Hoofdstuk 6 INSTROOM: selectie Academiejaar 2013 – 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Online Matchen ‘Van Recruitment tot kwalitatieve selectie’
Advertisements

Commercial off the shelf games in de klas
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Evaluatie van mentorprojecten
EEN LOOPBAAN BIJ DE RECHTERLIJKE MACHT Examen beroepsbekwaamheid
“ Let’ s Think Denk aan 5 woorden die je zou gebruiken om aan te geven wat een goed opgeleid jong persoon is.
DeNieuweArbeidsrelatie “World is changing” Leon Vincken MKB-Arbeidsvoorwaarden 1 juni 2011.
Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
EhrmVision – Presentatie
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Méér dan alleen opleiden Koppelt mensen aan functies! Is een normatieve test Resultaat (zelfbeeld) is afgezet tegen een normgroep. Geeft.
kerncompetenties Kerncompetenties =
Daadwerkelijk succesvoller benoemen kan
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Oriëntatie T 4 L presentatie Herman Giesbers
Bar-On EQ-I™ vragenljst voor EI
Connector C Certificatie
Doelstelling van vandaag
Onthaalbeleid stad Dendermonde
5 Werving en selectie.
Theo Bachet HEAO BI MIT 1997 BPMIT 2008.
Recrutering van personeel
PLATO™-Intensief- Leadership
 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 31 Persoonlijkheid en emoties.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Het bemiddelingsproces
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Functieprofiel en beoordeling
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Gedragsgericht interviewen bij werving en selectie van nieuwe medewerkers Annelies Poppe Charlotte De.
Gedragsgericht Interview
Reflector graden feedbackvragenlijst
Project duurzaam ondernemen De eerste ervaringen met duurzaam ondernemen voor studenten TB.
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Ervaring vanuit ervaringsbewijzen omtrent standaarden.
Jaap van Lakerveld Directeur
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Assessment bij minderheidsgroepen de situationele beoordelingstest
Workshop Tips & Tricks CV
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
C. Molmans SOD-Opleidingen
Leren in een werkende omgeving
Methode Strategisch personeelsmanagement
De 360° feedback = insteek voor persoonlijke ontwikkeling niet voor de formele evaluatie Wat wel kan meespelen in de evaluatie van de kaderfuncties,
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
HRM Hoofdstuk 6 INSTROOM : selectie Academiejaar 2013 – 2014.
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
Criteria voor een goed “onderzoek”
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Competenties van organisatieadviseurs Léon de Caluwé Elsbeth Reitsma Ooa, 22 januari 2007.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
INTEGRAAL PERSONEELSBELEID CED-Groep. Visie Missie Doelen Gespreks- cyclus en beoordeling Personeels- beheer Management en Organisatie Loopbaan- management.
Assessorentraining 3 Hannah Wielenga april 2016.
De inrichting van het Resource Center van de HU
Hannah Wielenga januari 2017
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Gedragsgericht Interview
Hannah Wielenga februari 2017
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Personeel en organisatie
Reflector Big Five Personality
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Van Human capital management naar inclusief HR Prof. Dr
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 6 INSTROOM: selectie Academiejaar 2013 – 2014

Leerdoelen (student gecentreerd en competentiegericht) Een valide en betrouwbare selectieprocedure kunnen uittekenen en implementeren. Kunnen beschrijven hoe een nieuwe werknemer van ‘outsider’ naar ‘insider’ gecoached kan worden. Het concept ‘on boarding’ kunnen uitleggen. De juridische randvoorwaarden van werving, selectie en kunnen formuleren.

Vraagstuk binnen het conceptueel model Productiviteit Klanttevredenheid kwaliteit Innovativiteit Levertijd Flexibiliteit Duurzaamheid In-, door- en uitstroom ROI Organisatie-prestatie Ability . Opleiding en leren ROE Motivatie . Arbeidsgedrag Sturen op performantie Employee well-being (affectief) Mede-werker Opportunity . Belonen en waarderen Workdesign

Selecteren?

http://www.youtube.com/watch?v=lHcbDXsLLPk Wat leert deze visual? Talent, ja maar … …

Waarop selecteren? Competenties en/of talent? Bekijk en vat samen!

Moet de kandidaat 100% passen‘in’de organisatie? Discussie!

Conceptueel model werving en selectie Resultaat-, functie- en competentie-analyse Competentieprofiel Werving Evaluatie ROI Selectie Sollicitatie ‘On Boarding’ Infoverzameling Voorspelling Beslissing

Stapsgewijs Competentieprofiel Criteriummaat Gewenste competenties Gewenste resultaten Criteriummaat Indicatoren die empirisch meten informeren over sterkten / zwakten Criteriumdomein Het arbeidsgedrag of het functioneren dat voorspeld moet worden. Taken Op welke variabelen wordt gelet?

Hypothetische begrippen Selectie Criterium Hypothetische begrippen Selectieconstruct Criteriumdomein Empirische metingen Selectie-instrument Criteriummaat

Uitdaging? Inschatting selecteur Zwak Sterk ‘Significant’ potentieel kandidaat OK Dure fout

‘Sample’-model ‘Sign’-model Hypothese: gedrag in een gesimuleerde situatie is een goede voorspeller voor toekomstig (arbeids)gedrag. Analogie-redenering’ (‘als, dan zal wel’) of generalisering Gedrag dat kritisch is voor het slagen of falen: in organisatie, loopbaan, functie, arbeidsrol. ‘Bv. ‘rollenspelen in Assessment centers’, arbeidsproeven (‘work samples’), gedragsgericht interview … Voorbeeld: Bij selectie ‘verkoper’ of ‘commercieel adviseur’ een verkoopsgesprek … Hypothese: intrinsiek onderliggende kenmerken, stabiele eigenschappen of competenties - die relatief stabiel zijn naar (leef)tijd en situatie - van mensen voorspellen ‘gedrag’ (via constructen). (Impliciete) gedrags-, prestatie- of persoonlijkheidstheorie, waarbij ‘wetmatigheid’ verondersteld. Achterliggende, relatief stabiele predisposities zij indicator / predictor (‘als, dan moet wel’). Bv. cognitieve vaardigheidstests, locus van ‘controle’ , IQ, EI, persoonlijkheidsvragenlijsten, belangstellingsvragenlijsten … Opzet: een relatie leggen tussen het ‘gedrag’ van een kandidaat in een selectiesituatie en het gedrag in de arbeidssituatie. (Wernimont & Campbell, 1968)

Biografische technieken Sign Sample Testen / proeven Persoonlijkheidstest Interesse- en waardetest Capaciteitstest Motoriek test Simulaties Inschattingstest Vaardigheidstest Kennistest Interviews ‘Sign’ georiënteerd interview (ervaring) Competentie georiënteerd of ‘situationeel’ interview Biografische technieken ‘Sign’ georiënteerde biografische vragenlijst (biodata) Diploma’s / EVC’s Curriculum Vitae / video-cv Prestatiegerichte biografische vragenlijst Assessment center (= combinatie)

Voorbeelden

Ervarings/gedragsgericht interview (Tom Janz, 1982) Relevante ervaringen uit curriculum (verleden) met betrekking tot relevante criteria of competenties in vacature (arbeidsrol). Kandidaat brengt zelf aan (star) Hypothese: ‘Analogie-redenering’ (‘als …, dan zal wel’) ‘The best prophet of the future is the past’ Bv. Studietijd, werkervaringen (noodzaak), vrije tijd, … STAR-stappenmethodiek = ‘Sampling’ met ‘critical incidents’ Competentie / situationeel interview (Latham e.a., 1980) Generieke en functiespecifieke competenties, eigen aan de organisatie en strategisch relevant voor de toekomst (hypothetische incidenten, maar representatief voor vacature) Hypothese: intentie is voorspeller handelen concreet gedrag Bevraagd naar concrete (meetbaar) gedragsvoorbeelden of intenties: Klanten: empathie en onderhandelen Samenwerken: delen vakkennis, werken in team ‘Commitment’: aandacht kwaliteit, zin voor innovatie. Voorbeelden om ‘kandidaat’ te scoren op de diverse competenties. Bv. Leervermogen, veranderingsbereidheid …

‘STAR’ en fouten interview Situatie Taak / rol Actie Resultaat Interbeoordelaarsbetrouwbaarheid? In welke mate onafhankelijk van elkaar tot dezelfde conclusie? (Conaway e.a. 1995), meta analyse) Leniency / stringency Halo / Horn Effect Error of Central Tendency Stereotyping mms://video.ua.ac.be/Henderickx_Erik/mensentuin3_S.wmv

Testbatterij Machinisten http://www.vdab.be/tests/intelligentietesten.shtml

Voorbeeld bij test

Voorbeeld 3 Myers-Briggs Type Indicator (MBTI®) Extravert of introvert (E of I) Sociale interactie Aftastend of intuïtief (S of N) Voorkeur voor het verzamelen van gegevens Gevoel of rationeel (F of T) Voorkeur beslissingsproces Opmerkzaam of oordelend (P of J) Stijl beslissingen nemen Veel gebruikt, minder wetenschappelijk onderbouwd

Locus van controle External Locus of Control Internal Locus of Control

Assessment center Zelf oefenen? http://www.selor.be/nl/testen/selectietesten/assessment-center http://www.psycom.nl/newsBrief.php?id=12 Assessment center

Wat is een assessment? (F)

Analyse en presentatie Selectietechniek Competentie Analyse en presentatie Onderhandeling In Basket Beslissen (niv 2) X   Flexibiliteit (niv 2) Initiatief (niv 3) Netwerken (niv 3) Omgaan met diversiteit (niv 3) Optreden (niv 3) Overtuigingskracht (niv 3) Plannen en organiseren (niv 3) Resultaatgerichtheid (niv 3) Richting geven (niv 2) Veranderingsgerichtheid (niv 3) Visie (niv 3) Terug te brengen naar 5 hoofdcompetenties!

Conclusies Assessment Voorbeeld (fictief)

Hoe zo performant mogelijk een keuze maken? EN nu?

Vroeger

Besluitvorming nu? Ja, mits ontwikkeling Ongunstig advies

Finale ‘on boarding ’ Introductie en socialisatie Van ‘outsider’ naar ‘insider’! mms/::video.ua.ac.be:Henderickx_Erik:onboarding_themomentsoftruth.wmv (F)