Margreet Cornelius Movies that Matter Educatie educatie@moviesthatmatter.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Het tweede werkstuk.
Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
Het doen van eigen onderzoek
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Een bericht speciaal voor jouw m’n
“Een reis naar Licht”.
Verborgen vormen van pesten
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
CHAPEAU, MIJNHEER FILLON !!! Vertaald uit het Frans – Freddy Storm 02/2010.
Dilemma’s en perspectieven
Mijn gegevens op het web!?
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Maatschappijleer 24 november 2011.
“Zonder taal geen verhaal” .
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Public design – Concept 1
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
Wat maakt het leven zinvol?
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een lessenserie van drie lessen
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Het Debat Opbouw en inhoud.
Godsdienst 1 1.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Geloven, waarom zou je? Mijn leven zit zo al best vol!
Dilemma’s en perspectiev en Lespresentatie Daan Rijpkema, Anouk Donkervoort & Hans Udo.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
CanDo Coaching.
Media en de massa.
Schrijven met een strategie
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Oefening 17 p. 97 – les 5.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Helden… … en heldinnen Voor al deze vrouwelijke superhelden geldt dat ze in een behoorlijk stereotype jasje worden gegoten.
Helden… … en heldinnen Voor al deze vrouwelijke superhelden geldt dat ze in een behoorlijk stereotype jasje worden gegoten.
Helden… … en heldinnen Voor al deze vrouwelijke superhelden geldt dat ze in een behoorlijk stereotype jasje worden gegoten.
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
Superhelden, we kennen ze allemaal
Kaarten op tafel.
Altijd online!.
Onze doelen en visie in beeld
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Rouw & Verlies Les 3.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Kimber van Valkenburg Movies that Matter Educatie
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Welkom ik maak me sterk.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Schokkende beelden in de media Media begrip week
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Transcript van de presentatie:

Margreet Cornelius Movies that Matter Educatie educatie@moviesthatmatter.nl

WELKOM

Ik zal me kort even voorstellen. U stelt zich ook voor. Zo kunnen wij elkaar beter leren kennen. Als de mededeling op het scherm ook op u slaat, blijft u staan. Is de zin niet op u van toepassing, gaat u zitten. We beginnen met allemaal te staan.

Ik woon in een stad met meer dan 100.000 inwoners

Ik reisde vandaag met de trein naar Den Haag.

De reistijd was minder dan 1 uur.

Ik heb wel een auto.

Ik hou van reizen (maar dan naar verre, verrre landen).

Ik heb tot nu toe nog bij alle verkiezingen gestemd.

Ik heb ook gestemd bij het referendum m.b.t. Europa in 2005

Ik heb een lesbevoegdheid.

Ik maak tijdens mijn lessen gebruik van film.

Maak in 1 minuut een tekening van een professor.

Vergelijk de tekening van jezelf met die van degene die naast je zit.

Waarom lijken veel tekeningen op elkaar?

Workshop Docentendag ProDemos Hoe betrek je leerlingen actief bij de inhoud van de film?

Missie Movies that Matter Movies that Matter zet film in voor het aanwakkeren van de dialoog over mensenrechten, de beïnvloeding van de publieke opinie en de activering tot inzet voor mensenrechten. Om die missie te realiseren legt de stichting zich toe op het vertonen en ‘verdiepen’ van mensenrechtenfilms. Movies that Matter Educatie Movies that Matter Educatie begeleidt en adviseert scholen bij de vertoning van mensenrechtenfilms op school

Mensenrechteneducatie "… educatieve programma’s en activiteiten die zich richten op de promotie van een gelijke menselijke waardigheid voor eenieder, samen met andere programma’s zoals het promoten van intercultureel leren en participatie en het aanmoedigen van minderheden om voor zichzelf op te komen." Officiële definitie van mensenrechteneducatie voor het Jongerenprogramma van de Raad van Europa “Het onderwijs zal gericht zijn op de volle ontwikkeling van de menselijke persoonlijkheid en op de versterking van de eerbied voor de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden. Het zal het begrip, de verdraagzaamheid en de vriendschap onder alle naties, rassen of godsdienstige groepen bevorderen en het zal de werkzaamheden van de Verenigde Naties voor de handhaving van de vrede steunen.” Artikel 26, UVRM

Welk woord is van toepassing? I. Vooroordeel II. Stereotype III. Discriminatie IV. Racisme

Welk verband is er tussen vooroordeel, stereotype en discriminatie ?

Een vooroordeel is een mening die niet op feiten is gebaseerd. Een vooroordeel is meestal een mening over iemand of een groep mensen. Het gaat bijvoorbeeld over één kenmerk van een stereotype. Vooroordelen zijn een menselijk hulpmiddel om een grote stroom aan informatie in pakketten op te slaan in het geheugen. Het hebben van vooroordelen kan echter ook negatieve gevolgen hebben. Als mensen op basis van deze vooroordelen worden achtergesteld, is er sprake van discriminatie. Vooroordelen zijn hardnekkig en als een bepaalde groep eenmaal een etiket heeft gekregen dan is het moeilijk dit te veranderen. Een goede manier om hier tegen in te gaan is kennis. Door mensen of een groep mensen beter te leren kennen wordt vaak duidelijk dat de vooroordelen op onjuiste veronderstellingen berusten en niet waar zijn.

Door mensen of een groep mensen beter te leren kennen wordt vaak duidelijk dat de vooroordelen op onjuiste veronderstellingen berusten en niet waar zijn.

Waarom film? Voor jongeren is het identificatieproces belangrijk, omdat zij zich in een cruciale fase van identiteitsvorming bevinden. Jongeren zoeken actief naar rolmodellen. Dat kunnen hun ouders of docenten zijn, maar ook popidolen of acteurs. Voor een deel halen ze hun ideaalbeelden uit de media. Zij spiegelen zich aan die ideaalbeelden en willen daar graag aan voldoen. De effecten van nieuwe media op jongeren van 12 - 14 jaar – SLO 'Jongeren zijn afgestompt door schokkende beelden in de media van hongerende kinderen in Afrika of oorlog in het Midden-Oosten. Kleine verhalen kunnen hen echter enorm aangrijpen.’ Top 40 Plug & Play – Young Works BV, bureau voor jongerencommunicatie 2004

Let goed op het uiterlijk van de jongen. Let goed op het uiterlijk van het meisje.

Impasse http://www.youtube.com/watch?v=SjcqpUwpP1U

Wat is een impasse?

Waarom heet de film Impasse?

Bedenk een andere titel voor de film.

Beschrijf wat de man denkt en voelt. Beschrijf wat de vrouw denkt en voelt.

Bedenk een gesprek tussen de twee mensen in de film. Schrijf het uit als een dialoog, maar beschrijf ook de gelaatsuitdrukking, toon, volume, lichaamshouding etc. Stel jezelf voordat je begint de volgende vragen: Wat wil ik de lezer met deze dialoog laten weten of voelen? Wie begint het gesprek? Waarom begint deze personage het gesprek? Hoe reageert de ander? Waarom reageert de ander op deze manier?

Vind je dat de film een goed of een slecht einde heeft? Het verhaal had ook anders kunnen aflopen. Bedenk een ander einde voor de film en laat dit zien in een storyboard van vijf frames.

In het gratis magazine Rails kunnen treinreizigers oproepen plaatsen voor mensen die ze een keer in de trein gezien of ontmoet hebben. Stel dat je de jongen bent; schrijf een oproep aan de vrouw die tegenover je zat.

DUS (hoe betrek je leerlingen actief bij de inhoud van de film?) Een activiteit (opdracht, stelling, etc) vooraf Duidelijke kijkopdrachten Tijdens film: afbreken. Laten voorspellen. Zelf verder afmaken, etc. Verwerkingsopdrachten waarin je gedwongen wordt na te denken over de personages en gebeurtenissen in de film.

Volgende film: The T- Shirt

Ben je het eens of oneens met de volgende stellingen?

Vrijheid van meningsuiting betekent ook dat je mensen mag beledigen.

Vrijheid van meningsuiting betekent ook dat je mag discrimineren.

Vrijheid van meningsuiting geldt overal en voor iedereen.

Hoe laat de regisseur zien dat de klant vaderlandslievend en gelovig is? Wat staat er op de voorkant en de achterkant van het t-shirt van de winkelier? Welke overeenkomsten en verschillen zijn er tussen de winkelier en de klant?

Waar gaat het mis? (Dan zetten we de film stop)

The T- Shirt The T-Shirt

Hoe gaat het verder?

Wat zou jij doen?

Als de klant een pistool trekt neemt het verhaal een gewelddadige wending. Stel dat jij het scenario zou moeten aanpassen zonder gewelddadig einde. Wat gebeurt er? Schrijf de dialoog die tussen de mannen ontstaat uit en beschrijf wat ze doen, zeggen en voelen.

Een vlag heeft een symbolische functie Een vlag heeft een symbolische functie. De klant en de winkelier geven echter een verschillende betekenis aan de symboliek van de Amerikaanse vlag. Wat symboliseert de vlag volgens de klant? Wat symboliseert de vlag volgens de winkelier?

Welke van de onderstaande uitspraken over de winkelier en de klant zijn niet juist? Beiden zijn gelovig. Beiden houden van baseball. Beiden houden van Slowakije.

Lang films. The Green Wave

DUS (hoe betrek je een leerling actief bij de inhoud van een film?) Een activiteit (opdracht, stelling, etc) vooraf Duidelijke kijkopdrachten Tijdens film: afbreken. Laten voorspellen. Zelf verder afmaken, etc. Verwerkingsopdrachten waarin je gedwongen wordt na te denken over de personages en gebeurtenissen in de film.

Activiteit vooraf: kort debat. Als burgers zonder toestemming demonstreren, mag de politie geweld gebruiken om de demonstranten te verwijderen.

Kijkopdracht: Let goed op de scenes waarin de 2 hoofdpersonages voorkomen. Wat zijn de overeenkomsten en de verschillen met jouw leven?

The Green Wave

Stilzet opdracht De introductie van de film vertelt eigenlijk al hoe de situatie in Iran is. Vertel.

Hoe zou de toekomst van Iran eruit zien? Verwerkingsopdrachten waarbij je dwingt je te verplaatsen in personages of gebeurtenissen. Hoe zou de toekomst van Iran eruit zien? Zullen conservatieve en geestelijke leiders aan de macht blijven? Hoe zullen er wel/geen veranderingen optreden? Hoe zou de toekomst van Iran er uit zien? Zullen conservatieve politieke en geestelijke leiders aan de macht blijven? Of zullen er veranderingen komen? Hoe en waarom zullen er wel / geen veranderingen optreden? Welke rol spelen technologie, de bevolkingsopbouw en het buitenland in de toekomst van Iran volgens jou? Schrijf een korte tekst waarin je uitlegt hoe de toekomst van Iran er volgens jou uitziet.

Een goede educatiefilm: Biedt voldoende context. (Iran is een Islamitische staat) Noemt niet alleen namen en gebeurtenissen, maar licht die toe (Reagan was Amerikaanse president) Mag best een ingewikkeld verhaal vertellen (Jongeren zijn niet dom!) Boeit met het verhaal Is niet te langzaam (en dat wil zeker niet zeggen dat alles “MTV” moet zijn) Hoeft niet per se over jongeren te gaan (hoewel dat wel kan helpen) Gaat niet over “Mariah Carey” Sluit aan bij de eigen leefwereld Kan ook over een net iets andere wereld gaan Heeft een goede balans qua moralisme (dus ook niet zomaar iets voorbij laten komen) Laat zien dat er ook iets tegen onrecht is te doen Is geschikt voor de leeftijd van de leerling (zie o.a. www.kijkwijzer.nl)

Filmaanbod Movies that Matter

Margreet Cornelius Movies that Matter Educatie m.cornelius@moviesthatmatter.nl educatie@moviesthatmatter.nl www.moviesthatmatter.nl/educatie