Toerisme Laag Holland van woorden naar daden 12 januari 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderwerpen presentatie -Welke kaders geeft het Energieakkoord voor energiebesparing en –efficiency? Welke doelen zijn gesteld en welke instrumenten/regelingen.
Advertisements

Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Centrale werkwinkel D:
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
De Overijsselse energiebesparingsaanpak 2
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
Stichting Dijk van een Kust
Relatiebijeenkomst toeristisch-recreatieve ondernemers Conferentiecentrum De Kroeze Danne
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Scoren met eHerkenning. - Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Agrarisch natuur- en landschapsbeheer. Firma Kager.
HoekscheWaardDuurzaam
Workshop werkgeversdienstverlening SZW dagen, Utrecht 12 april 2012 Inhoud workshop: 1. Presentatie regionale ontwikkelvarianten samenwerking gemeenten-
Business Marketing Sabine Vermuyten
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
Startbijeenkomsten ondersteunings programma Energie
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
“Centrum Genk, Bruisend Stadshart”
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Marketingplanning en strategie
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
De Marketingroute In vijf stappen naar succes. Thema marketing leeft bij veel ondernemers Project De ToekomstBedrijven: 1281 termen COMMERCIEEL bij 774.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Zorgnetwerk Midden-Brabant. Inwoners: Zorgnetwerk Midden- Brabant Historie 28 december februari 2003.
Bijeenkomst colleges 15 februari 2011
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Business Marketing Management
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
Mentorschap uit de startblokken! Evaluatie Mentorschap Netwerk Nederland en de regionale stichtingen Mentorschap.
Werken aan leefbaarheid in Maurik!
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Tafel dagbesteding gemeenten
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Prestatie afspraken met Union1 Prestatie afspraken Gemeente Oud-Beijerland en Union Commissie Ruimte + Commissie Samenleving 3 december 2008.
1 Samenwerking in de regio Leiden Secretarissenkring Holland Rijnland 15 november 2007.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
Hoe zijn we ontstaan? In 2008 met groot deelnemersveld strategische visie en missie ontwikkeld voor toerisme en recreatie om: Het noorden van Limburg.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
Salland Marketing, MarketingOost & Gastvrij Overijssel
Slag om Arnhem levend houden.
Regionale raadsbijeenkomst
Inhoud De MRA: Ambitieus MRA Convenant Besluitvormingsproces Structuur van de MRA: Netwerksamenwerking Raden & Staten betrekken MRA Bureau Zaanstreek-Waterland.
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Workshop 5: Diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg
De woningmarkt in Zaanstreek/Waterland
Sociale economie & welzijn
Duurzaamheidsplatform Kaag en Braassem
Inhoud Innovatie in de vrijetijdssector binnen Overijssel PMPC 2.0
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Presentatie bedrijfsplan
Marktconsultatiedag 29 november
Problemen of kansen ? Verstedelijkingsdruk wonen / werken recreatie
Regionale Ontwikkelings-maatschappij (ROM) Zuidvleugel
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Plaats, datum bijeenkomst
Nederland Filantropieland
Vzw Mechelen MeeMaken.
Transcript van de presentatie:

Toerisme Laag Holland van woorden naar daden 12 januari 2009

Doelstelling bijeenkomst •Presentatie van Toerisme Laag Holland: achtergrond, uitgangspunten en concept; •Discussie over uitwerking.

Programma Toerisme Laag Holland Discussie • Invulling pakketten • Verdeelsleutel Doelstelling project

Doelstelling project Businessplan ontwikkelen voor een “Regio-VVV Laag Holland” met daarin: •Te leveren producten en diensten; •Organisatiemodel; •Exploitatiemodel: inkomsten uit publieke en private bronnen, uitgaven aan marketing, gastheerschap en producten; •Aanzet voor marketingstrategie en arrangementen; •Draagvlakanalyse; •Stappenplan voor realisatie.

Visie op VVV’s •Ontbreken bedrijfskolom; •Financiering op verschillende niveau’s: –NBTC: Rijk; –PBT’s: Provincies; –RBT’s: Gemeenten en soms Provincies; –LBT’s: Gemeenten. •Achterblijvende rol bedrijfsleven (financiering); •Faillissementen en conflicten.

Kerntaken Marketing & Promotie Informatie- voorziening Kennis & Advies Product- ontwikkeling Retail Database (TDI in Noord-Holland)

Achtergrond •Rapportage Stuurgroep Regionale VVV Laag Holland: –Behoefte aan intermediair naar toeristen; –Van papier naar actie; –Marktontwikkelingen vragen om een vernieuwende aanpak.

Resultaten analyse •Laag Holland leeft (nog) niet sterk, wel andere krachtige merken aanwezig; •Doelgroepen: hoge verwachtingen t.a.v. Amsterdam en regionale bezoeker; •Verwachtingen van VVV’s hoog, maar lage investering; •Gedeelde behoefte marketing & promotie; •Huidige samenwerkingsverbanden niet homogeen; •VVV-organisaties volgen ontwikkelingen met belangstelling.

Conclusie •Op basis van de informatie uit de interviews lijkt het niet realistisch om te veronderstellen dat het haalbaar is om een klassieke Regio-VVV voor de ISW-gemeenten op te richten. Er zal op een fundamenteel andere wijze naar zowel de gebiedsgrenzen als naar het type organisatie moeten worden gekeken; •Voor alle vijf kerntaken van een VVV-organisatie geldt dat regionale samenwerking voor de deelnemende gemeenten aantoonbare voordelen moet opleveren, zowel in kwalitatieve als in kwantitatieve zin.

Randvoorwaarden succes •Behoud bestaande merken, inzet op Laag Holland vooralsnog geen zin; •Behoud autonomie en keuzemogelijkheden gemeenten; •Bestuurlijke gebiedsgrenzen niet leidend: zet in op logische grenzen; •Gebruik bestaande kennis bij nieuwe organisatie; •Aanpak stapsgewijs doorvoeren; •Kostenverdeling begrijpelijk en realistisch; •Evaluatie m.b.v. nulmeting en prestatie-indicatoren; •VVV-merk behouden en bij aansluiten.

Toerisme Laag Holland •Wel merk Laag Holland, maar nog niet in de markt; •Back office organisatie met regiefunctie; •Op basis van het gezamenlijk afgestemde wensenpakket koopt TLH de gewenste producten en diensten in bij derden; •Rechtsvorm is stichting; •Bundeling budgetten van huidige VVV & promotieorganisaties, leiding in handen van coördinator; •Fundament is samenwerkingsconvenant tussen de gemeenten.

Producten & Diensten Basispakket regionale diensten voor alle deelnemende gemeentes Basispakket lokale diensten (voor de gemeentes met een VVV-vestiging) “Menukaart” aanvullende diensten voor gemeentes en bedrijfsleven vast bedrag per inwoner en per baan kostprijs bedrijven gemeente

Stapsgewijze aanpak •Stap 1: 2009; −Edam-Volendam, Waterland, Purmerend, Zeevang en Landsmeer. •Stap 2: 2010; –Beemster, Schermer, Graft-De Rijp erbij. •Stap 3: 2011; –Wellicht Wormerland, Oostzaan, Zaanstad erbij. •Stap 4; –Mogelijke aparte positionering merk Nationaal Landschap Laag Holland.

Uitwerking •Pakketten; •Kostenstructuur; •Financiering; •Consequenties, voor- en nadelen voor gemeenten.

Basispakket regionaal (1) •Marketing & promotie : –Campagne •Informatievoorziening : –TDI; –Fijnmazige informatievoorziening (zuilen en foldermolens) en (folder)-distributie; –Websites; –0900-nummer. •Kennis & advies : –Deelname lokale platforms; –Verzamelen en bundelen (markt-)informatie; –Signaleren mismatch.

Basispakket regionaal (2) •Productontwikkeling : –Stimuleren bovenlokale arrangementen; •Retail : –Coordinatie verkoop bonnen voor zakelijke markt.

Basispakket lokaal •Marketing & promotie : –Specifieke promotieproducten. •Informatievoorziening : –Inkoop informatiezuilen; –Verzorgen bemande VVV-kantoren of shop-in-shop bij ondernemers. •Kennis & advies : –Aanjager/voorzitter van lokale platforms. •Productontwikkeling: –Ontwikkelen van bovenlokale arrangementen. •Retail : –Opzetten en exploiteren van assortiment; –Verkoop cadeaubonnen voor particuliere markt.

Aanvullend pakket (voorbeelden) •Ondersteuning bij benadering intermediaire partijen; •Specifieke campagnes rond evenementen; •Marketingwerkzaamheden voor bedrijven; •City marketing; •Advisering gemeenten; •Uitvoeren van onderzoek; •Ondersteunen ondernemers bij het opzetten van een eigen infopunt voor gasten.

Kostenstructuur

Financiering (1) •Bundeling van budgettten: gemeenten en bedrijfsleven geven aan Toerisme Laag Holland aan wat de gewenste output is per kerntaak en TLH koopt vervolgens in (prestatie afspraken); •Lokale promotieorganisaties kunnen leverancier zijn: bundeling en opschaling staan echter centraal. Schaalvoordelen en daardoor meer geld voor promotie; •Basisfinanciering door gemeenten, bedrijfsleven koopt op projectbasis in.

Financiering (2) •Verdeelsleutel basispakket regionale diensten: –Vast bedrag per inwoner; –Vast bedrag per bedrijf in de sector (nader definieren); –Vast bedrag per baan in de sector (nader definieren); –Of een combinatie hiervan. •Basispakket lokale diensten: –Kostprijs, afhankelijk van het af te nemen pakket. •Aanvullende pakket: –Kostprijs.

Consequenties (1) •Regionaal wat kan, lokaal wat moet: herkenbaar lokaal gezicht van de organisatie maar door bundeling backoffice efficiencyvoordelen; •Schaalvoordelen door bundeling •Kwaliteitsvoordelen door samenwerking; –Voorbeelden: telefoonafhandeling in de winter, ondersteuning en actualisering websites, professionele ondersteuning vrijwilligers-infopunten, ruimer budget voor campagnes.

Consequenties (2) •Bundeling budgetten: meer transparantie, meer inkoopkracht; –Voorbeeld: verbeterde onderhandelingspositie bij bijvoorbeeld ATCB en Schier. •Vereenvoudiging organisatiestructuur. Medewerkers van lokale organisaties gaan op in grotere organisatie (training, kwaliteitsverbetering en regionale uitwisseling); –Voorbeelden: bemande informatiepunten •Bredere promotie van het lokale aanbod in de regio, aantrekkelijker voor het bedrijfsleven; –Vooorbeelden: folderverspreiding, links tussen websites.

Discussie •Pakketten; •Kostenstructuur; •Financiering; •Consequenties voor gemeenten.

Vervolgstappen & afronding