Symposium 4C-ID Model Van probleem naar uitvoerbare blauwdruk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Implementatie van de UNCO-MOB
BASISPRINCIPES 4C/ID Welkom!
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
Academische vaardigheden als competentie binnen een bachelor programma. Hobbels en valkuilen van een op het 4C-ID model gebaseerd traject. Dr. H.Roebertsen.
3e jaar Masterstage 2 manuele therapie
Probleem gestuurd onderwijs
Oplossingsgericht coachen
Wetenschap en Praktijk
Workshop ‘Competenties’
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
4C-ID & Klinisch Redeneren
Studietaak De studietaak staat centraal
ICT en ontwerpprincipes bij competentiegericht opleiden
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Vernieuwing verzorging
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Titelpagina.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Proeve van Bekwaamheid
Self-directed learning in het beroepsonderwijs Dr. Saskia Brand-Gruwel.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
» Als het gaat om octrooien Ontwerp Interne Opleiding Technisch Adviseurs NL Octrooicentrum 4C-ID Symposium 2010 Dr. Rutger Boers Open Universiteit Utrecht,
Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID
sociaal pedagogisch hulpverlenen
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
Praktijkervaring en reflectie
Verpleegkundig redeneren
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Uitleg en vertaling naar uitwerking nieuw KD
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Psychomotorische taxonomie
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Periode 4 – IBS 3 De gezonde kantine
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
ADL Les 1.
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Info klinisch onderwijs
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

Symposium 4C-ID Model Van probleem naar uitvoerbare blauwdruk Rotterdam 13 november 2008 Ameike Janssen-Noordman UNIVERSITEIT MAASTRICHT ajn08

Probleem Hoe ontwerp ik een cursus Mot. Rev. met 6 kerncompetenties als einddoel cursisten werken in revalidatie kliniek maximaal 20 cursusdagen optimale volgorde kerncompetenties? eerst theorie dan praktijk? relatie werkveld? LifeLongLearning? ajn08 ajn07 2 2

Uitvoeren therapie bij CVA patient (sub) Doelen formuleren Behandelplan uitvoeren Behandeling evalueren Hulpvraag vaststellen Factoren benoemen die bepalend zijn Interventies selecteren en toepassen Functionele prognose & Probleemanalyse ajn08

Kerncompetenties (I-VI) II III IV V VI (sub) Doelen formuleren Behandelplan uitvoeren Behandeling evalueren Hulpvraag vaststellen Factoren benoemen die bepalend zijn Interventies selecteren en toepassen Functionele prognose & Probleemanalyse ajn08

3 Themata Evaluatie Diagnostiek Prognostiek Behandeling I II III IV V VI Evaluatie Diagnostiek Prognostiek Behandeling ajn08

3 Blokken Blok 3 Blok 2 Blok 1 Evaluatie Diagnostiek Prognostiek Behandeling ajn08

Blok 1 Balans en Lopen Arm- en Handvaardig heid & Blok 2 Blok 3 ajn08

blauwdruk Blok 1 Blok 2 Blok 3 Opklimmend in moeilijkheid casus casus VAKINHOUD balans,lopen, arm- handvaardigheid Blok 1 evaluatie Blok 2 behandeling (+evaluatie) Blok 3 diagnostiek (+beh. + eval.) casus casus casus Doorlopende leerlijn werkplek&cursus Opklimmend in moeilijkheid blauwdruk 4 dagen 8 dagen 8 dagen

Docenten aan de slag Ontwikkelen leeromgeving en productie materiaal Implementatie Evaluatie ajn08

Opklimmend in moeilijkheid VAKINHOUD balans,lopen, arm- handvaardigheid Blok 1 evaluatie casus 1 + VH oefenen casus 2 collegedag landelijk casus 3 Oefenen met patienten Voortgang bespreken & reflectie Blok 2 behandeling (+evaluatie) Blok 3 diagnostiek (+beh. + eval.) casus 1 …5 …4 collegedagen collegedag Voortgang bespreken & Reflectie & intervisie Pat. dag in kliniek Proeve van bekwaamheid Doorlopende leerlijn werkplek&cursus Opklimmend in moeilijkheid 4 dagen 8 dagen 8 dagen

Blok 1 casus 3 “een vraag op de valreep” Je werkt als paramedicus in een instelling. Op vrijdagmiddag wordt er op de afdeling een nieuwe patiënt opgenomen en de verpleegkundige komt met de volgende vraag: “Hr. B is net opgenomen vanuit het ziekenhuis. In de overdracht staat dat de TCT 100% scoort. Hij heeft afasie en kan zelf niet uitleggen hoe hij de transfer maakte in het ziekenhuis. Mag patiënt in het weekend zelfstandig een transfer maken?” ajn08

ameike janssen-noordman Wat gebruikt? backward chaining + sneeuwbaleffect + nadrukmanipulatie authentieke taken in zijn geheel theorie als ondersteunende informatie performance assessment reflectie verslag / portfolio / intervisie/ LLL (persoonlijke) leerdoelen in een doorlopend leertraject ameike janssen-noordman

Eerst theorie en dan praktijk? Geen evidentie dat studenten complexe taken beter leren door eerst de feiten en regels te leren en dan pas te oefenen of handelen. Er is wel evidentie voor het omgekeerde: studenten leren feiten en regels beter als ze worden aangeboden in een vruchtbare cognitieve context, bv wanneer zij nodig zijn in het kader van betekenisvol handelen (Boshuizen & Schmidt, 1995) ajn08

Probleem …Transferprobleem Hoe leert de student de juiste kennis op het juiste moment in te zetten in de juiste situatie? …Transferprobleem Het vermogen om het geleerde in verschillende situaties te kunnen toepassen (Simons, 1990) ajn08 ajn07 14 14

Spreekuur patient met rugklachten onderzoeken diagnosticeren adviseren inventariseren klachten uitvoeren lich.onderzoek interpreteren bevindingen lasegue ajn08 ajn07 15 15

transferprobleem wat biedt het 4 C-ID model? Aanbieden van een authentieke taak in zijn geheel (K-V-A en NA-A) (van Merrienboer, 1997; deeltaakbenadering belemmert transfer, Wightman & Lintern, 1985; informatie in schema’s georganiseerd is beter toegankelijk voor gebruik, Boshuizen & Schmidt, 1995) Continu in- en uitzoomen; eerst geheel, daarna details (zoomlensmetafoor, elaboratietheorie , Reigeluth, 1983) ajn08

Van meet af aan oefenen van combinaties in vele variaties en afnemende ondersteuning (Paas & van Merrienboer, 1994) Indien nodig automatiseren door herhaling / drill & practice /overlearning Deeltaakoefening altijd afwisselen met het werken aan de hele taak (Bray, 1948;Dempster, 1988) Onderscheid in aanpak en feedback van te automatiseren en niet te automatiseren aspecten En tot slot geeft het model richtlijnen voor het vormgeven van deeltaakoefening. Soms bieden leertaken onvoldoende oefening in recurrente taakaspecten, en is extra deeltaakoefening nodig. Ik noemde al het oefenen van toonladders bij het leren spelen van een muziekinstrument. Maar we kunnen ook natuurlijk ook denken aan het leren van de tafels. Ook in realistisch rekenonderwijs, waarin we realistische leertaken centraal stellen, kan het nodig zijn om bepaalde aspecten extra te trainen. Iets dat jammer genoeg wel eens vergeten wordt. Het centrale element bij deeltaakoefening is, zoals we allemaal weten, herhaling of repetitie. Het Engelse “practice makes perferct” is weliswaar niet zonder meer van toepassing op de leertaken maar wel op deeltaakoefening. En tijdens deze deeltaakoefening speelt opnieuw just-in-time informatie een rol. Het belangrijkste hier is wel de cognitieve context, of de koppeling van deeltaakoefening aan de leertaken. In het algemeen begin je pas met deeltaakoefening nadat deze geintroduceerd is in de leertaken. Je kunt het dan plaatsen in een kader: de cognitieve context is gecreerd. ajn08 ajn07 17

Oefenen test Lasegue e.a. Veel ondersteuning uitgewerkt voorbeeld omgekeerd probleem doelvrij probleem aanvulprobleem En tot slot geeft het model richtlijnen voor het vormgeven van deeltaakoefening. Soms bieden leertaken onvoldoende oefening in recurrente taakaspecten, en is extra deeltaakoefening nodig. Ik noemde al het oefenen van toonladders bij het leren spelen van een muziekinstrument. Maar we kunnen ook natuurlijk ook denken aan het leren van de tafels. Ook in realistisch rekenonderwijs, waarin we realistische leertaken centraal stellen, kan het nodig zijn om bepaalde aspecten extra te trainen. Iets dat jammer genoeg wel eens vergeten wordt. Het centrale element bij deeltaakoefening is, zoals we allemaal weten, herhaling of repetitie. Het Engelse “practice makes perferct” is weliswaar niet zonder meer van toepassing op de leertaken maar wel op deeltaakoefening. En tijdens deze deeltaakoefening speelt opnieuw just-in-time informatie een rol. Het belangrijkste hier is wel de cognitieve context, of de koppeling van deeltaakoefening aan de leertaken. In het algemeen begin je pas met deeltaakoefening nadat deze geintroduceerd is in de leertaken. Je kunt het dan plaatsen in een kader: de cognitieve context is gecreerd. Weinig ondersteuning conventioneel probleem ajn08 ajn08 18

Aanvulprobleem Studenten krijgen een beschrijving van een patiënt met lage rugklachten en informatie over enkele onderzoeken die zijn uitgevoerd. Studenten moeten bedenken of ze meer onderzoek en bijbehorende testen zouden willen doen, deze ook uitvoeren op elkaar. Zonodig testen apart trainen. Ze moeten tot een diagnose en advies komen rekening houdend met deze specifieke patiënt. ajn08

Transfer vindt niet spontaan plaats Aanpak niet te automatiseren en te automatiseren aspecten Niet te automatiseren Toverwoord voor transfer = veel variatie & veel oefenen (10 verschillende casus van patiënten met rugklachten die verschillen in klachten en in looppatroon op basis van dezelfde pathologie, Paas & van Merrienboer, 1994) Te automatiseren Veranderen van uitvoeringscriteria Verkorten van de simulatietijd Spreiden van oefensituaties ajn08 ajn07

Feedback niet te automatiseren en te automatiseren aspecten Cognitieve feedback Feedback op de kwaliteit van de uitvoering van niet te automatiseren aspecten In termen van beter, minder goed . Meer of minder effectieve aanpak. Vragen naar voor- en nadelen van verschil in aanpak Eigen probleemoplos proces kritisch vergelijken en contrasteren met die van anderen Correctieve feedback Feedback op de kwaliteit van de uitvoering van te automatiseren aspecten In termen van goed of fout. Verklaringen en hints geven. ajn08 ajn07

Probleem Docentenprofessionalisering Hoe? Toetscursus PGO cursus Cursus Vaardigheidsonderwijs E-learning …en zo verder…maar ook… Lerarenopleidingen Basisschool, VWO, HO ajn08 ajn07 22 22

Verzorgen van een korte cursus Ontwerpen Cursus Uitvoeren Cursus Toetsen/ Evalueren Volgorde vaststellen Doel bepalen Begeleiden Constructie Toets/Vragenlijst VH demonstreren ajn08

Van eenvoudig naar complex Simplificerende assumpties Complexiteit inhoud Beschikbaarheid materiaal Groep studenten Beschikbare tijd ajn08

Taakklasse 1 Taakklasse 2 Taakklasse 3 Eenduidig, min of meer standaard Minder eenduidig Discutabel Inhoud Beschikbaar- heid materiaal Veel lesmateriaal voorhanden Niet alles voorhanden Geen lesmateriaal voorhanden Bereid tot feedback Onwil, onbegrip Uitermate lastig Studenten Beschikbare tijd Onbeperkt Matige tijdsdruk Tijdsdruk ajn08

“Lastig maar leuk?” Marjo zit met de voorbereiding van de volgende onderwijsbijeenkomst in haar maag; ze ligt er zelfs wakker van. Ze komt in tijdnood, dat voelt ze al aankomen. Ze heeft erg weinig materiaal over dit onderwerp gevonden. En op het laatste congres bleek er nauwelijks consensus te bestaan. Toch is het een belangrijk onderwerp. Daar komt nog eens bij dat ze dit jaar een lastige groep heeft. Vooral die ene jongen die bij het bespreken van zijn portfolio steeds in de verdediging schiet. Hij luistert helemaal niet. ajn08

Inhoud/ problematiek tamelijk discutabel Taakklasse 3: Inhoud/ problematiek tamelijk discutabel Geen lesmateriaal etc voorhanden Het geven van feedback is uitermate lastig Tijdsdruk is vrij groot De nadruk ligt in deze taakklasse op de voorbereiding, maar toetsing + uitvoering horen er ook bij. ameike janssen

verzorgen van een korte cursus Backward chaining & Sneeuwbal effect & Nadrukmanipulatie & Taakklassen Cursus Ontwerpen Cursus Uitvoeren Cursus Toetsen/ Evalueren Volgorde vaststellen Begeleiden Doel bepalen Constructie Toets/Vragenlijst VH demonstreren ajn08

Opklimmend in complexiteit Taakklasse 1 2 3 Inhoud, Materiaal Student Tijd Toetsing + evaluatie Uitvoering (toetsing+ evaluatie) Ontwerpen, voorbereiden (uitv.+toets+ casus 1 casus 3 college casus 5 casus 2 casus 4 casus 6 reflectie assessment & reflectie - verslag Doorlopende leerlijn werkplek&cursus Opklimmend in complexiteit Follow up 2 dagen 2 dagen 2 dagen 1 dag

ameike janssen-noordman Wat gebruikt? simplificerende assumpties + backward chaining + sneeuwbaleffect + nadrukmanipulatie taakklassen authentieke taken in zijn geheel theorie als ondersteunende informatie performance assessment reflectie verslag / portfolio / intervisie/ LLL (persoonlijke) leerdoelen in een doorlopend leertraject ameike janssen-noordman