Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

In gesprek over het schoolleidersregister VO
Vrijwilligers in de geestelijke verzorging?
een didactiek voor opleiden op school
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Stichting RechtenOnline
Transitie van het Sociaal domein
Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Praktijkwerkplaats Poort Verbinding vrijwilliger en professional / Samenwerking formele en informele zorg Henriëtte Nauta (VMCA) en Marjan van Doorn.
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Begeleiding startende leraren
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
Verbinding opleiding en praktijk
De Vereniging Lerarenopleiders Nederland Opgericht 1 juli 1975
Belangenbehartiging door de VELON
Professionele ruimte versus verantwoordingsdruk Levenslang leren Faciliteren van leren Vertrouwen in de lerarenopleidingen De toekomst? Dilemma’s ten aanzien.
Lerarenopleiders beroepsstandaard beroepsregistratie Ko Melief
Kennis-maken door self-study onderzoek
Casusbank Didiclass Reflectie binnen het voortgezet onderwijs
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Leren van lerarenopleiders
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Entree opleiding Nova College 25 juni 2012
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Inspiratiebijeenkomst Sociale Netwerken Versterken 27 juni 2013.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Bereik en kwaliteit van ondersteuning voor alle kinderen en gezinnen VNG Congres Een wereld te winnen Rotterdam, Drie jaar Academische Werkplaatsen.
Zwemvaardigheid landelijk meetmoment en registratie.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Inrichten van een dienst Weblectures
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
(regionale) samenwerking Peter Metz Waterschap Rijn & IJssel
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
Transitie-experiment
Departement Onderwijs Kennismaatschappij Snel aangroeiende en voortdurend veranderende informatie en kennis Flexibiliteit /
SAMEN STERK VOOR DEN HAAG. CIJFERS 16 vrijwilligersorganisaties 2000 zorgvrijwilligers 8000 kwetsbare Hagenaars (jongeren, ouderen, verstandelijk gehandicapten.
LEERBEHOEFTEN VAN LERARENOPLEIDERS Jurriën Dengerink - Vrije Universiteit Amanda Berry – Universiteit Leiden Quinta Kools – Fontys Hogeschool Mieke Lunenberg.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
I am and … a teacher a teacher educator. I ampassionate learning unique caring online understanding discovering curious not alone inspired creative.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Leren van professionals Workshop miniconferentie OU, 28 mei 2010 Kitty Kwakman Hogeschool Zuyd Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Begeleiding bij Werkplekleren
Van startbekwaam naar …..
Terugkoppeling herijkingswensen
Theorie.
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
SVZ Leerbehoeften en ondersteuning van de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders in Nederland Jurriën Dengerink AMSTERDAM 16 JANUARI 2018.
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Van Eiland naar wijland
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink Vrije Universiteit

2 CENTRALE VRAGEN Hoe kunnen we de infrastructuur voor het leren van lerarenopleiders in Nederland versterken? Welke activiteiten binnen die infrastructuur zijn van belang?

3 DEZE PRESENTATIE 1.Waarom eigenlijk een expertisenetwerk 2.Kenmerken voor succes 3.Resultaten EPOL 4.Ontwikkelingen in context 5.Plannen 6.Vraag

4 WAAROM EEN EXPERTISENETWERK Aanvulling op het bestaande Beroep lerarenopleider complex Bekwaamheden worden niet vanzelf in de praktijk verworven Meer onderzoek nodig, huidig onderzoek kwetsbaar (Reviewstudie Lunenberg, Dengerink, Korthagen, 2013 en 2014 The professional Teacher Educator)

5 KENMERKEN VOOR GOEDE START NETWERK Houd het simpelJa, maar kwetsbaar Breng verschillende expertisesJa: expertise mbt Samenonderzoek, opleiden, beleid; hogescholen en universiteiten Gedeeld leiderschapJa

6 FOCUS EN RESULTATEN EXPERTISENETWERK •Formuleren thema’s NWO-aanvraag Eindhoven - samenhangend Leiden - Nijmegen onderzoekprogramma •Laagdrempelige colloquia4 colloquia p.j. •Opleidingsvoorzieningen Breed aanbod , ervaren opleidersmeer focus

7 WAARDERING COLLOQUIA (op 5-puntsschaal): Inhoud interessant4,2 Werkvorm inleiding-parallelsessie4,4 Relevant voor eigen onderwijspraktijk3,9 Relevant voor eigen onderzoekspraktijk3,9 Neem volgend jaar weer deel4,4 Beveel aan bij collega’s4,3

8 ONTWIKKELINGEN •Meer aandacht voor inductie lerarenopleiders bij lerarenopleidingen, met gebruikmaking van kennisbasis en reviewstudie •Opschaling professionaliseringstrajecten voor werkplekbegeleiders •Via BSL, PLG, VSLS, promotiebeurs samenwerking in (A)OS-en intensiever op terrein van begeleiding beginnende en ervaren leraren en op terrein van onderzoek •Beroep lerarenopleider op Europese en nationale overheidsagenda’s

9 UITDAGINGEN VOOR EXPERTISENETWERK Goede balans tussen Kleinschalig/informeel-Breed/Structureel Lokaal-Landelijk Diversiteit-Focus

10 PLANNEN EN VRAAG Aansluiten met wat al bestaat, complementair, mbt professionalisering en onderzoek Doorgaan met colloquia Focus op opleiding opleiders met VELON-registratie, tzt voortgezette trajecten Ondersteuning lokale / regionale initiatieven? Waarin?

11