3-jarigen in het basisonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Kleuterschool De Zevensprong
Rekenproblemen en Dyscalculie
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Vergoedingsregeling dyslexie
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Harmonisatieplannen kabinet
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch
Samenwerking KOV de Blokkendoos Scoop Welzijn Peuterspeelzaal
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Voorlichtingsavond groep 3
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Zindelijkheid binnen het aanbod van Kind en Gezin
Welkom! Informatieavond groep
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Welkom op de informatieavond!
Welkom op onze informatieavond !
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Een prachtige kans voor uw kinderen
Informatie avond 2 september 2015 Welkom. Agenda Welkom Wat voor school zijn wij? Wat doen we?
(Voor)lezen is leuk!.
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Bij de informatieavond van groep 1/2
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Zorgvragers op 't Paradijs Ouderen met:  dementie  psychiatrische achtergrond  niet-aangeboren hersenletsel  licht verstandelijke beperking  lichamelijke.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
De actualiteit TypeWorld maakt leren typen leuk en makkelijk!
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
RKBS De Overplaats - Open dag – 15 februari 2012 – Een school waar je je hart, je hoofd en je handen leert gebruiken!
W ELKOM ! Informatieavond groep Arissa Dingen.
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Ouderavond Cambridge 2016.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Freekids Kinderopvang
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Groep 2 Begrijpend luisteren
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Transcript van de presentatie:

3-jarigen in het basisonderwijs Driejarigen 3-jarigen in het basisonderwijs

Leeftijdsgroepen in het Montessorionderwijs Maria Montessori beschrijft ontwikkelingsfasen: 3 tot 6 jaar 6 tot 9 jaar 9 tot 12 jaar Waarom deze groepen? Kinderen maken dezelfde ontwikkeling door Samenstelling weerspiegelt gezinssituatie Roulerende rollen: Jongste leert van oudste Oudste neemt verantwoordelijkheid Middelste meer op zichzelf gericht

Ontwikkeling Van 0 tot 3: Aanleren vaardigheden (lopen, spreken) Onbewust leren Rond het derde levensjaar verandering………

Wat gebeurt er met een 3-jarige? Onbewust naar bewust Vaardigheden worden doelgericht Gericht op andere (oudere) kinderen Richt zich intens op zijn omgeving

Eigenschappen van een 3-jarige Nieuwsgierigheid Actief omgaan met omgeving Geconcentreerd Herhaling Afsluiting Moeiteloos leren

Gevoelige perioden Bepaalde tijd waarbinnen kinderen een vaardigheid kunnen verfijnen op ongeëvenaard niveau: Verfijning van de motoriek (0 – 4,5 jaar) Ontwikkeling van de orde (0 – 4,5 jaar) Verfijning van zintuiglijke waarneming (0-4,5 jaar) Ontwikkeling van taal (0 – 6 jaar) Dus 3e levensjaar is cruciaal Op 4-jarige leeftijd zijn deze perioden AFGELOPEN

Ontwikkeling van taal Uitbreiding van woordenschat Van 200 (2jarige) tot 7000 (6-jarige) woorden Ervaring gaat de taal vooraf: voorbereide omgeving Zelfverzekerde spreker en luisteraar: Oudere kinderen spelen een belangrijke rol

Geschreven taal 3-jarigen : gevoelige periode: Materiaal prikkelt zintuigen Blootstelling aan boeken: Kinderen lezen samen boeken (voorlezen) Oudere kinderen zijn met letters bezig Grote interesse bij 3-jarigen gewekt

Concluderend -Pas op 4-jarige leeftijd in de onderbouw: Heeft merendeel van gevoelige perioden al achter zich Krijgt materiaal aangeboden waar het niet meer gevoelig voor is Helaas geen drie jaar in de onderbouw Al met 3 jaar in de onderbouw: Voorbereide omgeving: maximaal leerrendement Krijgt materialen op het “gevoelige” moment aangeboden Ontwikkelt snel een werkhouding (geboeid door omgeving) Leert ordelijk te handelen

Organisatie Contract met externe organisatie ten behoeve van Voor-, Tussen- en Naschoolse Opvang Inclusief peutergroep voor 2- en 3-jarigen Op 3-jarige leeftijd keuze tussen peutergroep of kleutergroep basisschool Geleidelijke instroom in de basisschool, kijkend naar de ontwikkeling Leidster peutergroep 3 ochtenden per week beschikbaar voor de kleutergroep(en)

Ervaringen Ouders : positief, maar ook kritisch;kind krijgt volop de ruimte om zich te ontwikkelen in een rijke leeromgeving Geruisloze instroom : instroom van een 3- Of van een 4-jarig kind maakt geen verschil : het kind voelt zich thuis Leerkrachten: positief Meer handen in de klas Verslag via het Leerlingvolgsysteem

Voorwaarden Onder 1 dak Intensieve samenwerking tussen externe organisatie en de school Zeer regelmatig overleg op 3 niveaus: Met de onderbouw Met vertegenwoordiging uit de hele school Bestuurlijk overleg Zelfde “lesrooster” blijven hanteren

Zorg Zorg wat de betreft de kwaliteit van de kinderopvang in het kader van bezuinigingen Bekostiging : de 3-jarigen brengen geen geld in het laadje (aansluitend bij de uitgangspunten / filosofie van de school)