De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties

Verwante presentaties


Presentatie over: "Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties"— Transcript van de presentatie:

1 Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par: 3.3 Blz. 98 t/m 105

2 3.3. De etalage als tijdelijke artikelpresentatie
Frontpresentatie: de etalage gecombineerd met de buitenpresentatie Doel: afremmen van de winkelende consument

3 Functies van de etalage
Stopkracht Informatie Nieuwsgierigheid Zuigkracht Kort gezegd: de etalage moet zorgen dat toekomstige klanten stoppen, moet informatie verschaffen, stimuleert het winkelbezoek en zuigkracht.

4 Functies van de etalage (frontpresentatie)
Eisen: - aandacht trekken - Stopkracht bezitten - uitstraling hebben - actueel zijn - klanten binnenlokken - nieuwe klanten aantrekken - moet laten zien wat er in de winkel te koop is

5 Winkelformule De etalage moet aansluiten bij de winkelformule en dus de doelgroep van de winkel, het assortiment en de marktpositie

6 Attentiewaarde Een etalage moet er altijd aantrekkelijk uitzien. Zo’n etalage heeft attentiewaarde. Stopkracht: de mate waarin voorbijgangers stoppen om naar de presentatie te kijken. Zorgt ervoor dat voorbijgangers stil blijven staan en zo misschien de winkel binnen komen (zuigkracht) en dan iets kopen (of misschien een volgende keer)

7 Etalage: belangrijkste onderdeel van het winkelexterieur.
Aantrekkelijke etalage = verhoging attentiewaarde Kijkrichting van de etalage = recht vooruit! Hulpmiddel = etalagedriehoek (hoogste deel op ooghoogte, artikelen in de driehoek krijgen de meeste aandacht Maak gebruik van een frontetalage plan

8 Soorten etalages Gesloten Open Half open (halfgesloten)

9 Gesloten etalage Vanuit de etalage kan je niet in de winkel kijken

10 Halfgesloten (half open) etalage
Tussen vorm. De klant kan nu toch de winkel in kijken.

11 Open etalage Vanuit de etalage kan je zien hoe de winkel is. De open etalage maakt vaak (niet altijd) deel uit van de verkoopruimte)

12 Etalagevormen Frontetalage Hoeketalage Portieketalage Eilandetalage

13 Frontetalage De klant loopt op de straat langs de etalage.

14 Hoeketalage Heeft 2 ramen die in een hoek samenkomen. De etalage is vanaf de straat maar ook als je de winkel binnen loopt zichtbaar

15 Portieketalage Etalage is alleen goed zichtbaar als je in de portiek staat

16 Eilandetalage Kan van alle kanten bekeken worden
In grote winkels of de draaideur van een winkelcentrum

17 3.3.2. Belang van een etalage Verschilt per branche: - shopping goods
- specialty goods Voor deze artikelen is de etalage (presentatie) heel erg belanglijk - Convenience goods Bij deze artikelen is een etalage niet direct nodig

18 Shopping goods Artikelen waar je voor gaat “winkelen”.
De meeste kwaliteitsartikelen Voorbeeld:

19 Specialty goods Artikelen die je vaak maar een paar keer in je leven aanschaft. Dit zijn “waarde artikelen”.

20 Convenience goods De ‘dagelijkse boodschappen” en prijsartikelen
Gemaksgoederen (je hoeft er niet over na te denken).

21 Wel of geen etalage? Afhankelijk van: Winkelformule
Grootte van het winkelpand Locatie

22 Etaleren Rekening houden met: Looprichting van de klant
Aandacht moet getrokken worden (attentiewaarde) d.m.v. blikvangers (eyecatchers) Aandacht moet ook worden vastgehouden d.m.v. het aanbrengen van compositielijnen - Het gezichtveld van de klant (ong. 1,65 meter)

23 Compositielijnen Voor de compositie moet je vanuit dit punt denkbeeldige lijnen trekken in de vorm van een driehoek. Dit wordt de etalagedriehoek genoemd. moet spannend zijn. De compositie word op deze manier ook spannend (interessant om naar te kijken) De artikelen die in deze driehoek staan krijgen de meeste aandacht

24 De driehoek loopt vanuit het hoogste punt ergens in het midden naar linksonder en rechtsonder

25 Om de etalagedriehoek te kunnen bereiken
moet je goed nadenken waar je het opbouw materiaal neerzet. De driehoek kun je versterken door een blikvanger op te hangen bij het hoogste punt van de presentatie Hier een aantal voorbeelden.

26

27

28

29 Aanbieding nu 20 % korting
opbouwmateriaal Aanbieding nu 20 % korting

30

31 Wat is het hoogste punt? De ogen van de gemiddelde
Nederlander (voorbijgangers) liggen gemiddeld op 1,60 meter tot 1,70 meter vanaf de grond. Dit kan je bereiken door middel van een eyecatcher (decoratiemateriaal).

32 Opbouw

33 Eindresultaat

34 Voorbeeld etalages

35

36

37

38

39

40 Een paar thema’s

41

42

43

44 Niet echt goed!

45

46

47

48

49 Zo kan het dus ook

50

51

52

53 Bijna kunst!

54

55


Download ppt "Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties"

Verwante presentaties


Ads door Google