Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr. 2014
Zelfstandig functioneren in beroepscontext (Componenten van) competenties verwerven: FG1, 2, 3, 4, 5, 7, taal en attitudes. Doel stage 2
24/2/2014: observeren en participeren 10/3 VM: LVB indienen bij klasmentor 17/3 VM: LVB ophalen bij klasmentor + bespreken 20-28/3: stageperiode maart 7 stagedagen 28/4 VM: LVB indienen bij klasmentor 5/5 VM: LVB ophalen bij klasmentor + bespreken 7-20/5: stageperiode mei 10 stagedagen Planning
Participeren: samen doen Lessen/activiteiten: zie pg gids 25 lessen in maart 35 lessen in mei Verdeel verstandig! Te integreren werkvormen/activiteiten: pg. 9 Video-opdracht: raadpleeg de site en neem grondig door! Programma Gebruik de ‘specifieke aandachtspunten’ op Chamilo bij de voorbereiding van je lessen!
Krijg je op intake: 1 stagegids voor jou, 1 voor mentor 1 brief voor de klasmentor 1 synthesedocument voor de klasmentor Chamilo: Weekrooster Identificatiegegevens Overzicht realisering programma 1 zelfevaluatie op het einde van stage Documenten
Naam + ‘stage2’ + leergroep op buitenkant kaft Deel 1: Identificatiegegevens Weekroosters Observatiegegevens (beginsituatieanalyse) Alle LVB (+ bordplan, werkbladen, teksten) + TERUGBLIK! ‘Geef 8!’ Deel 2: Overzicht realisering programma Begeleidingsschrift klasmentor (moet je zelf voorzien, neem een A5-schriftje!) Begeleidingsfiches stagebegeleider Synthesedocument klasmentor Zelfevaluatie Stagemap
Leerkansen bieden Lesopdrachten bespreken en lessen plannen (weekrooster) Info doelstellingen, beginsituatie, leerinhoud, handleiding, … Alle LVB vooraf doornemen (dien tijdig in!) Feedback in begeleidingsschrift noteren + les nabespreken Synthesedocument invullen: in maart én in mei Begeleiding door klasmentor
1 ste aanspreekpunt 1 LVB per stageperiode vooraf doornemen en becommentariëren Per periode 1 lesobservatie met nabespreking (op stageschool of achteraf op campus) en begeleidingsfiche Tussentijdse feedback: daarin wordt gedifferentieerd naargelang jouw noden/al bereikte competenties (kan een gesprek zijn, kan een telefoontje zijn, kan een verslag op papier zijn, kan een mail zijn, …). Beoordelingsrapport stage: pas eind juni, in rapportbundel Begeleiding door stagebegeleider
De stagebegeleider bepaalt de quotering Voorwaarden om quotering te krijgen: Programma gerealiseerd- alle afspraken nagekomen Stagemap is volledig en tijdig ingediend Welke functionele gehelen worden beoordeeld? Summatieve beoordeling: 1, 2, 3, 4, 5, 7, taal, attitudes Formatieve beoordeling: 6, 8 Quoteringsnormen: zie gids pg. 13. Informeer je grondig! Competenties en indicatoren: zie synthesedoc. klasmentor Beoordeling stage
Respecteer indienmomenten van LVB! Les niet (degelijk) voorbereid of niet herwerkt = niet geven! Reglement en leefregels van de school / attitudes Je aanmelden bij directeur Volle dagen aanwezig zijn op je stageschool Ziekte: onmiddellijk melden (school, klasmentor, SB). Zoek inhaalmoment in overleg met klasmentor en SB. Afspraken
Kennismaking (indien nieuwe begeleider) Afspraken maken Diagonale doorname stagegids Mogelijkheid tot vragen stellen Intake met stagebegeleider