie en de ploeg.” (Parijs )
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
M-decreet Prioritaire nascholing ‘Expeditie M’
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
De Nieuwe Kans Rotterdam.
Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar
Het zorgcontinuüm.
Antwerpen plus welkom In naam van het beheerscomité van Antwerpen plus, onder voorzitterschap van Mr. Luc De Kelver, In naam van alle betrokken partners,
Bedenkingen over beroepsgeheim en ambtsgeheim (discretieplicht)
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Presentatie werking ouderraad
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Herstellend handelen – hergo introductie
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
Transcript van de presentatie:

0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor: Prof.Dr. Elke Struyf

1 1.Probleemstelling en focus onderzoek 2.Onderzoeksvragen 3.Kwalitatieve verkennende fase 4.Feedback

2 1. Probleemstelling en focus onderzoek Rol van scholen in begeleiding van leerlingen (keuzebegeleiding, leerprocesbegeleiding, socio-emotionele begeleiding) Noodzaak aan zorgbeleid

Hoe kan het zorgbeleid mbt socio-emotionele begeleiding worden omschreven? 2.2. Welke verschillen vertonen Vlaamse secundaire scholen in hun zorgbeleid mbt socio- emotionele begeleiding in de eerste graad? -Hoe kunnen we deze verschillen verklaren? 2. Onderzoeksvragen

Hoe kan het zorgbeleid mbt socio- emotionele begeleiding worden omschreven? Literatuurstudie, focusgroepen en interviews Respondenten: 6 leerlingenbegeleiders, 4 directieleden, 2 leerkrachten, 4 nascholers en 3 pedagogisch begeleiders nog te bevragen: inspectieleden en onderzoekers => Conceptualisering van een goed zorgbeleid

5 Achtergrondvariabelen Onderwijsvormen Profiel van leerlingen Schoolgrootte Ligging Onderwijsniveau 3. Kwalitatieve verkennende fase

6 Indicatoren van een goed zorgbeleid Gedragen, brede visie Betrokkenheid van elke actor met een signaalfunctie voor de vakleerkracht/klastitularis Goede structuren 3. Kwalitatieve verkennende fase

7 Voorwaarden Klimaat Ondersteuning door directie Samenwerking met ouders Samenwerking met clb en externe hulpverlening 3. Kwalitatieve verkennende fase

8 Indicatoren ‘zorgbeleid’ Gedragen visie Betrokkenheid Structuren voorwaarden Klimaat Ondersteuning directie Samenwerking met ouders Samenwerking met clb en externe hulpverlening achtergrondvariabelen Onderwijsvormen Profiel leerlingen Schoolgrootte Ligging 3. Kwalitatieve verkennende fase

9 => Een zorgzame school Werkt vanuit een gedragen zorgbrede visie, aangestuurd door directie, die doordringt tot in het microniveau en zich vertaalt in een aanwezigheid van structuren die onderling duidelijk communiceren waarbij ook een goede samenwerking is met externe hulpverleners. 3. Kwalitatieve verkennende fase

10 4. Feedback Vragen, opmerkingen? Interesse in de resultaten? Dank voor uw aandacht.