Externe verzelfstandiging van de marktgerichte

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

Afwegingskader verzelfstandiging
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Ervaringen in samenwerking
Transitiefase 2013 BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Toekomst van de openbare zorgvoorzieningen Algemene Vergadering Afdeling OCMW’s Dendermonde, 17 juni 2010 Elke Vastiau, stafmedewerker ouderenzorg.
PRESENTATIE AM GROEP SZW DAGEN 2011 Een praktijkvoorbeeld
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Beleids- en Beheerscyclus
Veelgestelde vragen over het decreet 19 maart 2014.
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
STRATEGISCHE PLANNING
Ontwikkelplan MFC De Kreek Visie en rendement Presentatie Commissie Samenleving en Financiën Gemeente Maasdriel, 21 augustus 2012 door Leendert de Jonge.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
EEN VOORBEELD: AZ TURNHOUT
Sociaal en coöperatief ondernemen in de Social Profit: kansen en 4 maart 2013.
Een toekomst voor de OCMW’s ?! Julien Van Geertsom Voorzitter.
HET DECREET KINDEROPVANG VOOR BABY’S EN PEUTERS WAAROM EN HOE?
Presentatie gemeente Beek
De (S)DAEB verankering in de regelgeving - Visie van de Koepel LDE
Inkopen en aanbesteden
netwerk organisatiebeheersing
Samenwerking tussen OCMW en Stad Antwerpen
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
OCMW decreet bekeken vanuit het oog van de ontvanger De verantwoordelijkheid van de ontvanger bij de uitgaven T.U.R.B.O
Krimpen met perspectief
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Slim samenwerken tussen OCMW’s
Hoorzitting Vlaams Parlement - 9 mei Wijziging OCMW- decreet Piet Van Schuylenbergh directeur afdeling OCMW’s.
Zorgbedrijf Antwerpen Een nieuwe organisatie, werken aan een nieuw imago.
Het autonome gemeentebedrijf financieel bekeken Leuven, 12 mei 2009 Jan Leroy, VVSG Studiedag Het autonome gemeentebedrijf in het lokale jeugd-, sport-,
John Vanacker administrateur-generaal OPZC Rekem
Publiek – privaat: overeenkomsten en verschillen MW lustrumdag 10 oktober 2010 Workshop onder leiding van Ger Arendsen.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Voorontwerp decreet Voorschoolse Kinderopvang 6 mei 2011.
12/06/2013 De toekomst van de openbare woonzorgcentra.
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
Gemeenten & OCMW’s: hand in hand?. 1.Hand in hand? (1) Waar gaat dat over?
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Wetgeving overheidsopdrachten. Welke organisaties? 4 Categorieën: –De overheid –Organisaties die aan bepaalde voorwaarden voldoen –Privaatrechtelijke.
Werkgeversservicepunt
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Welke toekomst voor de Vlaamse OCMW’s?
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
Cies GYSEN Advocaat-vennoot GD&A
Jan De Moor, voorzitter De toekomst van de openbare woonzorgcentra. 1 11/10/2012 Healthcare: De toekomst van de openbare woonzorgcentra.
Aanpak en praktijkervaring
De sociale economie als partner voor profitbedrijven en lokale besturen Uitdagingen voor de 5 november 2014.
1 Steven Michiels Advocaat-vennoot GD&A Docent HUBrussel Adam of EVA in het welzijnsparadijs VVOS – ECG op 12 december 2014 © Steven Michiels.
Dr. Steven Van Garsse Manager Vlaams Kenniscentrum PPS
Naar een optimaal HR - beleid
Naar een sterker lokaal sociaal beleid Organisatie van het sociaal beleid na integratie gemeente-OCMW Ronde van Vlaanderen 28/1/15 – 12/2/15 Hasselt, Gent,
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
 Dynamiek waarbinnen PeelrandWonen opereert is:  -Complex,  -Vragend  -Oordelend  -Uitdagend  Visiedocument biedt de ruimte om flexibel in te spelen.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Welzijnsregio Noord-Limburg
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Naar een sterker lokaal sociaal beleid Organisatie van het sociaal beleid na integratie gemeente-OCMW Ronde van Vlaanderen 28/1/15 – 12/2/15 Hasselt, Gent,
Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
Wetgeving overheidsopdrachten
Federale gevolgen integratie gemeente-OCMW
Verandering leidt tot beter sociaal werk. Of niet?
Privatisering Woonzorgcentra
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Transcript van de presentatie:

Het Zorgbedrijf Roeselare als toekomstgarantie voor een verantwoorde openbare zorgverlening Externe verzelfstandiging van de marktgerichte activiteiten van het OCMW Roeselare Steven Verdoolaege – directeur Zorg

Lokale context = uitgangspunt Context OCMW Roeselare: lokale beleidskeuzes leidden tot historische opbouw van ruim zorgaanbod  4 WZCa, DVC, kortverblijf, 3 LDCa, dienst Thuiszorg (o.a. maaltijden aan huis, poetsdienst, klusjesdienst, …), serviceflats, kinderdagverblijven, dienst voor onthaalouders, centrum voor ambulante revalidatie, psychologische adviesdienst. OCMW: 910 medewerkers / € 62.000.000 omzet (€ 11,3 ST / 18%) Excl. SD: 800 medewerkers / € 45.000.000 omzet (€ 5,5 ST / 12%) Disproportionele verhouding t.a.v. de meeste OCMW’s Laatste jaren: lokale initiatieven door private sector Vaststelling: vzw’s en nv’s zijn rendabel  vzw = uitgangspunt Dilemma: druk op lokale financiën stelt toelage aan marktgerichte OCMW-activiteiten in vraag  onmisbaar aanbod OCMW gezien omvang (vb. 64% van alle Roeselaarse WZC-bedden)

Lokale context Actueel: pensioenbom en vergrijzingskost Expliciete druk CBS  € 700.000 / jaar downsize MJP Quid kwetsbare doelgroepen? Quid kwaliteitsnorm OCMW-zorgaanbod? Quid werkgeversverantwoordelijkheid (82% v/h personeel)?  Nood aan een toekomstscenario voor openbare zorg

Uitgangspunten vraagstelling Vanuit de besteding van de publieke middelen wordt aanvaard dat de marktgerichte activiteiten de vergelijking met de private sector (vzw) moeten doorstaan  maatschappelijke kostprijs / kerntakendebat Afwijkingen m.b.t. rendabiliteit worden enkel aanvaard indien dit een expliciete beleidskeuze tengevolge de inbedding van een sociale opdracht (factor maatschappelijke verantwoordelijkheid) Zorg is betaalbaar en toegankelijk. Klassieke OCMW-context (RPR, overregulering, …) biedt geen optimale voorwaarden voor modernisering, efficiëntiewinst, kwaliteitsbehoud en rendabiliteitsverhoging. Vraagstuk: transitie naar marktconform, performant, sociaal overheidsbedrijf Decretale organisatiemogelijkheden voor een lokaal bestuur om bepaalde activiteiten en dienstverlening te laten beheren buiten de kernadministratie.

Gevolg Beleidsnota OCMW Roeselare 2011: ‘Onderzoeken van de opportuniteitsvraag en de juridische mogelijkheden teneinde eventueel op termijn een aantal uitvoerende OCMW-activiteiten te verzelfstandigen’  Achterliggende filosofie: Het doel is het behoud van een maatschappelijk verantwoorde, kwaliteitsvolle, betaalbare en toegankelijke openbare zorgverlening binnen het sociaal-economische kader van een lokale overheid. Het middel kan verzelfstandiging zijn.  privatisering (strikte marktlogica)

Waarom verzelfstandigen? Huidige OCMW-context bood reeds aantal opportuniteiten tot optimalisatie: RPR, budgethouderschap, opnamebeleid, private partnerships, regionale opdrachtencentrale, marktconformiteit prijsbeleid, fusie WZC, hervormingen medicatiebelevering, digitalisering, automatisatie facturatie … Sommige aspecten zijn niet / moeilijk beïnvloedbaar in OCMW-setting: Beeldvorming stadstoelage: vergroten transparantie m.b.t. de kosten die niet tot de kernopdracht van het OCMW behoren (i.c. sociale dienst) Lichter administratief regelgevend kader (i.c. OCMW-decreet) Soepeler houding ABB (‘Toezicht’): meer autonomie Cultuuromslag: “dit is een bedrijf” Identiteit: eigen rechtspersoon Referentiekader = private sector (zelfredzaamheid) Afwijken minimale voorwaarden RPR (eigen RPR)

Mogelijkheden OCMW-decreet Decretale organisatiemogelijkheden, zowel in gemeente als OCMW, geven een bestuur de kans om bepaalde activiteiten en dienstverlening te beheren buiten de kernadministratie Interne verzelfstandiging (budgethouderschap, IVA) versus externe verzelfstandiging Publiekrechtelijke vereniging (EVA of Extern Verzelfstandigd Agentschap) titel VIII, HI Eén of meerdere openbare partners Openbaar statuut (uitgezonderd fiscaal statuut) Akkoord RMW / GR / VR: ‘met redenen omklede besluit’ Privaatrechtelijke vereniging voor exploitatie ziekenhuis titel VIII, HII (AV of Autonome Verzorginginstelling)

Mogelijkheden OCMW-decreet Privaatrechtelijke vereniging of vennootschap met het oog op vervullen sociale doeleinden titel VIII, HIII (VZW) Nieuwe VZW met een private vzw Tenzij BVR of decreet als voorwaarde voor erkenning  privaat niet verplicht BVR of decreet vraagt regionale schaal voor erkenning ‘Nieuwe’ dienst: nog geen aanbod en erkenning / vergunning (akkoord VR) Privaatrechtelijke vereniging voor exploitatie woonzorgcentrum titel VIII, HIV (VZW) (01/01/2013) Nieuwe vzw met een private vzw Motiveringsnota m.b.t. noodzaak private partner en meerwaarde vzw Bestuurplan en financieel plan (6 jaar)  waarborgen continuïteit, prijszetting, opnamebeleid, democratische controle Opnamebeleid en ligdagprijs: 2/3 deelgenoten waaronder alle OCMW’s Buitengerechtelijke ontbinding ten vroegste na 6 jaar

Publiekrechtelijke verzelfstandiging Argumentatie: Overtuiging: publieke sector is even efficiënt als private sector (als je de extra handicaps wegwerkt!) Overheid zet de lokale kwaliteitsnorm Maatschappelijke opdracht in dienstverlening naar de ‘zwakkeren’ Transitiecontext: democratische controle schept vertrouwen Tijdsperspectief: privaat vraagt meer tijd (no time to waste) Privaat: intern onvoldoende knowhow (vb. personeelsmaterie) Privaat: wetgeving volgt traag  onzekerheid en risico’s  Zorgbedrijf Roeselare

Uiteraard ook nadelen Er blijft een administratief toezicht. Afhankelijkheid van een politieke context. Toepassing Wet op de Overheidsopdrachten. Openbaarheid van bestuur (= tijd en energie). Risicoloze overheidscontext  procedures, controles, verzekeringen, … Basiswetgeving m.b.t. dienstverlening volgt niet / onvoldoende / traag (vb. RIZIV-financiering gedetacheerde statutairen) Perceptie van zorg als product / vrees voor kwaliteitsdaling …

Strategische uitgangspunten Missie / Visie / Waarden OCMW = MVW Zorgbedrijf Marktgerichte diensten = zorgdiensten + alle ondersteunende diensten (consistentie met RPR OCMW Roeselare) Continuïteit huidig zorgaanbod Corporate governance: autonomie management én democratische controle Beheersovereenkomst met Stad: evolutie toelage en kostprijs sociale opdracht (lange termijn als vertreksbasis) Stad wordt deelgenoot en brengt buitenschoolse kinderopvang in Zorgbedrijf is een bedrijf

Strategische uitgangspunten Eigen identiteit en employer branding Marktpositie = prijs / kwaliteit Commercialisering van rendabele activiteiten als hefboom Schaalvergroting met toegevoegde waarde is welkom Beginscenario: OCMW is interne klant Beginscenario: geen outsourcing i.f.v. continuïteit Tewerkstellingsprojecten blijven behouden

Zorgbedrijf Roeselare

Besluitvormingsproces Afweging op bestuursniveau  verzelfstandiging moet een resultante zijn van een weldoordacht bestuursmatig en organisatorisch proces. 2011: bestuderen van EVA-pistes als formele beleidsdoelstelling RMW 2012: situering beleidsdoelstelling aan CBS 2012: voorstudie m.b.t. integratie kinderopvang Stad en OCMW in één Zorgbedrijf 2012: studiedraaiboek m.b.t. vergelijkende onderdelen van EVA-pistes 10/2012: goedkeuring visienota Zorgbedrijf door RMW 10/2012: aanstelling juridisch kantoor m.b.t. verzelfstandiging 01/2013: Zorgbedrijf in nieuw bestuursakkoord 05/2013: goedkeuring RMW 06/2013: goedkeuring Gemeenteraad 10/2013: weigering Vlaamse Regering (G. Bourgeois)

Besluitvormingsproces 11/2013: Afstemming Kabinet Bourgeois en ABB 01/2014: operationele overname BKO Stad Roeselare 01/2014: goedkeuring RMW 01/2014: goedkeuring Gemeenteraad 05/2014: Vlaamse Regering ? 01/01/201…: start Zorgbedrijf Roeselare

Toekomst ? Overtuiging dat Zorgbedrijf Roeselare een regionaal beginpunt is  schaalvergroting als hefboom leidt tot een regionaal zorgbedrijf. Quid transitie naar een privaatrechtelijk zorgbedrijf? Quid positie als deelgenoot in een privaatrechtelijke koepel? CONCLUSIE Huidig model is niet vol te houden. Tijd voor de sprong vooruit.