TRIARII Strategie, Innovatie, Implementatie 1 Meningen van experts over de TGN SZW bijeenkomst TGN 12 december 2013 Ron Overgoor.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
NOSMO Studiemiddag - Utrecht, 1 maart 2013 Dr. Marc J. Noom
Aan de hand van de volgende dia’s laten wij u zien hoe een computerprogramma, geheel automatisch, uit een opgavenbank een toets samenstelt die zo goed.
Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
PORTFOLIO NT2 Introductie voor IJsbrekergebruikers
Vapro -D Month Year Givaudan.
Luisteren, hoe hoort het eigenlijk?
Taal en rekenen in het mbo
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Communicatief gedrag + / -
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
KNAG Onderwijsdag Het belang van goede schoolexamens.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Slotconferentie INTUIT 30 januari 2008 Alessandra Corda
Instellingsexamens taal en rekenen Handreiking bij keuzes
Examinering Conferentie BTG HTVF
Taalontwikkeling in mbo
Kwaliteit door een zelf regulerend proces, ondersteunend en motiverend
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Nieuwe Scheikunde en rubrics, leren combineren
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Op Kynologisch Gebied in Nederland Raad van Beheer Kan iedereen slagen?
SPE GL 2009 Technologie in de GL Platformbijeenkomst Technologie in de gemengde leerweg Kirsten van Ingen 13 januari 2008.
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
CAMBRIDGE ENGLISH Verleg je grenzen met Cambridge English op RSG Wiringherlant!
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
EXAMENVRAGEN MAKEN programma Kwaliteitseisen CSPE 2010 Tips
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
Wet taaleis in participatiewet 24 november 2015 Taaleis Achtergrond Taal is een belangrijke voorwaarde om te kunnen participeren. “Bijstandsgerechtigden.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Onderzoek naar gebruik en effectiviteit van de WERK-portal Saskia Verstegen.
Referentiekader & Examinering Gebruikersbijeenkomst Rekenblokken Kees Corbet 10 november 2010.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Expertiseteam Toetsenbank Digitaal toetsen Alex van Essen Prinsentuin College 15 november 2011.
Nederlands, Engels en rekenen mbo - actualiteit Bijeenkomst Instruct Woensdag 10 december Hilversum Alet van Leeuwen.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Netwerkvorming examencommissies: overbodige luxe?.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Mondzorg - persoonsgericht
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Workshop Proeve van Bekwaamheid
Aan de slag.
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
Terugkoppeling herijkingswensen
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Uitkomst Quickscan Kampen
Transcript van de presentatie:

TRIARII Strategie, Innovatie, Implementatie 1 Meningen van experts over de TGN SZW bijeenkomst TGN 12 december 2013 Ron Overgoor

TRIARII 2 Onderwerpen Achtergrond Gedeelde meningen Verschillende meningen Conclusies

TRIARII 3 Achtergrond Verzamelde en geïnventariseerde meningen Van primair door SZW bepaalde populatie experts op het gebied van taalverwerving, taaltoetsing, (taal)psychometrie en spraaktechnologie. In meerderheid TGN-critici Vaak combinatie van 1 e en 2 e hands. Niet alle experts hebben hands-on ervaring met de TGN Niet altijd even ontwikkeld tgv zijdelingse betrokkenheid, gedateerde / vervaagde ervaring

TRIARII 4 Gedeelde meningen Taal is erg complex, examineren van taalvaardigheden dus ook Spraaktechnologie is nimmer perfect maar ten minste een heel waardevolle technologie voor ondersteuning van taalverwerving TGN voldoende onderscheidend voor extremen in kennis van / vaardigheid met Nederlandse taal: – zij zonder enige kennis / vaardigheid zakken – zij met ruim voldoende kennis / vaardigheid slagen

TRIARII 5 Verschillende meningen Verschillende meningen tav 1.Spraaktechnologie-beoordeling vs menselijke beoordeling 2.TGN validiteit 3.Luistervaardigheid in NVT-omgeving 4.Gecombineerd examineren

TRIARII 6 Validiteit TGN (1) TGN is onvoldoende valideTGN is voldoende valide Onvoldoende aansluiting bij CEF: Geen (volledige) spreekvaardigheid: "Na-papagaaien" Geen context, welwillende gesprekspartner Geen gespreksvaardigheid CEF is raamwerk, geen wet Representatief voor luister- en spreekvaardigheid Spreekvaardigheid weer gerelateerd aan gespreksvaardigheid Echt taalgebruik (niet voor MC) Oost-aziaten, Spaans- /Portugeestaligen worden benadeeld. Suggereert bias Oost-aziaten, Spaans- /Portugeestaligen hebben intrinsiek meer moeite met NL-uitspraak Terugslag bedreigt validiteitIedere toets heeft terugslag, bedreigt taalverwerving niet Items liggen inmiddels op straatDesondanks verwerft kandidaat woordenschat en spreekervaring

TRIARII 7 Validiteit TGN (2) TGN is onvoldoende valideTGN is voldoende valide Geen voorspelling van taalpotentieGeen enkel examen kan dat Onnatuurlijke afname setting werkt stress-verhogend Geldt in zeker mate voor ieder examen. Telefoon wereldwijd bekend Geen feedback op onderdelen, geen menselijke herbeoordeling Feedback op onderdelen per 1 juli 2013 ingevoerd Niet nauwkeurig genoeg om A2 scherp in te schatten Omvat hele CEF spectrum, schat A2 net zo scherp in als andere niveaus Sluit op NVT-A1 onvoldoende aan bij belevingswereld kandidaat -

TRIARII 8 Automatische beoordeling dmv Spraaktechnologie Automatische beoordeling dmv spraaktechnologie: nee Automatische beoordeling dmv spraaktechnologie: ja Taalniveau beoordelen is complex door grote variëteit in input, ST kan dit niet aan Taalniveau beoordelen door goed getrainde ST kan, mits met vangnet obv menselijke (her)beoordeling Menselijke beoordeling is met strakke protocollen, "geijkte" beoordelaars en segmentatie voldoende betrouwbaar Menselijke beoordeling blijft minder betrouwbaar dan beoordeling dmv ST, bovendien duurder en minder efficiënt Directe examinering via praten met een mens dichter bij praktijk - In het TGN geval is de feitelijke beoordeling een "black box" TGN beoordeling onafhankelijk getoetst en in specificaties

TRIARII 9 Luistervaardigheid A1 / Gecombineerd examineren Luistervaardigheidsexamen NVT-A1: nee Luistervaardigheidsexamen NVT-A1: ja A1 iha moeilijk te examineren tgv beperkte taalvaardigheid A1 luistervaardigheidseisen kan, levert bijdrage aan taalontwikkeling Gecombineerd examineren: nee Gecombineerd examineren: ja A1 en A2 spreekvaardigheid apart: A1 kandidaat niet geconfronteerd met uitingen van te hoog niveau A1 en A2 spreekvaardigheid in hetzelfde examen methodologisch geen probleem en efficiënter Luister- en spreekvaardigheid apart meer valide per vaardigheid want anders luistervaardigheid bepalend voor spreekvaardigheid Luister- en spreekvaardigheid in hetzelfde examen dichter bij praktijk / functioneel taalgebruik en efficiënter Niet geëxamineerde taalvaardig- heden correleren positief met wel getoetste in bv Cloze toetsen

TRIARII 10 Conclusies Hardheid meningen varieert Indruksvaliditeit en automatische beoordeling echte breekpunten Combinatie-examens meer onderhevig aan afwegingen 3 Toekomstvisies op het optimale spreekvaardigheidsexamen 1.TGN handhaven voor NVT-A1 en NT2-A2 –TGN aanpak blijft de beste obv betrouwbaarheid en voldoende valide, maar ruimte voor verdere verbetering 2.TGN vervangen voor zowel NVT-A1 als NT2-A2 –Validiteit TGN onvoldoende en behept met te veel nadelen, terwijl er goede alternatieven denkbaar zijn voor zowel NVT-A1 als NT2-A2 3.TGN vervangen voor NT2-A2 maar handhaven voor NVT-A1 –Algemeen anti-TGN gelijk aan visie 2 maar beter om NVT-A1 zo te laten want erg moeilijk te examineren en gegeven dat TGN wel enige taalvaardigheid examineert

TRIARII 11 Overzicht gesprekken (1) Geraadpleegde experts Ad Appel (Ad Appel Taaltraining) Bart Bossers (VU) Annelies Braams (Nedles) Annemarie de Groot (CINOP) John de Jong (Pearson Knowledge Technologies / VU) Hanneke de Weger (Taalunie) Jan Erik Grezel (onafhankelijk taaldocent) Elwine Halewijn (ITTA) Jan Hulstijn (UVA) Judith Janssen (CITO) Martine Jetter (CITO) Anne Kerkhoff (Fontys) Judith Kessens (TNO) Jeanne Kurvers (Tilburg University / ROC Tilburg) Jo Fond Lam (CINOP) Martin Nuttel (ALTE)

TRIARII 12 Overzicht gesprekken (2) Geraadpleegde experts (vervolg) Mirna Pit (Bureau ICE) Anne Poppema (DUO) Inge Rogiers (Huis van het Nederlands, BE) Helmer Strik (RUN CLST) Franke Teunisse (Bureau ICE) Yolanda Thurkow (BuiZa) Jeanine Treep (CITO) Piet van Avermaet (ALTE / Universiteit Gent, BE) Ineke van de Craats (RUN) Marja van den Dungen (CINOP) Teun van Iperen (Flevotaal) Bernard Veldkamp (RCEC) Simon Verhallen (CvE) Bert Werkman (DUO)