1 Fonds voor de medische ongevallen. 2  Opdrachten  Toepassingsgebied  Vergoedingsvoorwaarden  Raad van bestuur Fonds voor de medische ongevallen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkgeversaansprakelijkheid
Advertisements

Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
McGuireWoods LLP Symposium Belgica 25 oktober 2004 De milieueffectenbeoordeling van vergunningsplichtige activiteiten in de Belgische zeegebieden: een.
VOORSTEL TOT HERVORMING VAN DE ORDE DER GENEESHEREN Walter Michielsen Ondervoorzitter Nationale Raad.
De nieuwe wetgevingsprocedures
WET MEDISCHE ONGEVALLEN
Medico-legale status van richtlijnen
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Sociaal Recht Deel 5.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Rechtshandelingen van de Unie
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Diabetes Zorgpad Pro_Doc
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Nieuwe VZW Wetgeving 16 november Nieuwe VZW wetgeving n Vorige wet dateert van 27 juni 1921 n Nieuwe wet van 2 mei 2002 werd van toepassing op 1.
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
De Patiëntenrichtlijn
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen 21 Begrippen H6. 2 Begrippen Directe belastingen Belastingen die rechtstreeks aan de overheid moeten worden betaald.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Cel administratieve boetes Activiteitenverslag 2006 Administratieve boetes.
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
‘Rechten van de patiënt’ Gent, 28 januari 2003 Werkgroep Klinische Biologen West-Vlaanderen & Gentse Apothekers Biologen UITEENZETTING DOOR Prof. K. Schutyser.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
RECHTSBIJSTAND Beknopt overzicht Bijstand verlenen NSPV - G.C.
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Aanvraagprocedure 1.In het MOC verslag wordt voor de patiënt hadrontherapie voorgesteld. De patiënt contacteert via zijn behandelde arts een erkend radiotherapiecentrum.
KB’s van 9 en 19 maart Lichte ongevallen Bijscholing hulpverleners
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
Het statuut van de zelfstandige versus werknemer
Algemene Ondernemersvaardigheden
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Medisch toezicht van personen in de levensmiddelensector. Koninklijk besluit tot wijziging van.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
De (T)OR en de bestuurder
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 WET DD. 31 MAART 2010 BETREFFENDE DE VERGOEDING VAN SCHADE ALS GEVOLG VAN GEZONDHEIDSZORG B.S. 2 april 2010 VAS STARTERSDAG 26 MAART 2011 MARTINE BOGAERT.
Sociaal Zekerheidsrecht
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Christophe Lemmens Advocaat Gastprofessor UAntwerpen De Wet Medische Ongevallen: ziekenhuisinfecties, informed.
Raf Van Goethem Advocaat-vennoot Dewallens & partners HET MEDISCH ONGEVAL ZONDER AANSPRAKELIJKHEID Hete hangijzers Toekomstperspectieven.
Gedeeltelijke werkhervatting na arbeidsongeschiktheid
Definitieve arbeidsongeschiktheid Einde AO wegens overmacht
Fonds voor de Medische Ongevallen 29 maart 2018
De Huisartsenkring en Amma
Transcript van de presentatie:

1 Fonds voor de medische ongevallen

2  Opdrachten  Toepassingsgebied  Vergoedingsvoorwaarden  Raad van bestuur Fonds voor de medische ongevallen

3  Opdrachten Fonds voor de medische ongevallen

44 Opdrachten van het Fonds voor de medische ongevallen Organisatie van de vergoeding van de slachtoffers van schade als gevolg van gezondheidszorg of van hun rechthebbenden, binnen de grenzen van de artikelen 4 en 5 van de wet van 31 maart 2010

55 Opdrachten van het Fonds voor de medische ongevallen * Adviezen verstrekken, op verzoek van de Minister of op eigen initiatief, over elke aangelegenheid in verband met de preventie of de vergoeding van de schade als gevolg van gezondheidszorg * Statistieken opmaken over de vergoedingen toegekend krachtens de wet

66 Opdrachten van het Fonds voor de medische ongevallen * Een jaarlijks activiteitenverslag opmaken en bezorgen aan de Minister, de Wetgevende Kamers en aan de Federale Commissie Rechten van de patiënt  analyse van statistische en financiële gegevens  aanbevelingen om schade te voorkomen  voorstelling van en toelichting bij adviezen van Fonds Geen persoonsgegevens.

77  Vergoeding van schade als gevolg van gezondheidszorg, via het Fonds voor de medische ongevallen  Vordering tot schadevergoeding, ingesteld voor de hoven en rechtbanken Mogelijke pistes voor de slachtoffers

8 De procedure voor het Fonds is gratis voor de aanvrager Bijstand van een persoon naar keuze

9  Toepassingsgebied Fonds voor de medische ongevallen

10 Elke persoon die meent schade te hebben geleden als gevolg van gezondheidszorg of zijn rechthebbenden In wiens voordeel?

11 Schade als gevolg van gezondheidszorg, die door een zorgverlener is verstrekt in België ongeacht de nationaliteit of de woonplaats van de patiënt Voor welke schade?

12 De wet is van toepassing op schade door verstrekkingen van gezondheidszorg uitgevoerd vanaf 2 april 2010 Vanaf wanneer?

13  Schade als gevolg van een experiment Wet van 7 mei 2004 inzake experimenten op de menselijke persoon Welke schade wordt niet vergoed?

14  Schade als gevolg van een verstrekking van gezondheidszorg die wordt verricht met een esthetisch doel en niet terugbetaalbaar is krachtens de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 Welke schade wordt niet vergoed?

15 Wanneer is een aanvraag niet ontvankelijk? De aanvrager heeft reeds een voorstel tot definitieve schadevergoeding aanvaard via minnelijke weg De aanvraag tot schadevergoeding maakt reeds het voorwerp uit van een definitieve rechterlijke uitspraak

16  Vergoedingsvoorwaarden Fonds voor de medische ongevallen

17 Het Fonds is ermee belast:  te bepalen of de schade als gevolg van gezondheidszorg al dan niet aanleiding geeft tot aansprakelijkheid van een zorgverlener,  de ernst van de schade te beoordelen

18 De schade  Schade als gevolg van gezondheidszorg  Schade die haar oorzaak vindt in een verstrekking van gezondheidszorg en die voortvloeit uit a)een medisch ongeval zonder aansprakelijkheid b)of een feit dat aanleiding geeft tot de aansprakelijkheid van een zorgverlener

19 Vergoeding door het Fonds Het Fonds vergoedt het slachtoffer of zijn rechthebbenden overeenkomstig het gemeen recht: * wanneer de schade is veroorzaakt door een medisch ongeval zonder aansprakelijkheid, voor zover de schade voldoet aan één van de in artikel 5 bepaalde voorwaarden inzake ernst

20 Een ongeval dat verband houdt met een verstrekking van gezondheidszorg  dat geen aanleiding geeft tot de aansprakelijkheid van een zorgverlener  dat niet voortvloeit uit de toestand van de patiënt  en dat voor de patiënt abnormale schade met zich meebrengt Een medisch ongeval zonder aansprakelijkheid

21 De schade is abnormaal wanneer ze zich niet had moeten voordoen rekening houdend met de huidige stand van de wetenschap, de toestand van de patiënt en zijn objectief voorspelbare evolutie Een medisch ongeval zonder aansprakelijkheid Het therapeutisch falen en een verkeerde diagnose zonder fout zijn geen medisch ongeval zonder aansprakelijkheid

22 Voorwaarden van ernst van de schade (art. 5) De schade is ernstig genoeg indien aan één van de volgende voorwaarden is voldaan: 1° de patiënt is getroffen door een blijvende invaliditeit van 25% of meer 2° de patiënt is getroffen door een tijdelijke arbeidsongeschiktheid gedurende minstens zes maanden opeenvolgend of niet opeenvolgend over een periode van twaalf maanden

23 Voorwaarden van ernst van de schade (art. 5) De schade is ernstig genoeg indien aan één van de volgende voorwaarden is voldaan: 3° de schade verstoort bijzonder zwaar, ook economisch, de levensomstandigheden van de patiënt 4° de patiënt is overleden

24 Vergoeding door het Fonds Het Fonds vergoedt het slachtoffer of zijn rechthebbenden overeenkomstig het gemeen recht: * wanneer het Fonds oordeelt dat de schade is veroorzaakt door een feit dat aanleiding geeft tot de aansprakelijkheid van de zorgverlener en wanneer deze zorgverlener of zijn verzekeraar de aansprakelijkheid betwist, voor zover de schade voldoet aan een van de in artikel 5 bepaalde voorwaarden inzake ernst

25 Vergoeding door het Fonds Het Fonds vergoedt het slachtoffer of zijn rechthebbenden overeenkomstig het gemeen recht: * wanneer het Fonds oordeelt of het vaststaat dat de schade is veroorzaakt door een feit dat aanleiding geeft tot de aansprakelijkheid van de zorgverlener wiens burgerlijke aansprakelijkheid  niet gedekt is  of niet voldoende gedekt is door een verzekeringsovereenkomst Geen voorwaarde betreffende de ernst van de schade

26 Vergoeding door het Fonds Het Fonds vergoedt het slachtoffer of zijn rechthebbenden overeenkomstig het gemeen recht: * wanneer de verzekeraar die de aansprakelijkheid dekt van de zorgverlener die de schade veroorzaakte een voorstel tot vergoeding doet dat het Fonds kennelijk ontoereikend vindt Geen voorwaarde betreffende de ernst van de schade

27 Het advies en het voorstel tot vergoeding van het Fonds zijn niet bindend voor de aanvrager, de betrokken zorgverleners, hun verzekeraar of de rechter Als de rechter oordeelt dat de door het Fonds aan de aanvrager betaalde sommen niet verschuldigd zijn, kunnen ze niet worden teruggevorderd

28  Raad van bestuur Fonds voor de medische ongevallen

29 Raad van bestuur van het Fonds 1° vier leden die de overheid vertegenwoordigen 2° vier leden die de representatieve organisaties van alle werkgevers en de representatieve organisaties van zelfstandigen vertegenwoordigen 3° vier leden die de representatieve organisaties van alle werknemers vertegenwoordigen 4° vier leden die de verzekeringsinstellingen vertegenwoordigen

30 Raad van bestuur van het Fonds 5° vijf leden die de beroepsbeoefenaars vertegenwoordigen, waaronder minstens drie artsen 6° drie leden die de verzorgingsinstellingen vertegenwoordigen, waaronder minstens een geneesheer-hygiënist 7° vier leden die de patiënten vertegenwoordigen 8° twee professoren of docenten, gespecialiseerd in medisch recht

31 Raad van bestuur van het Fonds De raad van bestuur en elk van de groepen erin vertegenwoordigd tellen evenveel Nederlandstalige als Franstalige leden. De voorzitter en de ondervoorzitter behoren tot een verschillende taalrol.

32 Raad van bestuur van het Fonds  beschikt over alle bevoegdheden nodig voor het beheer van het Fonds

33 Raad van bestuur van het Fonds  kan aan de Minister voorstellen doen tot wijziging van de wetten en besluiten die gelden voor het Fonds of adviezen verstrekken over alle wetsvoorstellen of amendementen betreffende de wetgeving met de toepassing waarvan het belast is en die bij het parlement aanhangig zijn

34 Raad van bestuur van het Fonds  geeft zijn advies over elk voorontwerp van wet of ontwerp van reglementair besluit tot wijziging van de toe te passen wetten of verordeningen waarmee het Fonds belast is of betreffende de structuur van het Fonds (behoudens in spoedeisende gevallen)

35 Raad van bestuur van het Fonds  spreekt zich uit over de begroting van het Fonds en over het organigram van het personeel  oefent niet het dagelijks bestuur uit van het Fonds  behandelt niet zelf de aanvragen die worden voorgelegd aan het Fonds