Echt iets doen met ondernemende vrouwen in het Zuiden Presentatie voor het Gender MeerPartijen Initiatief Saskia Vossenberg, 2013 Maastricht School of.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Markten in het zuiden Waar begin je ?. De eerste vragen •Wat is de lokale vraag ? Zijn alle groepen hierbij betrokken (m/v; GO/NGO/bedrijven etc) •Wat.
RIS3: Theorie, praktijk en dilemma’s
Beroepsonderwijs tijdens de energie transitie Vergroten uitstroom naar (top)sector energie dankzij unieke samenwerking. : HAN.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
DeNieuweArbeidsrelatie “World is changing” Leon Vincken MKB-Arbeidsvoorwaarden 1 juni 2011.
Stadsontwikkeling vooruit
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Financiering van eHealth innovaties
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Besturen zonder bestuur
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Valorisatie Programma Rotterdam
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
Vrouwelijk ondernemen leer je zo Women inc.
Workshop Structuurfondsen
Internationaal Ondernemen en het MKB: “Ver weg of dichtbij?” Nicolette Tiggeloove EIM Beleidscafé 18 juni 2009.
Inburgering in Vlaanderen
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
MEE OP WEG Meedoen in het (maatschappelijk) verkeer
Is flexicurity (in) de beperking meester?
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
EAPN De EU Strategie Sociale Inclusie
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Titel ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid en gelijke kansen te bevorderen, en.
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Stadsboer als Sociaal ondernemer, “Vooruitgang in de wereld komt tot stand door ondernemende mensen die nieuwe combinaties maken” Joseph Schumpeter Presentatie.
Affiong Williams, Nigeria winnares Women in Business Award 2013.
Ethnicity, gender and entrepreneurship
Informatie bijeenkomst Kansrijk Eigen Baas Eindhoven.
De sociale economie als partner voor profitbedrijven en lokale besturen Uitdagingen voor de 5 november 2014.
International Business Adviser
Economische samenwerking in een topregio Even voorstellen… Wat willen we bereiken? Hoe werken we samen? Stellingen.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Veranderingstheorie over Voedselzekerheid
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Kennispark Twente Marjan Weekhoud Directeur Kennisvalorisatie Saxion Kennispark Twente.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Heike Delfmann / Lectoraat Veranderend Ondernemerschap NHL 1.
Alles draait om jou ! Startconferentie G32 12 juni 2014 Een sluitende keten van leren, werken en ondernemen.
Diversity policy in the perception of diversity managers.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
1 EXPATS IN DELFT Belang, wensen en mogelijkheden Paul Rullmann.
Richard van Gemert 2 april 2013 Keyport Biobased Zevenellen.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Samen voor Veenendaal 21 mei 2016 MBO Issue analyse.
Advies ‘Naar een efficiënt en doeltreffend industrieel KMO-beleid’
Doorgroei van Ondernemingen en Beslissingscentra
Introductie Specialist: Exchange vzw
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Verbinden van de werkgever, de school en de gemeente
STARTBIJEENKOMST.
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
BRIDGE, de brug van school naar werk. Presentatie t. b. v
Nederland Filantropieland
Transcript van de presentatie:

Echt iets doen met ondernemende vrouwen in het Zuiden Presentatie voor het Gender MeerPartijen Initiatief Saskia Vossenberg, 2013 Maastricht School of Management

Introductie Saskia Vossenberg Onderzoeker & Ondernemer Evaluatie - Onderwijs – Training - Advies Ondernemerschap, gender en ontwikkeling: de impact van beleid

Inspiratie

Ondernemerschap van vrouwen: een wereld te winnen  Kan ondernemerschap bijdragen aan betere sociale, politieke en economische positie van vrouwen? Hoe dan?  Waarom is het belangrijk om ondernemerschap van vrouwen te stimuleren? Wat is eigenlijk het probleem?  Ondernemende vrouwen als agents of change: wat zijn de voorwaarden en condities voor Women Booming Business?

Ondernemerschap van vrouwen: veel verwachtingen  Vrouwen in het Zuiden starten massaal bedrijven  Vrouwen als ‘motor voor groei’: onderbenut economisch potentieel voor werkgelegenheid en groei  Vrouwen als ‘agents of change’: (meer dan mannen) geacht te investeren in de gemeenschap en gezin

Gender gap in ondernemerschap Wereldwijd 48% vrouwen, 52% mannen Motief is noodzaak: armoede en uitsluiting van arbeidsmarkt Vrouwen operen vooral in de informele economie Op bestaansminimumniveau als micro-ondernemer Weinig vrouwen in innovatie, technologie of export Bedrijfsprestaties: lagere omzet, minder werknemers, hogere exit-rate Data afkomstig uit GEM Women’s Report: Global Entrepreneurship Monitor (2010)

Veelgenoemde barrières o Toegang tot technologie en markten o Toegang tot kennis en expertise o Toegang tot krediet en investeringen o Ondernemerschapsvaardigheden o Geloof in en hebben van kennis en kunde  Genderperspectief?

Het ondernemerschapsklimaat: voorbij de voordeur o Sociale, economische, politieke en wettelijke context waarin in minder of meerdere mate een gender-bias zit o Stereotype opvattingen, rigide rolpatronen, sociale verwachtingen o Geworteld in normatieve en regulerende aspecten die de condities bepalen

Barrières in de praktijk…  Steun en respect van partner en familie  Combinatie bedrijf met zorgverantwoordelijkheden  Geweld en veiligheid  Machteloze netwerken  Genderongelijke wet en regelgeving  Toegang tot training en ervaring

Ondernemerschap van vrouwen: wat weten we wel Ondernemerschap is niet alleen een economische activiteit maar onlosmakelijk verbonden met familie en omgeving Genderbias in de context op verschillende niveau’s weerbarstige barriere en obstakel voor start-up en groei Beleidsinstrumenten richten zich veeal op verhogen van omzet en inkomen van vrouwen, impact op genderbias blijft uit Genderongelijkheid lost nooit vanzelf op Genderongelijkheid vertraagt economische groei en ontwikkeling Economische groei leidt niet vanzelf tot gendergelijkheid

Succesfactoren Vrouwen & Ondernemerschap Wet en regelgevingEco-systeemNormen en waarden Gelijke rechten (eigendom) en garantie van veiligheid Kansen en toegang tot (nationale, regionale, internationale) markten Ondersteuning partner, familie en delen van zorgtaken: TIJD! Genderrechtvaardige belastingsystemen Toegang tot kinderopvang of andere zorgfaciliteiten Aanwezigheid van vrouwen in topmanagement van groeisectoren Toegang tot MKB ondersteuning Toegang tot kennis, onderwijs en ervaring in verschillende sectoren Maatschappelijke acceptatie van vrouwen als (succesvolle) ondernemer Toegang tot financiering (onderpand / investeringen) Toegang tot technologie en internet (innovatie en competitie) Ondernemerszin! Geloof in kennis, kracht en kunnen Gelijke beloningToegang tot krachtige machtige netwerken Aanwezigheid van vrouwen in posities van macht en besluitvorming

Quickscan van het beleid Wat draagt het beleid bij aan? … succesvol ondernemerschap van vrouwen? … gendergelijkheid?

Een vergelijking Gender neutraal Gender sensitief Transformatief Probleem analyse Doelen en ambities Visie op ondernemerschap Instrumenten en middelen Actoren Doelgroep Indicatoren v succes Effecten en impact

Wat valt op? Elementen uit de matrix aanwezig maar ook blinde vlekken De ‘ondernemer’ als homo economicus, zonder gender en los van familie, gemeenschap, cultuur; Gendergelijkheid wordt alleen genoemd in de context van vrouwenrechten en SRGR; Gendergelijkheid: doelstelling van beleid gericht op ondernemers of randvoorwaarde voor ondernemerschap; Waar is het genderperspectief in de uitwerking van instumenten? Ondernemerschap van vrouwen: middel of doel?

De ambitie… Als gendergelijkheid prioriteit is van het beleid... En het stimuleren van ondernemerschap gezien wordt als belangrijke middel voor inclusieve economische groei... Zijn de huidige beleidsinstrumenten dan afdoende om de ambities te verwezenlijken?

Zinvolle strategieen 1.Waarborgen van gendergelijkheid in wet & regelgeving (hervormingen) 2.Verbeteren van randvoorwaarden: gendervriendelijke eco-systemen voor ondernemende vrouwen 3.Veranderen van gendered normatieve opvattingen en verhoudingen

Beleid dat werkt... Meerdere sporen, formule: Ondernemerschap bevorderen + gendergelijkheid = succesvol ondernemerschap van vrouwen

Wedden op het juiste paard!  Het stimuleren van micro-entrepreneurs in de informele sector brengt geen werkgelegenheid of gendergelijkheid  Welke onderneemsters hebben wél potentie en kans invloed uit te oefenen op politieke, economische en sociale agenda?  Welke obstakels en barrieres ervaren zij?

Alternatieve ‘doelgroepen’ Stop fixing women, start fixing the context

Social Marketing

Grenzen verleggen Besteed een belangrijk deel van de middelen aan het verbeteren en waarborgen van gendergelijkheid en daarmee de randvoorwaarden en condities voor succesvol ondernemerschap van vrouwen. Ondersteun innovaties en bestaande interventies die de vertaalslag kunnen maken naar effectieve beleidsinstrumenten. Vergroot kennis, kunde en data over ondernemerschap van vrouwen, gendergelijkheid en beleid door middel van onderzoek. Heb een lange adem...

Bedankt!  Contact, ideeën en vragen altijd welkom