Onderzoek in de bouw en perspectieven voor HBO Henk Vereijken CURNET / CUR Bouw & Infra
Maatschappelijke ontwikkelingen en technologische mogelijkheden vragen om voortdurende vernieuwing. Soms gaan we de grens over van het bekende en gaat het mis.
Dit is dramatisch Maar gelukkig photoshop.
Dit is echt. Beschikbare kennis gebruikt?
En zo ging er nog veel meer mis.
Betrouwbare constructies? Ja, ze bestaan echt!
Onderzoek onderzoek is nodig om nieuwe kennis te verwerven, kennis te verdiepen, nieuwe kennis breder in te kunnen zetten, voor het ontwikkelen van product- en procesinnovaties etc. Hoe doen we dat bij CURNET ….
Missie CURNET Biedt een onafhankelijk en gezaghebbend kennisnetwerk Voor collectieve thema’s op gebied bouw, infra en ruimte Voor overheid, bedrijfsleven, kennisinstellingen, onderwijs, maatschappelijke organisaties Neemt vanuit behoeftes initiatieven en begeleidt kennisontwikkelingsprocessen Leidend tot een betere vraag en betere en slimmere oplossingen met hoog rendement voor de gebruiker Werkt door tot een breed toepasbare vernieuwing
Stakeholders Overheid (beleid en regelgeving) Opdrachtgevers (publiek en privaat) Bedrijfsleven (grondstof, toelevering, ontwerp, bouw, beheer, sloop) Kennisinstituten Regulier en cursorisch onderwijs Steeds samenwerkend aan gemeenschappelijke doelen, vanuit eigen belang en met gezamenlijke financiering
Voorbeeld samenwerkings- project: bijv Voorbeeld samenwerkings- project: bijv. deelnemers COINS: 3D objectmodel
Een doorrollend kennisprogramma Methodes: Kenniscirkel Innovatiecurve Verbinden onderzoekwerelden en praktijk
Werkmodel: Kenniscirkel
Innovatiecurve Innovators Early adopters majority Late Laggards Gebruikers normen Innovatiecurve cursussen Richtlijnen CUR-Aanbeveling Best practices Platforms > netwerken Een andere manier van kijken is de innovatiecurve. De innovatiecurve laat zien dat je met een innovatie maar dat kan ook voor nieuwe kennis gelden, begint met een kleine groep kenners of gebruikers. Vanuit deze groep bereik je steeds een volgende grotere groep tot uiteindelijk de kennis algemeen aanvaard is en breed toegepast wordt. In de praktijk blijkt dit vaak lastig. De curve laat ook zien dat je in verschillende fasen verschillende doelgroepen hebt die allemaal hun eigen benadering nodig hebben. En na de early adopters is meestal een andere benadering nodig om de majority te bereiken. Dan is de prachtige techniek misschien ondergeschikt aan prijs, bewezen kwaliteit of imago. Deltares werkt vooral aan de linkerkant van de curve, maar we hebben een veel groter bereik als doel. Onderzoek en praktijkexperimenten
Schakelen en verbinden wetenschap, ontwikkeling en praktijk
Dit vraagt om… Verbinding WO – HBO – MBO; hogescholen als onmisbare schakel Ketens van onderwijs, onderzoek en ontwikkeling Verbinding tussen overheid, bedrijfsleven, kennisinstellingen en onderwijs op alle niveaus Versterking van het lerend vermogen Geen geïsoleerde clusters Verbindingen in netwerken
Wat zijn de thema’s relevant voor de bouw, infra en ruimtesector Duurzaamheid, energie, materiaalketenbeheer Vermijdbaar falen wordt niet meer geaccepteerd Nieuwe samenwerkingsvormen gericht op product- en procesinnovatie; incl. instrumenten Aandacht voor klimaatverandering, vooral water Ruimtedruk vraagt om slimme integrale oplossingen
Maatschappelijke thema’s Beschikbaarheid infrastructuur, mobiliteit, logistiek in de bouw Van nieuwbouw naar onderhoud en beheer, life cycle benadering Betere benutting van nieuwe en bestaande kennis; valorisatie Aandacht voor de betekenis van het onderwijs Nederland in Europese context
Europese Key focus area’s “Strategic Research Agenda” European Construction Sector Meeting Client Requirements Becoming Sustainable Transformation of the construction sector
Meeting Client Requirements Healthy, safe & accessible built environment for all A new image of cities Unlimited underground spaces Mobility & supply through efficient networks
Becoming Sustainable Reduce resource consumption (energy, water, materials) Reduce environmental impacts Sustainable management of European assets Improve safety and security
Transformation of the construction sector Knowledge-based, client driven construction process Supported by ICT High added value materials Attractive construction workplaces
Speerpunten grote opdrachtgevers en bouwers Duurzaam bouwen Veiligheid Ketensamenwerking Bestaande bouwwerken en gebouwde omgeving
Belemmeringen Bouw is geen topsector (wel water) Bouw is wel faciliterend voor topsectoren Financiering steeds meer korte-termijn projectgericht en minder programmatisch lange-termijn bestendig Weinig visionaire opgaven (bijv. Olympische Spelen 2028), met ruimte voor talentontwikkeling Opschuiving management richting planning en control i.p.v. stimuleren innovaties
Lastig of kans Krapte aan middelen Gevaar: iedereen probeert de schaarse middelen voor zichzelf te krijgen > inefficiënte versnippering Kans: samenwerking > meer massa en inhoud en impact In netwerken belangen verbinden Suggestie: HBO trek samen op en sluit nog actiever aan op platforms en netwerken
Suggesties Betere verbinding tussen onderzoek bij universiteiten, hogescholen en kennisinstituten Positioneren in brede netwerken en platforms van overheid, bedrijfsleven, kennisinstellingen en onderwijs Focussen op enkele thema’s Onderzoek moet diepgang (specialisatie) hebben of zijn gericht op integratie Leg internationale verbindingen
Suggesties: Van ad hoc relaties naar duurzame netwerken Van projecten-maatschappij naar netwerkmaatschappij Bij de drie TU’s is samenwerking bij onderzoek al lastig, maar afstemming gaat steeds beter; positioneer HBO’s in het netwerk Benut maximaal netwerken en platforms die er al zijn
Aansluiting op platforms en netwerken Er zijn al enkele lopende initiatieven, bijv. DDA, BIM etc. Maar er zijn nog meer platforms, waar het HBO op kan aanhaken Bijv.:…..
Platform Multidijk
Platform Blijvend vlakke wegen
Platform Voegovergangen
Platform duurzame materiaalketens Volgt transitiefilosofie volgens Jan Rotmans: Het vraagstuk is complex Ontwikkel een visionaire opgave Ga experimenteren in die richting Bouw leerervaringen op en maak je doelen weer concreter Dus een andere aanpak
Transitiethema’s Duurzaam Bouwen Energieneutrale of –leverende gebouwde omgeving Zuinig omgaan met materialen: ketenbeheer, recycling etc. Klimaatadaptief bouwen Oude huizen en wijken vitaal en aantrekkelijk maken “bouw” stelt zich verantwoordelijk op tbv gebouwde omgeving en landschap
Transitieagenda voor de bouw - 1 Creëer vernieuwingsruimte voor koplopers; Creëer een smal en diep draagvlak i.p.v. focus op breed draagvlak; Creëer onafhankelijke katalyserende platforms, startend met koplopers; Stimuleer enthousiaste reeds lopende vernieuwingen
Transitieagenda voor de bouw - 2 Formuleer concrete doelen; bijv. m.b.t. energieneutraal maken woningen; Creëer zichtbare icoonprojecten voor systematische praktijkexperimenten en leren en verbeteren (voorbeeld 2e Heinenoordtunnel); Stimuleer coalities en netwerken (bij 20% dekking is vernieuwing een feit). Dit gaat meer uit van ontwikkelingen in netwerken i.p.v. top-down strakke programmeringen
Platform Constructieve Veiligheid
Leercultuur moet toch mogelijk zijn Andere sectoren hebben het laten zien
Voorbeeld: daling verkeersdoden in NL 2008: 750 2008
Leren in de scheepvaart Harald of Free Enterprise: Geen technisch probleem maar wel van de procedures en de cultuur aan boord
Luchtvaart: leren van elk ongeval Techniek Processen Cultuur Tijd Incidenten
Platform Constructieve Veiligheid
Het HBO als noodzakelijke partner Onderzoek bij HBO is een onmisbare schakel om tot technische en procesvernieuwing te komen HBO-onderzoek vormt de brug tussen wetenschap en praktijk Actieve inzet HBO bevordert integrale aanpak “vliegende start” voor HBO door aan te sluiten op lopende netwerken en platforms Benut bestaande samenwerkingen en laat daar de eigen betekenis (tussen wetenschappelijk onderzoek en productontwikkeling) gelden
Met meer HBO: geen gekke dingen meer Met een grotere betrokkenheid van de HBO’s wordt een brug gebouwd tussen wetenschap en praktijk en zullen de dingen die eigenlijk niet kunnen uit de praktijk verdwijnen ……..
weg met de vele ingesleten gewoontes: ‘Schiet een beetje op met die bestrating! Die moeten we openleggen voor de nieuwe waterleiding!’
En voor een HBO-er hoort niets te gek te zijn, immers… Einstein: Als u bij de presentatie van een nieuw idee niet wordt uitgelachen, dan kan het idee niet innovatief zijn! Ik dank u wel!