De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Fase 1 Ken de (detail)handel

Verwante presentaties


Presentatie over: "Fase 1 Ken de (detail)handel"— Transcript van de presentatie:

1 Fase 1 Ken de (detail)handel
Kerntaak: verkopen, adviseren en service verlenen Hoofdstuk: Ken de detailhandel Par: 1.6, en 1.7

2 1.6: Verkoopsystemen Verkoopsysteem: Bediening
Zelfkeuze (semi-zelfbediening) Zelfbediening Het verkoopsysteem van een winkel geeft aan op welke manier de artikelen in een winkel verkocht worden

3 bediening Winkels met bediening worden ook wel toonbankwinkels genoemd! Bij moderne bediening kijkt de klant rustig in de winkel rond totdat het winkelpersoneel “vrij” is. Lijkt op zelfkeuze, is alleen iets chiquer en vaak bij speciaalzaken. Bij bediening met beperkte voorkeuze kan de klant al een klein gedeelte van het assortiment in de winkel zelf bekijken. Bijvoorbeeld in een schoenen winkel waar een aantal artikelen zijn neergezet. Bij semibediening kan de klant een klein gedeelte van het assortiment pakken en afrekenen. Het winkelpersoneel heeft voor dat gedeelte alleen een afrekentaak. Deze vorm kom je tegen bij gespecialiseerde levensmiddelenzaken.

4 Voordelen van bediening
Winkelier Klant Verkoper kan goed de wensen van de klant achterhalen Er is (direct) contact met het winkelpersoneel Het winkelpersoneel kan de klant beter aanvoelen Er kan uitgelegd worden wat de koopwensen Weinig winkeldiefstal Er wordt deskundig advies verstrekt

5 Nadelen van bediening Winkelier Klant Duur ivm loonkosten
Tijdrovend, veel wachttijd voor de klant Verkoopresultaten afhankelijk van de commerciële vaardigheden van het winkel personeel Verkoper kan niet het gehele assortiment overzien Weinig inpulsaankopen

6 Zelfkeuze Klant kan oriënteren Personeel moet inspringmoment bepalen

7 Voordelen van zelfkeuze
Winkelier Klant Goede presentatie : verleidt” klanten om iets te kopen Kan zelf het winkeltempo bepalen Het winkelpersoneel kan klantgerichter verkopen Kan ongestoord rondkijken en vergelijken. Minderpersoneel Kijken betekent niet altijd kopen.

8 Nadelen van zelfkeuze Winkelier Klant Diefstalgevoelig
Kans op minder aandacht of juist te veel aandacht van het winkelpersoneel Hoge eisen die gesteld worden aan het winkelpersoneel Voelt zich niet op zijn gemak door de observerende rol van het winkelpersoneel Kijken betekend niet altijd kopen Geeft meer geld uit dan gepland was (inpuls aankopen) Hoge eisen aan artikelpresentatie (presentatie verkoopt en niet altijd alleen het winkelpersoneel

9 Zelfbediening Volledige zelfbediening (Aldi)
Semi- zelfbediening (Hema) Zelfbediening met bedien-u-zelf (Kruidvat) Semi-zelfbediening met bedien-u-zelf

10 Voordelen van zelfbediening
Winkelier Klant Goede presentatie “verleidt” klanten tot kopen (inpuls aankopen) Bepaalt zelf het winkeltempo Minder magazijnruimte nodig Kan ongestoord rondkijken en vergelijken Minder personeel nodig, dus lage loonkosten Ondervindt geen koopdwang Heeft minder last van opstoppingen tijdens het winkelen

11 Nadelen van zelfbediening
Winkelier Klant Diefstalgevoelig Kans op lange wachttijd Minder contact met klanten Moet kennis hebben van de artikelen Omdat de artikelpresentatie de rol van het winkelpersoneel overneemt worden er hoge eisen aan de artikelpresentatie gesteld Moet zelf zoeken Krijgt gelegenheid tot fraude Geeft meer geld uit dan gepland was (inpuls)

12 1.7: Prijs en servicemarkt
Consumentenmarkt Prijsmarkt Servicemarkt

13 Prijsmarkt De markt van de prijsartikelen of de probleemloze artikelen
Bijv. Boodschappen doen Prijsshopping Runshopping De winkelier doet aan prijsdistributie! Lage marge (low-margin-retailing) Weinig persoonlijk aandacht hema

14 Servicemarkt De markt van artikelen waarvoor een consument een koopinspanning wil leveren Winkelen Plusshopping Funshopping “probleemartikelen” “kwaliteitsartikelen” “prestigeartikelen” De winkelier doet aan servicedistributie of service retailing Hogere marges Veel persoonlijke aandacht Suit Suply

15 Een winkelier die opereert op de prijsmarkt is GEEN concurrent van een winkelier die opereert op de service mark

16 Ontstaan servicemarkt
Recreatief winkelen (Funshopping) Bulkshopping (veel in 1 keer) One-stop-shopping (alles onder 1 dak)

17 Gedrag van de klant Prijsdistributie Servicedistributie
Boodschappen doen Winkelen Routinematig Impulsief Doelmatig Gezellig Rationeel (bedacht) Emotioneel

18 Verkoopsysteem Prijsdistributie Servicedistributie Zelfbediening
Bediening / zelfkeuze Beperkte bediening Uitgebreide service

19 Winkellocatie Prijsdistributie Servicedistributie Goed bereikbaar
Sfeervol winkelgebied Voldoende parkeergelegenheid Parkeergelegenheid niet de hoogste prioriteit

20 Assortiment Prijsdistributie Servicedistributie Probleemloze artikelen
Kwaliteits- /waarde artikelen Breed en ondiep Smal en diep

21 Winkelinrichting Prijsdistributie Servicedistributie Eenvoudig
Sfeervol Sober Luxe Kil en koud Warm

22 Prijs Prijsdistributie Servicedistributie Laag Hoog Goedkoop imago
Kwaliteitsimago

23 Reclame Prijsdistributie Servicedistributie Actiereclame Themareclame
Prijs moet de klant lokken Naamsbekendheid moet de klant lokken


Download ppt "Fase 1 Ken de (detail)handel"

Verwante presentaties


Ads door Google