Bewegen met laag niveau leerlingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Geef samen met SBR kinderen met een meervoudige beperking een kans om op te groeien tussen leeftijdsgenoten zonder een beperking.
ZINTUIGLIJK WELBEVINDEN
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
3-jarigen in het basisonderwijs
Sensorische Informatie Verwerking
NVPMT Werkveldgroep Revalidatie Bijeenkomst vrijdag 24 mei.
Schoolkorfbal Iedereen doet mee!.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
TOTALE COMMUNICATIE.
Hogescholen in Dialoog
Posttraumatische Stress-stoornis
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Geletterdheid….. Wat is dat?
Presentatie Epilepsie
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Totale communicatie om je kind te bereiken
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
Een presentatie van: Pieter de Heer Hillebrand Verkroost René Schoen
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
Marijke Vande Voorde Psychologe / GON-begeleidster MPI De Mast
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Eindwerk BanaBaBuO Annelies Timmermans Nathalie Provoost
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Kosmische straling.
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Kennis - Intelligentie
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
NAH en dan.. Cliënt met hersenletsel en zijn relaties, hoe loopt de communicatie?
Wees alert op uiterlijk niet zichtbare beperkingen Jenny Palm – December 2013 Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Achttiende en negentiende eeuw
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
Club voor jongens en meiden met een beperking.
Het venijn zit in de staart
Gentle Teaching.
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
IPC Nederland.
Stimulerend Snoezelen
Presentatie Presentatie door Elja Barten en John v/d Kimmenade van Stichting Welzijn Laarbeek.
Opvoeding en pedagogiek
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
De domeinen & Niveau bij ABB.
Pedagogische theorieën
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Opdrachten en eindopdracht
GMFCS Vertaald door Dr. Jan Willem Gorter
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Grenzeloos onderwijs genieten Een samenwerkingsproject tussen Tyltylcentrum De Witte Vogel – RESPONZ en KDC de Joppe - Steinmetz | de Compaan.
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Wat is DRAMA??.
Menslievende professionalisering Methodisch werken bij Amerpoort
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Ervaringsordening van Timmers-Huigens
Transcript van de presentatie:

Bewegen met laag niveau leerlingen Met dank aan: Hogeschool Windesheim

Programma Definiëring doelgroep Film Theoretische modellen Timmers-Huigens Veronica Sherborne Praktijk (ervaren en ontwerpen)

Definiëring E.M.B (uit de zorg). We hanteren voor dit begrip de volgende drie criteria, waaraan gelijktijdig moet zijn voldaan: Een (zeer) ernstige verstandelijke beperking; een ontwikkelingsleeftijd tot 2 jaar. Waarbij geaccepteerd wordt dat dit nauwelijks te meten valt. Een ernstige motorische beperking; leidend tot niet ambulant zijn, niet zonder hulp kunnen lopen. Beide zijn niet het gevolg van veroudering of NAH (niet aangeboren hersenletsel).   EMB kenmerkt zich voorts door: Een sterk verminderde tot afwezige zelfredzaamheid, dus een grote afhankelijkheid van relaties; (Ernstige) belemmeringen in mogelijkheden tot communicatie; Vaak gepaard gaande met zintuiglijke beperkingen en met lichamelijke of medische problematiek; Geblokkeerd zijn van compensatiemogelijkheden.

Definiëring E.M.B. vanuit onderwijs Leerlingen met een ontwikkelingsleeftijd van 0 tot ongeveer 24 maanden. Leerlingen met een IQ tot 35

Wat hebben we gezien en wat is er nodig aan begeleiding? Veel individuele begeleiding Veel aanpassingen in materiaal of juist niet? Creativiteit in ontwerpen Langdurige relaties nodig Veel eenvoudige structuren E.d.

Het ontwikkelen van menselijke mogelijkheden Afhankelijk van de omgeving, cultuur, (leef)milieu en de maatschappij. Jezelf Wat de omgeving aanreikt Wat de ander stimuleert en waardeert Het ontwikkelen van mogelijkheden is afhankelijk van de omgeving, de cultuur het milieu en de maatschappij waarin het kind wordt geboren en groot gebracht. VB: Meisje in Portugal wat na 9 jaar gevonden is in een kippenhok. Ze gebruikte haar armen en handen als vleugels, ze pikte graantjes en ze kon communiceren/ tokken met de nadere kippen. Een ander voorbeeld zijn de wolvenkindjes. Daarnaast heeft het ontwikkelen van mogelijkheden alles te maken met het kind zelf, wat de omgeving aanreikt en wat de ander waardeert en stimuleert. Een voorbeeld is de taal. Elke mens kan alle talen van de wereld leren spreken. Vlak na de geboorte zijn alle klankcombinaties aanwezig. Het kind neemt bepaalde klanken van een taal over en dit wordt door de omgeving herkend en gewaardeerd. Alleen in Nederland heb je al heel veel verschillende dialecten. Dorothea Timmers-Huigens

Ontwikkelen Leren kennen Leren waarderen Leren gebruiken van mogelijkheden Leren kennen gaat vooraf aan beide andere momenten zo ontstaat een toenemend leren kennen Ontwikkelen kan worden herkend als het leren kennen, het leren waarderen en het leren gebruiken van mogelijkheden. Het leren kennen is ontzettend belangrijk. Hoe meer de andere twee momenten gaan functioneren hoe meer een kind gaat leren kennen.

Waarnemen is ervaren Waarnemingen krijgen pas betekenis Wanneer de prikkels die door de zintuigen binnenkomen worden geordend tot zinvolle informatie. Prikkels moeten dus eerst worden verwerkt Verwerkte betekenisvolle waarnemingen kunnen we dus ervaringen noemen. Deze dia moet het uiteindelijke duidelijke plaatje geven denk ik. Ervaringen kunnen tijdelijk zijn (zolang de waarneming duurt) of in het geheugen worden opgeslagen, zo leren we van ervaringen. Ervaringen zijn dus gebaseerd op de prikkeling van zintuigen en de informatie die dat oplevert. Wat er dan uiteindelijk uitkomt is afhankelijk van wat in de cultuur gebruikelijk is en zinvol. Zo worden ervaringen door het leren kennen (wat je bij jezelf en anderen aantreft) het leren waarderen (wat lust of onlust oplevert) en het leren gebruiken (zelfvertrouwen en behoeften bevredigen) tot mogelijkheid. Om te leren door ervaring heb je nodig: een redelijk goed werkend geheugen, een dosis verbeeldingskracht en doorzettingsvermogen. Hier zitten de tekorten bij mensen met een verstandelijke handicap.

Ervaringsfase volgens mevr. Timmers-Huigens 1 2 3 4 1. lichaamsgebonden ervaringsfase 2. associatieve ervaringsfase 3. structurerende ervaringsfase 4. vormgevende ervaringsfase

Lichaamsgebonden ervaringsfase Ervaringen via het lichaam Nabijheid zintuigen Verte zintuigen Leerlingen ontwikkelen in deze fase vooral de nabijheidzintuigen Hier krijgt men informatie over de veiligheid van het eigen fysieke bestaan. 0-1, 2e jaar hoort, ziet, voelt of ruikt alleen het hier en nu

Lichaamsgebonden ervaringsfase Door harde en zachte ballen te voelen Of door te klappen met je handen Het grijpen van voorwerpen en deze te betasten. Belangrijk is om veel ervaringen regelmatig te laten terug te komen zodat er sprake is van herhaling en daardoor herkenning.

Associatieve ervaringsfase Verbanden leggen Leerlingen leren veel verbanden niet te leggen. Iedereen met een beperking komt aan zijn grens qua verbanden leggen. Informatie over de stabiliteit van de concrete werkelijkheid om zich heen 1,5 jaar tot ongeveer 4 jaar, kind weet dat iets bij iets hoort Je kunt dingen wat routine matig doen. B.v. hoe je vanuit je bed weer op school komt, of dat je je veters kunt strikken zondr na te denken. Er is sprake van groepsklimaat

Associatieve ervaringsfase Scheiding ik en de wereld word bewuster B.v. hoofd schouders knie en teen liedje, Lopen met een doel, we lopen samen naar het raam Kom eens in mijn huisje Voor, achter, onder enz. spelletjes

Veronica Sherborne Bewustwording eigen lichaam Bewustwording van de gewichtsdragende lichaamsdelen Bewustwording van de ruimte/ruimtelijke oriëntatie Bewustwording van anderen Met anderen Tegen anderen Samen met anderen Sherborne bestaat uit meerdere fases. De eerste fase is de fase van het ontvangen. Caring or ‘with’ relationships (Gruiter van de, 2000). Dit houdt in koestering en overgave. De relatie tussen begeleider en cliënt staat voorop. De cliënt gaat in lichamelijke zin contact voelen met de begeleider en vertrouwen stellen in de begeleider. De begeleider werkt met de deelnemer dichtbij zichzelf, tegen zich aan of op de grond. Zo gaat de cliënt ook de grond als veilig ervaren. Dit is van belang om gewicht, kracht en stevigheid te ervaren. De grond is een vaste, stevige ondergrond die helpt je lijf te ervaren. Zo voel je goed je lijf van teen tot top wanneer je op de grond springt. Op een harde ondergrond is de ervaring van het lijf anders dan op een zachte ondergrond. Bij deze fase worden spelen gedaan als wiegen, schommelen, glijden en dragen.   De tweede fase is die van wederzijdsheid. Shared relationships (Gruiter van de, 2000). Dit houdt in eigen initiatief nemen en deze afstemmen op de ander. Gelijkwaardigheid en respect vormen de basis. Spelen die worden gedaan in deze fase vragen een actieve bijdrage van de cliënt. Begeleider en cliënt kunnen elkaar beurtelings rug aan rug voortduwen. In de fase van initiatief leert de cliënt de eigen lichamelijke kracht en wilskracht kennen en deze gaan ontwikkelen. In deze fase word getest of cliënt idee heeft van het centrum van het lichaam (bekken). Dit kan getest worden door spelen door een against relationships (Gruiter van de, 2000). Against houdt in het leren inzetten van je eigen kracht, jezelf leren verzetten en leren overheersen. De laatste fase is partnerschap. Deelnemers beschikken inmiddels over een behoorlijk veelzijdige lichamelijke bedrevenheid. Binnen een spelsituatie kunnen cliënten ook zorg voor elkaar opbrengen door bijvoorbeeld samen iemand te dragen. De fases kunnen op verschillende volgorden en manieren uitgevoerd worden. Belangrijk zijn de uitgangspunten en van daaruit de ontwikkeling te stimuleren. Veronica Sherborne † 1922-1990.

Filmpje van meisje dat gevangen is in haar eigen lijf. http://www.tvkim.com/watch/357/kims-picks-mute-autistic-girl-finds-a-voice?page=66 Praten over of praten met …. Niveau van praten (te volwassen, te kinderlijk)

De Praktijk Altijd dezelfde start (lied) Altijd 2 bekende activiteiten en 1 nieuw Altijd dezelfde afsluiting (lied)

Literatuur Bijzondere zorgvragen van mensen met ernstig meervoudige beperkingen (EMB) Tussenrapportage Klankbordgroep EMB, Juli 2005 (Centrum voor Consultatie en Expertise Utrecht en Noord- Holland , Overijssel, Gelderland en Flevoland) Dorothea Timmers-Huigens (2005), Ervaringsordening . Amsterdam, Reed business Sharon Keetels. Spel bij speciale kinderen, Afstudeerproject in het kader van Fontys Hogeschool voor Pedagogiek, Tilburg 2007/2008 Amelsvoort H. van, Bolhuis N., Damhuis M., Scholten U. (red.) (2005), Spelend ontwikkelen. Assen, van Gorcum. Nelle Striker-Bolhuis (2004) Spelend bewegen (bewegingsspelen volgens de bewegings- pedagogiek van Veronica Sherborn). Marco van Berkel, Ronald de Graaff, Christa Rietberg, Irene Wijfels (2009), Bewegingsonderwijs aan ZML, Zeist, Jan Luiting Fonds. Websites: http://www.emgplatform.nl