“Slimmer werken” Bezwaar & Beroep

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

Analyse van incidenten
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Dwangsom bij niet tijdig beslissen
Naar een Benchmark Omgevingsvergunning
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
Milieudienst Westfriesland November 2005 Dia nr. 1 Inhoud presentatie Aanleiding Introductie Milieudienst Westfriesland ICT Digitale handhaving Ervaringen.
Business case Kanteling WMO Kantelen en bezuinigen kunnen prima samengaan Eef Botjes mei/juni 2011.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Juridische inspiratiemiddag Juridische Inspiratiemiddag Donderdag 13 februari 2014.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
BAG - WOZ, planning en commitment
Mw. K.M.H. Peijs, voorzitter Delft, 10 januari 2014 Visitatiecommissie Waterketen.
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Beter en Concreter – BZK / EZ / VNG - goede regels, gerichte service- Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
(Interactieve) voormeldingen
Ede gemeente Platform milieuhandhaving grote gemeenten 23 november 2006 Ede Martien Meekes Vergunningen en Handhaving Juristenoverleg.
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Standard Business Reporting Een schets 17 april 2012.
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Beter en Concreter – BZK / EZ / VNG - goede regels, gerichte service-
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
1 08/09/ Wijzigingen in de AWBZ; gevolgen voor Utrecht Raadsinformatieavond, 8 januari 2009.
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Missie, visie & jaarplan
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
1 Samenwerking in de keten Toegevoegde waarde of illusie ?
KZ: Platform / Incentives / Rapportage
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Juridische inspiratiemiddag
Participatiewet.
KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten
Digitaal mei 2014.
SAMENWERKEN IN DE WATERKETEN Stand van zaken Bestuursakkoord Water in het werkgebied van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht.
Visie informatievoorziening
Jeugdhulp Oktober 2014.
SZamen|Gezond 15 oktober 2014.
Implementatie Wmo 2015 De Wolden en Hoogeveen
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
eFactureren in de praktijk bij Purmerend
Bestemmingsplannen Beleid Bouwen Vergunningen APV Handhaven
Optimaliseren BPV keten
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Kwaliteitscriteria 2.1 VTH-taken.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Informatiebijeenkomst inzake subsidieregeling Cultuur Eindhoven februari 2016.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Juridische kwaliteitszorg Startnotitie door DT akkoord bevonden  organisatiebrede bewustwording van de noodzaak tot het inbedden van juridische kwaliteitszorg.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Ervaring regio met ESF actie J Karin van Meer. Beeld van de regio Noordoost Brabant.
John Smits (voormalig projectleider RUD). Achtergrond Incidenten en Risico’s Geen grip op ketens Milieuboeven Service aan bedrijven Expertise en robuustheid.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Energiebesparing bij bedrijven
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Onderzoek Duurzaam Duurzamer Produceren
Fit voor de zorg Toekomstbestendig door slimmer en efficiënter te werken Waardevolle kennis en ideeën van jou als zorgprofessional Als organisatie toekomstbestendig.
Transcript van de presentatie:

“Slimmer werken” Bezwaar & Beroep Jan van Creij/Paul vos Gemeente Eindhoven Juridische Inspiratiemiddag – 13 februari 2014 BOVAG-huis Bunnik

Inhoud Programma Slim Werken Uitgelicht: “slimmer werken” Bezwaar & Beroep

Programma Slim Werken

Sparen met Lean door Innovatie en Medewerkers “Slim Werken is een programma dat zich richt op de succesvolle en duurzame verbetering van werkprocessen. Daarbij streven we naar een hogere kwaliteit tegen lagere kosten. De insteek is om met “lean management” ons werk écht anders (beter, sneller) en goedkoper te organiseren. En daardoor vaak ook prettiger en leuker. http://youtu.be/s3DGfSl-shQ

Resultaten (1) Pilot belasting ketens Pilot langdurigheidstoeslag/bijzondere bijstand Parkeren Bezwaar & beroep Meldingen Openbare Ruimte Kanaalsturing Vergunningen Toezicht & handhaving* Bestelproces Formatie & bezetting ICT processen Vermindering baliecontacten Tussenresultaat financieel rendement € 3.289.705,--

Resultaten (2) Lean Studio Lean-game (50 games en 575 deelnemers) Lean-opleiding (4 halve dagen, verzorgd aan sector Control) Lean-praktijk Lean-café Helpen realiseren van een verbeterklimaat (‘lean-cultuur’) Uitwisseling met andere gemeenten/organisaties Almere, Nijmegen, Tilburg, Oss NMKG Dela, Belastingdienst, SNS Communicatie

Lessen en kritische factoren Verwachtingenmanagement over rolinvulling Zorgvuldig omgaan met aannames (objectief !) Verwerking van opbrengsten in de begroting (besluitvormingsfase) Vlottere omschakeling naar de uitvoering van business-cases ! “Go Gemba” (observatie werkvloer) Waken voor “scopedrift” Borgen van procesverbeteringen Voorzichtigheid geboden met innovatieve technologie Voorbeeldgedrag leidinggevenden Kennis- en competentie-ontwikkeling (“M-factor”)

Uitgelicht: “slimmer werken” bezwaar & beroep

Bezwaar & Beroep Zit aan het einde van de keten Afhankelijkheid van primair proces en vakafdelingen Kwaliteit besluiten Aantallen bezwaren Communicatie burger Inspanning afhankelijk van kwaliteit dossiers Geeft leereffect voor betere kwaliteit Genezen is goed maar voorkomen is beter

Terugdringing kosten behandeling Doorlichten proces bezwaarafhandeling Terugdringing kosten behandeling Invoering ‘andere aanpak’ primair proces Capaciteits ’problemen’ voeren verweer Reorganisatie Sector (samenvoeging afdelingen) Meerdere werkprocessen, meerdere systemen

Wat is gedaan? Werkwijze doorgelicht (o.m. middels werkgroepen) Resultaten afgelopen jaren Totale kosten afhandeling berekend

Cijfers voorgaande jaren Jaar Aantal Gegr. Ong. NO Ingetr. Herzien 2009 1780 16% 37% 8% 18% 21% 2010 1760 15% 9% 17% 22% 2011 1970 12% 41% 10% 20% 2012 2130 38%

Berekende totale kosten € 2.325.000,- Kosten afhandeling bezwaar en beroepschriften 2010 Aantal bezwaren 1.780 Aantal gerechtelijke procedures 250 Totaal 2.030     Berekende totale kosten € 2.325.000,-

Gericht op verbeteren werkproces en beperking capaciteit Verbeterpunten Gericht op verbeteren werkproces en beperking capaciteit Betrekking op: Digitalisering Werkproces Vakafdelingen Beperking aantallen

Digitalisering Meer bezwaren digitaal indienen via speciaal format Een centraal registratiesysteem, gekoppeld aan een archiveringsysteem Digitale verzending stukken Digitale toegang tot procesdossier Digitale planning hoorzittingen door burger

Werkproces Versnellen werkproces niet-ontvankelijke bezwaren en de kennelijk ongegronde bezwaren Versnelling in toewijzing bezwaren aan juristen Meer standaardisatie teksten in brieven Mandatering beslissing op bezwaar Aanpassingen bij het horen

Aanpassingen horen Maatregelen: Positieve antwoordkaart Telefonisch horen Horen door medewerkers (invoeren ambtelijke procedure) Opnemen van de hoorzitting (digitaal opslaan)

Vakafdelingen Duidelijkheid taken vakafdeling: Aanleveren procesdossiers Voeren verweer bij commissie verbetering communicatie met burger Op orde hebben dossiers Terugkoppeling leerpunten uit bezwaar en beroep Afspraken op aanlever en reactietermijnen Stellen targets per sector

Beperking aantal bezwaren Stellen targets per sector (-35% t.o.v. 2010) Te behalen in 2015 Bij overschrijding, doorbelasting kosten Te bereiken door: Verbetering communicatie met burger (bijv. door vooraf uitleg geven bij negatieve beschikking, ook betere bereikbaarheid uitvoerende medewerker voor informatie en uitleg; Gerichte advisering op verbetering primaire proces Inzicht vanuit sectoren op gevolgen wijziging beleid en regelgeving voor bezwaar- en beroepsprocedures en financiering hiervan

Doelstelling Aantal bezwaarschriften terugdringen van 1800 naar 1200 Doorvoering van de verbetermaatregelen Kostenreductie van € 300.000,--

Resultaten Werkproces versneld Door snellere afhandeling KNO KOG Standarisatie teksten Mandatering meeste beslissing op bezwaar Invoering ambtelijke afhandelingsprocedure (beperkt gedeelte naar commissie) Aanpassingen horen doorgevoerd Verbeterde afspraken met vakafdelingen

Nog uit te voeren Verbeteringen m.b.t. digitalisering (overgangsfase) Behalen targets Sectoren 2013: 2070 bezwaarschriften ingekomen