Kwaliteitszorg in de huisartsenpraktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

Hoe kunnen we elkaar versterken?
Implementatie van de UNCO-MOB
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Intensive care In de geestelijke gezondheidszorg
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Klassieke AO Leseenheid1
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Zorg voor innoveren Symposium eHealth, implementeren met effect!
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Hanneke Nooitgedagt, PR- commissie WKDV/EADV
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Administratieve Organisatie Theorie en praktijk
1.3 Kwaliteitsborging.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
Patientveiligheid: juridische aspecten
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
KNOV-praktijkaccreditering
AISHE training Auditor vaardigheden 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Presentatie meerjaren-OTO-beleidsplan
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
Kwaliteitszorg binnen SPH SPHOBE01RV. Wat is kwaliteitszorg? In de commerciële bedrijvigheid: de klant is koning – Reactie op flessentrekkerij, oplichting,
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Biologisch Archeologisch Platform Certificering specialistisch onderzoek.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Indeling van hoofdstuk 2
Kwaliteitszorg Les 4.
SHEQ SHQ.
Onderwijskwaliteit en Kwaliteitszorg NL
Kwaliteitszorg les 3.
ROC West-Brabant Marina Smits, beleidsadviseur Dienst Onderwijs & Kwaliteit Kaders Bindend Studieadvies.
Stap drie bij projecten
Kwaliteit in de zorgverlening
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitszorg in de huisartsenpraktijk Sylvia Hoekstra MSc VDO opleidings- en adviescentrum Nijmegen

Kwaliteit en wettelijk kader Kwaliteitswet zorginstellingen (KWZ) (1 april 1996) zorg aanbieden van verantwoord niveau; Goede zorgorganisatie (mensen, processen en middelen); Systematische kwaliteitsbewaking, beheersing en verbetering m.b.v. kwaliteitssystemen; verantwoording afleggen over gevoerd kwaliteitsbeleid

begrip “instelling” KWZ zegt: is ieder organisatorisch verband dat strekt tot de verlening van zorg, wanneer in nevenschikking wordt samengewerkt door meer dan 1 beroepsbeoefenaar WEL: bijv: stichting, maatschap, vereniging of BV NIET: solopraktijken en bepaalde samenwerkingsverbanden met uitsluitend adm. of huish faciliteiten

Hoe verantwoording afleggen? KWZ artikel 5: jaarlijks door iedere zorgaanbieder voor 1 juni Instrument: kwaliteitsjaarverslag; Openbare inzage jaarverslag naar: minister VWS (regionale) inspectie consumenten/patientenplatform (RPCP)

aanpalende wetten oa : Wet BIG Wet Medezeggenschap Cliënten: Verzwaarde adviesbevoegdheid t.a.v. kwaliteitsbeleid bijv Clientenpanels (AWBZ) Wet Klachtrecht Cliënten: Voorzitter klachtencommissie onafhankelijk van aanbieder Snel reageren na klacht

Kwaliteitsjaarverslag beschrijft: kwaliteitsbeleid ( bijv. of, en zoja, hoe patienten bij het kwaliteitsbeleid zijn betrokken) frequentie waarmee EN de wijze waarop kwaliteitsbeoordeling plaatsvond; EN het resultaat daarvan; EN welk gevolg gegeven is aan klachten en meldingen over de kwaliteit van de verleende zorg. (effect?)

Wat is kwaliteit? Kwaliteitsnormen die we onszelf stellen: Kwaliteit is: De goede dingen doen Die goede dingen goed doen

Bezinning / inspiratie 1 2 “HET” Kwaliteit die moet Systemen “WIJ” Kwaliteit die hoort Cultuur 3 “IK” Kwaliteit die kan Bezinning / inspiratie

Kwaliteitssysteem: “De organisatorische structuur, verantwoordelijkheden, procedures, processen en voorzieningen voor het ten uitvoer brengen van kwaliteitszorg. Een kwaliteitssysteem is zowel gericht op het bereiken van goede kwaliteit als op het aantonen ervan.”

Kwaliteitssysteem Opschrijven wat je doet en doen wat je hebt opgeschreven Wat is er opgeschreven en door wie? Wordt dit getoetst door een onafhankelijk rechtspersoon? (bv auditing voor accreditatie)

Het INK –model in schema: Het INK model wordt hier in figuur weergegeven. Het INK model heeft negen aandachtsgebieden, die in samenhang bepalend zijn voor het succes van de organisatie. De verbindingen tussen alle gebieden van het model maken dit duidelijk. Het model is opgesplitst in de onderdelen Organisatie en Resultaat. De resultaten zijn in feite de gevolgen van de organisatie. Tegerlijkertijd wordt het continue leren en verbeteren aangegeven door de pijl die aangeeft dat op basis van de resultaten aanpasingen nodig kunnen zijn aan de organisatie kant.

Indeling INK-Model Resultaten Organisatie Tevredenheid van klanten Tevredenheid van personeel Positie in de maatschappij Ondernemings-resultaten Leiderschap Beleid en strategie Personeels-management Middelenmanagement Management van processen

Functies kwaliteitssysteem: Verbetering, beheersing en waarborging kwaliteit van dienstverlening Verbetering interne functioneren van de organisatie (o.a.facilitering) Verbetering externe functioneren van de organisatie (o.a. marktpositie)

Kwaliteitskringloop dienstverlening 2 Ontwerp Act Plan 3 Aanpassing 1 Markt Check Do 5 patient 4 Levering

Kritische succesfactoren bij kwaliteit van zorg/dienstverlening patientbejegening behandeling / ondersteuning/diensten beschikbaarheid informatieverstrekking: schriftelijk,mondeling outillage: interieur, wachtkamer, hygiëne veiligheid privacy

Kritische succesfactoren bij kwaliteit van werk werkdruk / werklast werksfeer / werkplezier arbeidsomstandigheden aantal / aard van overlegvormen %-ziekteverzuim aantal ziektemeldingen loopbaanplanning / scholingsmogelijkheden

CRITERIA gebieden Kwaliteit van dienstverlening Beantwoord aan de reële behoefte van de Patiënt Van Inhoudelijk niveau is Doelmatig wordt verleend Patiëntgericht is

Kwaliteitsbevordering Definiëren van het gewenste niveau van kwaliteit Scheppen van voorwaarden om kwaliteit te realiseren Beoordelen of kwaliteit is gerealiseerd Ondernemen van stappen om kwaliteit te verbeteren

Structuur Aantal personeelsleden Organisatiestructuur Opleidingsniveau Wijze van personeelsinzet Budget

Resultaat Gezondheid en tevredenheid van patiënten Arbeidstevredenheid van de POH-er, huisarts, anderen in praktijk tevreden “maatschappij” (oa overheid, zorgverzekeraars)

Deelsystemen Kwaliteitszorg ten behoeve van resultaat gesprekken/enquetes : patiënten, familie, personeel Visitatie Kwaliteitskringen

Omschrijving Kwaliteitseisen (SMART of…) RUMBA relevant understandable measurable behavioral attainable

Deming-cirkel Plannen (Plan) Uitvoeren (Do) Meten (Check) Evalueren (Act) bijstellen

Werken aan kwaliteitsverbetering Een wereldreis begint met de eerste stap…. jaar 0,1,2,3 etc stap 1 kiezen van verbeterpunt/onderwerp: Probleemdefinitie stap 2 situatie/probleemanalyse stap 3 Zoeken naar oplossingen stap 4 Kiezen van de beste/haalbare oplossing stap 5 uitvoeren/toepassen van de oplossing stap 6 Evalueren van het effect: resultaat bereikt?

Schrijven jaarverslag praktijkondersteuning START  of  ?

Schrijven jaarverslag praktijkondersteuning In welke situatie of fase zit je/jullie “ínstelling”? vragen over taakverdeling? wat heb je al of kun je gebruiken van een ander? Vragen over specifieke onderdelen jaarverslag? vragen over schrijven? GROEPJES van 5 (voorstel: mix (on)+ ervaren POH-ers )

Schrijven jaarverslag praktijkondersteuning Inventarisatie Vragen/problemen/knelpunten over onderdelen jaarverslag: Inleiding Infrastructuur en organisatie team patienten werkbelasting medisch handelen verslaglegging en voorlichting kwaliteitsbeleid Samenvatting