6 april 2010, v.d. Pol & Klimbie Presentatie voor de EVO.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
STAND VAN ZAKEN 16 FEBRUARI 2011 Debat over RijnlandRoute Otto Swertz, Initiatief Burgernotitie RijnlandRoute.
Advertisements

“Waar een wil is, is een tunnel”
Haagse Nota Mobiliteit “Bewust kiezen, slim organiseren” Wethouder Smit in HNM: “Uw reacties, zodat we samen kunnen werken aan een stad die de komende.
Ontwikkeling Noordrand Zevenbergen
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
1e en 2e discussieronde zaal 1 (groen)Ruimtelijke inrichting dr. P.T.J.C. van Rooy, Accanto B.J. van Bochove, lid Tweede Kamer, fractie CDA zaal 2 (rood)Economie.
Team Churchill Avenue 23 augustus 2011 Presentatie Stevenshof.
Informatieavond Belangstellenden
Wijkconferentie Zuiderburen 2011 ….. Presentatie project Drachtsterweg e.o. ….. 13 april 2011.
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
Presentatie buurtvereniging Molenhoek Verkeerssituatie en structuurvisie.
Rijnwoude Kernberaad 2008 Koudekerk aan den Rijn Peter Bakker 30 september 2008.
De verkeers-en vervoersproblematiek van Voorne-Putten
Gedelegeerd bestuurder
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Agrarisch natuur- en landschapsbeheer. Firma Kager.
Alleen de Churchillavenue lost de Leidse verkeersproblemen op ! Ir. Jaap van Meijgaarden.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Verkenning Dronterringweg Swifterbant Arnoud Turkstra.
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009
Inloopavond Húns 19 juni 2012 N359 Bolsward-Leeuwarden Kruispunt Húns-Leons 1.
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Verkenning regionale wegenstudie in het stedelijk gebied 2012
Ruimte rond de A2 Discussiestuk gemeentelijke nota
Herstructurering Babberspolder-Oost en de menselijke maat
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Strategie Ontwikkeling Zuidvleugel
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
CDA Variant Hét alternatief voor het verkeersknelpunt
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Varianten-studie dubbele overweg
Plan-MER Oosterweelverbinding Infovergadering 26 juni 2013 Inhoudelijk verloop MER-proces Jan Parys Paul Arts.
Europaplein Welkom Programma Ontvangst Voorstellen: wie is wie? Doel van de avond Planvorming Verleden, heden en toekomst Europaplein Interactie Afsluiting.
Westelijke ontsluiting Ronde 20 november 2012
Wijkontsluiting stationskwartier
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
Verbindend Water: Langetermijnvisie op de waterketen
“Gebiedsontwikkeling met RuimteResultaat® voor eigenaar, gebruiker en omgeving” Stan Roestenberg20 januari 2011.
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
Rudy Stroink. De andere aanpak van de verkoop van een omvangrijke hoeveelheid Rijksgebouwen en wat je anders kunt doen als je eigenlijk het verlies al.
Infrastructuur Soest-Zuid en Soesterberg
Rudy Stroink Monumenten in tijden van overaanbod.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Stichting van GOL naar Beter
Planstudie knooppunt Hoevelaken G eluidsmaatregelen gemeente Nijkerk B.H. Willighagen, 10 januari 2012.
Aanpak N629: één project, twee delen
Procedure en planning Rijkswaterstaat Waar staan we nu? 1.Startnotitie 2008/ zienswijze ingediend Richtlijnen MER Trajectnota / MER. Aug 2011/ zienswijze.
Infovergadering Heraanleg Kasteellaan 21 januari
Station Grubbenvorst – Greenport Venlo
Noordelijke Ontsluiting Enschede - Kennispark Spreker Gerry Waanders Datum 15 juni 2011 PlaatsEnschede.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Verkeersontwikkelingen - Noordoostcorridor - Structuurvisie RO - voorkeursalternatief.
Welkom Informatiebijeenkomst RijnGouwelijn Lammenschansweg Gemeente Leiden.
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
Aanleg N197 Westelijke Randweg Beverwijk Jon Bellis april 2009 Bewonersinformatie over het werk aan de Velsertraverse.
De Hoofdstraat gaat op de schop!. 16 september 2013 Hoofdstraat op de schop 2 Programma 20.00, en uur: presentatie ontwerp (10 minuten) gesprek.
Routing en parkeren centrum Raamsdonksveer. Wat onderzocht? Routing –Met verkeersmodel varianten rijrichtingen binnen centrumring doorgerekend –Conclusies.
N279 Stuurgroep Resultaten verkeerskundig onderzoek verkeersafwikkeling en faseringsvarianten
Regiofonds Noordoost Brabant Presentatie: Informatieve raadsbijeenkomst Datum: 18 januari 2010.
Bewonersavond Omkering N65 - Spoor
Themabijeenkomst Dommelkwartier
RijnlandRoute 1 november 2012 Welkom en kennismaking
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven
Transcript van de presentatie:

6 april 2010, v.d. Pol & Klimbie Presentatie voor de EVO

• Introductie • Visie verkeersstructuur • Maakbaar en betaalbaar • Logistiek • Potentie

• Introductie • Visie verkeersstructuur • Maakbaar en betaalbaar • Logistiek • Potentie

• Introductie • Visie verkeersstructuur • Betere verkeerswerking • Tunnelontwerp • Robuustheid

• Noodzaak voor oost-west verbinding • Knelpunten in huidig Leids wegennet • Versterking stadsring Leiden • Toevoer naar A4; kruisingen over Rijn-Schiekanaal • N206 drager in ruimte tussen Katwijk en Zoetermeer • Geen verplaatsing van verkeersoverlast; maar primair oplossen op de huidige plaats

 Stroomweg van 70 km/u  2x2 rijstroken  Aansluitingen op A4 en A44 bij bestaande knopen met verkeerslichten  4 ongelijkvloerse aansluitingen op wegennet in Leiden  Ontsluiting van wijken waarborgen  Kruisingen met watergangen: Oude Rijn bij westzijde A44: brug Oude Rijn bij Haagweg:tunnel (of brug) Rijn-Schiekanaal (Vliet):tunnel (plus evt. brug)

Aansluiting A44

• Verkeersstromen • Categorie 1: (80%) = Forensenverkeer (bovenstedelijk) en stadsverkeer ( op stadsring in wording ) plus wijkverkeer • Categorie 2: 20% personenauto’s, 30% vrachtauto’s Transit naar het Zuiden

• Verkeersstromen • Autonome groei 5 – 10 jaar: 20% • Bij N11 West in 2020: • verkeersstelsel Leiden vertoont opnieuw filevorming • wegen raken ingebouwd

• Introductie • Visie verkeersstructuur • Betere verkeerswerking • Tunnelontwerp • Robuustheid

 Doorgaande tunnel in Leiden van 3,0 km  Resterende deel Lelylaan met kapconstructie  Aparte wijkontsluitingsweg bovenop

• Introductie • Visie verkeersstructuur • Betere verkeerswerking • Tunnelontwerp • Robuustheid

Leiden Oost – doorstroming gegarandeerd

 CA scoort op verkeersafwikkeling gelijk of beter aan N11-west varianten  Kortere rij-afstand voor meer bestemmingen: minimaal dezelfde rijtijd  Bij CA grotere totale afname van bovengrondse voertuigen op bijv. de Churchilllaan  Dit is een structureel effect (Vervolg: in MER 2 e fase nieuw verkeersmodel met meest recente inpassing)

• Introductie • Visie verkeersstructuur • Maakbaar en betaalbaar • Logistiek • Potentie

 1 e fase aanleg bij knopen A4 en A44, verbreding richting Katwijk, en entrees van Leiden  2 e fase tunneldeel op Churchilllaan en Dr. Lelylaan  Verkeer kan tijdens gehele bouwperiode over 2x1 rijstrook beschikken over de gehele N206  Het burgerinitiatief heeft een complete fasering voor de aanbouw uitgewerkt.  Met tussenfaseringen overgangen tussen verschillende bouwfasen.

 Bouw tunneldeel op Churchilllaan; gefaseerd in dwarsrichting  Tunnel wordt traditioneel gebouwd (open bouwkuip)  Permanente doorstroming – wel enig bouwoverlast  Minder sloop en grondaankopen noodzakelijk 3 woningen bij CA, 60 woningen bij N11-west 5 bedrijfsgebouwen bij CA, 8 bedrijfsgebouwen bij N11-west  CA spaart kosten uit bij A4 en A44 die geïnvesteerd worden in de stadstunnel

 Kosten basisvariant CA (brugvariant) geraamd op 640 miljoen euro (brugvariant, zonder mitigerende maatregelen)  Kosten basisvariant CA met aanvullende voorzieningen 720 miljoen euro (kapconstructie Dr. Lelylaan)  Verwachting aanvullende kosten voor tunnelvariant + tunnelveiligheid stijging tot 800 miljoen euro  Voorkeursvariant N11-west van minister Eurlings “zoeken naar balans” totaalprijs 840 miljoen euro  Komend jaar nieuwe kostenramingen om investeringsprijs CA nader te bepalen.

 442 miljoen Verkeer & Waterstaat  80 miljoen provincie  37,5 miljoen regio Holland Rijnland  35 miljoen ontsluiting Biosciencepark  80 miljoen provincie extra bijdrage  30 miljoen VROM  25 miljoen gebiedsontwikkelingen / bedrijfsleven  30 miljoen gemeente Leiden  15 miljoen gemeente Katwijk  10,5 miljoen overige gemeenten Totaal 785 miljoen euro investeringsvermogen

• Introductie • Visie verkeersstructuur • Maakbaar en betaalbaar • Logistiek • Potentie

Aansluiting A4 – mogelijk distributiecentrum - Transferium die aantakt op binnen- steden van Leiden en Den Haag - Zoetermeerlijn

 CA geeft grotere directe bereikbaarheid van bestemmingen in en om Leiden dan de N11- west  Ook verbetering bereikbaarheid binnenstad  Vergemakkelijkt dagrandbelevering  Makkelijker voor vrachtverkeer  Weersonafhankelijker  Opstap naar elektrische distributie

• Introductie • Visie verkeersstructuur • Maakbaar en betaalbaar • Logistiek • Potentie

Leiden west

 CA past binnen huidige ruimtelijke ontwikkelingen in de regio  Nieuwe stedenbouwkundige kansen langs de N206; nieuwe woningbouw en parkstructuur in verluwde omgeving  Opheffen van barrièrewerking van de N206 in de stad Leiden  Ongelijkvloerse ligging fietsinfrastructuur met hoofdwegenstructuur  Transferia bij de knopen met A4 en A44, met directe overstap op hoogwaardig openbaar vervoer.

 Behoud van groene stadsrand en landschap aan de zuidkant van Leiden en Voorschoten  Geen aantasting van waardevolle poldergebieden met natuurwaarden.  Geen grote knooppunten bij A4 en A44  Geen natuuraantasting, maar versterking, ook voor recreatie

 Door snel verhelpen filevorming ‘Boost’ voor de economie  Maakt weg vrij voor investeringen in de binnenstad  Toename vastgoedwaarde in hele regio  Aantrekkelijker voor internationale bedrijven  Kansen op nieuwe werkgelegenheid bij toepassing innovatie

 Nu reparatieslag ontwerp CA tot 1 e fase MER niveau door provincie Zuid-Holland voor:  wegontwerp  tunnelveiligheid  maakbaarheid en uitvoering  bouwkosten  Verdere uitwerking in 2 e fase met verfijning ontwerp en verkeersmodel, kostenraming en milieueffecten  Uitwerking gebiedsontwikkeling door burgerinitiatief (evt. met stedenbouwers en projectontwikkelaars)  Wij staan open voor inbouw aanvullende concepten !

• Video tunnel

Dank voor uw aandacht VRAGEN ?