GOEDE PRAKTIJK 16 / BONNE PRATIQUE 16 Digitaal Sociaal Huis Harelbeke : een productencatalogus Peter Hautekiet (V-ICT-OR) – Filip Meuris (Leiedal) – Martin.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal sociaal huis - 25 oktober 2010 DIGITAAL SOCIAAL HUIS.
Advertisements

Sociaal infopunt- sociaal huis •Elke gemeente/stad is verplicht om een sociaal huis uit te bouwen Decreet Lokaal Sociaal beleid.
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Hoe ontstond dit initiatief ?
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
WMO Praat mee!.
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ BETREKKEN VAN DE DERDE PARTNER Een praktijkbeeld uit.
De (S)DAEB verankering in de regelgeving - Visie van de Koepel LDE
Samenwerking Provincie en VERA DSH en de Sociale Kaart DSH en de Sociale Kaart Samenwerking tussen de provincie en VERA.
netwerk organisatiebeheersing
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Adobe formulieren : stand van zaken.
INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID EEN HAALBARE KAART?
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Europese dienstenrichtlijn: implementatie Karolien Naert, Bart Devisch en Eva Poelemans 1.
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Een lokale productencatalogus als ondersteuning voor een digitaal sociaal huis.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Agenda Gebruikersdag Digitaal Sociaal Huis Vera – 23 april 2009 Voorstelling Cevi/Logins Voordelen samenwerking Vera – Cevi/Logins Demo eLoket ®
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Samenwerking Nieuw Dak, OCMW, CAW Sonar Lange traditie van samenwerken in Genk o.a. via het Lokaal Sociaal Beleid 8 beleidsdomeinen in het Genkse Lokaal.
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
De Interbestuurlijke Producten- en dienstencatalogus Interbestuurlijke Producten- en Dienstencatalogus.
1 Het product-id Kan ik het product-id gebruiken als kapstok voor alle informatie? (dossieropvolging/processen/balie- info/infoblad…) Moet de id-list goed.
Gemeente en OCMW Neerpelt Traditie in samenwerking
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Herstructurering Sociaal Domein
Producten & Werkprocessen
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Woonplatform 28 juni Woonplan – stand van zaken Een overzicht van de 87 concrete acties in uitvoering.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning 24 mei Hoe het was… Welzijnswet Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) Aantal subsidieregelingen uit.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Individueel verminderd tarief kinderopvang Behandeling van de hulpvragen IVTK.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Op naar uitvoeringsprojecten. Wat vragen we? En wat kunt u van ons verwachten? Door Jan Kerkhof voorzitter initiatiefgroep Dommelvallei.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Wegwijs in meerjarenplanning Werking gemeente Steenokkerzeel.
Tools i.f.v. een vlot verloop van de CSR
Lokaal Sociaal Beleid.
Lokaal loket kinderopvang
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Digitale aangifte overlijden
Geïntegreerd breed onthaal
Lokaal loket kinderopvang
Onthaal-en servicepunt Klankbordgroep 16 mei 2017
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Trefdag Ouderen en lokaal beleid 4/4/2019
Een sociaal proces: van 20 blz. papier, naar 20 minuten aandacht…
Tessenderlo, in de neus van limburg
Transcript van de presentatie:

GOEDE PRAKTIJK 16 / BONNE PRATIQUE 16 Digitaal Sociaal Huis Harelbeke : een productencatalogus Peter Hautekiet (V-ICT-OR) – Filip Meuris (Leiedal) – Martin Vandebuerie (OCMW Harelbeke)

Doelstelling / But Het decreet op het lokaal sociaal beleid Art. 8 en 9 : “Met het oog op een maximale toegankelijkheid van de dienstverlening voor elke burger en een optimaal bereik van de beoogde doelgroep in het kader van het lokaal sociaal beleid realiseert het lokaal bestuur een sociaal huis, dat minimaal een informatie, loket- en doorverwijsfunctie heeft.” Art. 10: “Het sociaal huis heeft de opdracht zo ruim mogelijk informatie te verstrekken over onder meer de mogelijke opvang- en hulpvormen en bestaande voorzieningen, die opvang en hulp aanbieden op het lokale en regionale niveau.” “De loketfunctie van het sociaal huis wordt gerealiseerd door het minimaal tot stand brengen van een gezamenlijk loket dat op een geïntegreerde wijze toegang verschaft tot de sociale dienstverlening van het lokaal bestuur.”

Doelstelling / But Het decreet op het lokaal sociaal beleid Gelukkig laat decreet lokaal veel vrijheid voor de invulling sociaal huis Er hoeft geen nieuw gebouw opgetrokken waar alle dienstverlening van gemeente en OCMW een onderdak krijgt. Liefst formule met meerwaarde t.a.v. de huidige situatie Ruime en inclusieve invulling van sociaal beleid, ruimer dan zorgbeleid Vandaar : netwerk van 6 één-loketten

Doelstelling / But Het Digitaal Sociaal Huis Harelbeke Een digitaal netwerk tussen 6 één-loketten : Informatiedienst stadsbestuur Onthaal OCMW Stedelijke welzijnsdienst Werkwinkel Dienst burgerzaken Woonloket Het digitale platform werd uitgewerkt door Leiedal met Europese middelen

OCMW Welzijnsdienst Werkwinkel Dienst Burgerzaken Woonloket Infodienst Het Digitaal Sociaal Huis in Harelbeke

Methodologie – aanpak / Méthodologie - approche Het Digitaal Sociaal Huis Harelbeke Maandelijks overleg met de diensthoofden van de 6 één- loketten Proces op lange termijn waarbij de informatie en de methodieken op elkaar afgestemd worden. Sommige loketten staan nog aan het begin van de ontwikkeling naar een burgergericht en vraaggericht één- loket.

Een digitaal netwerk

Methodologie – aanpak / Méthodologie - approche Het Onthaal van het OCMW Thuiszorg voor senioren en hoogbejaarden (poetsdienst, maaltijdbedeling, personenalarmtoestel, coördinatie thuiszorg, mantelzorgtoelage) De diensten van dienstencentrum “De Parette” (ontmoeting en ontspanning, restaurant, pedicure, haarverzorging, gezondheidsconsultaties, minder mobielen centrale,…) Voorzieningen voor ouderen (serviceflats, woon- en zorgcentra, dag- en nachtopvang, kortverblijf) Sociale dienstverlening (RMI, financiël steun, voorschotten, info en advies, schuldbemiddeling, dienstverlening aan asielzoekers, LOI, woonbegeleiding, arbeidsbemiddeling, ‘tOf,…)

Methodologie – aanpak / Méthodologie - approche Burgerzaken De dienst bevolking (identiteitskaarten, adreswijzigingen, studiebeurzen, laatste wilsbeschikking, organentransplantatie,… ) De dienst burgerlijke stand (opstellen akten burgerlijke stand huwelijk; geboorte, overlijden, adoptie, erkenning, echtscheiding, nationaliteit,, begraafplaatsen, jubileum, stamboomopzoeking,…) De dienst vreemdelingen (info over vestigingsprocedure, tenlateneming, aankomstverklaring, verblijfskaart,…)

Methodologie – aanpak / Méthodologie - approche Welzijnsdienst Pensioenen (werknemerspensioen, zelfstandig pensioen, gemengd pensioen, levensbewijzen Duits en Frans pensioen, voorlopige pensioenberekening) Sociale tegemoetkomingen (I.G.O, sociaal pedagogische tegemoetkoming, vakantietoelage, tegemoetkoming hulp aan bejaarden, inkomensvervangende en integratietegemoetkoming, sociaal telefoontarief, parkeerkaart, plus 3 pas, vrijstelling waterheffing,

Methodologie – aanpak / Méthodologie - approche Stedelijke informatiedienst Onthaal en infolijn (telefonie, verkoop, affichering,…) Voorlichting (info Harelbeke, teletekst, toelichtingsnota gemeenteraad, wegwijsbrochure, themabrochures, infovergaderingen en hoorzittingen, campagnes naar specifieke doelgroepen,…) Inspraak en participatie (openbaarheid van bestuur, overlegplatform adviesraden, rondleidingen, infostands, infowijzers,…) Communicatie (klachtenbehandeling, bewonersbrieven, pers, interne communicatie, intranet, jaarverslag, PR, stadspromotie,…) Digitaal loket (website, activiteitenkalenders, fotoarchief, vademecum reglementen, mailserver en antivirus,…)

Methodologie – aanpak / Méthodologie - approche Woonloket Huisvestingspremies van het Vlaams gewest (verbeteringspremie, voorkoming CO-vergiftiging, woningsaanpassing voor ouderen en mensen met een handicap, huisvestingspremies van de provincie, vochtbestrijding en dakrenovatie, stedelijkehuisvestingspremies, …) Informatie over wonen (voorgevelrenovatiepremie, impulspremie, premies WVEM, energiebesparende maatregelen,…) Woningkwaliteit (ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring, inventaris leegstand en verkrotting woningen en bedrijfspanden,…) Basisinformatie over huur-aangelegenheden (in ontwikkeling)

Methodologie – aanpak / Méthodologie - approche De lokale werkwinkel Geïntegreerde basisdienstverlening (Individuele en collectieve info, in- en herinschrijving werkzoekenden, beroepsvoorkeur- en beroepsgeschiktheidstesten, KISS, WIS, vacature opzoeken, valideren formulieren, attest sociale promotie, tewerkstellingsmaatregelen, screening werkzoekenden, doorverwijzingen,…) Trajectwerking (collectieve info of oriëntatiecentrum, kwalificerende intake, trajectovereenkomsten, vacaturematching, opleiding – of begeleiding, attesten tewerkstellingsmaatregelen,…) PWA (klusjesdienst voor langdurig werkzoekenden voor particulieren, openbare besturen en verenigingen,…)

Methodologie – aanpak / Méthodologie - approche Ondersteunende acties Proces minstens even belangrijk als product (2 jaar) Ingang via password voor alle loketmedewerkers Kijkstages in andere loketten Commentaarfunctie Maandelijkse updateherinnering

Stappenplan / Etapes De productencatalogus Startvraag –Wat kan de overheid doen voor mij als Burger Bedrijf Vereniging... –Dat weet de klant niet (altijd) –Dat weet de ambtenaar niet (altijd) –Dat weet het beleid niet (altijd)

Stappenplan / Etapes De productencatalogus Productencatalogus is... –Wat is een product? “Het vooraf gedefinieerd en herhaalbaar resultaat van een inspanning geleverd door een bestuur op vraag van een burger, een bedrijf of een vereniging” –Wat is een catalogus? Een gestructureerd overzicht van producten –De kracht van een productencatalogus... Meerdere kanalen Interbestuurlijk

Stappenplan / Etapes De productencatalogus Hamvragen –Productfiche : bestaat er een generiek formaat? –Ontsluiten : bestaan er generieke modellen? –Publiceren : bestaan er goede voorbeelden? –Onderhouden : hoe hou je info correct en up-to-date? –Samenwerken : hoe zorg je voor een stevig model?

Stappenplan / Etapes De productencatalogus One size fits all? –Wat? –Voor wie? Voorwaarden –Bij wie kun je terecht? –Wat kost het? –Wat moet je meebrengen? –Formulier? –Wet of reglement? –Wat zijn de stappen?

Stappenplan / Etapes De productencatalogus Werkwijze : stap 1 –Interviews met sleutelpersonen –Hoe meer materiaal hoe beter Folders Reglementen Interne afspraken... –Lijst met producten

Productenlijst

Stappenplan / Etapes De productencatalogus Werkwijze : stap 2 –Opstellen van kladfiches –Copywriting –Terugkoppeling naar de dienst

Productenfiche (1)

Productenfiche (2)

Stappenplan / Etapes De productencatalogus Werkwijze : stap 3 –Invoeren in “het systeem” –Opleiding –Onderhoud

Resultaten / Résultats Digitaal Sociaal Huis Harelbeke 200 productbeschrijvingen beschikbaar vanuit de pilot 30 ambtenaren betrokken in de pilot en actieve gebruikers consultaties van het systeem (20/11/ /07/2007) 20 ambtenaren betrokken in een tweede implementatie in de gemeente Zwevegem. De productencatalogus leidde tot innovatie in de dienstverlening. Bv. Kennisuitwisseling interdepartementale groep  reorganisatie alle loketten op een klantenvriendelijke manier.

Resultaten / Résultats Digitaal Sociaal Huis Harelbeke Verbetering kwaliteit dienstverlening: door diensten op een klantgerichte manier te organiseren (gegroepeer per doelgroep en sleutelwoorden) Klantgericht denken: ambtenaren leren naar hun eigen activiteiten te kijken vanuit het oogpunt van de klant. Samenwerking tussen organisaties: de productencatalogus als concreet platform of samenwerking te realiseren en te visualiseren.

Positieve en negatieve ervaringen Expériences positives et négatives Problemen bij de implementatie Tekort aan horizontaal denken binnen lokale besturen Budgettaire beperkingen Gebrek aan traditie om productencatalogi te bouwen

Positieve en negatieve ervaringen Expériences positives et négatives Leerpunten Hoe actiever en vroeger men betrokken is bij de ontwikkeling van de productencatalogus voor het Digitaal Sociaal Huis, hoe meer men er gebruik van maakt. Analyse gebruik: “auteurs” van items gebruiken de catalugus intenser dan louter “consulteerders”  commitment door content. De informatie van het Digitaal Sociaal Huis moet worden geïntegreerd in de gemeentelijke websites  toegankelijk voor burgers.

Positieve en negatieve ervaringen Expériences positives et négatives Leerpunten Belang van een gemeentegrensoverschrijdende productencatalogus: +80% beschrijvingen in Harelbeke kan worden herbruikt. Quid interbestuurlijke catalogus? Nieuwe manier van werken in de praktijk gebracht: door de bril van de burger naar eigen dienstverlening kijken. Beleidsinformatie als belangrijke toegevoegde waarde. Technologisch “eenvoudig”: geen complexe transacties. Innovatie: introductie van een digitaal platform voor de samenwerking tussen organisaties en het slim gebruiken van goedkope technologie (open source).

Positieve en negatieve ervaringen Expériences positives et négatives Verdere ontwikkelingen Informatie via e-government (in onderzoek) Applicatie ter beschikking stellen van andere gemeenten in het arrondissement (in uitvoering) Ook producten van externe aanbieders (wordt voorbereid) Ook producten van andere gemeentelijke diensten denkpiste centraal loket voor de basisdienstverlening Prioritair project in Vlaamse studie lokaal e-government 2007.

Contactpersoon / Personne de contact Voor meer informatie: Intercommunale Leiedal Filip OCMW Harelbeke Martin Verdere informatie