Het doen van onderzoek in klas 4 Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4
Wat is het sectorwerkstuk? Een verslag van een door jou gedaan onderzoek Dat te maken heeft met de door jou gekozen sector En dat dus te maken heeft met jouw vervolgopleiding en/of toekomstig beroep
Wettelijke eisen Je moet minimaal 20 uur aan je werkstuk gewerkt hebben, waarvan de helft in schooltijd Zowel het product (wat is het resultaat) als het proces (hoe is het gegaan) worden beoordeeld Je krijgt geen diploma bij onvoldoende beoordeling
Eisen op de Sint Jorisschool Je maakt een werkstuk van minimaal 10 en maximaal 15 A4’tjes (in een gangbaar lettertype, met gangbare lettergrootte en exclusief illustraties) Je gebruikt eigen woorden Je houdt een interview of enquête Je sluit af met een mondelinge presentatie
Wat moet je bijhouden? Een documentatiemap Een stappenplan
Wat is een documentatiemap? Een map waarin je voor jouw onderzoek belangrijke info bewaart zoals: Krantenknipsels Kopietjes van stukken tekst uit een boek of van een internetsite Kladversie van je interview Video/dvd/cd Adressen van sites Illustraties En andere voor jou belangrijke info
Wat is een stappenplan? Een stappenplan is een plan waarin je aangeeft welke stap je het eerst doet, welke stap daarop volgt, welke stap daarna komt enz. Waarom dit plan? Je houdt voor jezelf overzicht Je begeleiders controleren jou regelmatig Je kunt dus nooit een helemaal verkeerd werkstuk maken
Beoordelingen Tussentijdse beoordeling Eindbeoordeling verslag Beoordeling mondelinge presentatie
Tussentijdse beoordeling Vindt plaats m.b.v. het stappenplan Door je begeleidende vakdocent Bij een onvoldoende onderdeel: geen aftekening, onderdeel eerst opnieuw en voldoende uitwerken
Eindbeoordeling verslag Inhoud van je verslag, je eindproduct, wordt beoordeeld door vakdocent Vormgeving en taalgebruik worden beoordeeld door je docent Nederlands Je verslag moet voldoende zijn (vanaf 60 punten) of goed (vanaf 80 punten) Waardering (en de titel) komen op je diploma Je hebt het recht en de plicht om te herkansen bij een onvoldoende
Beoordeling presentatie Door je vakdocent en je docent Nederlands Is als praktische opdracht onderdeel van het PTA van het vak Nederlands
Tijdplanning Introductie in oktober Aan de slag tot februari Inleveren verslag uiterlijk maandag 10 maart 2014 Afronding presentatie en herkansing uiterlijk vrijdag 28 maart 2014
Opbouw sectorwerkstuk Titelblad Inhoudsopgave Inleiding Hoofdstuk 1 Hoofdstuk 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4 Afsluiting Bronvermelding
Titelblad Titel van je werkstuk Je naam en klas De inleverdatum
Inhoudsopgave Vermelding hoofdstukken en deelhoofdstukken Nummering bladzijdes
Inleiding Keuze van je onderwerp: wat en waarom Je hoofdvraag en deelvragen De relatie vervolgopleiding en/of beroep Het verzamelen van informatie De opzet van je werkstuk: wat wordt wanneer besproken Alleen of samen?
Hoofdstuk 1, 2, 3 en 4 Per hoofdstuk beschrijven van het onderzochte Handige indeling: deelvraag per hoofdstuk Interview is wezenlijk onderzoek, geen bijlage, dus ook een apart hoofdstuk Elk hoofdstuk afsluiten met conclusie van deelvraag
Afsluiting Je eindconclusie Toelichting op je eindconclusie Evaluatie van je verslag – het product Evaluatie van hoe het gegaan is - proces
Bronvermelding Correcte vermelding van alle gebruikte bronnen Bronnen: krantenartikelen, internetsites, cd’s/dvd’s/video’s, geïnterviewde persoon, gedeeltes uit boeken, brochures e.d.
Kortom Onderzoek m.b.v. diverse bronnen Bijhouden van documentatiemap en stappenplan Enquête of interview verplicht 10 tot 15 pagina’s tekst (exclusief illustraties) in eigen woorden met een duidelijke en logische opbouw Evaluatie van zowel product als proces Mondelinge presentatie 28 maart 2014 alle onderdelen helemaal afgerond