© 2008 Wolf Knab Websitearchitectuur,
2 De veelzijdigheid van “Designmanagement” Wolf Knab Website-architectuur Irenelaan EA Bennekom
© 2008 Wolf Knab Websitearchitectuur, Een website maken = belangen behartigen!
© 2008 Wolf Knab Websitearchitectuur, JIJ opdrachtgever programmeurs reclamebureau grafisch vormgever tekstschrijver fotograaf
© 2008 Wolf Knab Websitearchitectuur, Aandachtsgebieden •Vormgeving •Functionaliteit •Inhoud •Promotie •Onderhoud
© 2008 Wolf Knab Websitearchitectuur, Aandachtsgebieden •Vormgeving –Hoe wil je overkomen? –Welke eisen stelt de huisstijl? –Wat is de hoofdstructuur? • • –Hoe is het interaction design? •
© 2008 Wolf Knab Websitearchitectuur, Aandachtsgebieden •Vormgeving •Functionaliteit –Wat wil je met je website bereiken? –Wat moet de website doen? (aanmelden nieuwsbrief)
© 2008 Wolf Knab Websitearchitectuur, Aandachtsgebieden •Vormgeving •Functionaliteit •Inhoud –Welke boodschap? –Hoe breng je die over? : Veilig bevallen, Betrokken
© 2008 Wolf Knab Websitearchitectuur, Aandachtsgebieden •Vormgeving •Functionaliteit •Inhoud •Promotie –Hoe bereik je de doelgroep? –Vindbaarheid via zoekmachines meubels op maat
© 2008 Wolf Knab Websitearchitectuur, Aandachtsgebieden •Vormgeving •Functionaliteit •Inhoud •Promotie •Onderhoud –Inhoud aanvullen –Evalueren en verbeteren
© 2008 Wolf Knab Websitearchitectuur, Ontwikkelmodel voor het maken van een website
© 2008 Wolf Knab Websitearchitectuur, Onze historie Los van de bedrijfsvoering Geïntegreerd in de bedrijfsvoering Producentcentraal Klantcentraal Online enquête Levert waardevolle gegevens op. Niemand zit erop te wachten. Webshop Hyves Hoe gaat Van den Ende hiermee geld verdienen? Onze missie, Onze historie, Onze producten Dit ben ik, dit kan ik; de folder op het web Google Blijft Google klantcentraal? Inkomsten vanuit marktgegevens en advertenties.
© 2008 Wolf Knab Websitearchitectuur, Los van de bedrijfsvoering Producentcentraal Klantcentraal Geïntegreerd in de bedrijfsvoering Start 1e stap
© 2008 Wolf Knab Websitearchitectuur, Opzetten van een website •Start: een folder op het web –Vormgeving: look & feel, huisstijl –Structuur: indeling beeld en tekst –Taalgebruik –Producten, diensten en markten
© 2008 Wolf Knab Websitearchitectuur, Opzetten van een website •Stap 1: integratie in de bedrijfsvoering –Welke bedrijfsprocessen kun je ondersteunen? –Welke bedrijfsprocessen kun je verbeteren? –Zijn er nieuwe bedrijfsprocessen mogelijk?
© 2008 Wolf Knab Websitearchitectuur, Los van de bedrijfsvoering Producentcentraal Klantcentraal Geïntegreerd in de bedrijfsvoering Einde 2e stap
© 2008 Wolf Knab Websitearchitectuur, Maak de website klantcentraal •Identificatie klant per product-markt cie. •Wat zoekt die klant op jouw website? Personas •Customar Fundamentals: –Don’t waste our time –Remember who we are –Customize your products and service for me –Betrek de gebruiker actief en zichtbaar –Richt je op de ontwikkeling van een samenhangende groep
© 2008 Wolf Knab Websitearchitectuur, Maak de website klantcentraal •Identificatie klant per product-markt cie. •Wat zoekt die klant op jouw website? Personas •Customar Fundamentals: –Don’t waste our time –Remember who we are –Customize your products and service for me –Betrek de gebruiker actief en zichtbaar –Richt je op de ontwikkeling van een samenhangende groep Een persona voor Eindelijk is het huis klaar. De familie Op Den Kelder kan verhuizen. Moeder Sonja oriënteert zich via het internet. Waar is de dichtstbijzijnde basisschool? Hoe is de buitenschoolse opvang geregeld? Bij welke huisarts kan ik mijn gezin aanmelden?
© 2008 Wolf Knab Websitearchitectuur, •Het belang van de bezoeker –Meteen op de juiste pagina! •Het belang van Google –Zoveel mogelijk gebruikers –Zo min mogelijk rekenkracht –Zo veel mogelijk advertenties Zoekmachine marketing
© 2008 Wolf Knab Websitearchitectuur, •Techniek –Geen flash, geen javascript, geen frames Javascript: Firefox, Wat bepaalt de vindbaarheid
© 2008 Wolf Knab Websitearchitectuur, •Techniek •Anciënniteit Wat bepaalt de vindbaarheid
© 2008 Wolf Knab Websitearchitectuur, •Techniek •Anciënniteit •PageRank –Verwijzende links: bepaalt de PageRank link: Wat bepaalt de vindbaarheid
© 2008 Wolf Knab Websitearchitectuur, •Techniek •Anciënniteit •PageRank •Inhoud –Zoekwoorden per product – dienst combinatie –url, metatags, pagina inhoud (H1 tags) Wat bepaalt de vindbaarheid
© 2008 Wolf Knab Websitearchitectuur, •Statistieken •Google Analytics: NL.html Monitoren van het gebruik