Nivo 2 Kerntaak 2 Bladzijde 21

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Hoofdstuk 4 Verkooptraject deel 2: voorbereiding verkoopgesprek
De Drama Driehoek.
Op zoek naar emotie Gemaakt door: Chantal en Carlijn.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Optimaliseren van het assortiment
Woorden en tijd.....
Naam: Mijn info : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “sport” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Communicatie met de klant
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Geld verdienen met trends
Gedrag Gedrag wordt bepaald door drie elementen: Verstand Gevoel Wil.
Tegen werpingen opvangen Instemming verkrijgen
Hoe kun je Geloven? 1.
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Albert heijn Naam: *jurgen Klas: *5b Jaar: *2005/2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Van doelen naar reflectie
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Fase 2 Winkel aanvullen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par: en
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Communicatie en dementie
Verkopen en kassa H2 Verkoopgesprekken Ondernemer detailhandel.
Detailhandelsmarketing
HS 3 Het verkoopgesprek.
HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
Projectwijzer 3 H2 Koopgedrag Middenkader Engineering.
AIDA model.
Presenteren en communiceren
Reclame Masters | Ik en reclame!
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Onderzoeksvaardigheden 3
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen systeem in verkoop
Verkoop en service Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Verschillende rollen en stijlen
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Heel gewoon maar toch anders.
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 2 Verkoop. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop Hoofdstuk 2 Klanten ontvangen en benaderen.
Introductie Het verkoopgesprek 3.1 Fasen van het verkoopgesprek.
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Verkoopt en handelt verkoop af
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Presentatie en marketing
Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen
Presentatie en marketing
Hoofdstuk 3 Wat kom ik tegen tijdens het verkoopgesprek?
Verkoopt en handelt verkoop af
Verkoop Het verkoopgesprek.
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Transcript van de presentatie:

Nivo 2 Kerntaak 2 Bladzijde 21 Het verkoopgesprek Nivo 2 Kerntaak 2 Bladzijde 21

Verkoopgesprek? Een verkoopgesprek is een gesprek tussen een verkoper en een klant. Met als doel iets te verkopen.

Aandachtspunten bij het verkoopgesprek Hoe moet je een verkoopgesprek houden? Dit leer je door te observeren. Observeren: is met aandacht kijken en luisteren naar iets of iemand (verkoper en klant) Hangt af van: - soort winkel - winkelformule - koopgedrag van de klant

Soort winkel Soort winkel -> afhankelijk van branche -> afhankelijk van verkoopsysteem Branche: is een groep bedrijven die allemaal ongeveer hetzelfde verkopen (bedrijfstak) Verkoopsysteem: de manier waarop de artikelen in de winkel worden aangeboden en/of de klanten in de winkel worden bediend (bedieninssysteem)

Bedieningssysteem Het bedieningssysteem (verkoopsysteem) heeft invloed op de hoeveelheid informatie die de klant krijgt. Vormen: - zelfbediening - semizelfbediening - (toonbank) bediening Verkoopvorm Gespreksduur Hoeveelheid informatie Zelfbediening Kort Weinig Semizelfbediening Varieert (toonbank)bediening Lang Veel

De winkeformule Hierbij ga je nadenken over: - het assortiment - de doelgroep - de marktpositie Prijsdistributie (zeeman) Servicedistributie (Society shop) Lage prijzen Hoge prijzen Massaproductie Op maat Goedkope uitstraling Exclusieve producten Weinig persoonlijke service Veel persoonlijke service

Het koopgedrag van de klant Door te observeren krijg je een indruk van de klant - gehaast of heeft hij alle tijd - twijfelt hij of weet hij precies wat hij wil - is hij wel of niet makkelijk over te halen (te overtuigen)

Reageer je op de juiste manier op het koopgedrag van de klant dan heb je goede communicatieve vaardigheden. Dit zijn vaardigheden om te communiceren (op welke manier dan ook) - verbaal (20%) - non- verbaal (80%)

Fasen in het verkoopgesprek Inhoud Fase 1: oriëntatiefase Klant begroeten en benaderen, gesprek openen Fase 2: Informatiefase Onderzoeken van de koopwens Fase 3: overtuigingsfase Aandragen verkoopargumenten Fase 4: afsluitingsfase Afrekenen met de klant aan de kassa

Fase 1: oriëntatiefase Begroeten van de klant Observeren van de klant Benaderen van de klant - inspringmoment (moment waarop je de klant aanspreekt) * zoeken om zich heen kijken * een artikel een paar keer in de hand nemen en weer terugzetten * te proberen een artikel te pakken, maar er niet bij te kunnen

Type klanten Eigenwijze type Het aarzelende type Het zwijgzame type Het praatgrage type Agressieve type

Fase 2: Informatiefase Eerst achterhalen wat de klant wil kopen. Dit noem je het koopwensonderzoek Koopwens: wat wil een klant kopen - gerichte koopwens “ik wil graag een kilo perssinasappels” - Ongericht koopwens “ik ben opzoek naar een cadeautje voor mijn buurmeisje die jarig is” Koopmotief: waarom wil een klant iets kopen

Koopwens en koopmotief achterhalen Door: vragen te stellen! - open vragen (hierop moet een klant je een uitgebreid antwoord geven) - Gesloten vragen (hierbij geeft de klant jouw een kort antwoord (ja of nee, een kleur, een maat) - Suggestieve vraag (hierin zit het antwoord al verwerkt). Deze broek vind u zeker wel mooi toch?

Niet alleen vragen stellen is belangrijk maar ook het luisteren is heel erg belangrijk.

Sellogram Hulpmiddel bij een verkoopgesprek waarin je kunt opzoeken welke eigenschappen van een artikel aansluit bij de wens van de klant. Je kunt hiermee bepalen hoe goed een artikel bij de koopwens van de klant past.

Fase 3: overtuigingsfase In deze fase reik je de klant argumenten aan om voor een bepaald artikel te kiezen. Fase 3 bestaat uit: Adviseren Verkopen

Adviseren Je moet de klant adviseren. Een goed advies helpt de klant een besluit te nemen. Probeer een objectief advies te geven. Dit wil zeggen gebaseerd op feiten en niet op een persoonlijke mening. Bij het adviseren maak je gebruik van verkoopargumenten en ga je artikelen met elkaar vergelijken.

Adviseren: verkoopargumenten Verkoopargumenten: Dit zijn redenen waarom iemand iets koopt. Bijv. Bij dit artikel krijgt u 5 jaar garantie. 2 soorten Artikeleigenschappen Prijs

Vergelijken van artikelen Vaak kan een klant kiezen uit meerdere artikelen. Een vergelijking helpt bij een keuze. Daarbij zijn er 4 methoden: Vergelijkende methode (opsommen van verschillen en overeenkomsten) Optelmethode (benadrukken van de meerwaarde) Aftrekmethode (benadrukken van de mindere dingen) Deelmethode (verklaren van de prijs kwaliteitverhouding van elk artikel afzonderlijk en ten opzichte van elkaar

Verkopen Na het advies ga je over op de verkoop. Maar toch twijfelt de klant. Wat kun je nu nog doen? - wegnemen van de koopweerstand - overgaan tot plaatsvervangende verkoop

Wegnemen van de koopweerstand De klant wil om wat voor reden dan ook het artikel (nog) niet aanschaffen. Om deze koopweerstand te kunnen wegnemen moet je de oorzaak ervan kennen. Je moet de klant dus vragen stellen! Weet je de reden waarom de klant het niet wil kopen dan moet je deze bezwaren wegnemen. Door: - Verzachtende tegenspraak - Voorwaardelijke instemming

Verzachtende tegenspraak Het tegendeel van wat de klant beweert, probeert te bewijzen. Maar niet door hem direct tegen te spreken. Dan kan de klant namelijk het gevoel krijgen niet serieus genomen te worden. “Ik wil deze omdat die andere te duur is” Verkoper: maar als u die duurdere neemt bent u gelijk klaar en hoeft u binnen korte tijd geen andere te kopen

Voorwaardelijke instemming Je geeft de klant gedeeltelijk gelijk. “Het klopt dat dit exemplaar guur is maar…….” Vervolgens probeer je het overige deel van zijn bezwaar door middel van argumenten weg te nemen. …. “Maar wanneer u het vaker gaat gebruiken zult u zien dat u hier veel meer plezier van heeft”.

Plaatsvervangende verkoop Is een artikel dat ongeveer het zelfde is als het gewenste artikel. Als het ene artikel niet meer op voorraad is moet je als verkoper een ander artikel aanbieden. Zo voorkom je nee-verkoop!

Bijverkoop Wanneer je iets bij een “hoofd” artikel verkoopt

Complementair artikel Een artikel dat het hoofd artikel compleet maakt (bijartikel). Je kan het hoofdartikel ook gebruiken zonder dit bijartikel.

Follow-up artikel Een artikel die je nodig hebt om het hoofdartikel te kunnen gebruiken.

Fase 4: afsluitingsfase In deze fase neemt de klant de uiteindelijke beslissing, terwijl de verkoper hem daarbij eventueel helpt.

Gespreksmodellen Je kunt het verkoopgesprek op verschillende manieren aanpakken. Je kunt gebruik maken van 2 gespreksmodellen, namelijk: - AIDA-model - VOCATIO-model

AIDA-model

VOCATIO-model Verkenning Omschrijving van de vraag van de klant Confrontatie Argumentatie Tegenwerpingen opvangen Instemming verkrijgen Order verwerven