Situationeel begeleiden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

situationeel leiderschap
Implementatie van de UNCO-MOB
Thema 9 Begeleidingsstijlen
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Hogescholen in Dialoog
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Workshop teamvorming en leiderschap
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Leidinggeven en coachen
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
GROEPSDYNAMICA voor Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen
CanDo Coaching.
Workshop “Beoordelen”
Werkveldconferentie 23 april 2014
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Leerstijlen KOLB SJM.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Het coachende functioneringsgesprek
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Praktijkervaring en reflectie
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Reflecteren.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
MODULE 1 ROLBEWUSTZIJN. SOFA-MODEL Samenwerken OndersteunenFaciliteren Afstemmen.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
ZESC – Situationeel leiderschap
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Theorie.
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Module 6; didactisch handelen
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Hier is het OOP! Zeggen wat je wilt!.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
BOM-model PV 25/03/2014.
Jij als werkplekbegeleider!
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Situationeel begeleiden opleiders Situationeel begeleiden Raad weten met de situatie…

Opleidingskundige/Coördinator Onderwijscentrum Zorgopleidingen AMC Carol Timmer Opleidingskundige/Coördinator Onderwijscentrum Zorgopleidingen AMC (020 – 56) 64331 c.g.timmer@amc.uva.nl V&VN opleiders 2

opleiders Meteen maar even een test: Wat zegt de praktijkopleider hier tegen de stagiaire die leert bloeddruk meten? 3

opleiders Meteen maar even een test: Wat zegt de praktijkopleider hier tegen de stagiaire die leert bloeddruk meten? 4

Wij voldoen graag aan uw wensen… Wat brengt u hier? Wanneer gaat u tevreden naar huis? V&VN opleiders 5

Inhoud van de workshop: Intro Situationeel begeleiden Taakvolwassenheid vaststellen Kiezen voor een begeleidingsstijl Uitvoeren van een begeleidingsstijl Evaluatie V&VN opleiders

Situationeel begeleiden Eerst kijken we naar het gedrag van de begeleider… V&VN opleiders 7

Situationeel begeleiden Gedrag van de begeleider: Taakgericht gedrag (sturing geven): activiteiten die leiden tot concrete resultaten Relatiegericht gedrag (ondersteuning bieden): activiteiten gericht op het onderhouden en ondersteunen van de relatie met de student V&VN opleiders

TAAKGERICHT GEDRAG STURING GEVEN Op assenstelsel weinig veel TAAKGERICHT GEDRAG STURING GEVEN V&VN opleiders 9

Situationeel begeleiden Gedrag van de begeleider: Taakgericht gedrag (sturing geven): activiteiten die leiden tot concrete resultaten Relatiegericht gedrag (ondersteuning bieden): activiteiten gericht op het onderhouden en ondersteunen van de relatie met de student V&VN opleiders

RELATIE GERICHT GEDRAG ONDER- STEUNING BIEDEN Op assenstelsel RELATIE GERICHT GEDRAG ONDER- STEUNING BIEDEN veel weinig V&VN opleiders

Situationeel begeleiden Gedrag van de begeleider: Taakgericht gedrag (sturing geven) EN/OF Relatiegericht gedrag (ondersteuning bieden) V&VN opleiders

Situationeel begeleiden Op assenstelsel RELATIE GERICHT GEDRAG veel weinig TAAKGERICHT GEDRAG V&VN opleiders

Situationeel begeleiden RELATIE GERICHT veel weinig TAAKGERICHT V&VN opleiders 14

Situationeel begeleiden RELATIE GERICHT veel Stijl 1 Veel taak Weinig relatie Instrueren weinig TAAKGERICHT V&VN opleiders 15

Situationeel begeleiden RELATIE GERICHT veel Stijl 2 Veel taak Veel relatie Overtuigen Stijl 1 Weinig relatie Instrueren weinig TAAKGERICHT V&VN opleiders

Situationeel begeleiden RELATIE GERICHT veel Stijl 3 Weinig taak Veel relatie Ondersteunen Stijl 2 Veel taak Overtuigen Stijl 1 Weinig relatie Instrueren weinig TAAKGERICHT V&VN opleiders

Situationeel begeleiden RELATIE GERICHT veel Stijl 3 Weinig taak Veel relatie Ondersteunen Stijl 2 Veel taak Overtuigen Stijl 4 Weinig relatie Delegeren Stijl 1 Instrueren weinig TAAKGERICHT V&VN opleiders

Situationeel begeleiden RELATIE GERICHT veel Stijl 3 Weinig taak Veel relatie Ondersteunen Stijl 2 Veel taak Overtuigen Stijl 4 Weinig relatie Delegeren Stijl 1 Instrueren weinig TAAKGERICHT V&VN opleiders 19

Situationeel begeleiden Nu kijken we naar het gedrag van de student… V&VN opleiders 20

Situationeel begeleiden Welke begeleidingsstijl kies ik? Wordt bepaald door de taakvolwassen-heid van de student: taakbekwaamheid (kan zij het?) leerbereidheid (wil zij het?) V&VN opleiders

Situationeel begeleiden Kan zij het? Wordt bepaald door de taak-bekwaamheid van de student, de mate waarin zij: ervaring heeft met leren in de praktijk relevante theoretische voorkennis heeft relevante vaardigheden heeft verworven vaardig is in probleemoplossen V&VN opleiders

Situationeel begeleiden Wil zij het? Wordt bepaald door de leerbereidheid van de student, de mate waarin zij: gemotiveerd is verantwoording (kan) nemen zelfvertrouwen heeft V&VN opleiders 23

Taakvolwassenheid student Begeleidingsstijl begeleider Situationeel begeleiden Taakvolwassenheid student Begeleidingsstijl begeleider Leerbereidheid ‘willen’ Taakbekwaamheid ‘kunnen’ V&VN opleiders 24

Taakvolwassenheid student Begeleidingsstijl begeleider Situationeel begeleiden Taakvolwassenheid student Begeleidingsstijl begeleider Leerbereidheid ‘willen’ Taakbekwaamheid ‘kunnen’ - Instrueren V&VN opleiders 25

Taakvolwassenheid student Begeleidingsstijl begeleider Situationeel begeleiden Taakvolwassenheid student Begeleidingsstijl begeleider Leerbereidheid ‘willen’ Taakbekwaamheid ‘kunnen’ - Instrueren + Overtuigen V&VN opleiders 26

Taakvolwassenheid student Begeleidingsstijl begeleider Situationeel begeleiden Taakvolwassenheid student Begeleidingsstijl begeleider Leerbereidheid ‘willen’ Taakbekwaamheid ‘kunnen’ - Instrueren + Overtuigen Ondersteunen V&VN opleiders 27

Taakvolwassenheid student Begeleidingsstijl begeleider Situationeel begeleiden Taakvolwassenheid student Begeleidingsstijl begeleider Leerbereidheid ‘willen’ Taakbekwaamheid ‘kunnen’ - Instrueren + Overtuigen Ondersteunen Delegeren V&VN opleiders 28

Taakvolwassenheid student Begeleidingsstijl begeleider Situationeel begeleiden Taakvolwassenheid student Begeleidingsstijl begeleider Leerbereidheid ‘willen’ Taakbekwaamheid ‘kunnen’ - Instrueren + Overtuigen Ondersteunen Delegeren V&VN opleiders 29

Situationeel begeleiden Even een ‘uitstapje’ naar leren en begeleiden… V&VN opleiders 30

Fasen in het leerproces V&VN opleiders 31

Fasen in het leerproces onbewust - onbekwaam V&VN opleiders 32

Fasen in het leerproces onbewust - onbekwaam bewust - onbekwaam V&VN opleiders 33

Fasen in het leerproces onbewust - onbekwaam bewust - onbekwaam bewust - bekwaam V&VN opleiders 34

Fasen in het leerproces onbewust - onbekwaam bewust - onbekwaam bewust - bekwaam onbewust - bekwaam V&VN opleiders 35

Gedrag werkbegeleider V&VN opleiders

Gedrag werkbegeleider Unfreezing Veranderbaar maken V&VN opleiders 37

Gedrag werkbegeleider Unfreezing Veranderbaar maken Moving Verandering inzetten V&VN opleiders 38

Afronden van de verandering Gedrag werkbegeleider Unfreezing Veranderbaar maken Moving Verandering inzetten (Re)freezing Afronden van de verandering V&VN opleiders 39

Fasen en gedrag V&VN opleiders

Student: onbewust - onbekwaam Werkbegeleider: Unfreezing Fasen en gedrag Student: onbewust - onbekwaam Werkbegeleider: Unfreezing V&VN opleiders 41

Fasen en gedrag Student: bewust - onbekwaam Student: onbewust - onbekwaam Werkbegeleider: Unfreezing Student: bewust - onbekwaam V&VN opleiders 42

Gedrag werkbegeleider Werkbegeleider: Unfreezing Welke gedrag van de werkbegeleider(s) hoort hier bij? Met uw buurman/buurvrouw: hoe doet u dat? V&VN opleiders 43

Werkbegeleider: Unfreezing Gedrag werkbegeleider Werkbegeleider: Unfreezing zorgdragen voor fysieke en psychische veiligheid zekere mate van controle geven over haar leer- en werksituatie (voorkomen van fight- of flight-reaktie) identiteit benadrukken: je bent stagiaire, maar je hoort bij de organisatie en bij de afdeling… pull-methoden, omstandigheden creëren waardoor de stagiaire de noodzaak ziet/ervaart om te ‘veranderen’ push-methoden, dwingen te handelen: je gaat het doen of je het nu leuk vindt of niet… V&VN opleiders 44

Fasen en gedrag Student: bewust - onbekwaam Student: onbewust - onbekwaam Werkbegeleider: Unfreezing Student: bewust - onbekwaam Werkbegeleider: Moving V&VN opleiders 45

Fasen en gedrag Student: bewust - onbekwaam Student: onbewust - onbekwaam Werkbegeleider: Unfreezing Student: bewust - onbekwaam Werkbegeleider: Moving Student: bewust - bekwaam V&VN opleiders 46

Werkbegeleider: Moving Gedrag werkbegeleider Werkbegeleider: Moving Welke gedrag van de werkbegeleider(s) hoort hier bij? Met uw buurman/buurvrouw: hoe doet u dat? V&VN opleiders 47

Werkbegeleider: Moving Gedrag werkbegeleider Werkbegeleider: Moving situationeel begeleiden stagewerkplan maken doelen bepalen en visualiseren van doelen laten zien dat het leren van het beroep een proces is ‘kikker koken’: langzaam opvoeren van complexiteit inspireren/voorbeeldgedrag uitdagen op ambities en kwaliteiten feedback geven laten reflecteren en samen evalueren het leren faciliteren V&VN opleiders 48

Fasen en gedrag Student: bewust - onbekwaam Student: onbewust - onbekwaam Werkbegeleider: Unfreezing Student: bewust - onbekwaam Werkbegeleider: Moving Student: bewust - bekwaam Werkbegeleider: (Re)freezing V&VN opleiders 49

Fasen en gedrag Student: bewust - onbekwaam Student: onbewust - onbekwaam Werkbegeleider: Unfreezing Student: bewust - onbekwaam Werkbegeleider: Moving Student: bewust - bekwaam Werkbegeleider: (Re)freezing Student: onbewust - bekwaam V&VN opleiders 50

Gedrag werkbegeleider Werkbegeleider: Re-freezing Welke gedrag van de werkbegeleider(s) hoort hier bij? Met uw buurman/buurvrouw: hoe doet u dat? V&VN opleiders 51

Werkbegeleider: Re-freezing Gedrag werkbegeleider Werkbegeleider: Re-freezing taken delegeren blijven belonen van gewenst gedrag vieren van successen toepassen van het geleerde in andere situaties complexiteit opvoeren kwantiteit opvoeren eisen aan kwaliteit opvoeren bevorderen V&VN opleiders 52

Situationeel begeleiden Weer terug naar situationeel begeleiden… V&VN opleiders 53

Situationeel begeleiden student: Onbewust onbekwaam Zwak zelfvertrouwen Weinig gemotiveerd Weinig zelfstandig S1 In opdracht uitvoeren INSTRUEREN V&VN opleiders

en hoe je dat moet gaan leren.” Situationeel begeleiden BEGELEIDER: “Ik vertel aan jou wat en hoe je dat moet gaan leren.” ‘UNFREEZING’ S1 In opdracht uitvoeren INSTRUEREN V&VN opleiders 55

Situationeel begeleiden Kenmerken van het gedrag van een begeleider die ‘instrueert’ zijn: “éénrichtingsverkeer” leerdoel duidelijk aangeven duidelijke aanwijzingen (instructies) geven aanwezige protocollen en richtlijnen gebruiken concrete afspraken maken over de uitvoering voortgangsbewaking van de resultaten V&VN opleiders

Situationeel begeleiden student: Bewust onbekwaam Voldoende zelfvertrouwen Gemotiveerd Weinig zelfstandig S2 OVERTUIGEN Met inspraak uitvoeren S1 Uitvoeren in opdracht INSTRUEREN V&VN opleiders

Situationeel begeleiden BEGELEIDER: “Ik geef je inspraak op wat en hoe je moet gaan leren.” ‘MOVING’ S2 OVERTUIGEN Met inspraak uitvoeren S1 Uitvoeren in opdracht INSTRUEREN V&VN opleiders 58

Situationeel begeleiden Kenmerken van het gedrag van een begeleider die ‘overtuigt’ zijn: wel bepalen maar inspraak geven begrip kweken voor de taak juiste uitvoering benadrukken lacunes in kennis of vaardigheid achterhalen ingaan op ideeën/suggesties van de student inzicht verschaffen in werkproblemen en gekozen methode concrete afspraken maken over de uitvoering van de taak angsten en weerstand reduceren V&VN opleiders

Situationeel begeleiden student: Bewust bekwaam Weinig zelfvertrouwen Weinig gemotiveerd Zelfstandig S3 ONDERSTEUNEN In samenspraak uitvoeren S2 OVERTUIGEN Uitvoeren met samenspraak S1 Uitvoeren in opdracht INSTRUEREN V&VN opleiders

Situationeel begeleiden BEGELEIDER: “We bepalen samen wat en hoe je dat moet gaan leren.” ‘MOVING’ S3 ONDERSTEUNEN In samenspraak uitvoeren S2 OVERTUIGEN Uitvoeren met samenspraak S1 Uitvoeren in opdracht INSTRUEREN V&VN opleiders 61

Situationeel begeleiden Kenmerken van het gedrag van een begeleider die ‘ondersteunt’ zijn: student zoveel mogelijk zelf verantwoordelijk laten zijn naar oplossingen vragen leer- en werkproblemen van de student helpen oplossen stimuleren, aanmoedigen en waarderen begrip voor gevoelens van de student hebben en dit tonen V&VN opleiders

Situationeel begeleiden student: (On)bewust bekwaam Goed zelfvertrouwen Gemotiveerd Zelfstandig S3 ONDERSTEUNEN Uitvoeren met inspraak S2 OVERTUIGEN Uitvoeren met samenspraak S4 Zelfstandig uitvoeren DELEGEREN S1 Uitvoeren in opdracht INSTRUEREN V&VN opleiders

Situationeel begeleiden BEGELEIDER: “Je mag dat van mij zelf doen, graag hoor ik hoe het gaat en als je me nodig hebt, dan kun je me daar vinden.” ‘(RE)FREEZING’ S3 ONDERSTEUNEN Uitvoeren met inspraak S2 OVERTUIGEN Uitvoeren met samenspraak S4 Zelfstandig uitvoeren DELEGEREN S1 Uitvoeren in opdracht INSTRUEREN V&VN opleiders 64

Situationeel begeleiden Kenmerken van het gedrag van een begeleider die ‘delegeert’ zijn: de student vrijheid geven vertrouwen uitspreken voorwaarden scheppen belangstelling tonen voor de voortgang leerresultaten checken vaardigheden laten inzetten in andere (werk)situaties tempo en complexiteit van het werk en leren opvoeren V&VN opleiders

Situationeel begeleiden RELATIE GERICHT GEDRAG veel S3 Ondersteunen We bepalen samen wat en hoe je dat moet gaan leren. S2 Overtuigen Ik geef je inspraak op wat en hoe je moet gaan leren. S4 Delegeren Je mag dat van mij zelf doen, graag hoor ik hoe het gaat en als je me nodig hebt, dan kun je me daar vinden. S1 Instrueren Ik vertel aan jou wat en hoe je dat moet gaan leren. weinig TAAKGERICHT GEDRAG V&VN opleiders 66

Situationeel begeleiden Toepassen: als globale stijl bij het geven van begeleiding bij een werksituatie in de organisatie bij een individuele begeleidingssituatie bij een bespreking over de studenten V&VN opleiders 67

Is alles aan bod geweest? Voldeed het aan uw wensen? Situationeel begeleiden Is alles aan bod geweest? Voldeed het aan uw wensen? V&VN opleiders 68

Dank u voor uw komst en aandacht… V&VN opleiders 69