RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

situationeel leiderschap
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Hoe kunnen we elkaar versterken?
Professioneel sturen.
De Sociale Barometer De compacte, snelle en doeltreffende personeelsenquête; echte verbeteringen, hogere waardering, groter draagvlak.
Wij stellen ons graag aan u voor!
In 7 stappen de inzet van Human Capital optimaal.
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Flow als sturingsprincipe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
TOM keurmerk Marius Berendse.
iipoverheid Terugkoppeling 0-meting IiP
© de vries business consultancy, 2008
Beoordelen in de zorg lonend?. Programma OnderzoeksopzetOnderzoeksopzet OnderzoeksverantwoordingOnderzoeksverantwoording OnderzoeksresultatenOnderzoeksresultaten.
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Welkom,. Programma Korte introductie Innovatiediagnose: wat valt op? In dialoog Verzilveren Afronden.
Een theoretische verkenning
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
Samenvatting teambuilding
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Tot nu toe Drie kerncompetententies vastgesteld: –klantgerichtheid –betrouwbaar –flexibel Nog een aantal beslispunten.
BETERE DIENSTVERLENING BETERE DIENSTVERLENING Door gestructureerde samenwerking tussen LIJN & STAF kwaliteit verbeteren Peter Hammecher.
Management en leidinggeven
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Het Europees Sociaal Fonds investeert in jouw toekomst Landelijke kennisbijeenkomst “doorgaan met duurzame inzetbaarheid in de GGZ” 12 februari 2015 Performance.
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Kom verder. Saxion. Professioneel management PHBO Jobcoaching Welkom! Webcollege.
SFEERIMPRESSIE TRAININGEN Wij geloven dat het echt anders kan! Wij, Mariel Koopmans en Jan Wijnand Hoek, oprichters van TrainingenLean.nl, werken dagelijks.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Prestatieinkoop Aanbestedingsvorm waarbij u zelf de kwaliteit bepaalt
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Persoonlijk Leiderschap
Werkgevers wendbaar aan de slag
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Human Resources Accounting
De collectieve ambitie
Leiderschapsontwikkeling
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie Het realiseren van organisatiedoelen gekoppeld aan de professionele ontwikkeling van medewerkers Door Ontwikkelen Excelleren

Door ontwikkelen excelleren Een methode om resultaat gericht werken succesvol te implementeren waarbij de verbinding wordt gemaakt tussen te realiseren organisatiedoelen en de ontwikkeling van de medewerkers.

Door Ontwikkelen Excelleren DOE-model® Concrete vertaling van organisatiedoelen naar de totale organisatie: Elke medewerker levert zijn bijdrage, is en voelt zich verantwoordelijk en is aanspreekbaar op prestaties én resultaten Verbinding tussen te behalen resultaten en ontwikkeling van personeel

Door Ontwikkelen Excelleren DOE-model® Één integraal sturingsinstrument, monitoring zonder extra bureaucratie Facilitering voor middel management Staf draagt direct bij aan primaire proces Heldere kaders, ruimte voor medewerkers, talent development voor iedereen Het model voorziet in één eenduidige manier van sturen op resultaten, vanaf de top tot aan in de teams. Geen extra systemen, geen overbodig instrumentarium Het zet het middelmanagement in zijn kracht en biedt een natuurlijke manier om uit de primus interpares rol te stappen en op verbindende manier boven de troepen te gaan staan. En om de richting zoals afgesproken met het CvB en hoger management te kunnen vertalen naar de werkvloer De kaders worden vastgesteld door het bestuur en tegelijkertijd wordt aangegeven waar de ruimte zit voor de professionals zodat zij ook getriggerd worden om mee te denken over het bereiken vd doelen én aan de hand daarvan te werken aan de eigen deskundigheidsbevordingen  gericht inzetten van scholingsbudget De PDCA cyclus is geborgd; als bestuur kan je aantonen dat je in control bent en dat de organisatie doelstellingen kent en doorleeft Graag heel kort aantal inzichten tav professionals en aansturing daarvan

Duidelijke rollen & verantwoordelijkheden Management: zet de organisatiedoelen; het WAT stelt kaders faciliteert gaat niet over de inhoud Medewerker: levert bijdragen aan de organisatiedoelen; het HOE krijgt ruimte binnen gestelde kaders wordt optimaal gefaciliteerd is inhoudsdeskundig

De spagaat van het middelmanagement Hoe maak ik ze lenig?

Facilitering (middel) management Handvat om verantwoordelijkheid te pakken voor realiseren organisatiedoelen Organisatiedoelen zélf vertalen naar teamprestaties Vertaalslag van WAT naar HOE Organisatiebreed sterke én ontwikkelpunten in kaart

Facilitering (middel) management Sturen vanuit vertrouwen; basis hygiëne op orde is uitgangspunt Monitoring functioneren medewerkers via te leveren bijdragen aan organisatiedoelen Gerichte aandacht voor ontwikkeling medewerker Transparant inzicht en stuur op bereiken van doelen

Integrale sturing Adequate monitoring en bijsturing Maximale focus en consistentie Pdca is geborgd, organisatie is ‘in control’ Minimalisering bureaucratie

ORGANISATIEDOEL: Vertaald vanuit strategie/prestatieafspraken WAT moet er gebeuren HOE doe je dat Wanneer is het goed   (Kritische Succesfactor)   (Welke prestatie is nodig)  (Resultaat) Besluit van management; kaderstellend Vertaling naar het HOE door afdelingen en teams en vervolgens naar de individuele medewerker Smart geformuleerde resultaten door teams en medewerkers Competentie/ Kwaliteiten   Welke competenties (gedrag, vaardigheden, attitude) zijn nodig om de prestaties te kunnen leveren Concrete (Ontwikkel)opdracht   Concrete praktijkopdrachten die direct bijdragen aan de te leveren prestatie Coaching/training/ opleiding Interne of externe training; zet experts vanuit de eigen organisatie in waar mogelijk Facilitering door organisatie Tijd, middelen, feedback, intervisie, samenwerking met andere teams, etc

Eén integraal sturingsinstrument In plaats van: Een planningsgesprek , een voortgangsgesprek, een functioneringsgesprek, een POP-gesprek, een beoordelingsgesprek...... Eén soort, maar vooral écht gesprek dat de koppeling borgt tussen organisatie- én persoonlijke ontwikkeling Technocratisch

ORGANISATIEDOEL WAT moet er gebeuren HOE doe je dat Wanneer is het goed   (Kritische Succesfactor)   (Welke prestatie is nodig)  (Resultaat) Competentie/ Kwaliteiten   Concrete (Ontwikkel)opdracht   Coaching/training/ opleiding Facilitering door organisatie     Voortgangsgesprek prestatie resultaat Beoordeling  prestatie resultaat Prestatie Vervolgafspraken HET FUNCTIEPROFIEL IS NIET MEER HET UITGANGSPUNT MAAR DE TE LEVEREN PRESTATIES ÉN ONTWIKKELING DIE DAARVOOR NODIG IS BEOORDELING VAN DE GELEVERDE PRESTATIES IN RELATIE MET DOORGEMAAKTE ONTWIKKELING Competentie/ ontwikkeling

Organisatie ‘in control’ Doelen realiseren binnen staande organisatie Middelmanagement in zijn kracht Staf draagt direct bij aan primaire proces Adequate monitoring en bijsturing

Organisatie ‘in control’ Proces borgt commitment Professionele ruimte voor medewerkers Faciliterend, coachend en sturend leiderschap versus spreadsheetmanagement en afrekencultuur Kostenefficiënt en duurzaam

Praktijkervaringen Proces geeft veel energie Door betrokkenheid ontstaat verantwoordelijkheidsbesef Logica, consistentie en concrete handvat spreekt aan Verbinding van harde met ‘zachte’ kant Staf doet volop mee Helpt enorm om focus te krijgen

Door Ontwikkelen Excelleren Maximale focus op organisatiedoelen Alle medewerkers in de organisatie werken prestatiegericht en zijn daarop aanspreekbaar Gerichte inzet op ontwikkeling medewerkers Integrale inzet scholingsbudget en deskundigheids-bevordering Geen spreadsheets maar écht in control

Vragen. Ik ben u graag van dienst. Ellen Marks. 06-11734063 Vragen? Ik ben u graag van dienst Ellen Marks 06-11734063 mail: info@marksmanagement.nl